Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerorientert gjeter uten gjeting/vokt/jakt/hundeaggresjon


Kolargol
 Share

Recommended Posts

Etter flere intense raser er jeg på utkikk etter en hund med mange av gjeterens egenskaper, men uten intens gjeting på joggere, syklister, biler osv (så bc utgår). Uten jakt ( a la malle...ikke aktuelt....), helst med lite vokt (har hatt schæfer - ikke aktuelt flere ganger). Og med lite hundeaggresjon (makter ikke flere utagerende troll i enden av kobbelet). . Men gjerne FCI gruppe 1, ikke liten hund. Skal brukes til ulike hundesporter, inkl rundering/personsøk, så må ha et visst mot. 
Forslag? Ev skriv litt om rasen du foreslår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kolargol said:

Etter flere intense raser er jeg på utkikk etter en hund med mange av gjeterens egenskaper, men uten intens gjeting på joggere, syklister, biler osv (så bc utgår). Uten jakt ( a la malle...ikke aktuelt....), helst med lite vokt (har hatt schæfer - ikke aktuelt flere ganger). Og med lite hundeaggresjon (makter ikke flere utagerende troll i enden av kobbelet). . Men gjerne FCI gruppe 1, ikke liten hund. Skal brukes til ulike hundesporter, inkl rundering/personsøk, så må ha et visst mot. 
Forslag? Ev skriv litt om rasen du foreslår. 

Om du ikke er fullstendig låst til gruppe 1 av en eller annen merkelig grunn, så beskriver du jo i prinsippet en retriever. Jaktgolden, jaktlabrador eller en flat coated retriever av «riktig» herkomst. Kanskje toller på en god dag - hvis de ikke blir for små for deg.

Kjenner en del med jaktgolden som er godkjent og flere som er på god vei til å bli godkjent som redningshunder, og de takler det aller meste av hundesporter med glans. Bruks, jakt, agility, LP ... de kan hevde seg godt i alle grenene. Skikkelig allroundere. Men det er myke hunder, spesielt sammenlignet med maller og schæfere dersom det er der du kommer fra, så en viss justering av tilnærmingen til trening og hundehold kan muligens være nødvendig. Labradorene er muligens litt mindre myke, men det varierer jo og det er fremdeles en retriever. Bare ikke forveksle det med manglende mot - jeg snakker om forholdet fører-hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du forsikre deg om at du får en hund som ikke gjeter, vokter og ikke har noen stor jaktlyst er det kun retrievere som passer. Hundeaggresjon og utagerende individer kan man finne i alle raser, selv om de vanligste retrieverne ikke virker mer enn gjennomsnittlig belastet med sånt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/7/2020 at 10:35 PM, tillien skrev:

Om du ikke er fullstendig låst til gruppe 1 av en eller annen merkelig grunn, så beskriver du jo i prinsippet en retriever. Jaktgolden, jaktlabrador eller en flat coated retriever av «riktig» herkomst. Kanskje toller på en god dag - hvis de ikke blir for små for deg.

Kjenner en del med jaktgolden som er godkjent og flere som er på god vei til å bli godkjent som redningshunder, og de takler det aller meste av hundesporter med glans. Bruks, jakt, agility, LP ... de kan hevde seg godt i alle grenene. Skikkelig allroundere. Men det er myke hunder, spesielt sammenlignet med maller og schæfere dersom det er der du kommer fra, så en viss justering av tilnærmingen til trening og hundehold kan muligens være nødvendig. Labradorene er muligens litt mindre myke, men det varierer jo og det er fremdeles en retriever. Bare ikke forveksle det med manglende mot - jeg snakker om forholdet fører-hund.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med "justering av tilnærmingen til trening" all den tid du ikke vet hvordan jeg trener hund... 

Og ift raser, så har jeg hatt retriever og ønsker ikke det flere ganger. De appelerer rett og slett ikke til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Kolargol said:

Jeg forstår ikke helt hva du mener med "justering av tilnærmingen til trening" all den tid du ikke vet hvordan jeg trener hund... 

Og ift raser, så har jeg hatt retriever og ønsker ikke det flere ganger. De appelerer rett og slett ikke til meg. 

Uffda ... Du kan jo se på resten av den setningen før du føler deg altfor støtt:

46 minutes ago, Kolargol said:

så en viss justering av tilnærmingen til trening og hundehold kan muligens være nødvendig.

Har ingen tanker om hvordan du trener hunder, men vel vitende om at en del raser tåler vesentlig mer «fasthet» - uten at det på noen som helst måte trenger å gå over noen som helst etisk grense - så nevnte jeg det bare.

Når det gjelder rasevalg så er det jo synd at retrievere ikke appellerer til deg, men det er jo en ærlig sak. Det er uansett det eneste jeg (og flere) kommer på som beskriver de egenskapene du skisserer. Lykke til med valget, uansett!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hvit gjeterhund? Jeg har møtt flere i redningsarbeid og de har mot nok til dette, men synes de har mye mindre alvor enn schæferen. Er nok individuelle forskjeller, men jeg har ihvertfall blitt fortalt av de som driver med begge raser, at HG er litt mer på jorda/landet enn schæfer sånn jevnt over :)

 

Lang/korthåret collie kan være aktuelt, om det er enda litt mer landet du tenker. De fungerer fint i hundesport.

Endret av Anooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med ønskene dine er at de er selvmotsigende. Du ønsker en hund som kan brukes til sport, altså med egenskaper til å jobbe, men du ønsker ikke de driftene som gjør hunden i stand til å jobbe  Med de fleste brukslinjer i gjeterhundgruppen får man gjeting, jakt og/eller varierende vokt på kjøpet, hvorfor? Jo, fordi disse egenskapene bidrar til at bikkjene fungerer til bruksarbeid.

Det er sjeldent man får brukshunder som fungerer som fyrverkeri på trening og konkurransebanen, samtidig som hunden fungerer og tilpasser seg hverdagen like lett og raskt som en nedavlet, sedat selskapscocker. De egenskapene som gjør at hundene presterer bra i sport, gjør også ofte at hundene kan få diverse utfordringer med uønsket adferd i hverdagen. Det er fullt mulig å få gjeterhunder som ikke jager, gjeter og vokter ukontrollert altså, men det kreves at man velger rett individ og er villig til å legge ned den treningen som trengs. 

Endret av Tyttebæra
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som står over, selv om det er satt på spissen. Hundene som er avlet for å jobbe er gjerne avlet på instinkter som jakt/gjeting og vakt, selv om det kommer i litt ulike varianter.

Har du sett noe på vannhundene? Puddel, portugisisk vannhund? Spansk og lagotto også, men der er det mer rusk mentalt.

Ellers er det synd du ikke trives med retrieverene, siden de ser ut til å matche kravene dine bra ellers. Er flat også uaktuelt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/9/2020 at 12:56 PM, simira skrev:

Enig i det som står over, selv om det er satt på spissen. Hundene som er avlet for å jobbe er gjerne avlet på instinkter som jakt/gjeting og vakt, selv om det kommer i litt ulike varianter.

Har du sett noe på vannhundene? Puddel, portugisisk vannhund? Spansk og lagotto også, men der er det mer rusk mentalt.

Ellers er det synd du ikke trives med retrieverene, siden de ser ut til å matche kravene dine bra ellers. Er flat også uaktuelt?

Flat er den jeg liker minst av retrieverne. Altfor mye virring. Og for mye sykdom på linjene der (har sjekka grundig). Til "nød" er jaktlabrador aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jma skrev:

Jeg tenkte det samme som Tyttebæra ? Raser som er lette og trene og har en del energi er jo ofte brukshunder med en del driv, altså da ofte feks jakt. 

Men jeg vil ikke ha en UTEN treningsevne/motivasjon. Det virker som om folk her på forumet velger å forstå en i verste mening. Det ønskelige er en hund som ikke har "full pakke" av mange egenskaper som kan vanskeligjøre trening. som feks SAMTIDIG full pakke av både jakt, vokt, gjeting osv. Om EN av pakkene er tilstede i stor grad, so be...

Jeg vil ha en hund som har energi, er belønningsmotivert, har mot, ikke veldig mye jakt/gjeting/vokt. Motivasjonene for belønnning er det viktigste. Det være seg mat eller lek. Og med lite kontrollbehov ift omgivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kolargol said:

Men jeg vil ikke ha en UTEN treningsevne/motivasjon. Det virker som om folk her på forumet velger å forstå en i verste mening. Det ønskelige er en hund som ikke har "full pakke" av mange egenskaper som kan vanskeligjøre trening. som feks SAMTIDIG full pakke av både jakt, vokt, gjeting osv. Om EN av pakkene er tilstede i stor grad, so be...

Jeg vil ha en hund som har energi, er belønningsmotivert, har mot, ikke veldig mye jakt/gjeting/vokt. Motivasjonene for belønnning er det viktigste. Det være seg mat eller lek. Og med lite kontrollbehov ift omgivelser. 

Retriever, spaniel, puddel, border collie, belgisk fårehund.

Du kan jo se hva slags hunder som er i NRH...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kolargol skrev:

Men jeg vil ikke ha en UTEN treningsevne/motivasjon. Det virker som om folk her på forumet velger å forstå en i verste mening. Det ønskelige er en hund som ikke har "full pakke" av mange egenskaper som kan vanskeligjøre trening. som feks SAMTIDIG full pakke av både jakt, vokt, gjeting osv. Om EN av pakkene er tilstede i stor grad, so be...

Jeg vil ha en hund som har energi, er belønningsmotivert, har mot, ikke veldig mye jakt/gjeting/vokt. Motivasjonene for belønnning er det viktigste. Det være seg mat eller lek. Og med lite kontrollbehov ift omgivelser. 

Men det er jo ikke det du skriver i første innlegg. Du skriver at du ikke vil ha det, eller det, eller det. Da høres det ut som du ikke vil ha noen av egenskapene, ikke som at du ikke vil ha alle sammen i en pakke. 

Ellers er det mye av det du nevner i det første innlegget som er problematferd som kan forebygges med trening, og som også handler mye om individ og linjer. Du kan jo se etter en oppdretter av en gruppe 1-rase som avler på linjer med litt lavere intensitet, for eksempel? Aussie etter utstillingslinjer er kanskje en idé? Selv om jeg veit at det kan være en del vokt der, men det kan jo være verdt å undersøke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 9/11/2020 at 10:06 PM, Kolargol said:

Men jeg vil ikke ha en UTEN treningsevne/motivasjon. Det virker som om folk her på forumet velger å forstå en i verste mening. Det ønskelige er en hund som ikke har "full pakke" av mange egenskaper som kan vanskeligjøre trening. som feks SAMTIDIG full pakke av både jakt, vokt, gjeting osv. Om EN av pakkene er tilstede i stor grad, so be...

Jeg vil ha en hund som har energi, er belønningsmotivert, har mot, ikke veldig mye jakt/gjeting/vokt. Motivasjonene for belønnning er det viktigste. Det være seg mat eller lek. Og med lite kontrollbehov ift omgivelser. 

Ok, da er det Retriever!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Eller spaniel.

Spaniel er også gode, og jeg er veldig svak for dem, ettersom jeg har vært oppvokst med dem. 

Men de krever mer enn det jeg vil ha av pelsstell, så det er grunnen til at jeg ikke har spaniel i dag, selv om jeg har hatt lyst til å ha en spaniel i mange år. Men det blir nok ikke det pga pels. Men jeg er så sær at skulle jeg hatt spaniel, så måtte det ha vært en cocker spaniel. Og de krever kanskje mer av pelsstell enn en springer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...