Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste valpetips?


Grønn
 Share

Recommended Posts

Hva er dine beste tips med ny valp i huset?  

Her hos oss blir det første hund,  og jeg har lest "100% hverdagslydighet" :)

Men det er sikkert mange her som sitter på lure små triks som å ha regnjakke og støvler klare ved døra for nattlige tisseturer til hvor jeg kan kjøpe de beste godbitene. Og alle andre lure triks og tips. 

Noen som vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke det tipset du er ute etter, men noe jeg skulle ønske jeg som ferks hundeeier for noen år siden innså mye tidligere enn jeg gjorde :) Mulig det bare er noe man må erfare, men forhåpentligvis skader det ikke å høre det uansett:

Senk skuldrene, pust med magen, ha det gøy og hyggelig med valpen. Ikke bli for opphengt i mer eller mindre uskrevne lover over turlengde, at hunden på død og liv ikke skal tisse/bæsje inne (det går seg til selv om man til slutt ikke orker å gå ut 4 ganger hver natt!) eller hva det nå måtte være. Begynn gjerne å trene grunnferdigheter, men ikke få panikk om ikke «oppskriften» i boka fungerte etter planen. Prøv noe annet. Innstill deg på å ta mye som det kommer, man oppdager plutselig at valpen har sin helt distinkte personlighet og det er ikke sikkert hverken godbiter, leker eller nøye planlagt soveplass falt i smak. Kos dere!

Nå er jeg helt for å forberede seg altså, det kommer godt med uansett - bare vær forberedt på at du kanskje ikke alltid får bruk for en gitt kunnskap til akkurat det du hadde trodd.

Men en ting skulle jeg ønske jeg hadde tenkt bedre igjennom og hatt en plan for: sosialisering. Både med mennesker og hunder. Det ble mange tilfeldige møter med hunder og mennesker på tur - noe jeg «sliter» litt med den dag i dag - hun er veldig opphengt i folk og hunder vi møter på turene våre i marka. Og i mangel av en bedre plan ble det en del sosialisering i den lokale hundeparken - noe jeg tror det ikke alltid ble like gode situasjoner av. Det er et godt tips å ikke la valpen hilse på alt og alle, og å finne noen utvalgte, stødige eksemplarer hund å leke med fast.

Lykke til! Det blir en fin, spennede og hektisk tid med valp i huset - som går over fryktelig fort

  • Like 6
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt aller beste tips er rotrening! Ute, inne, på besøk, mens du har besøk ol. Jeg har nok vært for dårlig på ro ute hos begge hundene mine, men unghunden har en mer ro over seg naturlig i slike situasjoner enn eldste hunden. 

Og som det blir nevnt av @tillien, ikke stress! Kos dere, den tiden går fryktelig fort. Tenk på hva du vil bruke hunden til i fremtiden og prioriter deretter. Blir det mye turer i bånd rundt populære turområder? Så bør fokuset være båndtrening og passering (feks). Får dere mye besøk? Tren ro når besøket kommer. Osvosv

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om hva hunden "må kunne" av atferd. Sitt og ligg og bli osv kan valpen lære når som helst, men det som virkelig er lurt å bruke tid på de første ukene i nytt hjem når valper flest er uredde og åpne for det meste - miljøtrening! Etter at valpen har fått et par rolige dager i nytt hjem er det på tide å starte å utforske verden i valpens tempo. Gå på forskjellige underlag, dra til forskjellige miljøer, ta bussen et stopp, dra og se på unger som spiller fotball eller folk som går på rulleski, dra og se på hester, sitt en stund på togstasjonen og hør på togene som kjører forbi, gi valpen korte opplevelser med masse godbiter hvor dere opplever alt du kan tenke deg som du vil hunden skal kunne takle som voksen. Men en valpehjerne blir fort full, så korte opplevelser er lurt. Og masse hvile mellom utfluktene. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre tips! Det er så godt og interessant å lese! 

Vi skal prøve å  senke skuldrene og kose oss! Og bruke mye tid på sosialisering.

Og rotrening både inne og ute. Må lese meg litt opp på gode metoder, men er det i bunn og grunn å ta det med ro sammen med kos og/eller gobiter?

 

 

8 timer siden, Rufs skrev:

Mitt tips er å følge Maren Teien på Instagram. Hun er hundetrener og har fått seg ny valp. Så hun kommer med masse flotte tips, f.eks hvordan (og når) trene valpen til å være alene. Hvordan miljøtrene osv ?

 

Og takk! Nå har jeg sett på kontoen hennes, og det er utrolig hvor mye en kort video kan forklare. Jeg så en video der hun øver på "ligg" med valpen og det var veldig oppklarende for meg. Jeg hadde ikke skjønt at man kan/skal kaste godbitene slik at det blir som en artig lek for hunden. Dette er jo en artig lek for barna å gjøre sammen med hunden også. Barna her er ganske store.

 

Og kom gjerne med flere tips! 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest opptatt av når jeg får valp, er å jobbe med at relasjonen skal være trygg, morsom og spennende. At valpen helt fra begynnelsen skal erfare at i nærheten av meg/i mine armer/på mitt fang, er det trygt. Jeg har mest fokus på kontakt og lek med meg i ulike omgivelser. Slik sett legger jeg grunnen for at alt det der tekniske kan innlæres  - selv om det kanskje tar 8 mnd før den kan sitt på kommando. Opplever at jeg har alt igjen for å ha hunder som velger å leke/jobbe med meg i alle slags miljø.

 

Og den derre bitingen, tissingen og raptusene....det bare er som det er, og kommer til å gå over av seg selv - ingen vits å stresse?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Valpesikre alle oppholdsrom, sett bort ting dere er redde for eller som valpen kan skade seg på. Alternativt, gjerd inn deler av rommene med kompostgrinder eller lignende. Da kan valpen tulle rundt og være valp uten at dere trenger å overvåke den 24/7.

 - La valper være valper. De beveger seg mye, tygger på ting og utforsker. Raptuser, plutselige anfall av masse energi, er helt vanlig og de roer seg ned selv.

 - Luft valpen rett etter den har spist, drukket, sovet eller lekt. Renslighetstrening kan ta fra 2 uker til flere måneder, alt er normalt.

 - La valpen sove i nærheten av dere i alle fall den første måneden, det er sårt for dem å forlate mor og en stor søskenflokk. En hund som får sove permanent med flokken (på soverommet) er også som regel en lykkeligere hund enn en som blir forvist til et annet rom.

 - Sett av mye tid til sosialisering og miljøtrening. Ta den med i alle miljø som dere kommer til å ha den med i. Husk å fortsette med dette til hunden er 2-3 år, da de går gjennom perioder der de plutselig synes at kjente ting er kjempe skummelt. Går ofte over av seg selv.

 - Kommandoer og triks kan læres hele livet, det er ingen hastverk med å lære hunden noe. Det som er greit å ha inne tidlig er at hunden kan ta og holde kontakt, men ellers ta ting i det tempoet som passer dere.

 - Dersom du ønsker å prøve forskjellige hundesporter er det lurt å leke mye med valpen for å legge et godt grunnlag for å kunne bruke dette som belønning. Lek er også en god måte å avlede og aktivisere bitere og rampete valper.

 - Dra på valpekurs og/eller fellestreninger, men ikke la folk pushe treningsmetoder du ikke er komfortabel med bare fordi de virker erfarne og har instruktørutdannelse.

Endret av Tyttebæra
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zappa skrev:

Det jeg er mest opptatt av når jeg får valp, er å jobbe med at relasjonen skal være trygg, morsom og spennende. At valpen helt fra begynnelsen skal erfare at i nærheten av meg/i mine armer/på mitt fang, er det trygt. Jeg har mest fokus på kontakt og lek med meg i ulike omgivelser. Slik sett legger jeg grunnen for at alt det der tekniske kan innlæres  - selv om det kanskje tar 8 mnd før den kan sitt på kommando. Opplever at jeg har alt igjen for å ha hunder som velger å leke/jobbe med meg i alle slags miljø.

 

Og den derre bitingen, tissingen og raptusene...det bare er som det er, og kommer til å gå over av seg selv - ingen vits å stresse?

Dette gjelder for alle i familien, ikke sant? At det skal være trygt, morsomt å spennende hos både meg, mannen og i allefall det største barnet?

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

 

 -
 - Dersom du ønsker å prøve forskjellige hundesporter er det lurt å leke mye med valpen for å legge et godt grunnlag for å kunne bruke dette som belønning. Lek er også en god måte å avlede og aktivisere bitere og rampete valper.

 

Massevis av gode tips! Jeg tar dem til meg. Men det er noe jeg har lurt på ved dette tipset: Hva slags lek er det man trenger for å bruke det som belønning og hva er gode måter å leke med valpen på. (vi har ingen ambisjoner om å nå langt i noen hundesport) Jeg har hørt/lest at pinnekasting, drakamp og at barna løper rundt og blir jaget/jager valpen er stressende og ikke så kjekke måter å leke på. Men hva er gode måter.

 

Og takk for tips alle sammen. Bare å pøse på, jeg leser tråden igjen og igjen, fra toppen :) Og kommer sikkert til å ta den frem i ukene fremover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønn said:

Dette gjelder for alle i familien, ikke sant? At det skal være trygt, morsomt å spennende hos både meg, mannen og i allefall det største barnet?

 

 

Ja, det er det jeg mener. Helt konkret manifisterer denne tryggheten seg vet at du lærer hunden å komme helt inn til deg når du kaller inn (og motsatt: at den ikke lærer at ved å komme inn forsvinner alt det gøye - må være i bånd, får kjeft, eller at menneskene kaster seg over for å fange den). Det innebærer også at det er trygt å komme til deg med noe den har i munnen, og at du ikke tar det fra hunden (men at den lærer seg at ved å gi fra seg det den har i munnen, får den en belønning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2020 at 3:23 PM, Grønn said:

Hva slags lek er det man trenger for å bruke det som belønning og hva er gode måter å leke med valpen på. (vi har ingen ambisjoner om å nå langt i noen hundesport) Jeg har hørt/lest at pinnekasting, drakamp og at barna løper rundt og blir jaget/jager valpen er stressende og ikke så kjekke måter å leke på. Men hva er gode måter.

All lek som hunden synes er gøy, kan brukes som belønning. Det er mye stoff både i bøker og på internett om utvikling av lek og ferdigheter som er lurt å trene inn rundt det (hvis man skal bruke det til sport).

Hva som er gode måter å leke på er vanskelig å svare kort på. Både pinnelek, drakamp og jaging kan være gode måter å leke på, det handler om å se hva som fungerer for den enkelte hund og å avbryte før det bikker over i noe negativt. Hunder er svært forskjellige, både når det gjelder hva slags lek de liker og hvor raskt de blir stressa i en negativ retning. Litt stress er ikke farlig, akkurat som at vi mennesker blir stressa når vi leker «har den» eller andre leker med mye fart. Det er når det blir mer stress enn det er gøy for hunden at lek blir negativt, og det må man vurdere ut fra hver enkelt situasjon og hund.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...