Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forer du med?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hååååper på valp ila 2021 om alt går etter planen! ❤️ Men det begynner å bli noen år siden jeg måtte finne frem i fôrjungelen. Foreløpig er planen nok å fortsette slik som gamlehunden med 50/50 tørt og rått. Da V&H/Smak, eventuelt mush, men de to første er lettere å få tak i for meg. Tørrfôr derimot er jeg litt lost på, regner med det har skjedd litt de siste 5-6 årene, Rocky gikk på spesialfôr siste 2 årene pga div helsegreier så har ikke gjort noe research siden det før det. 

Dere som har skrevet her i tråden, og andre for den sak skyld. Hvorfor har dere valgt det fôret dere gir? :) 
Endret rapporten til FDA om DCM hos hunder i 2018/2019 på hva dere gir? (Har det i det hele tatt kommet noen konklusjon i den saken enda?) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer med Purenatural Grain Free Lamb når vi er i Norge, enkelt og greit fordi jeg av etiske grunner helst vil fôre på lam, og dette var det fôret jeg fant som jeg syntes hadde den beste sammensetningen av ingredienser og næringsinnhold. Det er greit i pris og det virker som hun liker det, det eneste jeg er litt usikker på er at jeg syntes hun fikk litt dårlig pels i sommer, men det kan også ha vært naturlig fordi hun røytet, vi får se nå når hun er tilbake på det :) I Slovakia fôrer vi på Ontario lamb and rice, men det finnes ikke her i landet tror jeg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som forer med råfor, ser jeg. Skjønner at det kan være bra for hunden, men hvordan tenker dere rundt mulighet for spredning av bakterier fra slikt for? Resistente bakterier er også et problem her.

Her er en artikkel om dette fra nrk.no: https://www.nrk.no/norge/forskere_-ratt-kjott-til-hunden-kan-gjore-deg-syk-1.14494234

Sitat fra nrk-artikkelen: 

– Hunder som nettopp har spist rått kjøtt, bør ikke slikke folk i ansiktet, skriver forskerne ved Sveriges Landbruksuniversitet (SLU) og Statens veterinærmedicinska anstalt (SVA) på sine sider.

Sitatet under er fra denne VG-artikkelen: https://www.vg.no/forbruker/i/Qod82R/hundemat-ekspert-dette-foret-boer-du-unngaa

Risiko med rødt kjøtt

– Man skal også ha i bakhodet at det alltid er en smitterisiko med rødt kjøtt. Det er så mye bakterier i det. Særlig om det er rå kylling i miksen, da er risikoen for blant annet salmonella og campylobacter til stede, understreker Sallander.

 

Endret av Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønn said:

Det er mange som forer med råfor, ser jeg. Skjønner at det kan være bra for hunden, men hvordan tenker dere rundt mulighet for spredning av bakterier fra slikt for? Resistente bakterier er også et problem her.

Skremselspropaganda, tenker jeg. Bekymrer meg ikke et brøkdels sekund engang :P

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grønn skrev:

Det er mange som forer med råfor, ser jeg. Skjønner at det kan være bra for hunden, men hvordan tenker dere rundt mulighet for spredning av bakterier fra slikt for? Resistente bakterier er også et problem her.

Jeg er fornuftig rundt fóringsrutiner og håndtering av hundematen. Vasker hendene med én gang etter jeg har håndtert maten, og har ikke munnen til hunden helt oppe i ansiktet like etter den har spist. Har råfóret i 6 år.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rocket skrev:

Hååååper på valp ila 2021 om alt går etter planen! ❤️ Men det begynner å bli noen år siden jeg måtte finne frem i fôrjungelen. Foreløpig er planen nok å fortsette slik som gamlehunden med 50/50 tørt og rått. Da V&H/Smak, eventuelt mush, men de to første er lettere å få tak i for meg. Tørrfôr derimot er jeg litt lost på, regner med det har skjedd litt de siste 5-6 årene, Rocky gikk på spesialfôr siste 2 årene pga div helsegreier så har ikke gjort noe research siden det før det. 

Dere som har skrevet her i tråden, og andre for den sak skyld. Hvorfor har dere valgt det fôret dere gir? :) 
Endret rapporten til FDA om DCM hos hunder i 2018/2019 på hva dere gir? (Har det i det hele tatt kommet noen konklusjon i den saken enda?) 

Råfórer 100 % fordi jeg tror det er best for hundene. Fórer med Vom og Hundemat fordi jeg stoler på at fóret deres er riktig sammensatt i forhold til å dekke hundens næringsbehov. Det er også lett tilgjengelig og prisen er bra. 
Kunne gjerne også fóret med MUSH, men det blir dessverre litt for dyrt synes jeg. 
Smaak sitt vet jeg ikke nok om, og tror heller ikke det slår VOM på pris? Rawfór føler jeg også er litt for nytt og "diffust" til at jeg tør å fullfóre med det, og det er også en del dyrere enn VOM.
Jeg fóret en periode på Provit, men synes VOM er et bedre fór.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymrer meg overhodet ikke for dette når jeg bruker norskt kjøtt hvertfall. Det er heller ikke sånn at tørrfôr f.eks er bakteriefritt, som mange later til å tro, ikke minst er det fare for mugg eller at det harskner når tørt ikke er kontrollert godt nok eller ikke oppbevart riktig (før det havner hos deg, eller noe de aller fleste forbrukere gjør feil også).  

4FFCAFC6-A4E7-4AC5-9FCF-C3F8B3D9FFA5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Salka said:

Fôrer med Purenatural Grain Free Lamb når vi er i Norge, enkelt og greit fordi jeg av etiske grunner helst vil fôre på lam, og dette var det fôret jeg fant som jeg syntes hadde den beste sammensetningen av ingredienser og næringsinnhold. Det er greit i pris og det virker som hun liker det, det eneste jeg er litt usikker på er at jeg syntes hun fikk litt dårlig pels i sommer, men det kan også ha vært naturlig fordi hun røytet, vi får se nå når hun er tilbake på det :) I Slovakia fôrer vi på Ontario lamb and rice, men det finnes ikke her i landet tror jeg. 

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på! Det var jo også en ting og ta med i beregningen. Jeg ga jo en del sau til Rocky, da spesielt V&H Taste Lam heter den vel nå, men var også innom noen tørrfôr med lam. Ubevist ifht dette da. 

7 hours ago, Grønn said:

Det er mange som forer med råfor, ser jeg. Skjønner at det kan være bra for hunden, men hvordan tenker dere rundt mulighet for spredning av bakterier fra slikt for? Resistente bakterier er også et problem her.

Her er en artikkel om dette fra nrk.no: https://www.nrk.no/norge/forskere_-ratt-kjott-til-hunden-kan-gjore-deg-syk-1.14494234

Sitat fra nrk-artikkelen: 

– Hunder som nettopp har spist rått kjøtt, bør ikke slikke folk i ansiktet, skriver forskerne ved Sveriges Landbruksuniversitet (SLU) og Statens veterinærmedicinska anstalt (SVA) på sine sider.

Sitatet under er fra denne VG-artikkelen: https://www.vg.no/forbruker/i/Qod82R/hundemat-ekspert-dette-foret-boer-du-unngaa

Risiko med rødt kjøtt

– Man skal også ha i bakhodet at det alltid er en smitterisiko med rødt kjøtt. Det er så mye bakterier i det. Særlig om det er rå kylling i miksen, da er risikoen for blant annet salmonella og campylobacter til stede, understreker Sallander.

 

Tanken har jo vært innom det, både før og etter artikkelen til nrk og vg. Jeg har dog alltid vært flink med rutiner rundt håndtering av rått kjøtt pga en mor som var spesielt redd for f.eks salmonella. Om jeg gir fryst så gis det ute eller f.eks i dusjen hvor man lett kan rengjøre overflaten etterpå, om hunden vil ta med seg maten å spise på bakken istedenfor i skåla. Samme når katten får avskjær. Bruker enten underlag på spiseplassen eller vasker rutinemessig etter å ha gitt rått. 

Og såklart ikke la dem slikke på meg rett etter de har spist, og vasker alltid hendene etter håndtering av maten deres. 
Pga allergireaksjon så liker jeg generelt ikke å bli slikket i ansiktet, har til nå bare vært borti 2 hund jeg ikke reagerer på spyttet til. (Heldigvis bare litt røde nupper i huden som klør litt om jeg ikke vasker meg kjapt nok etterpå. :P

Har til nå ikke hatt problem i det hele tatt. 
 

4 hours ago, tonjek said:

Råfórer 100 % fordi jeg tror det er best for hundene. Fórer med Vom og Hundemat fordi jeg stoler på at fóret deres er riktig sammensatt i forhold til å dekke hundens næringsbehov. Det er også lett tilgjengelig og prisen er bra. 
Kunne gjerne også fóret med MUSH, men det blir dessverre litt for dyrt synes jeg. 
Smaak sitt vet jeg ikke nok om, og tror heller ikke det slår VOM på pris? Rawfór føler jeg også er litt for nytt og "diffust" til at jeg tør å fullfóre med det, og det er også en del dyrere enn VOM.
Jeg fóret en periode på Provit, men synes VOM er et bedre fór.

Enig her! Hadde jeg ikke reist så mye rundt så hadde jeg nok gitt mer rått jeg også, men er så greit å kunne ha med en porsjon eller to med tørt i en pose i veska. Spesielt i valpestadiet! :P Ting tar liksom 10 ganger mer tid når man må bruke kollektivtransport. 
Ser det har kommet litt mer frysetørket på markedet nå da, så det er jo også en mulighet! 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Salka skrev:

Fôrer med Purenatural Grain Free Lamb når vi er i Norge, enkelt og greit fordi jeg av etiske grunner helst vil fôre på lam, og dette var det fôret jeg fant som jeg syntes hadde den beste sammensetningen av ingredienser og næringsinnhold. Det er greit i pris og det virker som hun liker det, det eneste jeg er litt usikker på er at jeg syntes hun fikk litt dårlig pels i sommer, men det kan også ha vært naturlig fordi hun røytet, vi får se nå når hun er tilbake på det :) I Slovakia fôrer vi på Ontario lamb and rice, men det finnes ikke her i landet tror jeg. 

Hvilke etiske grunner gjør at du helst velger lam? Jeg har også lyst til å fore så etisk som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lam og sau er vel de produksjonsdyrene som har det best i Norge (og andre steder forsåvidt). Svin og fugl har det absolutt verst, men er billig, og brukes dermed mye. Jeg prøver også å kjøpe lam og vilt, når det er et alternativ. I tillegg ser jeg hvor fôret er produsert. Vi halvfôrer på Robur (prod i Sverige) og VOM . Har fôret på VOM siden det kom, og aldri opplevd noen problemer selv. De har hatt et par tilfeller av dårlige batcher, men det gjelder vel alle store fôrprodusenter...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Grønn said:

Hvilke etiske grunner gjør at du helst velger lam? Jeg har også lyst til å fore så etisk som mulig.

Jeg begynte med det da vi bodde på Island, fordi islandsk sau/lam har et utrolig godt liv, i motsetning til svin og kylling som @simira nevner, og også dessverre ofte storfe. Kjøttet er fra Storbritannia i fôret jeg gir nå, og jeg vet ikke nok om hvordan forholdene er der, men i de aller fleste tilfeller er det "enklere" å holde sau, som gjør at de stort sett har bedre levevilkår enn andre produksjonsdyr. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano spiser Specific tørrfor og Natures Menu rabbit råfor(dog lite av dette pga sinnsyk pris, dessverre) siden han har allergi. Hadde jeg kunne velge fritt så hadde han vært fullforet på v&h, fordi det er et norskt råfor, enkelt og greit. Velger alltid norskt der jeg kan pga dyrevelferd og lav antibiotikabruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, simira said:

Lam og sau er vel de produksjonsdyrene som har det best i Norge (og andre steder forsåvidt). Svin og fugl har det absolutt verst, men er billig, og brukes dermed mye. Jeg prøver også å kjøpe lam og vilt, når det er et alternativ. I tillegg ser jeg hvor fôret er produsert. Vi halvfôrer på Robur (prod i Sverige) og VOM . Har fôret på VOM siden det kom, og aldri opplevd noen problemer selv. De har hatt et par tilfeller av dårlige batcher, men det gjelder vel alle store fôrprodusenter...

Det er strenge krav til areal innendørs for de fleste dyr, men ikke sau. Dermed - de månedene i året sau går inne, er det veldig stor forskjell på hvor stort areal de har per sau.Tap av dyr på beite er en annen faktor.  Å rangere dyrevelferd hos ulike husdyrslag er ikke lett og ikke rett fram. 

Endret av Meg
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

Det er strenge krav til areal innendørs for de fleste dyr, men ikke sau. Dermed - de månedene i året sau går inne, er det veldig stor forskjell på hvor stort areal de har per sau.Tap av dyr på beite er en annen faktor.  Å rangere dyrevelferd hos ulike husdyrslag er ikke lett og ikke rett fram. 

Neida, helt enig i det. Og jeg bruker en del storfe også. Men unngår svin og kylling så langt som mulig, og kjøper økologisk når jeg må (krav til mer plass og utegang bla.). Det er strenge - men langt fra gode nok - krav, dessverre. Fisk, særlig laks, er vanskelig... men Robur har også noe fôr med ikke-oppdrettsfisk ihvertfall.

Disse tankene ligger forsåvidt også bak maten til oss menneskene også. Akkurat i år har gubben vært på sin første av antageligvis mange jaktsesonger, så vi er berga på kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, simira said:

Neida, helt enig i det. Og jeg bruker en del storfe også. Men unngår svin og kylling så langt som mulig, og kjøper økologisk når jeg må (krav til mer plass og utegang bla.). Det er strenge - men langt fra gode nok - krav, dessverre. Fisk, særlig laks, er vanskelig... men Robur har også noe fôr med ikke-oppdrettsfisk ihvertfall.

Disse tankene ligger forsåvidt også bak maten til oss menneskene også. Akkurat i år har gubben vært på sin første av antageligvis mange jaktsesonger, så vi er berga på kjøtt.

mens jeg blir stadig skuffa over noen jegeres manglende respekt for naturen. Feks: de lar jakthunder jage viltet i timesvis. Man kan bare tenke seg til hvor mye frykt og redsel dyret har gått igjennom. Og- de skryter av det. jada, hunden er dyktig,  men hvor ble det av respekten for naturen? Og - alle skadeskytinger (orker ikke rovdyrdebatt, den er oftest unyansert fra alle sider). Jakthunder med lungeødem (men det er visst en arvelig komponent)... Skader og påkjørsler. Det går jo med noen hunder hvert år.

Så når det gjelder dyrevelferd og kjøtt - så er det jo ikke lett. 

(og for ordens skyld; Jeg kjenner jegere som har alt på stell og vurderer å ta jegerprøven selv)

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo har blitt fôrt på vom i 3 år nå pga meget sensitiv mage. Sleit mye med analkjertlene og vi har prøvd mye tørrfôr! Atlas får også vom, men Nutrima sin Digestion tørrfôr som supplement. Det får også Milo noen knotter av og det er (bank i bordet) det eneste fôret magen hans tåler godt - i kombinasjon med v&h. Liker at de får en liten mengde tørrfôr uansett tilfelle vi drar på tur og ikke kan ta med oss frysevarer, eller til å bruke som billig godbit til å trene inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg fôrer med? 

Tja. Tørrfôr i bunn. Hvilket varierer ganske ofte. Akkurat nå er det vel en sekk med royal canin. Men på loftet står det blant annet eukanuba og proplan klart til sekken er tom. ? Synes at hundene fungerer på det meste, så bytter stadig uten at det egentlig er noen grunn til det. Forandring fryder? Ellers så blir det jo litt middagsrester og annet knask. Variasjon er vel stikkordet. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VOM active, med og uten laks som måltid, og så står det fremme en skål med Apetitt Extreme som de fritt forsyner seg av (vinterhalvåret).
På sommeren og under løpetid er tørrfôret ikke fritt tilgjengelig, da aktivitetsnivået er lavere, og under løpetid driver de og lagrer noe så voldsomt... 
Ellers er de flinke på å regulere inntaket selv, og spiser tørt etter behov. 
Gir diverse kjøtt, bein og innmat også, når jeg får tak i noe til ok pris.
For tiden får de en del tørrfisk, fordi det har vært prisdropp på dette. 

Har også vært fornøyd med Robur Active Performance. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg forer med litt Apetitt tørrfor (senior til han gamle og høyenergi til hu ynste) på morgenen, og  VIP storfemix til middag/kvelds. Så får de en del annet, litt sånn ettersom, som VIP vitaminmix, lakseolje, tørrfisk, eventuelt middagsrester, blodpulver, rått egg, og  grønnsaksrester. Grønnsaker i kjøleskapet som begynner å bli gamle blir kokt eller kjørt i blenderen, blanda med vann og olje, og blir fryst ned i isbitformer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jma skrev:

J. Grønnsaker i kjøleskapet som begynner å bli gamle blir kokt eller kjørt i blenderen, blanda med vann og olje, og blir fryst ned i isbitformer.

Dette var en smart ide! 

Har unghund, 8mnd. Jeg bruker VOM og litt VOM boller. VOM er fra Provit, både frossen og frysetørket. Passer på å bruke vitaminpulver og sel eller lakseolje. Supplerer med orijen tørrfor. Prøver så langt det går å holde oss unna kylling. 

Som ekstra godbit f.eks på tur har jeg alltid noen hardkokte egg i sekken. (Til oss begge)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
On 12/22/2020 at 2:45 AM, Rocket said:

Noen her som fôrer med Rawfôr Norge og kan dele erfaringer? Hvordan ligger de på pris? 

Jeg forer galgoen min på litt Rawfor nå etter jeg fikk tak i det i en annen by. Han får en burger til kvelds - og VOM til frokost. Han liker Rawfor veldig godt, og jeg synes det er veldig praktisk med burger. Det er dog dyrere enn å kjøpe pølsene til VOM. 54,- for kiloen vs. 38,- til VOM, i følge mine utregninger etter hva det har kostet meg å kjøpe. Vilt er enda dyrere, 62,- for kilo - som var det jeg i hovedsak kjøpte til han for å få noe variasjon fra VOM. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...