Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på for-avtale.


anonym2323
 Share

Recommended Posts

Hei!

Hvordan er det og ha en hund på for-avtale? 

Vi har vært i kontakt med en oppdretter, gjelder Fransk Bulldog. Hun hadde 2 tisper og 2 hanner som skulle ut på avtale. Hun skulle ha 2 valpekull på tispene. 

Vi har lest gjennom kontrakten og valpen må være forsikret og det er greit.

Men stod at kjøper måtte gå på valpekurs i 8 mnd alder og en gang til. Men er det noe mann har nødt til? Tenker bare siden vi har hatt hund før og samboer har vært på valpe-kurs. Så vi har god erfaring med trening osv.

Men er det sånn vi hadde stått fritt frem om vi ville hatt valper engang om alt gikk bra med de 2 valpekullene hun skulle ha ? 

Ja, vi har ikke tenkt på Avl på noen måter. Men tillfelle skulle hunden vært frisk og grundig sjekket hos veterinær. 

Eller er det best og kjøpe uten avtale? 

Håper noen kan forklare litt med erfaring , da vi ikke har vært borti dette ☺️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt best å kjøpe hunden, og ikke ha den på fôr. Da bestemmer dere selv over hunden, og står som juridiske eiere. Hvis dette ikke er en person dere kjenner godt og stoler på kan det lett bli konflikter. Også med en rase som er såppas belastet helsemessig, så har dere ingen rettigheter dersom oppdretter bestemmer seg for å avle på hunden på tross av hvis den eventuelt ikke oppfyller anbefalte helsekrav, for eksempel.

Etter min mening bør valpekurs/grunnkurs skje lenge før 8 mnd alder, helst ikke så lenge etter dere får valpen. Og oppfølgende kurs er bare fint. Om ett valpekurs er det eneste dere har fra før så vil jeg uansett anbefale det. Hunder er forskjellige, og det er fint med oppfølging, og det er en fin måte å bli kjent med hunden og lære å samarbeide på. Jeg har gått mange titalls kurs, men kommer fortsatt til å gå grunnkurs med min neste hund, før eventuelle hundesportkurs.

Hvis dere selv ikke kan noe særlig om avl og hvilke krav som bør stilles vil jeg ikke anbefale dere fôravtale. I praksis betyr det også at oppdretter eier hunden til etter de to kullene er født, og kan ta den tilbake om de mener dere ikke følger opp hunden godt nok på den ene eller andre måten. Det dukker fra tid til annen opp historier på forumet her om konflikter mellom oppdrettere og forverter, og det er stort sett bare trist.

Det vanlige er da at dere ikke betaler noe for hunden, oppdretter står registrert som hovedeier i NKK og dyreidentitet. Hunden blir overskrevet til dere når hunden har hatt avtalt kull. To er ganske normalt.

JEG ville hatt med en minimumsalder og maksimumsalder for kull, og nedskrevet hvilke helsekrav hunden skal oppfylle for å brukes.

Det ligger vel fôrvertsavtaler på NKK sine nettsider, så ta en titt på dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/5/2020 at 1:24 PM, simira skrev:

Det er definitivt best å kjøpe hunden, og ikke ha den på fôr. Da bestemmer dere selv over hunden, og står som juridiske eiere. Hvis dette ikke er en person dere kjenner godt og stoler på kan det lett bli konflikter. Også med en rase som er såppas belastet helsemessig, så har dere ingen rettigheter dersom oppdretter bestemmer seg for å avle på hunden på tross av hvis den eventuelt ikke oppfyller anbefalte helsekrav, for eksempel.

Etter min mening bør valpekurs/grunnkurs skje lenge før 8 mnd alder, helst ikke så lenge etter dere får valpen. Og oppfølgende kurs er bare fint. Om ett valpekurs er det eneste dere har fra før så vil jeg uansett anbefale det. Hunder er forskjellige, og det er fint med oppfølging, og det er en fin måte å bli kjent med hunden og lære å samarbeide på. Jeg har gått mange titalls kurs, men kommer fortsatt til å gå grunnkurs med min neste hund, før eventuelle hundesportkurs.

Hvis dere selv ikke kan noe særlig om avl og hvilke krav som bør stilles vil jeg ikke anbefale dere fôravtale. I praksis betyr det også at oppdretter eier hunden til etter de to kullene er født, og kan ta den tilbake om de mener dere ikke følger opp hunden godt nok på den ene eller andre måten. Det dukker fra tid til annen opp historier på forumet her om konflikter mellom oppdrettere og forverter, og det er stort sett bare trist.

Det vanlige er da at dere ikke betaler noe for hunden, oppdretter står registrert som hovedeier i NKK og dyreidentitet. Hunden blir overskrevet til dere når hunden har hatt avtalt kull. To er ganske normalt.

JEG ville hatt med en minimumsalder og maksimumsalder for kull, og nedskrevet hvilke helsekrav hunden skal oppfylle for å brukes.

Det ligger vel fôrvertsavtaler på NKK sine nettsider, så ta en titt på dem.

Takk for god forklaring ? Hun skal ha 7000kr da for valp på avtale imot to kull. Joda, Vi har hatt valper noen ganger selv på en tibetansk spaniel vi hadde. Så vi vet hva det går i dette med god helseattest osv.

Vi har da erfaring med dette med Avl. Men liksom når du overtar hunder da når denne personen har hatt 2 kull om du står fritt frem til og ha ett selv om det går bra? Ja, jeg bare spør jeg, er ikke noe vi har planlagt isåfall, men som

sagt skjønner ikke helt dette med avtalen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, anonym2323 said:

Takk for god forklaring ? Hun skal ha 7000kr da for valp på avtale imot to kull. Joda, Vi har hatt valper noen ganger selv på en tibetansk spaniel vi hadde. Så vi vet hva det går i dette med god helseattest osv.

Vi har da erfaring med dette med Avl. Men liksom når du overtar hunder da når denne personen har hatt 2 kull om du står fritt frem til og ha ett selv om det går bra? Ja, jeg bare spør jeg, er ikke noe vi har planlagt isåfall, men som

sagt skjønner ikke helt dette med avtalen :) 

Du kan ha 5 kull på en tispe iht NKK sine retningslinjer. Men det forutsetter jo at hunden er frisk og tåler drektighet/valper godt, og fødslene går greit uten keisersnitt. 

Synes for øvrig det er mye at oppdretteren skal ha to kull + ha betalt 7000,- (regner med det er halv valpepris?) På min rase er det vanlig med 1 kull dersom en betaler halv valpepris. Ønsker oppdretter to kull betaler man ikke for valpen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Du kan ha 5 kull på en tispe iht NKK sine retningslinjer. Men det forutsetter jo at hunden er frisk og tåler drektighet/valper godt, og fødslene går greit uten keisersnitt. 

Synes for øvrig det er mye at oppdretteren skal ha to kull + ha betalt 7000,- (regner med det er halv valpepris?) På min rase er det vanlig med 1 kull dersom en betaler halv valpepris. Ønsker oppdretter to kull betaler man ikke for valpen. 

Ja, I følge kontrakten står det hun skal ha 7000kr og to valpekull. Ikke noe om halv pris. Men står at full-pris uten avtale er 20.000kr. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ingen å inngå en foravtale på hund. Det er mange fallgruber her og Simira nevner flere i sitt innlegg. Det finnes plenty av saker der det har oppstått store konflikter mellom eier ( oppdretter) og de som har hund på foravtale.  Det kan tilsynelatende virke som en billig hund men det kan fort bli til at man virkelig ønsket at man hadde betalt normal pris..  Personlig syns jeg ikke så mye om praksisen, den fremmer en større produksjon av hvalper enn godt er. Det fødes allerede allt for mange hvalper , både renrasede og mix’er enn det finnes egnede eiere til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere tisper ute på for.  Har hatt ett kull på den ene og to kull på de andre. Forverter har ikke betalt noe for dem og jeg har betalt forsikringer selv. Den med bare ett kull, flyttet litt lengre unna og da overførte jeg hunden til dem og de overtok den helt uten noen form for betaling, men de måtte overta forsikringen. 

Jeg har og har hatt mange hunder gjennom 50år. Når det gjelder valpekurs, går jeg kurs når jeg har fått eller beholdt en valp. Jeg syns det er fint å kunne gi valpen den sosialiseringen den får der og de får egne erfaringer som jeg kan bygge videre på. Noen har jeg gått mange kurs med og konkurrert i diverse hundesporter. Jeg anbefaler alle forverter og valpekjøpere om å gå valpekurs uansett om de har hatt hund før. Jeg syns jeg lærer noe nytt hver gang.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/7/2020 at 12:16 AM, Stjerneskinn skrev:

Hvilke fordeler mener du at du hadde fått ved å gå med på en slik avtale, vs å eie egen valp? 

Personlig ser jeg kun at oppdrettere tjener på dette, og ikke at det er noe vinn-vinn-situasjon. 

Fordelene KAN jo være noen. For det første får man gjerne mye oppfølging og guiding av oppdretter når man er forvert, i de ideelle tilfellene i allefall, at man har tett kontakt. Det kan være en støtte for ferske eiere feks, å vite at man alltid har noen å spørre, selv om dette burde være like selvsagt om man kjøper til full pris og. Kanskje føles det betryggende å vite at om alt virkelig skulle skjære seg, kaan de levere den tilbake til oppdretter. Så kan det jo hende at man lærer mye av å være med i prosessen med utstillinger, avl og oppdrett, at man får delta i prosessen uten å sitte med ansvaret selv. Og så er det jo det med at valpen blir billigere. Om dette er fordeler som veier opp for ulempene må man selv vurdere. Selv ville jeg helst kjøpt hunden til full pris framfor å være forvert, i frykt for potensielle konflikter om man ikke eier hunden på papiret. Det må være forferdelig om oppdretter gjør seg vanskelig og mener man ikke gjør som den synes en burde, og at man blir fratatt hunden, eller at man ikke får lov til ditten og datten, 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...