Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp biter når han blir ivrig


krictic
 Share

Recommended Posts

Jeg har en ung border collie (10 uker, så meget ung) som biter barna i huset når han blir glad. Hvis de kommer hjem og roper på han så hopper han men så glefser han etter de. Noen som vet hvordan man kan stoppe dette? Han biter ikke store voksne

Han biter også sko, sokker og alt annet utenom lekene hans, de blir fort kjedelige hvis han ikke har noen å leke med. Hvis man prøver å ignorere han, sette seg utilgjengelig for han, så fortsetter han med en gang han klarer. Tips?

forresten!! har hørt at man ikke skal laste kongler/baller/leker og få de til å jage de fordi de kan begynne å jage alt annet? er det sant? 

første innlegget mitt sp vet ikke om det er på riktig «side» ?

C298F735-B3E0-4F89-B3D0-AEB2C0C837FF.jpeg

Endret av krictic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat hentet valp selv, har ikke så mye erfaring enda.
Men jeg merker at det lønner seg å ha noen IQ-leker. Snuse rundt etter godbiter, og bruke hodet mye. Prøv å gjem gobiter rundt om kring og lær han å søke :)

Og når du ser han blir overtrøtt, rydd vekk lekene og vær rolig. Jeg må ofte gjemme hendene mine. Så tar det noen minutter før han legger seg til å sove :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avledning har vore gull verdt her også - og det er heilt vanleg at dei er meir leikne (‘bitete’) på ungar enn vaksne. Fordi ungane opplevest som meir leikne... ? Her har ungane ofte hatt enten ei leike eller nokre godbitar i lomma. Så kan dei enten gå direkte i trening med han - det likar han godt (veeeeldig godbit-motivert han vår, altså!! ?), eller evt tilby han 'akseptabel' leik.

Elles: gå inn og stå mellom når det vert voldsomt - då vert det mindre moro... Altså mellom barna og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å nevne st han kan bli litt av en gærning på tur. han leker med føtter,  og da kaster jeg ofte ut noen godbiter for å roe han ned men han er så gira at det fungerer ikke. på de turene er det ofte at jeg først begynte med tur fordi han hadde så mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gir han godbiter når han biter så får han jo belønning. Leke med føtter = godbiter

sliter litt med det samme. Så da stopper jeg. Fikk akkurat tips om å leke litt og kaste ball for p bruke litt av den energien før man prøver å gå tur. Det skal testes i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøv i første omgang å avlede med en leke, om det ikke funker må du bruke timeout :) Et eneste bitt = ta han inn på et kjedelig rom der han må være alene eller i et tomt bur (timeout skal være kjedelig). Der trenger han bare å være noen sekund før du lar han komme ut og prøver på nytt, men ikke slipp han ut om han lager lyd. Tre sekund med stillhet så kan du slippe valpen ut. 

Om han biter igjen er det ny timeout med engang. Slik fortsetter du til valpen forstår at biting fører til at alt gøy stopper opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...