Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som ikke får nok mosjon


Guest lolly2003
 Share

Recommended Posts

Guest lolly2003

Hei!

Kjæresten min har skaffet seg en hunderase som hun ikke gir nok trim og trening. Snakker om en alaska husky. Arbeidsdagene er 8-5. Virker som det som er mest aktuelt etter lange dager er å ligge i sofaen frem til natten kommer. Setter da hunden ut i bånd, før jobb og etter jobb. 

Jeg går ofte tur med hunden fordi det er en rase som trenger å bli stimulert og få bevegd på seg, utenom i hagen. Og fordi jeg synes synd på ho. Det er som oftest jeg som gir hunden mat, vet ikke om han glemmer det? Eller ikke tenker på det? Skal sies at før jeg kom inn i bildet var hunden langt mer bortskjemt/urolig/stressa og hadde ikke grenser på hva den fikk lov til/ikke lov til. Han er kanskje på en tur med hunden 1-2 ganger i uka. Men ikke noe daglig mosjon.

Hunden er rolig med meg, fordi med meg har den grenser og vet hva som er lov og ikke lov, men når "eieren" kommer så er alt borte. Han er rett og slett ikke streng nok med hunden. Jeg har sagt hvordan hunden er med meg, og det synes han er rart.  
Virker som at dette er ett sårt tema å ta opp, at han ikke gir hunden nok mosjon/trening osv. Hvis jeg spør om han har vært på tur med hunden sin, svarer han bare ett uinteressert nei. Jeg begynner å bli lei av å mosjonere og trene en hund som jeg ikke har valgt å skaffe meg og ta hånd om. Samtidig som at jeg synes det er synd å se/høre at hunden kjeder seg og ikke blir brukt på riktig måte. Det eneste han gjør med hun er kun koseting. Hva skal man gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ingidano said:

Dersom hunden ikke får det stellet den trenger varsler man Mattilsynet.  

Så lenge hunden vår vann, mat og tak over hodet, og ikke er åpenbart mishandlet, så kan de ikke gjøre noe.

Det eneste du kan gjøre her er isåfall å slutte å ta deg av hunden og håpe at han går lei og omplasserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, simira said:

Så lenge hunden vår vann, mat og tak over hodet, og ikke er åpenbart mishandlet, så kan de ikke gjøre noe.

Det eneste du kan gjøre her er isåfall å slutte å ta deg av hunden og håpe at han går lei og omplasserer.

At de gjerne ikke prioriterer sånne saker er en ting, men de kan gå inn og gjøre noe: 

Quote

Dyreholder skal aktivt forebygge og beskytte dyret mot farer for unødvendige påkjenninger og belastninger. Dette vil si at dyreholder må vurdere hvilke farer som kan oppstå og ta grep i forkant, for å avverge mulige ulykker/skader. Påkjenninger og belastninger påvirker dyret negativt og kan føre til at det blir redd, stresset, medtatt, skadet, syk, svekket eller utmattet.

Eksempler på dette for hund kan være:

 manglende oppfølging av sykdom og skade
 manglende vaksinasjon
 manglende beskyttelse mot vær og vind  manglende eller dårlig tann- og pelsstell
 dyreholder etterlater hunden alene mens han reiser bort  manglende fôring eller feilernæring
 å slå, sparke, løfte etter nakkeskinn/pels/hale
 for lite oppfølging i forhold til sosialisering og aktivisering
 oppstalling på for lite område

Saker der misligholdet ikke leder til dyretragedier er ikke nødvendigvis av mindre alvorlig karakter enn saker med fatal utgang. Totalbelastning avhenger av både lidelsens intensitet og varighet. Noen dyr kan leve lenge med stekt nedsatt velferd som følge av underernæring, ubehandlet sykdom, frykt o.l.

Kilde: https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du på en ålreit måte får forklare hundeeier hva et slikt dyr har av naturlige behov, og at det er tilnærmet dyreplageri å ikke oppfylle disse i større grad. Utfordre ham gjerne på hva han ville synes om tilsvarende tilværelse ? Han har strengt tatt to alternativ; oppfylle flere av hundens behov eller omplassere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Vestlandsjenta said:

Synes du på en ålreit måte får forklare hundeeier hva et slikt dyr har av naturlige behov, og at det er tilnærmet dyreplageri å ikke oppfylle disse i større grad. Utfordre ham gjerne på hva han ville synes om tilsvarende tilværelse ? Han har strengt tatt to alternativ; oppfylle flere av hundens behov eller omplassere.  

Eller la det surre og gå slik det tydeligvis har gjort en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Vestlandsjenta said:

Jeg synes ikke dét, hunden fortjener bedre. 

Det var en kommentar til innlegget over, at det var to alternativer. Men hvis du ikke vil la det fortsette sånn så har du igrunn ikke noe gode alternativer hvis du ikke vil ta ansvaret for hunden, eller mase på ham til han gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...