Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan legge opp trening for best læring?


tillien
 Share

Recommended Posts

Jeg trener retrieverjakt, men går ut i fra at dette er like aktuelt i andre sammenhenger hvor hunden skal trenes i flere ferdigheter - enten det er i en og samme gren eller for de som holder på med flere.

Det jeg lurer på er hvordan man bør legge opp treningen når det er flere ting som skal læres inn. Både innad i hver økt, men også fra dag/uke/måned til dag/uke/måned.

Kan eller bør hver økt inneholde flere elementer, eller er det en fordel å konsentrere seg om en ting hver dag? Bør man trene intensivt (over dager/uker) på én eller en begrenset mengde ferdigheter - litt sånn i bolker - eller bør man blande i større grad feks hver uke?

Selvsagt må man alltid ha et øye til om hunden går lei - da nytter det jo ikke uansett - men gitt den begrensningen, hva gir best og mest effektiv læring?

Har forsøkt å finne noe litteratur/forskning på dette, men finner ikke noe fornuftig og tar gjerne i mot tips. Det blir mye synsing, erfaringer og sunn fornuft. Tar gjerne innspill av den typen også - har jo ikke noe annet selv heller. Feks har jeg en følelse av at noen dager pause fra noe vi sliter litt med kan føre til at nærmest alt sitter når vi prøver igjen. Men det kan være tilfeldig.

I samme gata lurer jeg på om det er noen maksgrense for hvor lenge man bør trene av gangen for at hunden skal ha best utbytte av det? Både totalt i en økt og evt om man legger inn kortere pauser innad i økta. Utgangspunktet er her en hund som kan holde på MYE lengre enn det jeg gidder - hun går aldri lei, men det er jo ikke gitt at det gir best mulig læring å holde på lenge likevel. Kan nevne at jeg anser at jeg bedriver i hovedsak to typer trening. Det ene er innlæring av nye ferdigheter, det andre er mer at hun skal gjøre seg erfaringer og bygge selvtillit i allerede innlærte ferdigheter, feks feltsøk i forskjellig terreng, terrengskifter, vær- og føreforhold osv. Noen tanker rundt tidsbruk der?

 

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det finnes sikkert mange forskjellige måter å gjøre det på som fungerer bra, og at det er litt individuelt for hver ekvipasje, og at man må prøve seg litt frem med sin hund. Men at det viktigste er å gi seg når hunden presterer bra, og før den blir sliten og/eller presterer dårligere, og å ikke terpe for lenge på samme tingen. Noen hunder er lettlærte og husker en øvelse selv om den ikke har trent på det på lenge, mens andre kanskje må ha en oppfriskning om det går lang tid mellom hver gang. 
 

Vi trener mot IGP.  Når vi trener lydighet så har vi den siste mnd (hun er 18 mnd) begynt å gjøre innlæring av elementene som er i programmet etter hverandre. Det gjør jo at økta blir litt lengre enn vi er vant med fra før, men jeg ser at hun har begynt å lære seg rekkefølgen, og forventer neste element. Noe som jo er en fordel når man skal konkurrere. Men da må jeg jo passe på å ikke trene for lenge på hvert element så hun ikke blir for sliten og økta blir for lang. Så det er kun noen få repetisjoner på hver ting. Det høres kanskje lite effektivt ut, men jeg ser forbedring på noen av elementene nesten hver gang. Jeg tenker også at det er en fordel å ta alt etter hverandre når man nærmer seg en prøve, for da bygger man også litt utholdenhet. (Om man alltid har korte økter og plutselig skal gå et helt program vil jo hunden bli veldig sliten). Men dette er jo en hund som har mye arbeidsvilje og glede, og som ikke går lei utover i økta. 
 

Før dette har vi trent kortere økter hvor vi har kanskje trent på to eller tre ting, og prøvd å avslutte før hun blir sliten og når hun er på topp. Er det en ting jeg har følt at vi har hengt litt etter på, så trener jeg kanskje bare korte økter på akkurat den ene tingen, hvor jeg fokuserer på den forbedringen jeg ønsker,  og gjør det en periode til jeg ser at det sitter bedre. 
 
Også har vi vært på fellestreninger i lydighet hvor vi har hatt litt lengre økter. Da hun var unghund pleide jeg å sette henne i bilen midt i fellestreninga, og dele det i to økter, for jeg merket at det ble litt for lenge for henne. 

Så oppsummering, vi trener enten relativt kort økt med fokus på noen få ting, og bruke litt tid på hver ting. Eller så trener vi litt lengre økt på 6-7 ting, hvor vi kun har få repetisjoner (noen av tinga gjør vi bare en gang, som fremadsending). 
 
Jeg tenker at hvor lenge man trener kommer litt an på hvor krevende øvelsene er, og hvor utholden og erfaren hunden er, men 15-20 minutter med en voksen hund som har grei utholdenhet kanskje? (Blei veldig usikker nå på hvor lenge vi egentlig holder på ?) Og 10-15 med unghund. (Da tenker jeg lydighet). 

Det viktigste er jo at bikkja går av banen/avslutter øvelsen med en følelse av at den har lykkes og hatt det gøy. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært litt de siste årene om trening:
- All trening er ferskvare
- Det du har trent mest på(det som du synes er kjekkest) sitter best (selv om du mener du ikke har trent masse rygg, så avslører hunden deg når alt den plutselig gjør er å rygge?)
- GI DEG MED ØKTEN HELLER TIDLIG ENN SENT

En treningsøkt deler jeg opp i flere deler, med pause mellom. Hvis jeg skal trene på forskjellige ting, prøver jeg å trene på VELDIG forskjellige ting, slik at det ikke blir forvirring. Eller veldig like ting som glir i hverandre. Kan feks ikke trene rygg i front og sitt i front(RL), da alt frem til selve rygg/sitt er likt (på plass, kom i front). 

Er det øvelser som settes sammen av flere momenter prøver jeg å lære inn momentene og sette de sammen til en øvelse på relativt kort tid. Som sagt, det er ferskvare og blir ueffektivt om man lærer hunden A to måneder før B som skal settes sammen til C. For da må man gjenta A og B en del mer for å få C. 

Min hund kan ikke jobbe og jobbe og jobbe. Derfor er jeg nødt til å ha gode pauser og gi meg tidlig. Og på topp. For min hund blir øvelser kjedelige og tunge og ikke gøy om vi må holde på bittelitt lengre enn grensen hans. Og hvis du har en hund som kan gå og gå, avslutte tidlig når det er mer igjen vil sannsynligvis gjøre at intensiteten går opp enda mer, fordi det var jo så morro men vi måtte avslutte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt fra noen ekspert, men trener også (og går kurs i) retrieverjakt. Kurset er bygd opp slik at man trener på enkeltkomponenter i retrieverjakten som etter hvert settes sammen til mer komplekse oppgaver. Jeg har valgt å gjøre det slik at det som er nyinnlæring kjøres i separate rene økter, og så kjører jeg heller egne økter på komponentene hunden mestrer og det som jeg kan begynne og sette sammen. Vet ikke om det er riktigere enn andre fremgangsmåter, men det fungerer bra på hunden min.

 

I likhet med yoloomg passer jeg på å ta små pauser i økten, samt heller gi meg tidlig, når hunden har utført oppgaven supert, enn å falle for fristelsen til å kjøre oppgaven bare eeeen gang til og risikere at hunden klapper sammen og at vi avslutter med en dårlig repetisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...