Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg å tenke om "røytefrie" raser av en viss størrelse??


Blåbær
 Share

Recommended Posts

Hvis man ser etter mellomstor til stor hund, av de såkalt " røytefrie" rasene. Hva har man da å velge i?

Kriterier,-

-førerorientert ( i hvertfall i størst mumig grad)

- robust mtp gemytt

- trives ute på tur i all slags vær ( regn, snø, kulde)Viktig kriterier!

- gjerne ikke av de mest høylydte

- ikke jakthund

Jeg kommer på:

-Airedale ( kjenner godt, liker godt, men kunne ønske meg hund med noe høyere " kose- faktor")

-Pumi( virker morsomme, men muligens i minste laget, og  veldig høylydt??)

-Puddel( skeptisk pga dårlig pels til vinter og regn?? )

- Mellomschnauser( ikke særlig førerorientert??)

-Portugisisk Vannhund( hvordan er disse i forhold til vær, snø , regn, kulde)

- spansk vannhund ( hvordan er disse i forhold til vær, snø , regn, kulde)

-Lagotto( kjenner lite til)

- Puli utgår pga jeg er mye i skog, og klarer ikke se for meg at den pelsen må rensed for lyng og rusk og rask heeelee tiden)

- enda et kriterie,- må være faktisk mulig å få tak i innen rimelig tid( ikke vits i å forelske seg i en rase som det er plent umulig å få tilgang på).

- hvilke har jeg glemt?

Er det håp for mine ønsker?

 

 

 

 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenschnauzer er nok hakket mer førerorientert enn mellom, men det er en krevende hund som må brukes.

Airdale har vel ikke noe bedre pels enn puddel, men litt avhengig av hvordan man holder pelsen så burde de jo tåle litt.

Vannhundene burde tåle vær ganske greit.

Jeg kommer ikke umiddelbart på noen flere raser hvis man ikke skal gå over på de litt mer sære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Riesenschnauzer er nok hakket mer førerorientert enn mellom, men det er en krevende hund som må brukes.

Airdale har vel ikke noe bedre pels enn puddel, men litt avhengig av hvordan man holder pelsen så burde de jo tåle litt.

Vannhundene burde tåle vær ganske greit.

Jeg kommer ikke umiddelbart på noen flere raser hvis man ikke skal gå over på de litt mer sære.

Takk for svar! Jeg synes Riesen er noe større enn jeg ønsker meg, så der er jeg skeptisk. Har standard- riesen annen pels enn riesen altså ( kanskje veldig dumt spørsmål..) At det er brukshund er ikke nødvendigvis negativt. Jeg har Airedaler i dag. Men ønsker meg,  av rent praktiske årsaker hund som helst ikke er større enn Airedaleren min.

Airedaleren har jo godt med underull, og ganske vannavstøtende pels om den behandles riktig. Går fint å unngå å trimme pelsen helt ned i vinterhalvåret.  Jeg har allerede en Airedaler i hus, som trives godt både i striregn og snø.

Jeg lurer litt på disse vannhundene altså, om det kan være noe for meg...

 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har portis, men vurderte også spansk vannhund da jeg skulle ha valp. Valget falt på portis fordi jeg fikk inntrykk av at det er mye rusk på de spanske, særlig mentalt. Om valget faller på spansk ville jeg ha vært svært nøye med valg av oppdretter og linjer. Jeg har to bekjente som har spanjoler med tidvis store adferdsutfordringer på tross av god og fornuftig sosialisering. Det kan være noe på portisen også, men mitt inntrykk er at de jevnt over er mer utadvendte og ukompliserte. Ulempen er pelsstellet, men hvis du ikke skal stille ut er det rimelig likt, bortsett fra at du må børste portisen nesten uansett pelslengde mens den spanske ikke skal børstes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torvald tåke skrev:

Jeg har portis, men vurderte også spansk vannhund da jeg skulle ha valp. Valget falt på portis fordi jeg fikk inntrykk av at det er mye rusk på de spanske, særlig mentalt. Om valget faller på spansk ville jeg ha vært svært nøye med valg av oppdretter og linjer. Jeg har to bekjente som har spanjoler med tidvis store adferdsutfordringer på tross av god og fornuftig sosialisering. Det kan være noe på portisen også, men mitt inntrykk er at de jevnt over er mer utadvendte og ukompliserte. Ulempen er pelsstellet, men hvis du ikke skal stille ut er det rimelig likt, bortsett fra at du må børste portisen nesten uansett pelslengde mens den spanske ikke skal børstes.

Tusen takk for innspill. Det er jammen ikke lett, dette! 

Hva med lagotto? Hva tenker vi, eller hvilke erfaringer har " vi"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Blåbær said:

Takk for svar! Jeg synes Riesen er noe større enn jeg ønsker meg, så der er jeg skeptisk. Har standard- riesen annen pels enn riesen altså ( kanskje veldig dumt spørsmål..) At det er brukshund er ikke nødvendigvis negativt. Jeg har Airedaler i dag. Men ønsker meg,  av rent praktiske årsaker hund som helst ikke er større enn Airedaleren min.

Airedaleren har jo godt med underull, og ganske vannavstøtende pels om den behandles riktig. Går fint å unngå å trimme pelsen helt ned i vinterhalvåret.  Jeg har allerede en Airedaler i hus, som trives godt både i striregn og snø.

Jeg lurer litt på disse vannhundene altså, om det kan være noe for meg...

 

Totalt off topic, men som tidligere Airedale eier, så synes jeg du skal lage en egen tråd om hunden(e) dine ? ?

Jeg elsker rasen ? Og det er jo aldri feil å vise andre hvor fantastisk de er ? ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Mardina skrev:

Totalt off topic, men som tidligere Airedale eier, så synes jeg du skal lage en egen tråd om hunden(e) dine ? ?

Jeg elsker rasen ? Og det er jo aldri feil å vise andre hvor fantastisk de er ? ?

Enig :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mardina skrev:

Totalt off topic, men som tidligere Airedale eier, så synes jeg du skal lage en egen tråd om hunden(e) dine ? ?

Jeg elsker rasen ? Og det er jo aldri feil å vise andre hvor fantastisk de er ? ?

Ja! De er så flotte, og herlige og morsomme og, og, og,....

Det blir nok ingen skrytetråd om den flotte frøkna mi akkurat nå, likevel. Hun er for tiden alvorlig syk, og det er høyst usikkert hvordan dette ender, dessverre. En trist tid hos oss nå...?

  • Sad 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2020 at 8:28 AM, Blåbær said:

Tusen takk for innspill. Det er jammen ikke lett, dette! 

Hva med lagotto? Hva tenker vi, eller hvilke erfaringer har " vi"?

Nå er det lenge siden jeg leste noe særlig om dem, men de kom ut på topp ifht hva jeg ønsket dengang da i en allergivennlig hund med litt størrelse. Jeg har bare møtt 1, en hannhund tror jeg det var, den var ganske ung enda så kan hende den var i spøkelsesalderen, men den var rimelig nervøs ovenfor meg, og ifølge eier generelt i nye situasjoner om dagen. Dette var dog bare 1 hund, og jeg aner ikke om den var fra bra linjer eller ei. Så ville ikke dømt rasen på bakgrunn av dette. Mener å huske portugiseren kom ut som en sterk nr 2. 
Heldigvis er allergien min stabil og jeg har ikke måtte kun vurdere de allergivennlige rasene mer enn det jeg gjorde da, så jeg har ikke noe mer input dessverre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lurer du fortsatt? Har Lagotto - 2 stykk og kjenner en del andre. Noen er av den litt skvetne typen, noen veldig få er veldig engstelige og ganske mange er av typen happy-happy. Vi har en meget happy meeeget stødig frøken og en som skvetter av alt. Velg oppdretter nøye, møt foreldrene!

Ellers er de med på alt men trenger en god dose mosjon (1 time om dagen) og trim for hodet (elsker spor og søksaktiviteter). Er naturlig selvstendige men kontakt med fører kan trenes opp. Sånn passe snakkesalige innendørs (bjeffer på ringeklokka og sånt), ute er det ikke lyd i det hele tatt omtrent. OBS! Ikke en enkel førstegangshund - vi har gått mange kurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...