Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du blitt bitt av hunden din?


Grønn
 Share

Recommended Posts

Jeg leser i flere tråder her inne at unghunder og valper biter, og at det er nokså vanlig.

Menes det da at de biter sånn at det "blir blod" som barna sier? Altså at det går hull på huden

Jeg spør fordi vi vurderer å kjøpe valp. Vi har barn i barneskolealder som jo har venner innom på besøk. Og jeg ville ikke like det hvis barna eller vennene deres ble bitt til blods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange ganger. Men som Heidi sier over her, det er bare små rifter! De er dog som små nåler, så det skal ingenting til før det blir rifter :) Og barn har en tendens til å rive til seg hånda som igjen vil føre til større sjans for blod :lol: 

Dere voksne må rett og slett være flinke til å skjerme valpen fra ungene og omvendt! :) Stort sett går valpebitingen over relativt kjapt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sanne skrev:

Ja mange ganger. Men som Heidi sier over her, det er bare små rifter! De er dog som små nåler, så det skal ingenting til før det blir rifter :) Og barn har en tendens til å rive til seg hånda som igjen vil føre til større sjans for blod :lol: 

Dere voksne må rett og slett være flinke til å skjerme valpen fra ungene og omvendt! :) Stort sett går valpebitingen over relativt kjapt. 

Hvor fort går denne bitingen over? Omtrent hvor gamle er hunder når de får voksnetenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grønn skrev:

Hvor fort går denne bitingen over? Omtrent hvor gamle er hunder når de får voksnetenner?

Veldig varierende når bitingen gir seg. jeg har en på seks ÅR som fremdeles bruker munnen mye :lol: Han biter ikke altså, men holder gjerne hånda når han blir ivrig etc. 
Men næsj, alt fra bare noen uker til mange måneder. Cluet er å jobbe med det :) Og å skjerme valp/barn fra hverandre. Det er kjedelig at barna ikke kan holde på som de vil med valpen, men det er realiteten. Valpen er en baby med helt blanke ark og fullstendig tom hjerne, den må lære alt :) 

De fleste har byttet tenner rundt 6-7 mnd senest :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har absolutt blitt en rift her og der av valpetenner. Største skaden jeg derimot har fått var en ivrig border collie på 5 mnd rett i leppa slik at jeg beit meg selv. :P Uhell skjer, og som nevnt, valpetenner er sylskarpe. Det kan gå hardt utover både hud og klær. Når Rocky var liten var det fort gjort at han plutselig hang fast i en fot f.eks når man gikk forbi. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en stor valp sammen med en unge på 2 år. De var aldri sammen alene og spesielt ikke når valpen var gira. Valpen fikk aldri lov å bruke hender eller klær sem leke. Da avbrøt vi og tok frem leke. Hvis hunden beit oss så hylte vi og sluttet å leke med valpen. 

Biting etter valpe perioden var ikke et problem. 

Ca 60 -70 % av annonsene på finn er familier som må kvitte seg med hunder pga tidsmangel så er man i tvil om hund er det rette er det lurt å få låne hunder av og til:) 

Har selv barn og det er ikke alltid lett å få kappalenn til å gå opp. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man valp må man ta med i beregningen at man kommer til å bli bitt, alle som holder på med hunden vil nok også få seg en del skraper. Valper kan fint bite så hardt at det går hull på huden, men som regel er det bare rifter som ligner på tynne skrubbsår. Noen valper biter mer enn andre, noen biter hardere enn andre og noen bruker lengre tid enn andre på å slutte med biting. Det er ikke sånn at straks melketennene er ute så slutter alle valper å bite, noen slutter ikke helt med biting før de er godt over året.

Det skal ofte ikke så mye til for at valper og unghunder blir oppgiret og da kan de lett bli voldsomme og bite mer/hardere. Yngre barn og eldre barn som er lite hundekyndige reagerer ofte med å løpe unna, skrike, veive med armer eller å prøve å kjempe seg løs, noe som gjerne gjør hundene enda ivrigere siden hundene tolker barnets adferd som lek. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At valper biter alt mulig er vel like vanlig og normalt som at små barn tar på alt mulig. De er nysgjerrige, verden skal utforskes og grenser skal testes og læres. At det blir fort små hull eller skrapemerker av valpetenner er som regel fordi de er veldig skarpe i forhold til tennene dem får senere når dem blir eldre. Men ja, noen valper kan også bite ganske hardt når dem er ekstra gira, noe som kan skje når de er overstimulert/understimulert eller bare har raptus.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understreker alt som er skrevet før her om valper som biter. Det er naturlig oppførsel for en valp. Og ja, man kan bli bitt til blods av en valp, det er helt naturlig at en valp biter.

Det du også kan regne med er at unghunden vil hoppe opp og bite når dere er på tur. Det er også en ganske normal oppførsel når unghundene koker litt over når de er gira. Ikke alle gjør det, men det er ganske vanlig. Da blir de litt ville, og hopper opp og vil prøve å bite i arma. Ikke alle raser er like tilbøyelige til å gjøre det, men noen. 

Har du sett tv-serien "Fra bølle til bestevenn", så ser du eksempler på det. Det jeg gjorde da min var ung, var å binde henne fast til et tre eller noe, og la henne være der til hun roet seg. Det funket bra, og hun vennet seg av med det. Nå er hun snart 12 år, og har ikke hoppet opp for å bite meg i arma siden hun var 6 mnd. De aller fleste venner seg av med det, og ikke alle hunder gjør det heller. Det kommer litt an på rase også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min biter meg innimellom ganske så hardt. I dag oppdaget jeg at han har ei løs tann og da stålsetter jeg meg til en pirayaperiode ? ellers hender det han henger i buksebeina/t-skjorta når vi er ute på luftetur. Det er mest når det har vært mye joggere, sykler, hunder at han koker over. Vi har litt å jobbe med, men det går greit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Illiya skrev:

 

Har du sett tv-serien "Fra bølle til bestevenn", så ser du eksempler på det. Det jeg gjorde da min var ung, var å binde henne fast til et tre eller noe, og la henne være der til hun roet seg. Det funket bra, og hun vennet seg av med det. Nå er hun snart 12 år, og har ikke hoppet opp for å bite meg i arma siden hun var 6 mnd. De aller fleste venner seg av med det, og ikke alle hunder gjør det heller. Det kommer litt an på rase også.

 

Ja :) Den serien har jeg sett. Men den hunden som hopper og biter der er vel ganske ekstrem, eller? For såpass til biting håper jeg å unngå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Illiya skrev:

Det du også kan regne med er at unghunden vil hoppe opp og bite når dere er på tur. Det er også en ganske normal oppførsel når unghundene koker litt over når de er gira. Ikke alle gjør det, men det er ganske vanlig. Da blir de litt ville, og hopper opp og vil prøve å bite i arma. Ikke alle raser er like tilbøyelige til å gjøre det, men noen. 

 

Ja, det gjorde min også, og det var vondt! 25 kg golden (eller hva hun nå var da) som hopper opp og biter deg overarmen og napper deg i haka er ikke gøy altså. Men hun kokte lett over i hodet da hun var unghund, det gikk over det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare ut fra egen erfaring, som er følgende:

Min "valp" er nå fylt 7 mnd. Vi hentet henne da hun var 8 uker.

Vi var blodige frem til hun var ca 4 mnd, da avtok bitingen litt, og hun begynte å lære bitehemming. Etterhvert gikk det over til å bli mer blåmerker enn sår, men fruen har hatt en resept på stivkrampe og penicillin liggende klar på apoteket siden hunden kom i hus.

(Det må også nevnes at hun fortsatt er fæl å nappe. Hun hopper gjerne opp på fremmede og biter etter armene deres, i ren glede da)

Får du en sånn som vi fikk, kommer både du og barna til å bli BITT. HARDT og OFTE. Og det kommer besøkende også til å bli. Møbler, sko, klær, bamser, bøker og pynt kommer også til å få juling. Man vet aldri om man får en landhai eller verdens snilleste valp.

Med det sagt, så vil jeg absolutt anbefale valpeinnhenging - valper trenger en timeout når de blir for ville, og de trenger også et rolig sted hvor de får være i fred.

Nå har jo jeg kjøpt meg en viden kjent landhai, da. Mine foreldre har en Powderpap på 7 år, og hun har aldri vært en gnager. Hun har aldri laget et sår på noen som helst, eller spist møbler. Men min frøken - o hoy for et leven det har vært det siste halve året. ;)

Endret av Bullemamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/6/2020 at 1:17 PM, Grønn said:

Hvor fort går denne bitingen over? Omtrent hvor gamle er hunder når de får voksnetenner?

Mine har sluttet å bite alt og alle da de var ca 4 mnd. Men som jeg har beskrevet så var hopping og biting i arm på tur noe som foregikk da min tispe var ca 6 mnd. Har ikke opplevd det med de andre hundene jeg har hatt, men det er ganske vanlig. Jeg har kun hatt store raser.

Hvilken rase er det du vil ha?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Illiya skrev:

Mine har sluttet å bite alt og alle da de var ca 4 mnd. Men som jeg har beskrevet så var hopping og biting i arm på tur noe som foregikk da min tispe var ca 6 mnd. Har ikke opplevd det med de andre hundene jeg har hatt, men det er ganske vanlig. Jeg har kun hatt store raser.

Hvilken rase er det du vil ha?

 

Vi lurer på engelsk springer spaniel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Grønn said:

Vi lurer på engelsk springer spaniel :)

De er vel ganske greie både i ungdommen og som voksne :) Så mest sannsynlig slipper du hopping og biting i armer når de store valper/unghunder. Aktive og vimsete, men det er jo sjarmerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/6/2020 at 7:29 PM, Rocket skrev:

Ja har absolutt blitt en rift her og der av valpetenner. Største skaden jeg derimot har fått var en ivrig border collie på 5 mnd rett i leppa slik at jeg beit meg selv. :P Uhell skjer, og som nevnt, valpetenner er sylskarpe. Det kan gå hardt utover både hud og klær. Når Rocky var liten var det fort gjort at han plutselig hang fast i en fot f.eks når man gikk forbi. :teehe:

Fikk selv en verandaleppe for en tid tilbake da Marco absolutt skulle hoppe over fanget mitt på vei ned fra sofaen. Han har aldri bitt så det kommer blod, men jeg har kronisk blåmerker etter hans klønete kroppskontroll ? 

Den mur klompen av en kropp er ikke akkurat myk å kræsje med ?

Men med valper må man passe på når de er rundt barn, for de kan bli ivrige med tennene. 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
×
×
  • Opprett ny...