Gå til innhold
Hundesonen.no

Ordet «nei» ved belønningsbasert trening/oppdragelse


Ivrig
 Share

Recommended Posts

Bruker dere det? 

Eller bruker dere kun avledning Osv?

Skjønner at det skal uansett komme en handling etter man har sagt «nei», men ble usikker på om ordet/kommandoen «nei» ikke brukes?

(får valp på tirsdag og stresser med alt mellom himmel og jord?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nei, men gir alltid en kommando etter som gjør at hunden vet hva som forventes videre, så det ikke bare blir nei. Og roser når hunden gjør som den får beskjed om. Noen ganger får han bare ett nei til uønsket adferd og lignende. 

 

Du kan nok egentlig bare slappe helt av, dere blir kjent og dere lærer av hverandre ? blir man usikker, gå på kurs, finn en treningsmåte DU liker og ikke bry deg om resten av verden ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker «nei» ofte. Også under trening.

Først har jeg lært hunden hva «nei» betyr (vi drev på med innlæring av «nei» på grunnkurs i lydighet). Og nå vet han at «Nei» betyr (=bryt det du gjør, ta kontakt med fører) Og så prøver vi igjen.

Jeg vet at noen er så hysterisk på at «Nei» ikke skal brukes, så de bruker ett annen ord som «obs» «uff» e.l. Men det betyr jo nett det samme... ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke nei (bevisst, men i praksis kan både det og banneord komme ut innimellom ?). Hensikten er å bryte av en atferd, så det jeg egentlig vil er at han skal ta kontakt med meg for ny beskjed. Så da sier jeg heller "Du?" som er mye lettere for meg å si uten å være sur i stemmen, og siden hensikten er kontakt med meg vil jeg ikke høres sur ut. Ellers sier jeg bare det jeg vil han skal gjøre i stedet uten kontakt først, men det er jo litt avhengig av situasjon. Uansett fokuserer jeg på alternativ atferd når han gjør noe jeg ikke vil han skal gjøre, for det er mye lettere for meg å konsentrere meg om hva jeg vil han skal gjøre enn hva jeg ikke vil han skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å bruke ett annet ord istedenfor «nei», selv om det betyr akkurat det samme, er at i F.eks rallylydighet får man trekk hvis man sier «nei». Men ofte ikke trekk hvis man Istedenfor sier «oi», «du» eller noe annet. Noe å tenke på...

Grunnen til at vi lærte inn «nei» på kurset er at det er et ord man spontant bruker hvis F.eks hunden plutselig stikker av etter en katt, mot en trafikkert vei. Da vil man spontant rope nei. Og ikke «oi» eller «uff»

Nei er heller ikke et ord jeg bruker sint på trening. Det er bare et ord. Og betyr Ikke «din dritthund!!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker «nei». Er helt avhengig i å ha en stopp-kommando (noe nei betyr her i hus) hvis de finner på ting de ikke skal, eller hvis de plutselig skulle tatt avgårde etter noe. Under trening bruker jeg ordet «feil» når de gjør noe feil, men er helt nøytral i stemmen og ikke sur. De bare syns det er greit å ha noe å forholde seg til. «Feil» = okei, prøv på nytt, tilby annen atferd ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rufs said:

Fordelen med å bruke ett annet ord istedenfor «nei», selv om det betyr akkurat det samme, er at i F.eks rallylydighet får man trekk hvis man sier «nei». Men ofte ikke trekk hvis man Istedenfor sier «oi», «du» eller noe annet. Noe å tenke på...

Joda, det får man. Jeg har punchet en del stevner, og "oi" er en gjenganger som det ofte trekkes for  ;) Ordet i seg selv har lite å si, hvis dommer opplever at hunden tar det som en korrigering spiller det liten rolle hva du sier. Toneleiet derimot er veldig viktig, er du streng i stemmen får du sannsynligvis trekk uansett hvilket ord du bruker.

----

Jeg sier ikke nei til min hund. Hun har aldri lært hva det betyr så det ville vært ganske meningsløst. Red: Og det har vært helt bevisst fra min side, ettersom "nei" gjerne kommer spontant i visse situasjoner og dermed (etter min mening) egner seg dårlig som kommandoord.

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt motstander av å bruke "nei", men det kommer nok innimellom her også. Dyra her har lært at det betyr "slutt med det du holder på med og ta kontakt med meg", men det er fort et ord som blir misbrukt, som @Wilhelmina også er inne på. Jeg gjør så godt jeg kan for å finne alternative kommandoer, og har funnet ut at i 95% av tilfellene er det helt kurant å bruke andre kommandoer for å få hunden til å gjøre noe annet enn det den driver med. Som oftest å peile den over på riktig adferd for situasjonen...

I trening bruker jeg ALDRI nei. Når jeg shaper kan jeg bruke feilsignal ved å snu ryggen til kort e.l., eller om hunden gjør noe den absolutt ikke skal så gir jeg andre kommandoer som den kan, eventuelt tar den ut/bort fra situasjonen om det er noe som er alt for vanskelig.

I rallylydighet får du trekk for alt som tolkes som negativt utsagn/korreksjon, så det hjelper ikke om du sier "hurra!" hvis hunden krymper seg i frykt for straffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke "nei" bevisst, og har ikke innarbeida det som kommandoord, siden jeg bruker det mye i andre sammenhenger og har en hund som lytter veldig aktivt til det jeg sier, selv når jeg ikke snakker til han. I trening bruker jeg "neimen", for å signalisere at han skal avbryte det han gjør og komme tilbake til meg. Jeg valgte det ordet fordi jeg veldig lett sier det med positiv stemme, det høres hyggelig ut. Hunden ser ikke ut til å forstå at det er en slags korreksjon, men heller en sånn "heisann hoppsann nå skal vi prøve igjen tjohei!". 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare et feilsignal som kan læres inn ved positive metoder. Hadde ikke klart meg uten hverken i dagliglivet eller under trening (stort sett kun når hun forsøker seg på knalling). Er enig i at ordet «nei» i seg selv kan være et dårlig kommandoord siden det brukes så ofte i dagligtale, men samtidig er det et veldig naturlig ord å gripe til akkurat når en virkelig trenger det. Det virker som min skiller greit på kommandoen «nei» og andre «nei» som surrer rundt i alle fall, men jeg har en annen variant - type «e-ee» - som hun også skjønner og som jeg har forsøkt å bruke mer.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har ingen forståelse av Nei, og jeg har bevisst unngått å bruke det. Jeg har en kontaktlyd, innkallingslyd og hundens navn for å få den til å stoppe å gjøre noe(med påfølgende kom-til-meg). 

"Nei" kan fort følge til at hunden skremmes til å lye, hvor ofte sier man lystig nei når hunden spiser på 2000-kroners solbrillene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nei i min trening. Det er jo bare et ord, og det får den betydningen du lærer hunden det har. Problemet er jo dog som andre her nevner at det fort blir misbrukt iom det er et ord vi fort bruker i hverdagen. For meg og min hund så var nei i trenings situasjon bare en "feil svar, ikke den atferden jeg var ute etter" signal. Navnet hans i streng tone var mer spontan korrigering fra min side i div situasjoner enn nei noengang var. 
Jeg kjenner folk som bruker Fy istedenfor nei, da det er et mindre brukt ord for dem. 

Hva jeg blir å gjøre på neste hund vil tiden vise. Kommer hvert fall til å fortsette med prinsippene i klikkertrening/shaping iom jeg trives best med det selv. :) 

EDIT: Kom forøvrig på dette. Jeg brukte "nok nå" som en avslutt lek etc kommando. Var veldig konsekvent på at "nok nå" så ble jeg helt passiv, og han lærte kjapt at da var vi ferdige med leken. Funket etterhvert i andre situasjoner der jeg hadde behov for en slik kommando. :) 

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...