Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb utenfor hjemmet og valp. Hvordan har dere fått det til?


Grønn
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer å kjøpe valp, men begge vi voksne i familien jobber og barna går på skole. En voksen hund hos oss må kunne være alene i 5-7t pr dag. Mens den er valp må vi prøve å organisere oss med uttak av ferie/avspasering og litt hundevakt.

Hvordan har dere fått til dette? Hvor lang tid tok det før hundene deres var hjemme en hel arbeidsdag? 

Jeg er glad for alle tanker, triks og tips :) 

Endret av Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi ferske erfaring: Linus er no 4 månader, og er no åleine opptil 6 timar medan me er på jobb og skule. (Me hadde ferie frå me overtok han og inntil for ei veke sidan). Det gjekk uventa fint med åleinetrening, altså! Me var førebudde på å ha han med i bilen/måtte heimom til han midt på dagen til han var minst 6 mnd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Messi er nå 3 mnd. Han er nå 2t hjemme alene. Vi har to uker ferie igjen, og jeg vurderer å dele opp min i to, slik at jeg jobber halve dager i to uker. Han takler veldig fint å være alene, så vi kommer til å intensivere treningen neste uke. Opp til 4-5t. Men uhell blir det jo, selvsagt. Har egne matter som han tisser på når han er hjemme alene/om natta. 

Jeg var også mest stresset i forhold til dette, men vi har sørget for 7 uker totalt ferie sammenhengende og det ser ut til å fungere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten se an valpen. Noen er klar til å være alene hjemme lenge fra 10-12 ukers alder, andre trenger gjerne ett år eller lenger med trening før de er klar. Eg har hatt begge deler. Siste valp måtte være med på jobb frem til han var rundt 15-16mnd gammel før han var klar for hele arbeidsdager.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Du må nesten se an valpen. Noen er klar til å være alene hjemme lenge fra 10-12 ukers alder, andre trenger gjerne ett år eller lenger med trening før de er klar. Eg har hatt begge deler. Siste valp måtte være med på jobb frem til han var rundt 15-16mnd gammel før han var klar for hele arbeidsdager.  

Det er dette som er litt vanskelig. vi har begrenset mulighet til å ha med valpen på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min hund var valp hadde jeg en klar plan med ferie og trening, men det er ikke alltid det går som planlagt med de hundene ?

Jeg endte med ett år med hundebarnehage og pass hos foreldrene mine og deretter ett år hvor hun lå i bilen på jobb. Etter det har hun vært alene hjemme uten problemer heldigvis ?

Men lurt å ha en plan b klar, for om valpen blir redd så må den få slippe å være alene med en gang problemet oppstår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk yngstemann var det rett før juleferien. Jeg avspaserte noen uker etter juleferien, og etter det ble han med på jobb. Da passa jeg på å ha med tyggesnacks som tok litt tid å spise, men det var egentlig ikke så nødvendig - han lærte seg veldig fort at på jobb skjer det så lite at det var greit å bare slappe av. Han var med på jobb til han ble gammel nok til å kunne være alene en arbeidsdag, og da bytta han på å være med på jobb og være hjemme :) Da dro jeg på jobb tidlig og samboeren dro fra hundene sent, og så kom jeg hjem tidlig så det ikke ble såå mange timer for dem i starten.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ingidano skrev:

Mange som ikke liker å være alene hjemme takler fint å ligge i bilen alene. Er det en mulighet? 

Ja, det kan det være. Men da bør kanskje bilen stå i en parkeringskjeller eller lignende? Store deler av året blir det vel for varmt eller for kaldt i en parkert bil? Hvordan gjør folk dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønn said:

Ja, det kan det være. Men da bør kanskje bilen stå i en parkeringskjeller eller lignende? Store deler av året blir det vel for varmt eller for kaldt i en parkert bil? Hvordan gjør folk dette? 

Silvershade over bilen samt en dør åpen med dørlås/forlenger. Kommer selvsagt an på rase, men min siste valp som måtte være med hadde det helt fint i bilen fra -5 til +22 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ingidano skrev:

Du må nesten se an valpen. Noen er klar til å være alene hjemme lenge fra 10-12 ukers alder, andre trenger gjerne ett år eller lenger med trening før de er klar. Eg har hatt begge deler. Siste valp måtte være med på jobb frem til han var rundt 15-16mnd gammel før han var klar for hele arbeidsdager.  

Dette er så viktig å tenke på! Begge mine hunder har rett og slett trengt å modnes litt før de var klar. Med første beregnet jeg altfor lite tid (jeg var 19 år og lest at «de klarer fint være alene hjemme lenge med 3-4 uker fri»). Det førte med seg alenehjemmme problematikk - som nå går fint, men tok lang tid fordi han ble redd. Yngste er nå 10 mndr og er alene 6-7 timer, men noen dager kommer det noen innom å lufter de litt. Dette fordi han kjeder seg lett, selv med lang tur + hjernetrim først (og fryst kong).

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her ville jeg prøvd å ta ut ferie på ulik tid og max på begge. Altså at du tar 5 uker ferie, og når dine 5 er over så tar han 5 uker ferie. Eventuelt med én overlappende uke om det føles veldig kjipt å ikke ha noe fellesferie :) etter 9-10uker vil valpen være ganske klar for å være hjemme en arbeidsdag (kommer litt an på rase og den tilvenninga dere legger til rette for i forkant). Om ikke, og dere har råd, kan en av dere f.eks søke om typ 40% permisjon i en måned? Slik at valpen ikke er nødt å være hjemme alene så lenge i begynnelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lapskaus skrev:

Her ville jeg prøvd å ta ut ferie på ulik tid og max på begge. Altså at du tar 5 uker ferie, og når dine 5 er over så tar han 5 uker ferie. Eventuelt med én overlappende uke om det føles veldig kjipt å ikke ha noe fellesferie :) etter 9-10uker vil valpen være ganske klar for å være hjemme en arbeidsdag (kommer litt an på rase og den tilvenninga dere legger til rette for i forkant). Om ikke, og dere har råd, kan en av dere f.eks søke om typ 40% permisjon i en måned? Slik at valpen ikke er nødt å være hjemme alene så lenge i begynnelsen :)

Jeg vil mene at det å ta ta ut 10 uker ferie bare virker mot sin hensikt. Vær hjemme med valpen til den blir trygg på dere og omgivelsene, men deretter må dere dra på jobb. Hvordan skal valpen lære seg å være hjemme alene hvis matmor (eller far) er hjemme i 10 uker? Tipper 3 uker er tilstrekkelig, så kan dere begynne treningen med 30 minutter alene, 1 time, 1 time og 30 minutter osv. Men sørg for at valpen har gjort fra seg og fått utløp for både fysisk og mental energi før dere drar. I tillegg er det viktig å "valpesikre" det området valpen skal være på.  Valpen kommer nesten garantert til å sove mye i løpet av dagen, slik at det i de fleste tilfeller er uproblematisk å la valpen være hjemme alene f.eks. 3-4 timer etter 3-4 uker.

Dette er min mening da, vet det er mye forskjellige råd og meninger knyttet til dette temaet. Og også mange forskjellige valper som sikkert har forskjellige behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gazithesaluki skrev:

Jeg vil mene at det å ta ta ut 10 uker ferie bare virker mot sin hensikt. Vær hjemme med valpen til den blir trygg på dere og omgivelsene, men deretter må dere dra på jobb. Hvordan skal valpen lære seg å være hjemme alene hvis matmor (eller far) er hjemme i 10 uker? Tipper 3 uker er tilstrekkelig, så kan dere begynne treningen med 30 minutter alene, 1 time, 1 time og 30 minutter osv. Men sørg for at valpen har gjort fra seg og fått utløp for både fysisk og mental energi før dere drar. I tillegg er det viktig å "valpesikre" det området valpen skal være på.  Valpen kommer nesten garantert til å sove mye i løpet av dagen, slik at det i de fleste tilfeller er uproblematisk å la valpen være hjemme alene f.eks. 3-4 timer etter 3-4 uker.

Dette er min mening da, vet det er mye forskjellige råd og meninger knyttet til dette temaet. Og også mange forskjellige valper som sikkert har forskjellige behov :)

Men hele poenget er jo å ta ut mest mulig ferie så man nettopp får tid til å trene den gradvis til å være alene. At man bruker tiden på å dra bort i korte intervaller og øke gradvis til man kan være borte flere timer. Det er jo ikke snakk om å være hjemme 24/7 i 10 uker og så plutselig dra på jobb. Alenetrening kan ta lang tid, og da bør man sette av mest mulig tid så man er oppe i lang nok tid den dagen man må tilbake på jobb. 3 uker er aaltfor lite for de fleste valper. 

Og man begynner ikke første økt med å dra bort i 30 minutter! Det er faktisk ganske lenge for en valp som aldri har vært alene. Man begynner med så små steg at det er snakk om sekunder og minutter i begynnelsen. Dette varierer selvsagt med rase og individ, men det er ganske brått å plutselig gå en halvtime. 

Endret av Orca
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Orca skrev:

Men hele poenget er jo å ta ut mest mulig ferie så man nettopp får tid til å trene den gradvis til å være alene. At man bruker tiden på å dra bort i korte intervaller og øke gradvis til man kan være borte flere timer. Det er jo ikke snakk om å være hjemme 24/7 i 10 uker og så plutselig dra på jobb. Alenetrening kan ta lang tid, og da bør man sette av mest mulig tid så man er oppe i lang nok tid den dagen man må tilbake på jobb. 3 uker er aaltfor lite for de fleste valper. 

 Og man begynner ikke første økt med å dra bort i 30 minutter! Det er faktisk ganske lenge for en valp som aldri har vært alene. Man begynner med så små steg at det er snakk om sekunder og minutter i begynnelsen. Dette varierer selvsagt med rase og individ, men det er ganske brått å plutselig gå en halvtime. 

Jeg mente 3 uker etter den første perioden på 2-3 uker hvor man er med valpen stort sett hele tiden, dvs. 5-6 uker totalt. Var kanskje ikke helt klart ut fra mitt første innlegg. Men som nevnt, det er mange forskjellige meninger om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gazithesaluki skrev:

Jeg vil mene at det å ta ta ut 10 uker ferie bare virker mot sin hensikt. Vær hjemme med valpen til den blir trygg på dere og omgivelsene, men deretter må dere dra på jobb. Hvordan skal valpen lære seg å være hjemme alene hvis matmor (eller far) er hjemme i 10 uker? Tipper 3 uker er tilstrekkelig, så kan dere begynne treningen med 30 minutter alene, 1 time, 1 time og 30 minutter osv. Men sørg for at valpen har gjort fra seg og fått utløp for både fysisk og mental energi før dere drar. I tillegg er det viktig å "valpesikre" det området valpen skal være på.  Valpen kommer nesten garantert til å sove mye i løpet av dagen, slik at det i de fleste tilfeller er uproblematisk å la valpen være hjemme alene f.eks. 3-4 timer etter 3-4 uker.

Dette er min mening da, vet det er mye forskjellige råd og meninger knyttet til dette temaet. Og også mange forskjellige valper som sikkert har forskjellige behov :)


Mens min erfaring er stikk motsatt, det er mye bedre å være sammen med valpen så lenge som mulig, når de blir eldre blir de som oftest mer selvstendige helt naturlig og det er betydelig lettere å trene på å være hjemme alene enn med en skikkelig ung valp som overhodet ikke vil finne det naturlig å være alene. 
De to første hundene mine var vel ikke alene hjemme før de var rundt året gammel, rett og slett fordi det ikke var behov for det, de hadde null problemer med å være hjemme alene. Han jeg nå har tror jeg begynte å være alene rundt 5-6mnd alderen, med han også var dette totalt uproblematisk. Nå sier jeg ikke at folk flest må vente så lenge som jeg gjorde, så det er sagt, jeg har bare ikke hatt behov for å la de være alene tidligere og har derfor kunnet gjøre det på den måten, men når man starter treningen med veldig ung valp tror jeg det beste er å bruke så lang tid som mulig på denne treningen, kan ikke se at det skal finnes en eneste fordel ved å rushe denne treningen overhodet, det virker totalt bakvendt for meg.

30minutter er også ALT for lang tid å starte med, skikkelig ung valp og en hel halvtime første gangen høres for meg ut som oppskriften på sep angst.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye ovenfor her ja. Er best å ta ut lang ferie så en har tid til å trene GRADVIS på å være vekke fra valpen. Å være hjemme i kun 5 uker også dra vekk i 7-9t er for mye. Det blir en for brå kurve syns jeg... da er jo valpen bare 3mnd, er for mye å forlange at den skal klare å være alene så lenge og uten å kunne gå på do o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 8/26/2020 at 3:56 PM, Luma skrev:

30minutter er også ALT for lang tid å starte med, skikkelig ung valp og en hel halvtime første gangen høres for meg ut som oppskriften på sep angst.

Vi begynte med 30 minutter, nå er valpen 15 uker og hjemme alene 3-4 timer (1 time pause) og nye 3-4 timer helt uten problemer.  Vi har satt opp kamera så vi kan se hva han gjør, og det er stort sett bare soving. Så det er nok individuelle forskjeller her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte ferie og avspasering til valpen skulle hentes. Samboer jobbet turnus på det tidspunktet, og jeg hadde en jobb hvor jeg kunne legge opp dagene og avspasere som jeg ville så lenge jeg fikk gjort det som skulle gjøres av arbeidsoppgaver. Husker ikke akkurat hvor mange uker ferie jeg tok ut sammenhengende, men da jeg startet å jobbe igjen tok jeg det gradvis - flekset ut i fra samboers turnus (dro tidlig på jobb og hjem tidlig hvis han hadde senvakt, og motsatt hvis han jobbet tidlig). Bodde 5 min unna jobben, så avspaserte en times tid i lunsjen i en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...