Gå til innhold
Hundesonen.no

Snusing på stevne


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hva gjør dere med snusing på konkurranse? Hvordan trener dere på det? Hva kan man gjøre? I rally får en jo trekk for snusing og det er innmarri vanskelig å dra med seg en hund som får helt snusedilla. På trening løfter jeg rett og slett bare hodet opp via halsbåndet og roser ved kontakt. Men på konkurranse har man ikke de mulighetene, vertfall ikke i rally. Det tror jeg har ført med seg en uvane for den eldste, da han er mye mer snusen når vi er på stevne enn på trening. Er jo også mange andre hunder som går der, men det er det på fellestrening og??‍♀️

Jeg har tenkt «hm kanskje foten ikke er god nok, kontakten, fokuset?». Men alt dette er jo på plass på trening! Om han da skulle finne på å snuse gir jeg han en påminnelse, så er det «ferdig». Jeg ser på fantastiske ekvipasjer der hunden ikke prøver å snuse en eneste gang og jeg river meg i håret fordi vi ikke helt får det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du på trening som du ikke gjør på konkurranse? Jeg ville droppet båndbruken på det i det hele tatt ihvertfall, og lært inn en kommando for å avbryte det. Strengt tatt burde kontakt/fot være bra nok, men isåfall må du forsterke den til å bli enda bedre. Du må også gjøre treningssituasjonen vanskeligere, la en tispe med løpetid gå først (ikke starte med det kanskje), strø litt kjedelige godbiter i veien, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hva gjør du på trening som du ikke gjør på konkurranse? Jeg ville droppet båndbruken på det i det hele tatt ihvertfall, og lært inn en kommando for å avbryte det. Strengt tatt burde kontakt/fot være bra nok, men isåfall må du forsterke den til å bli enda bedre. Du må også gjøre treningssituasjonen vanskeligere, la en tispe med løpetid gå først (ikke starte med det kanskje), strø litt kjedelige godbiter i veien, osv.

Åh, jeg aner ikke. Er mindre nervøs kanskje? Jeg blir skrekkelig nervøs nemlig. Hva tenker du med båndbruk? Vi går i klasse 1 så prøver å trene med det på, selv om vi er dårlige på det.

Er det jeg syns er vanskelig. Han har en utrolig fin kontakt og en stabil fot på trening, men luktene slår alt. Vet ikke om han også har skjønt at i stevnesituasjon + rallybane så er det ikke belønning før du har gått minst 15 skilt. Vi belønner underveis på trening. Det å gjøre treningssituasjonen vanskeligere må vi absolutt - ikke dumt med godbiter og div forstyrrelser på bakken. Løpetispe tror jeg at jeg kan glemme, enn så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

På trening løfter jeg rett og slett bare hodet opp via halsbåndet og roser ved kontakt.

Dette. Kan du ikke gjøre i konkurranse. Og etter min mening bør det ikke gjøres på trening heller, nettopp fordi det gjør jobben vanskeligere når du blir "avhengig" av det. Du må også jobbe med lengre kjeder uten belønning på trening (baklengskjeding?).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, simira skrev:

Dette. Kan du ikke gjøre i konkurranse. Og etter min mening bør det ikke gjøres på trening heller, nettopp fordi det gjør jobben vanskeligere når du blir "avhengig" av det. Du må også jobbe med lengre kjeder uten belønning på trening (baklengskjeding?).

Ja, det er sant. Håpte vel egentlig det ville være nok til å forstå «snusing er ikke lov», men ser jo det ikke funker. Hvordan ville du lært inn en kommando for å stoppe? Hvordan blir det å baklengskjede rally? De er jo sjeldent like fra bane til bane. Selve øvelsene er allerede innlært. Vi har baklengskjedet mer i LP treningen enn rally, men nå er øvelsene innlært uansett.

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg heldigvis aldri hatt snuse-problem med noen av hundene mine. Men jeg blir stadig overrasket over at enkelte i kl 1 rally lar hunden sin stå og snuse leeeeenge. I minutter. De har jo hunden i bånd. Gå videre! Så får man gjerne trekk for stramt bånd, men man lar ihvertfall ikke hunden få drive på med uønsket adferd under en konkurranse. 
Enkelte jeg ser som lar hunden få holde på på denne måten, uten å avbryte, får etterhvert et stort problem. Hunden driver på med selvbelønning uten like.

Jeg mener det er bedre å få trekk for stramt bånd av og til, enn å få trekk for snusing OG la hunden lære seg unoter.

Men som sagt så har jeg aldri hatt dette problemet selv, så kanskje jeg ikke er den rette å gi tips ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lært inn "nok" eller noe for å avbryte snusing og følge med deg, eller jobbe inn en bedre kontakt/fot-kommando som greier å avbryte fristelser. Sett matskåler eller noe som frister men han ikke får tak i, når han dropper kontakten sier du "nok", belønner kontakt og går videre (avstanden må være nok til at han greier å avbryte). Og belønner rikelig såklart.

Baklengskjeding ved å starte med et par skilt - belønning, tre skilt - belønning, fire skilt, osv. Hvilke øvelser det er er ikke så viktig, bare å strekke tiden mellom øvelser. I en økt vil han da antageligvis lære at belønningen kommer etter den siste øvelsen/skiltet, så kan du starte på nytt med en annen sekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt kontaktlyd som kommando for å avbryte. Kanskje jobbe med å forsterke den i situasjoner der hunden er snusete, på tur, friområder, tørrtrening på stevneområder ol.

Og så må du trene på å gå lange kjeder uten belønning, helst bør hunden kunne gå lengre kjeder enn det er i klassen dere stiller i. I rally setter man bare sammen noen øvelser i random rekkefølge når man trener kjeder. Start med noen få øvelser og øk, og varier litt med kortere og lengre kjeder slik at det blir litt uforutsigbart når belønningen kommer. Når hunden går lengre kjeder må belønningen hunden får på slutten være så fantastisk at det føles verdt det for hunden.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rufs skrev:

Nå har jeg heldigvis aldri hatt snuse-problem med noen av hundene mine. Men jeg blir stadig overrasket over at enkelte i kl 1 rally lar hunden sin stå og snuse leeeeenge. I minutter. De har jo hunden i bånd. Gå videre! Så får man gjerne trekk for stramt bånd, men man lar ihvertfall ikke hunden få drive på med uønsket adferd under en konkurranse. 
Enkelte jeg ser som lar hunden få holde på på denne måten, uten å avbryte, får etterhvert et stort problem. Hunden driver på med selvbelønning uten like.

Jeg mener det er bedre å få trekk for stramt bånd av og til, enn å få trekk for snusing OG la hunden lære seg unoter.

Men som sagt så har jeg aldri hatt dette problemet selv, så kanskje jeg ikke er den rette å gi tips ?

Ja, det er sant det du sier! Jeg har bare blitt fortalt at man ikke bør dra hunden med videre. Likevel dumt, fordi som du nevner så får han jo megabelønning av å snuse.  Men om han snuser (og jeg merker det), så kan jeg jo i teorien stoppe han med kobbelet. Han skal jo snuse og båndet blir fort stramt om han drar seg bortover. Sjeldent det er så gale altså, men likevel.

 

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

Jeg ville brukt kontaktlyd som kommando for å avbryte. Kanskje jobbe med å forsterke den i situasjoner der hunden er snusete, på tur, friområdet og tørrtrening på stevneområder.

Og så må du trene på å gå lange kjeder uten belønning, helst bør hunden kunne gå lengre kjeder enn det er i klassen dere stiller i. I rally setter man bare sammen noen øvelser i random rekkefølge når man trener kjeder. Start med noen få øvelser og øk, og varier litt med kortere og lengre kjeder slik at det blir litt uforutsigbart når belønningen kommer. Når hunden går lengre kjeder må belønningen hunden får på slutten være så fantastisk at det føles verdt det for hunden.

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg ville lært inn "nok" eller noe for å avbryte snusing og følge med deg, eller jobbe inn en bedre kontakt/fot-kommando som greier å avbryte fristelser. Sett matskåler eller noe som frister men han ikke får tak i, når han dropper kontakten sier du "nok", belønner kontakt og går videre (avstanden må være nok til at han greier å avbryte). Og belønner rikelig såklart.

Baklengskjeding ved å starte med et par skilt - belønning, tre skilt - belønning, fire skilt, osv. Hvilke øvelser det er er ikke så viktig, bare å strekke tiden mellom øvelser. I en økt vil han da antageligvis lære at belønningen kommer etter den siste øvelsen/skiltet, så kan du starte på nytt med en annen sekvens.

Tusen takk for tips begge to! Dette hjalp virkelig? Tror dette i kombinasjon med mer utfordrende treningssituasjoner vil gjøre mye altså. Selv om jeg følte meg litt hjelpeløs før denne tråden ble lagt. Dere er supre!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...