Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele som IKKJE treng dras over hovudet


Recommended Posts

...ja, tips til det? Linus HAAAATAR å få selen tredd over hovudet. Han synest rett og slett det er skummelt, og det er lite bedring å spore... Han har hatt selen han no (Ruffwear) har i over 1 mnd., men framleis er det skummelt å få den på. Når den berre er over, er alt heeeeeilt greitt og han er så roleg som berre det.. Så det er ikkje prinsippet sele, men det forferdelege sekundet når sela vert tredd over, altså... ???

Det GÅR jo, men det er ikkje veldig kjekt for han å få denne vesle stunda med frykt fleire gonger kvar dag... 

Og sele vil og skal me ha - han likar ikkje spes godt å gå med båndet i halsbandet. 

Eg har funne denne typen, men synest det er lite polstring framme... *kresen*

 

 

9BB44F94-9439-40A5-AA72-8A04F115B80D.jpeg

457EBA23-C0AC-4FB8-A6C9-A425BA339712.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de selene med rem midt over brystet hindrer bevegelse i skulderpartiet i mye større grad enn Y-selene. Har du trent på å gjøre ham tryggere på selen? Om du ikke har trent noe særlig kan du jo prøve det. Hold en godbit i hånda og tre selen på armen din så halshullet ligger rett ved hånda. om han ikke nøler med å ta godbiten da, kan du prøve å holde opp selen med en hånd mens du med den andre hånda holder en godbit gjennom halshullet. Jobb dere gradvis nærmere det alt han må stikke hodet inn i hullet for å få tak i godbiten. Husk at han alltid må få lov å trekke hodet tilbake, alltid få gjøre det i sitt eget tempo. Når han begynner å bli trygg nok til å stikke hodet inn kan du gradvis holde igjen godbiten litt, så han må ha halsringen rundt halsen i noen sekunder før han får godbiten. Målet her er at han selv stikker hodet inn og du kan feste selen før du slipper godbiten. Det er en fordel om du kan utvide selen litt rundt halsen mens du trener på dette, slik at det ikke er så stramt for ham å stikke hodet inn. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Busann skrev:

http://www.truelove.no/alleseler/374-2/

Denne kan klikkes på forran. Mine hater også å få selen over hode.

Tusen takk - den X2 der ser super ut! ??

Og takk for tips, Pixie - me skal ikkje gi oss heilt. Men han går rett i stress når han ser selen - småbjeffar (og denne karen bjeffar ALDRI - utelukkande når han er redd!) og kavar. Ikkje ein ideell situasjon for roleg trening, altså... Men skal prøve å gripe anledninga når det ser ut til å vere litt ro i kroppen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 9nemor skrev:

Tusen takk - den X2 der ser super ut! ??

Og takk for tips, Pixie - me skal ikkje gi oss heilt. Men han går rett i stress når han ser selen - småbjeffar (og denne karen bjeffar ALDRI - utelukkande når han er redd!) og kavar. Ikkje ein ideell situasjon for roleg trening, altså... Men skal prøve å gripe anledninga når det ser ut til å vere litt ro i kroppen ?

Da må du begynne med enklere steg, som å ta frem selen og la den ligge på gulvet i "gode situasjoner" som foringstid, lek og kos slik at han forbinder noe positivt med den før du kan begynne å trene på selve håndteringen?

Men det kan godt hende det er mye lettere å starte med dette med ny sele, enn å prøve å venne ham til selen han allerede hater! Så prøv gjerne X2-selen, men legg den ved siden av matskåla eller lek morsomme leker ved siden av den når dere kommer hjem med den?

Endret av Pixie
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at i det lange løp er det verre for hunden å bruke en sele med dårlig passform, enn å måtte få en sele tredd over hodet. "Dilling og dalling" kan i noen tilfeller også øke stressnåvået hos hunden, fordi han må stå i det han oppfatter som en ubehagelig setting over lengre tid. Her ville jeg faktisk bare tatt på selen uten noe mer om og men, det tar ett sekund så er det over. Min liker heller ikke å få seler tredd over hodet, og enn så nært en 100% positivt hundehold jeg prøver å ha, så er akkurat det noe hun bare må finne seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg tenker at i det lange løp er det verre for hunden å bruke en sele med dårlig passform, enn å måtte få en sele tredd over hodet. "Dilling og dalling" kan i noen tilfeller også øke stressnåvået hos hunden, fordi han må stå i det han oppfatter som en ubehagelig setting over lengre tid. Her ville jeg faktisk bare tatt på selen uten noe mer om og men, det tar ett sekund så er det over. Min liker heller ikke å få seler tredd over hodet, og enn så nært en 100% positivt hundehold jeg prøver å ha, så er akkurat det noe hun bare må finne seg i.

Enig i det! Men tenkjer ikkje at det nødvendigvis er noko motsetning mellom opning framme og god passform... 

Det er det me gjer også - trer på litt ‘ufølsomt’. Så vert heile hunden heeeeilt roleg etterpå. Men eg synest ingenting om at han skal oppleve det voldsomme stresset fleire gonger kvar dag - så fint med alternativ, synest eg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...