Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador eller spaniel


Grønn
 Share

Recommended Posts

Jeg har laget en tråd om engelsk springer spaniel. Det er den hunderasen jeg heller mest til nå. I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg en hund meg kort pels, men jeg har falt sånn for beskrivelsene jeg har lest av springer, i tillegg til de individene jeg har møtt :)

Men har også vurdert labrador og dansk-svensk gårdshund. Labradoren synes jeg i utgangspunktet er for stor (denne rasen har vi en del erfaring med), gårdshunden har egentlig mer passe størrelse enn springeren utfra hva jeg i utgangspunktet hadde tenkte, men jeg er redd den vil bjeffe vel mye og at det er vanskelig å ha den løs på tur.

Vi er på jakt etter en aktiv familiehund, som også skal være min "hobby", og jeg kommer til å gå på valpekurs og etter hvert kanskje noen flere kurs eller treninger, men det er ikke så viktig om det blir brukshundtrening, jakttrening, smeller e.l. det kan hunden få være med og "velge".

Noen som vil dele "fordeler og ulemper" med disse rasene? (Jeg har jo fått mye om springeren alt i den andre tråden :) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg det er relativt langt fra en spaniel eller retriever (en god del likt) til en DSG - så et spørsmål for å skille blir hvilken type hunder dere liker?

Jeg anser labrador som et trykt valg på mange måter, men personlig har jeg i det siste sett veldig mange som har fått VELDIG mye mer hund enn de trodde de kom til å få. Spesielt de første 2-3-4 årene og spesielt hannhunder. Og da snakker jeg ikke jaktvariantene, men standard linjer. Når de i tillegg ofte bikker 40 kg, så er det verdt å tenke gjennom evt velge tispe og/eller linjer med omhu. Går du for labrador, velg for all del fra en oppdretter som har noe å vise til i en eller annen hundesport. Hos golden og labrador er det en del oppdrettere som ikke har gjort annet enn å stille ut i mange, mange generasjoner og hos en del er mye av brukshundpotensialet rett og slett borte eller svært varierende. Når det oppstår «morsomme» tråder i ymse forum om retrievere som ikke gidder å apportere, så er det mye som har gått galt. Det er ikke hovedregelen, men kjøper man i blinde kan det fort gå galt. Nå er jeg selvsagt inhabil, men for meg er det en kjempebonus med spaniels og retrievere at man kan trene spaniel-/retrieverjakt - det er veldig gøy!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tillien skrev:

Personlig mener jeg det er relativt langt fra en spaniel eller retriever (en god del likt) til en DSG - så et spørsmål for å skille blir hvilken type hunder dere liker?

Vi ønsker oss en hund som er førerorientert, ikke alt for tilbøyelig til å stikke av, ganske lettlært og en god turkompis. Et stort pluss om den ikke bjeffer på alt som går forbi hagen.

Vi har barn i barneskolealser, og barnas venner kommer ofte på besøk. Det er derfor viktig at hunden er stødig og trygg, med godt gemytt. Gemyttet er det aller viktigste, vi vil ikke ha en skarp eller aggresiv hund (det er det vel ingen som vil, men vi vil velge en rase der sjansen for dette er så liten som mulig)

Jeg hadde egentlig tenkt meg en rase på størrelse med gårdshunden, og gjerne med kort pels for enkelhetens skyld, men gemyttet er det absolutt viktigste. 

Så langt tror jeg springeren er den jeg har funnet som passer oss best. Men kanskje det er andre, jeg ikke vet om eller har tenkt på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Grønn said:

Vi ønsker oss en hund som er førerorientert, ikke alt for tilbøyelig til å stikke av, ganske lettlært og en god turkompis. Et stort pluss om den ikke bjeffer på alt som går forbi hagen.

Vi har barn i barneskolealser, og barnas venner kommer ofte på besøk. Det er derfor viktig at hunden er stødig og trygg, med godt gemytt. Gemyttet er det aller viktigste, vi vil ikke ha en skarp eller aggresiv hund (det er det vel ingen som vil, men vi vil velge en rase der sjansen for dette er så liten som mulig)

Jeg hadde egentlig tenkt meg en rase på størrelse med gårdshunden, og gjerne med kort pels for enkelhetens skyld, men gemyttet er det absolutt viktigste. 

Så langt tror jeg springeren er den jeg har funnet som passer oss best. Men kanskje det er andre, jeg ikke vet om eller har tenkt på.

 

Ja, men hvilke hunder LIKER dere? Hvilke hunder gjør dere glade? Det er forskjell på måten de ter seg ut over ting som «førerorientert», «lettlært» og «ikke bjeffer». Der er spaniel og retriever ganske like, mens DSG er en litt annen type. Ikke alle folk bryr seg, hund er hund liksom og individuelle forskjeller kan være store også innad i raser, men for en del folk er det viktige forskjeller. 

Når det er sagt så synes jeg de tingene du lister opp passer bedre med en spaniel eller retriever enn en DSG. Valget mellom labrador og ess er vanskeligere, men du har jo nevnt størrelse som viktig og da er det jo mye som taler for ess. Hva type pels gjelder så har vi vel alt lagt den ballen død i en annen tråd - det vil ikke være som natt og dag å ha en ess eller en labrador i hus.

Jeg ville forsøkt å oppsøke en hundeklubb eller et hundearrangement og fått møtt noen av disse rasene, så kanskje opplever dere noe som gjør valget enklere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...