Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på prøve


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ha en hund på prøve. Det er en unghund som ikke ble brukt hos forrige eier og satt mye i bur/stod i garde. Derfor anser jeg den som en valp utdanningsmessig. 

For å eventuelt beholde den må den fungere med 1) min nåværende hund, 2) i vårt liv, 3) i den sporten den er ment til. Her er det 3 av 3 som gjelder. 

Jeg lurer litt på om dere har noen tips til prøvetiden med denne hunden? Jeg har sånn noenlunde kontroll på hvordan jeg skal prøve å tilvenne min hund til denne(min som nok er det største problemet) og hvordan smått begynne grunntreningen til hundesporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er det? 
Min erfaring er at (nesten i ditt tilfelle) voksene hunder kan bruke et par-tre måneder på å bli seg selv og finne seg ordentlig til rette i et nytt hjem. Så jeg tenker at tid, tålmodighet og å ha alenetid med hunden så dere bygger tillit og en god relasjon er viktig. Belønningsbasert trening og faste regler og gode rutiner fra begynnelsen. Skape gode forventninger i forhold til deg og trening, og lære hunden hva slags regler og rutiner som gjelder i deres hjem. 
Ang den andre hunden ville jeg ha gått en lang  tur med de sammen uten at de får hilse i begynnelsen, før du tar hunden inn i huset eller lar de hilse hjemme. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, jma skrev:

Hva slags rase er det? 
Min erfaring er at (nesten i ditt tilfelle) voksene hunder kan bruke et par-tre måneder på å bli seg selv og finne seg ordentlig til rette i et nytt hjem. Så jeg tenker at tid, tålmodighet og å ha alenetid med hunden så dere bygger tillit og en god relasjon er viktig. Belønningsbasert trening og faste regler og gode rutiner fra begynnelsen. Skape gode forventninger i forhold til deg og trening, og lære hunden hva slags regler og rutiner som gjelder i deres hjem. 
Ang den andre hunden ville jeg ha gått en lang  tur med de sammen uten at de får hilse i begynnelsen, før du tar hunden inn i huset eller lar de hilse hjemme. 
 

Takk for svar! Er en strihåret vorsteh, så regner med det er litt mer liv enn det jeg er vandt med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...