Gå til innhold
Hundesonen.no

Eier skifte.


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg er deleier på en hund. Nå har det seg slik at hunden kanskje skal skrives over på meg alene. Koster dette noe?

Jeg regner med begge eirene må være enige om dette,men hva gjør jeg hvis den andre eieren ikke godtar at jeg tar over hunden?

Hunden har det ikke bra slik det er nå,det er derfor jeg vil overta han.

Har dere noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eierskifte koster 380,- nå, og ja - begge eierne må skrive under på at dette skal registreres. Men hvem som står som eier på papiret har jo ikke så mye å si - hvis man bare ser til at hunden har det best mulig.

Jeg håper jo at også den andre eieren ser om hunden har det godt - og forhåpentligvis vil en skikkelig og fornuftig samtale føre lenger enn andre og mere kreative "trusler" om det ene eller det andre.

Så ta deg en prat med den andre eieren, ha gjerne notert ned litt stikkord (ting å huske på å si, etc) så du har så mange argumenter klare som mulig.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er deleier på en hund. Nå har det seg slik at hunden kanskje skal skrives over på meg alene. Koster dette noe?

Jeg regner med begge eirene må være enige om dette,men hva gjør jeg hvis den andre eieren ikke godtar at jeg tar over hunden?

Hunden har det ikke bra slik det er nå,det er derfor jeg vil overta han.

Har dere noen råd?

For å få den registrert på deg i NKK, så må de som står som registrerte eiere av denne hunden hos NKK skrive under på eierskiftebevis. Det er altså ikke nok med hva som står i en kontrakt, det må være de eierne som er registrert hos NKK. Kanskje du skulle få på det rene om begge personene virkelig står som registrerte eiere av hunden hos NKK. Jeg skjønner forøvrig ikke hva du mener med at du er deleier, og samtig er bekymret for om den andre eieren vil skrive under på eierskifte? Dere har vel snakket om dette, eller er dette kun et ønske fra deg, uten at du har diskutert det med den andre parten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle endre eier i NKK på ene hunden min (som er omplassert) fra min far til meg når jeg ble 18, da hadde jeg en NKK-kontrakt fra oppdretter til 1. eier, en "hjemmesnekret" kontrakt (dog juridisk gyldig) fra 1. eier til min far og eierskiftekontrakt fra min far til meg. Gikk helt fint med NKK det, selvom den som egentlig var innregistrert til NKK som eier ikke underskrev kontrakten (tror hunden stod fremdeles registrert på førsteeier når jeg sendte erklæringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med begge eirene må være enige om dette,men hva gjør jeg hvis den andre eieren ikke godtar at jeg tar over hunden?
Bare en generell opplysning..Hvem som eier hunden vedkommer ikke Nkk. Det er vanlige regler for kjøp og salg som bestemmer det. Nkk skal bare informeres om hva dere blir enige om. Om du har kjøpt og betalt hunden og selv om den står registert hos Nkk i en annens navn, så er den allikevel din hund. Kan du legge fram kvittering på at det er du som har betalt for den, behøver du ikke den andres samtykke fordi hunden er din! Du kan i så fall bare be Nkk om nye papirer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en generell opplysning..Hvem som eier hunden vedkommer ikke Nkk. Det er vanlige regler for kjøp og salg som bestemmer det. Nkk skal bare informeres om hva dere blir enige om. Om du har kjøpt og betalt hunden og selv om den står registert hos Nkk i en annens navn, så er den allikevel din hund. Kan du legge fram kvittering på at det er du som har betalt for den, behøver du ikke den andres samtykke fordi hunden er din! Du kan i så fall bare be Nkk om nye papirer.

Beklager, men så enkelt er det ikke. NKK forholder seg til hvem hunden står registrert på i deres register. For å overprøve dette må det dokumenteres med en dom fra det norske rettsvesen.

Den som hunden står registrert på hos NKK må altså undertegne et eierskiftebevis for å få hunden registrert på noen andre. Dette er vanlig prosedyre hos NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som hunden står registrert på hos NKK må altså undertegne et eierskiftebevis for å få hunden registrert på noen andre. Dette er vanlig prosedyre hos NKK.

Så lenge man har juridisk gyldige kontrakter og siste eier skriver under på eierskiftepapirene går det fint, i hvert fall det svaret og den erfaringen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har juridisk gyldige kontrakter og siste eier skriver under på eierskiftepapirene går det fint, i hvert fall det svaret og den erfaringen jeg har fått.

Kontrakten er uvesentlig, det er hvem som står oppført som eier i NKK sitt register som teller, hvis det da ikke er snakk om et helt valpekull som oppdretter sender inn registreringen på, da er det registreringsanmeldelsen som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakten er uvesentlig, det er hvem som står oppført som eier i NKK sitt register som teller, hvis det da ikke er snakk om et helt valpekull som oppdretter sender inn registreringen på, da er det registreringsanmeldelsen som teller.

Som Aud sier, det er den som er registrert i NKK som teller!

I et valpekull fra oss, klarte NKK å bytte om eierne på to hunder... Da jeg ringte og sa i fra, fikk jeg beskjed om at da måtte de registrerte eierne skrive eierskifte erkæring før NKK kunne skrive ut nye reg.bevis...

Jeg nekte plent å legge dette på valpekjøperne, siden det var NKK som hadde gjort feilen, men det tok nesten 1 time i telefonen og flere personer inne i NKK, før dette ble ordnet opp i......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Aud sier, det er den som er registrert i NKK som teller!

I et valpekull fra oss, klarte NKK å bytte om eierne på to hunder... Da jeg ringte og sa i fra, fikk jeg beskjed om at da måtte de registrerte eierne skrive eierskifte erkæring før NKK kunne skrive ut nye reg.bevis...

Jeg nekte plent å legge dette på valpekjøperne, siden det var NKK som hadde gjort feilen, men det tok nesten 1 time i telefonen og flere personer inne i NKK, før dette ble ordnet opp i......

Dette du forteller her er jo NKK i et nøtteskall, typisk NKK m.a.o. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men så enkelt er det ikke. NKK forholder seg til hvem hunden står registrert på i deres register. For å overprøve dette må det dokumenteres med en dom fra det norske rettsvesen.

Den som hunden står registrert på hos NKK må altså undertegne et eierskiftebevis for å få hunden registrert på noen andre. Dette er vanlig prosedyre hos NKK.

Ja det er klart Nkk forholder seg til hvem hunden står registrert på i deres register. Hva annet skal de forholde seg til? Men det avgjør ikke eierforholdet til hunden. Det er det andre forhold som styrer. Hund er definert som ting og kommer inn under kjøpsloven med de regler som gjelder der. Nkk er en privat organisasjon og har ikke anledning til å overprøve de lover og regler våre myndigheter setter. Kan jeg legge fram gydlig dokumentasjon på at hunden er min..kjøpt og betalt, så er den min. Vel kan det hende jeg da ikke får reg i nkk om ikke forrige eier sammtykker, men hunden er like fullt min. Myndigheter henvender seg ikke til Nkk for å avgjøre hvem som eier hunder, bare hvem de står registrert på og det er ofte to ulike ting. Min egen golden sto i sin tid reg. på min datter i Nkk`s register, men det var allikevel min hund 100%. Et registreringsbevis er bare et bevis på hvem hunden er registrert på og ikke hvem som eier den. I en twist vil kjøpslovens krav til dokumentasjon gjelde fremfor et registreringsbevis fra Nkk, angående hvem som eier hunden i lovens forstand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg min uvitenhet og ikke fatter jeg heller hvordan jeg da fikk omregistrert forrige hunden, der var nemlig ikke gamle registrerte eiers underskrift på skiftepapirene.

NKK gjorde nok en feil og glemte sine egne rutiner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart Nkk forholder seg til hvem hunden står registrert på i deres register. Hva annet skal de forholde seg til? Men det avgjør ikke eierforholdet til hunden. Det er det andre forhold som styrer. Hund er definert som ting og kommer inn under kjøpsloven med de regler som gjelder der. Nkk er en privat organisasjon og har ikke anledning til å overprøve de lover og regler våre myndigheter setter. Kan jeg legge fram gydlig dokumentasjon på at hunden er min..kjøpt og betalt, så er den min. Vel kan det hende jeg da ikke får reg i nkk om ikke forrige eier sammtykker, men hunden er like fullt min. Myndigheter henvender seg ikke til Nkk for å avgjøre hvem som eier hunder, bare hvem de står registrert på og det er ofte to ulike ting. Min egen golden sto i sin tid reg. på min datter i Nkk`s register, men det var allikevel min hund 100%. Et registreringsbevis er bare et bevis på hvem hunden er registrert på og ikke hvem som eier den. I en twist vil kjøpslovens krav til dokumentasjon gjelde fremfor et registreringsbevis fra Nkk, angående hvem som eier hunden i lovens forstand.

Det er riktig det du skriver her, NKK er ikke noe rettskraftig register, ikke annet enn at de bestemmer sine egne rutiner for registrering/omregistrering. Men det var vel egentlig spørsmål om muligheten til å få registrert en hund i NKK, og hvem som måtte skrive under på eierskiftebevis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var vel egentlig spørsmål om muligheten til å få registrert en hund i NKK, og hvem som måtte skrive under på eierskiftebevis. ;)
Ja det er klart. De bestemmer selv sine rutiner, men når min datter fikk andre interesser en å trene hund, så registrerte jeg den bare på meg igjen uten hennes samtykke. Hun ante ikke engang at jeg hadde gjort det før lenge etterpå. Det mener jeg det er en rettighet den rettmessige eieren har og det foregår jo strengt tatt ikke noe eierskifte, bare navnet den er registrert på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...