Gå til innhold
Hundesonen.no

Flatcoated Retriever?


Mqlin
 Share

Recommended Posts

Liker retrievere veldig godt og kunne tenke meg å hatt en, har aldri hatt hund før men er mye sammen med hunder og har passet hunder og lest mange bøker. 

Jeg vil ha en hund som er:

*vennlig mot alt og alle

*aktiv, jeg liker å være på tur og overnatte i hengekøye/ telt, og kunne tenke meg å sykle med hunden

*lettlært

*ikke bjeffer alt for mye, men litt går selvfølgelig bra

*helst ikke vakthund

*bør ikke ha mye jaktinstinkt, vil kunne ha den løs i skogen(når det ikke er båndtvang) og at den holder seg i nærheten og ikke er så opptatt av andre dyr i skogen

*middels stor

*ikke ekstremt mye pelsstell

Jeg har veldig lyst på en flatcoated retriever, men lurer på ca hvor mye tur fortjener de hver dag? Har hørt at det er en fuglehund, har de mye jaktinstinkt (de fuglehunder har vel det så vidt jeg vet?) Er det en rase som lett blir stresset?

Liker også golden veldig godt! 

Mulig det er andre raser som også kunne passet?

Endret av Mqlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrievere er ikke fuglehunder i en vanlig forståelse av begrepet. (Men ser at det blant annet på wikipedia omtales delvis som det.) De er apporterende hunder, avlet opprinnelig for å hente felt vilt (ikke bare fugl). Det fordrer at de kan forholde seg rolig og vente tålmodig på at jegeren feller bytte, for så å sette i gang med jobben sin. De er altså ikke avlet for å finne vilt og ta stand på det slik som stående fuglehunder - og de ville vært mye vanskeligere å trene dem til den jobben de er ment for om de hadde slik sterk viltinteresse. Så i utgangspunktet har de ikke spesielt stor trang til å jage vilt, og det som er der er ikke sterkere enn at deres førerorienterthet lett overstyrer det som er - evt med litt trening. Så det er hunder som er blant de tryggeste å ha løs, og som normalt sett ikke jager vilt. Det betyr ikke at det ikke kan skje, dog ...

Om flat er stresset? Jeg vil kalle de entusiastiske :D Happy-go-lucky hunder med mye energi. Får de ikke utløp for energien så kan de sikkert bli stresset, men i utgangspunktet vil jeg ikke kalle dem stresset.

Med en times hovedtur/aktivitet daglig som utgangspunkt - pluss et par tisseturer og en liten kveldsrunde, så bør du være innafor. Men det er fornuftig å tenke gjennom kvaliteten på den hovedturen - å rusle i nabolaget er ikke det samme som å springe løs i marka med litt innlagt hjernetrim som feks spor, søk eller apport av ymse lag. Det er hunder som trenger å få brukt hodet sitt i tillegg til å få rørt seg.

Synes flat høres ut som et godt valg for deg. Det gjør også labrador og golden.

Lykke til med valget!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Følger denne tråden. Siden jeg skal kjøpe flat.

 

Når det gjelder jaktinstinkt på flat. Kan jeg bare si at flat er en vannaporterende fuglehund som elsker bading.

De er avlet frem til å hente ting du har skutt. På tester for flater skal de sendes gjennom hønsegård uten å bry seg om annet en den som er lagt ut som skadet som ikke nødvendigvis er ekte. Viser den interese for og hage friske individer stryker den.

 

Men ser en flat en vanndam må du ta høyde for at den bare tenker bade.

Flaten jeg vokste opp sprang inn i fuglegård og la seg til å bade i vanndammen uten å se etter ender og høns som sprang avgårde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...