Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Har lovet bort valp til feil person..


Guest Maryy
 Share

Recommended Posts

Hei?

Jeg har et valpekull hjemme nå som er leveringsklare om 4-5 uker. De er 50% Golden og 50% Border Collie. Var en tjuvparring, og jeg vet mange er imot blandingshunder men jeg håper vi kan droppe den diskusjonen akkurat nå. Moren tilhører egentlig et familiemedlem av meg, men pga. en plutselig endring i livssituasjonen hennes så flyttet mor til meg for et par mnd siden. Alle valpene er reservert og det var jeg som plukket ut alle kjøperne, bortsett fra 1. Dette paret hadde «tanten» min i god tro lovet en valp før jeg tok over. De er venner av venner, og jeg fikk et godt inntrykk av dem over tlf og første gang de besøkte valpene. Men neste gang vi pratet satt jeg igjen med en skikkelig dårlig følelse. De var bekymret for gjeterinstinktet til BC ettersom de bor i en bygd med mye sau. De fortalte om et sted i bygda hvor de drev med avvenning av denne adferden ved å bruke halsbånd som gir støt. Jeg ble helt paff. Selv har jeg ingen erfaring med gjeterhunder, men jeg syns ikke det der er greit. Det var heller ikke noe snakk om å prøve andre metoder først, de var rett på sak. Til dere som har BC; tar jeg helt feil? Er dette faktisk noe som er vanlig? 

Det var også andre småting som gjorde at de virket helt uvitne om hundehold. Bla. at de ville ha en familiehund, for de trenger ikke like mye turer.. Jeg klarer ikke nevne alt, men det var flere småting som gjorde at jeg angrer fryktelig og ikke ønsker å selge dem valp. Det med støt og gjetning sa de først da de var på vei ut av døra og inn i bilen, så jeg fikk liksom ikke sagt så mye på det fordi de hadde «hastverk» og måtte komme seg avgårde. Jeg angrer selvfølgelig på at jeg ikke stoppet dem, men jeg ble avbrutt før jeg fikk sagt stort. 
Nå ser jeg på den søte lille tispa, og får så vondt i hjerte av tanken på at hun skal bo hos disse menneskene.

De har betalt depositum, er det da noe jeg kan gjøre? Har jeg noen rettigheter? Vi har ikke skrevet kontrakt enda. Selv likte jeg ikke helt å ta depositum for valpene, men dette var noe tispe-eier bestemte.. Jeg er ekstremt konfliktsky og syns det er skummelt å skulle si at de ikke får valpen likevel, men jeg føler jeg må.. Det blir nok veldig trist for de også, de har jo gledet seg til å få valp.

Jeg er fult klar over at det er meg som har dummet meg her, men jeg håper virkelig at noen har noen gode råd! 
Håper ikke teksten ble for «rotete» ?
 

Endret av Maryy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig med aversjonstrening mot sau med strøm. Men dette SKAL gjøres av en godkjent instruktør. Og jeg er litt usikker på om det er hensiktsmessig med en gjeterhund. @maysofie?

Selv om strømming av hund ikke er noe hyggelig reagerer jeg igrunn mer på at de skal ha en "familiehund som ikke trenger så mye tur". Du har en blanding av to aktive raser som bør selges til folk som er aktive, minimum med godt med turer, men hundene trenger sannsynligvis også en del mental aktivisering for å trives og ikke utvikle problemadferd. Dette blir ikke noen kosehund som ligger stille ved sofaen når det ikke skjer noe, det er en arbeidshund som trenger oppgaver for å ikke kjede seg. Håper du har valgt de andre valpekjøperne ut fra dette!

Jeg ville betalt tilbake depositumet og si beklager, men det er ingen av valpene som vil passe hos dem siden de vil ha en rolig familiehund. Depositum er forsåvidt vanlig og fornuftig, men på renrasede hunder er det også oppdretter (den som har kullet) som har siste ord i hvem som får valp. Jeg har selv stått ganske langt opp på liste men fått avslag fordi oppdretter mente at ingen av valpene ville passe hos meg.

Lykke til!

Og legg gjerne inn en presentasjonstråd med bilder! Blandingshunddiskusjonen går nok mer på folk som avler i hytt og pine for å tjene penger. Uhell skjer og har alltid skjedd, det får man bare gjøre det beste man kan med.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, @simira? 
Jeg visste ikke det er vanlig, men jeg kan ikke nok om det så har nok fått feil inntrykk og vært for tidlig ute med å dømme. Greit å vite! Men jeg følte liksom ikke at disse ville gjøre det av «rett» grunn hvis det går an å si. 

Jeg prøvde å forklare de at dette er hunder som trenger mye aktivitet, både fysisk og mentalt, men de hadde hatt samme blandingen før så det var visst ikke noe problem.. De hadde først tenkt på en annen rase, som et vennepar av de har, men den rasen trengte minst 2 langturer om dagen, og det var aaalt for tungvindt! Spesielt siden den måtte ut kl. 6 om morgenen og kl. 20 på kvelden, som om det var bestemte tidspunkter for akkurat den rasen.. 
Alt i alt virket det som om de egentlig ville ha en robot. Blir helt oppgitt.
Tror heldigvis jeg har truffet godt med de andre kjøperne?

Takk igjen for et godt svar! Var egentlig litt redd for å poste noe her?
Jeg skal ta en prat med de igjen i dag. Krysser fingrene for at det ordner seg greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo påpeke at selv om den forrige blandingen de hadde var rolig, så kommer denne etter to aktive hunder (forhåpentligvis?), og vil kreve minst en god tur hver dag, og et par langturer i løpet av uka. Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maryy said:

Jeg visste ikke det er vanlig, men jeg kan ikke nok om det så har nok fått feil inntrykk og vært for tidlig ute med å dømme. Greit å vite! Men jeg følte liksom ikke at disse ville gjøre det av «rett» grunn hvis det går an å si. 

Som Simira allerede har nevnt, så snakket de nok om avresjonsdressur mot sau som utføres av godkjent instruktør. Dette gjøres vanligvis på jakthunder som skal brukes i terreng med sau, men jeg tenker at om man bor midt i områder med mye sau kan det være greit å gjøre dette i tilfelle hunden skulle stikke av. Hvert år er det mange sau som skades og drepes av hund, og de siste årene har noen hunder blitt skutt i forbindelse med sau. Tenker at dette heller er en rett grunn til å strømme hunden.

Jeg synes du skal spørre dem mer ut om de tingene du føler skurrer. Du kan fint spørre hva de mente med å strømme hunden mot sau, hvordan dette foregår, hvem som gjør det og hvor dette skal foregå ol. Det er også helt ok å få dem til å gå mer innpå hva de ser for seg av aktivitet, hvor mye og hva slags, for ut fra det du skriver virker det som de ser etter en lite krevende hund og det tenker jeg kanskje er mest bekymringsverdig.

Ellers er du i din fulle rett til å nekte dem valp så lenge det er du som eier kullet, forutsatt at du betaler tilbake depositumet. Det er ikke verre enn å si at denne valpen ikke passer inn hos dem, og begrunne det med at valpen har egenskaper som disse valpekjøperne ikke vil ha i en hund. Du risikerer selvfølgelig at det blir en ubehagelig situasjon og at disse kjøperne reagerer negativt i skuffelsen, men jeg tror du vil føle deg bedre med å stå i den stormen enn å leve mange år framover med en klump i magen hver gang du tenker på denne valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre er inne på er det helt normalt at det er oppdretter som bestemmer hvem som får hvilken valp, og det får man gjerne ikke vite så tidlig. Først skal oppdretter finne ut hva de forskjellige valpekjøperne ønsker seg av en hund og så skal oppdretter se hvordan valpene utvikler seg og se hvilken personlighet som passer best hos de forskjellige. Så det er ikke verre enn å si at nå som du har sett hvordan alle utvikler seg og du har hørt mer om hva de ønsker seg i en hund, er det dessverre ingen som passer til deres ønsker og selvfølgelig skal de få igjen depositumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spille litt djevelens advokat her, så tror jeg muligens du har en dårlig sak. Dyr er etter loven en «ting» og dere har inngått en avtale om kjøp/salg av denne «tingen», noe depositumet bekrefter. Da er du forpliktet til å følge opp. Jeg klarer ikke å se at det etter loven er rom for å angre seg - i alle fall ikke bare basert på en magefølelse av at noe ikke stemmer.

Merk at jeg ikke støtter at det skal være slik - synes tvert i mot at det er horribelt at dyr behandles som «ting» i lovverket som omhandler kjøp/salg, men det er slik det er etter hva jeg kan finne ut.

Personlig ville jeg betalt depositumet tilbake, funnet på en hvit løgn, og håpet at det forsvant med det. Noe det sannsynligvis gjør. I valget mellom å bryte en lov som ikke er godt tilpasset verden vi lever i og det å være engstelig for at valpen skal få et dårlig liv, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Hvis de planlegger å utføre denne strømmingen selv så er vel det ulovlig, kanskje det kan være en vei ut? Det må da være grunnlag for å oppheve en avtale.

De sier vel at det er "noen i strøket" som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi det er BC i den, gjør det ikke automatisk til at den er interessert i sau, dette er en vanlig misoppfatning. Gjeterhunder må tennes for å ville gjete sau, og det gjøres i kontrollerte former for å aktivere gjeterinstinkter gjennom bevegelse i sau, fører og situasjon. En BC som ikke er tent på sau, er like interessert i sau, ku, rådyr osv. som enhver annen hund - mao. kan de være stein tullete jakthunder, eller gi fullstendig blaffen, med alt innimellom. Å jage say har ingenting med gjeting å gjøre. 

Det som er farlig er ikke gjeterinstinkter, men jaktinstinkt. Noe alle hunder kan ha, noen raser værre enn andre. BC kan ha mye av det, men de kan også være veldig lydige og behagelig hunder som ikke trigger på bevegelse, og har generelt en liten radius som ikke gjør det så interessant å sette avgårde etter dyr. Med blandingshunder må man jo selvsagt ta foreldrene mer i betraktning, da man ikke veit hva man får. 

Nei, man strømmer ikke hunder på sau bare fordi en forfedre kanskje var gjeterhund. Gjeterhundbiten har liten til ingen innvirkning på hvor interessert hunden er i sau. Ja, de er avlet for å være interessert i dyr, men som så mye annet så må eventuelle iboende instinkter trigges, både gjeterinstinkter og jaktinstinkter. 

Det arrangeres aversjonskurs i nærheten av oss, jeg har sett to ikke-jakthunder der, av flere titalls, og begge var terriere, ikke BC eller blandinger. 

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg hadde ikke solgt til de menneskene om du har en slik dårlig følelse. En valp er ingen "ting". Det er en levende skapning. Hadde selv et kull på 7 valper i sommer. Det vanskeligste er å finne rette kjøpere. 

Du er vitne for den lille valpe og da må du også tørre si nei. Si det rett ut. Du fikk ikke det rette inntrykk og at de får depositumet tilbake. Ferdig snakka. Trenger du hjelp, kontakt meg. Jeg er ikke konfliksky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...