Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi tegn for å må på do


Ivrig
 Share

Recommended Posts

Stella er blitt 11 uker:) Greia er at hun ikke for noe særlig tegn på at hun skal tisse. Hun piper ikke eller noe. Vi tar henne jo ofte ut, og tisser hun inne, går hun stort sett på paden. Men hun gir ikke tegn på at hun må. Når hun skal bæsje blir hun helt rabiat. Og så snuser hun rundt i «sirkler», men da er det nesten for sent å bære henne ut.

Når begynner de å skjønne selv at de må på do? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sida, men likevel: Når Linus tissa, sa me kvar einaste gong ‘tissaaa!’ med ‘oppfordrande’ stemme. Så no er det blitt ein veldig velfungerande ‘kommando’ - før me skal inn, f.eks., seier me ‘tissaaaa’ - så snusar han og tissar med ein gong :) Veldig praktisk! 

Hos han har elles halen alltid vore eit påliteleg teikn - når den struttar ut, er sjansen veeeeeldig stor for at han treng ein tur ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det. Har heldigvis ikke hatt så store utfordringer med at det ikke er noen tegn. Sist ankomne her piper som regel, men det kan også hende at hun bare blir litt ekstra utforskende. Som i at hun snuser langs veggene, inne i hjørner og slikt. Men en gang hun begynner med dette bærer jeg henne ut og da tisser hun alltid. 
Ellers er jeg ute minst en gang i timen når hun er våken og roser veldig hver gang hun tisser ute. 
Sikker på at ikke også din har noen slike små tegn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 9nemor skrev:

Litt på sida, men likevel: Når Linus tissa, sa me kvar einaste gong ‘tissaaa!’ med ‘oppfordrande’ stemme. Så no er det blitt ein veldig velfungerande ‘kommando’ - før me skal inn, f.eks., seier me ‘tissaaaa’ - så snusar han og tissar med ein gong :) Veldig praktisk! 

Hos han har elles halen alltid vore eit påliteleg teikn - når den struttar ut, er sjansen veeeeeldig stor for at han treng ein tur ut ?

«Gå på do» funker på natta her også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ivrig skrev:

Stella er blitt 11 uker:) Greia er at hun ikke for noe særlig tegn på at hun skal tisse. Hun piper ikke eller noe. Vi tar henne jo ofte ut, og tisser hun inne, går hun stort sett på paden. Men hun gir ikke tegn på at hun må. Når hun skal bæsje blir hun helt rabiat. Og så snuser hun rundt i «sirkler», men da er det nesten for sent å bære henne ut.

Når begynner de å skjønne selv at de må på do? 

Mine velvoksne hunder vet at de må på do. Men de sier ikke ifra. De holder seg til jeg går ut med dem. Sånn er det hos oss ?

(hvis ikke de har diare, da løper de til døren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier tisse når valpen min tisser ute, så blir det masse rosing etterpå. Nå funker det som regel å si tisse, så tisser han. Har fortsatt noen ulykker inne, da han bare stopper opp helt vanlig og tisser. Men det har vært min feil hver gang som ikke har tatt han ut etter mild leking osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

Mine velvoksne hunder vet at de må på do. Men de sier ikke ifra. De holder seg til jeg går ut med dem. Sånn er det hos oss ?

Samme her. Min 9-åring har aldri sagt ifra, men så luftes hun relativt jevnlig da så hun er nok aldri så tissatrengt at det er like før det renner over heller :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange har hatt hell med å henge opp en bjelle på en rem ved døra. Når man da går ut med valpen dytter man på bjella så den lager lyd, og sier "ut å tisse" eller noe sånt. Så sier man jo gjerne "tisse" når valpen gjør det som nevnt over, og roser. Mange hunder har da raskt begynt å selv dytte på bjella for å lage lyd når de må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...