Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med skiveprolaps hos eldre hund?


Lykkelii
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen der ute som sitter på litt erfaringer rundt dette med skiveprolaps på eldre hund? 
Har en 12 år gammel Langhåret Collie som nylig har fått "påvist" dette, i forbindelse med røntgen av hofter. Hadde mistanke om artrose eller HD, men veterinæren var imponert over formen hans med tanke på alder, da det knapt var forkalkninger å se. Det er jeg veldig glad for!

Det de dog så litt på, var at mellomrommene mellom ryggskive 4 og 7 eller noe var litt tette, og at det kunne ligne på en prolaps - men det kunne også være måten han lå på på bildene, sa han. 

Etter å ha undersøkt litt rundtom på nettet tror jeg det er prolaps, men det er lite info å hente fra en veterinær som ikke er særlig snakkesalig når jeg spør, dessverre. Han er noe ustødig innimellom, og virker noe svak i bakparten da han av og til er litt treig med å få rumpa med seg når han skal stå opp etter å ha sovet - men ingenting tyder på at han har vondt eller nevneverdig ubehag, han ser bare litt overrasket ut innimellom om han plutselig mister kraften i bakbeina et kort øyeblikk eller sjangler litt. I tillegg lekker han noen få dråper urin om han er oppspilt, stresset eller nervøs.

Han virker alt i alt til å være i veldig fin form (dette sier veterinæren også), er mer enn gjerne med ut på turer og vil helst ikke inn igjen etter endt tur heller. ? Det eneste jeg har reagert på er det at han tidvis er noe ustødig, og at han har en tendens til å ikke alltid løfte beina skikkelig når han går, men dette tror jeg også kan henge igjen fra tidligere eierskap - de siste årene før overtakelse har han vært vant til kortest mulig turer, hvor han kun får gjort sitt fornødne før han må inn igjen. Ingen problemer med nakke eller bevegelighet her.

Det kan nok også være vesentlig å nevne at han for noen år siden hadde en periode hvor han tydelig viste at ryggen var vond, ved å glefse om noen klemte ham over ryggen.. Dette ble nok aldri sjekket den gang dessverre, men dette har han ikke vist antydning til siden han kom til meg for noen måneder siden. 

Jeg er egentlig bare ute etter litt erfaringer rundt dette fra noen som kanskje har opplevd det med sin egen hund. Operasjon er ikke et alternativ i hans alder, og jeg vil aller helst unngå å legge ham i narkose flere ganger om mulig. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham her - kan bakparten trenes opp noe ved hjelp av f.eks gåing i ulendt terreng eller lignende? Han kan ikke fordra bading, så svømming er dessverre ikke et alternativ. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvis, cockeren i hus på 11 år, fikk prolaps for flere år siden etter et fall. Han har hatt ekstremt god effekt av laser, gikk fra å nesten ikke kunne gå til å være ganske normal igjen på noen få behandlinger. Får nå laser jevnlig for vedlikehold, og han henger med enda :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Ingidano skrev:

Finnes det noen som driver med laserbehandling på hund i nærområdet ditt? Vet av flere med eldre hunder med vondter her og der som har hatt god erfaring med det.  

Bor i Oslo, så det bør ikke være umulig å finne noen kan jeg tenke meg? 

Dette har jeg aldri hørt om faktisk, helt genialt! 

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Elvis, cockeren i hus på 11 år, fikk prolaps for flere år siden etter et fall. Han har hatt ekstremt god effekt av laser, gikk fra å nesten ikke kunne gå til å være ganske normal igjen på noen få behandlinger. Får nå laser jevnlig for vedlikehold, og han henger med enda :)

 

Tusen takk for svar! ? Får jeg lov til å spørre hva man kan forvente av kostnader ved slik behandling? Skjønner at det varierer fra hund til hund selvfølgelig, men er det vanvittig kostbart (flere tusen per behandling) eller overkommelig? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lykkelii skrev:

 

Bor i Oslo, så det bør ikke være umulig å finne noen kan jeg tenke meg? 

Dette har jeg aldri hørt om faktisk, helt genialt! 

Tusen takk for svar! ? Får jeg lov til å spørre hva man kan forvente av kostnader ved slik behandling? Skjønner at det varierer fra hund til hund selvfølgelig, men er det vanvittig kostbart (flere tusen per behandling) eller overkommelig? :)

 

Vil tro det er mye av det i Oslo ihvertfall.

Litt usikker på hva det koster nå, han han bor igjen hos mamma, men Lita var gjennom rehab i vinter og flere steder hadde klippekort på laser fra 1500 til 4000 for enten 5 eller 10 ganger, litt avhengig av størrelsen på hund, område som skulle behandles osv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Vil tro det er mye av det i Oslo ihvertfall.

Litt usikker på hva det koster nå, han han bor igjen hos mamma, men Lita var gjennom rehab i vinter og flere steder hadde klippekort på laser fra 1500 til 4000 for enten 5 eller 10 ganger, litt avhengig av størrelsen på hund, område som skulle behandles osv :)

Herlig, tusen takk for svar! 
Har sendt en forespørsel til en av veterinærene her i Oslo som ser ut til å holde på med dette, så da får vi se hva hun sier. Det beste hadde jo vært om han slapp utfordringer rundt denne prolapsen i det hele tatt, selv om de utfordringene han har ikke ser ut til å plage ham. 
 

Tusen takk for tips igjen dere, dette hjelper masse! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...