Gå til innhold
Hundesonen.no

Lynwyr: Floss x Jim, border collie


maysofie
 Share

Recommended Posts

Så var tiden plutselig inne for at vi kan krysse fingrene for en andregenerasjon Lynwyr-valper!
Min lille Lynwyr Floss har vært på frierferd, vi håper på en gjeng trivelige, dyktige og friske gjeterhunder i november ?

Begge foreldredyra hyggelige vesener, samt gode arbeidshunder, HD-fri, øyelyst fri, DNA-testet og godkjent gjeterhund klasse 3. Har tro på at dette blir en spennende kombinasjon av Floss' velkjente linjer, med noe litt mer uvanlig her til lands, men likevel kjente og merriterte. Dette er hennes første kull, Jim derimot har et par både i Norge og Sverige fra før av. De er relativt unge enda, men liker godt det jeg ser sålangt.

Floss selv er jo en sonen-valp, her er tråden fra når hun ble til. Gleder meg virkelig til små avleggere!

Annonse.thumb.PNG.a5f3cb1d297eeedce8593873030e7a2e.PNG1144176149_Fullstamme.thumb.png.c871b1b4497b29d65a2014ece5863e30.png

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Avani skrev:

SÅ spennende :) Og for meg som ikke er kjent med BC avl, så er jeg veldig nysgjerrig på infoen som står på hver hund, feks smooth og Col. Kan ta ett lynkurs i hva alt står for?

Kort fortalt er det hundens navn, regnummer, eier, innavlskoeffisient, avkom, farger, hårlag og merriter fra mesterskap, landslag mm (grønn skrift).
CoI = innavlskoeffisient
Smooth, rough, medium, bearded = hårtype; kort, lang, medium, strihåret
B, W / B, W, Br / Br, W = Farger; black and white / black, white and brindle / brown and white
Grønn GP = Godkjent gjeterhundprøve

Forklaring.thumb.PNG.6f8f5fb3c51949c9913c486beb0730ff.PNG

Endret av maysofie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oppladning for de forhåpentligvis kommende foreldrene! 

Jim gikk Norgesserie forrige helg, med en fin 5. plass av 55 startende på 101p. Floss startet i helga fylkesmesterskapet her i Vestfold i klasse 3, hun vant prøva og ble fylkesmester på 96p. Med det ble hun også reserve til neste ukers NM for fylket, men iom. at jeg er 90% sikker på at hun er drektig, så utgår den reisen :ahappy:

IMG_20201011_140155.thumb.jpg.2797a41578845743693dbfec4e9e58ec.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er de her - 3 tisper og 2 hannhunder ble født 18.11.2020, alle sort/hvite. Dessverre kom der også 2 bittesmå tisper med englevingene på vi gjerne skulle hatt med oss :heart:

Floss er en fantastisk herlig mor sålangt, noe som slett ikke var overraskende, men likevel så herlig å se. Jeg gleder meg så til å følge gjengen min videre de neste ukene! Dårlige mobilbilder av 1 dag gamle marsvin-valper. 

IMG_20201119_221331.thumb.jpg.87334cf3b81f7d535763218721e96513.jpgRød, tispe 

IMG_20201119_222301.thumb.jpg.9ad9a2e895d301a676545d1ad8650941.jpgSort, tispe

IMG_20201119_221556.thumb.jpg.f9d174c135d1335bb5fb62820bb82c49.jpgGul, tispe

IMG_20201119_222409.thumb.jpg.adf7af25cbcd47825f59d6222017f893.jpgBlå, hannhund

IMG_20201119_222003.thumb.jpg.2aaaba14a6ffca9f42ade82c0918afe8.jpgGrønn, hannhund 

Endret av maysofie
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nimbus skrev:

Så utrolig fine! Har dere kjøpere til alle eller tar det litt mer tid å selge border collier?

Det varierer en hel del etter både avl og krav, for min del kan jeg vanligvis selge flere fulle kull på rappen av tisper, hannhunder derimot vil svært få ha :lol:

Det er mulig vi har en hannhund igjen nå. Per tiden har jeg bedt alle interesserte tenke seg veldig godt om og ikke bestemme seg helt enda, da vi dessverre oppdaget på tellerøntgen at Floss har en udiagnosert, symptomfri spondylose. Det var slett ikke trivelig, og en enorm overraskelse og sorg, særlig iom. hun ble røntget fri i september 2018. De fleste valpekjøpere har tatt det veldig godt imot, og ingen har utelukket kjøp enda på bakgrunn av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, maysofie said:

Det varierer en hel del etter både avl og krav, for min del kan jeg vanligvis selge flere fulle kull på rappen av tisper, hannhunder derimot vil svært få ha :lol:

Det er mulig vi har en hannhund igjen nå. Per tiden har jeg bedt alle interesserte tenke seg veldig godt om og ikke bestemme seg helt enda, da vi dessverre oppdaget på tellerøntgen at Floss har en udiagnosert, symptomfri spondylose. Det var slett ikke trivelig, og en enorm overraskelse og sorg, særlig iom. hun ble røntget fri i september 2018. De fleste valpekjøpere har tatt det veldig godt imot, og ingen har utelukket kjøp enda på bakgrunn av det. 

Hah, ja, akkurat det er vel ganske typisk for mange raser! Men er hannhundene spesielt mer krevende? Eller er det bare den generelle preferansen mange ser ut til å ha for tisper, uavhengig av rase? 

Ånei! Så kjedelig. Jeg har ikke så mye kunnskap om spondylose, men de kan kanskje være symptomfrie ut livet - ihvertfall med litt tilrettelegging (underlag og sånt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/20/2020 at 11:10 AM, Nimbus skrev:

Hah, ja, akkurat det er vel ganske typisk for mange raser! Men er hannhundene spesielt mer krevende? Eller er det bare den generelle preferansen mange ser ut til å ha for tisper, uavhengig av rase? 

Ånei! Så kjedelig. Jeg har ikke så mye kunnskap om spondylose, men de kan kanskje være symptomfrie ut livet - ihvertfall med litt tilrettelegging (underlag og sånt)?

Akkurat dette med kjønn er jo veldig individuelt, noen foretrekker å jobbe med tisper, andre med hannhunder. Tisper har også blitt en trend generelt. For min del syntes jeg ofte tispene blir fortere moden og mer seriøs, mens hannhundene kan flyge litt, derimot er veldig stabile når de lander. En BC-unghund uansett kjønn kan dog kjennes ut som en unghund på crack og steroider samtidig :lol:

Med det livet Floss lever, tenker jeg at hun trolig ikke blir noen gammel veldig hund. Hun er, og kommer til å være, en aktiv brukshund i både jobb, konkurranse og fritid. Så får vi se hva fremtiden bringer med hjelp i både forebyggende og aktiv behandling. Hun fortjener kun det beste.

 

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, maysofie said:

En BC-unghund uansett kjønn kan dog kjennes ut som en unghund på crack og steroider samtidig :lol:

Haha! Det er faktisk akkurat noe sånt jeg ser for meg når jeg tenker på BC også - treffende beskrivelse ?

18 hours ago, maysofie said:

Med det livet Floss lever, tenker jeg at hun trolig ikke blir noen gammel veldig hund. Hun er, og kommer til å være, en aktiv brukshund i både jobb, konkurranse og fritid. Så får vi se hva fremtiden bringer med hjelp i både forebyggende og aktiv behandling. Hun fortjener kun det beste.

Så leit, men ser poenget. En lykkelig BC er vel sjelden en som er tvunget til å ta livet med ro. Da er det vel faktisk bedre at det blir godt, men litt kortere? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...