Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund passer for meg? Førstegangseier.


Cath93
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg ønsker meg veldig en hund. Dette skal selvsagt være noe som jeg har tenkt godt igjennom før jeg starter prosessen. Akkurat nå forsøker jeg å finne noen raser som kan være aktuelle. Jeg bor i leilighet(Ikke i blokk), sentralt men i en liten by i Nord-Norge hvor det er kort vei til masse natur. Jeg bruker naturen mye og ønsker en hund som kan klare flere timer på tur både sommer og vinter samt en natt i telt i blandt. Høyest på ønskelista står shiba og samojed når det kommer til turkompis, men vil gjerne vite hvordan disse takler å ikke bo i enebolig med stor hage. Har dere erfaring eller kanskje noen andre forslag?:) ettersom jeg bor i leilighet er det også viktig for meg at det er en hund som kan læres opp til å ikke ule så fort jeg går ut døren, for å bevare nabofredena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i leilighet eller ei har ikke særlig mye å si så lenge hunden får nok tur og stimuli i løpet av dagen :) De skal jo ikke mosjonere og herje inne, så liten leilighet går helt fint. Jeg har to hunder på 38 kvm, funker helt fint :)

Jeg har ikke særlig kjennskap til shiba eller samojed, men jeg har inntrykk av at de høres passende ut til det du beskriver. God pels, og veldig fine turhunder. Shiba har såvidt jeg har skjønt en ganske sær personlighet, så man må like den typen hund - de kan være veldig katteaktige i væremåte. Det er noe man må like. En bruker her inne har skrevet veldig fint innlegg om shiba: https://hoderynkekrem.blog/shiba-noe-for-deg/

Ellers virker samojed som trivelige hunder og. En ting å tenke på når det gjelder begge rasene er om det er viktig for deg å kunne ha hunden løs. Jeg tror ikke noen av disse to er noe man kan garantere går fint å ha løse, ikke veldig førerorienterte. 

Å ikke ule eller bråke inne er noe man venner de til fra valp, det å være komfortabel med å være alene. Det kan kreve litt tid den første tiden, men de aller fleste hunder lærer seg å være rolige alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...