Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbiter til 10 uker gammel valp.


Ivrig
 Share

Recommended Posts

Tenker å begynne «treningen» med én gang:) Kontakt, berøring osv. Hovedsaklig tenker jeg å porsjonere ut deler av dagsrasjonen å bruke det til belønning. Samtidig kunne jeg tenkt meg noe annet som frister litt ekstra om det trengs. 
 

kan man bruke slike vanlige treningsbiter?

eksempel https://www.zooplus.no/shop/hund/hundesnacks/hundedrops_godbiter/semimoist/367775

 

Og hva fyller dere kongen med til de små? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har ein sekk med eit anna fullfòr enn det han får til måltida - så det er KJEMPEgode godbitar, synest han ??
Elles så er han veldig veldig glad i eplebitar, rips-, bringe-, blå- og solbær (kjempepraktisk å berre plukke godbitane i hagen etterkvart ?), og så har me av og til delt opp ei kylling-og kalklunpølse i små små bitar - då trur eg me kunne fått han til å prøve på KVA som helst, altså ?

Rimeleg matmotivert, han karen her altså - praktisk, men merkar også at me må vere veldig obs på 'tigging' ?

Ang godbitane du linkar til så kjenner eg ikkje til dei - me har nokre dyrebutikk-godbitar som det står er for alle hundar, også kvalpar. Dei er gode, men dei er litt store så han vert sitjande og tygge på dei litt (for) lenge før han er klar for meir øving, synest utålmodig matmor... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt de fra Alpha Spirit, de er semimoiste og inneholder bedre råvarer synes jeg. De er enkle å dele i mindre biter, veldig greit at de er så små og myke at de ikke bruker lang tid på å få de i seg under treningen. Men litt variasjon mellom typer godbiter tror jeg er lurt, min blir supermotivert hver gang det er noe nytt.

Nå er det noen år siden min var valp, men mener å huske jeg fylte kongen med alt mulig, leverpostei innimellom (men ikke for ofte pga salt), rester fra middagen vår (kylling, ris, kokte gulrøtter, søtpotet...), VOM, hjemmelaget kraft iblandet noe kjøtt e.l, bær, yoghurt. Igrunnen tar jeg det jeg har som hunden kan få.

 

NEW EDITION Alpha Spirit Multiprotein - Voffen.no - Utstyr til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke hva som helst så lenge valpen tåler det. Men ikke kjøp inn større mengder før du har valpen i hus. Det gjorde jeg ... av den typen du linker til, og hun var ikke særlig begeistret for dem. Noen er mer kresne enn andre - prøv deg fram. Har inntrykk av at kylling eller annet kjøtt, pølser, skinke og slikt alltid er en vinner (obs på saltinnhold i noe av det). Og en del av de litt dyrere godbitene med høyt kjøttinnhold man får kjøpt. Min er fremdeles ikke spesielt glad i slike «generiske» i hovedsak kornbaserte godbiter som den du linket til, men noen elsker dem sikkert. Poenget mitt er at man må prøve seg fram.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kun kjøpt noen få, små pakker av forskjellige merker av butikkgodbiter. Mine har aldri vært særlig begeistret for slike tørre godbiter man får kjøpt i butikk, det fungerer i beste fall som belønning i situasjoner helt uten andre forstyrrelser hjemme på stuegulvet. Det samme gjelder tørrfôr som godbit. 

Skal jeg trene hund ute eller med høy motivasjon bruker jeg godbiter av kjøttdeig(hjemmelaget), tørket lever, stekt kylling, skinke, pølse, karbonade, hvitost, tubeost og leverpostei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten er det mest til å venne henne til navnet som kontaktlyd, rotrening og bli trygg og kjent:) Må ikke være for spennende i starten kanskje? Er redd for at hun da ikke spiser tørrforet sitt? Det er jo også en liten rase, så jeg må tenke litt på næringsinnhold osv.

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til valper i vekst burde man bruke fullfôr som godbiter dersom det overgår 10% eller mer av det totale inntaket. ZiwiPeak lufttørket fôr inneholder 96% kjøtt og er smaksrikt, men bruker man uansett tørrfôr, så kan man bruke en annen variant bare som slår an, evt blandet ut med noe enda mer snadder.

Jeg råfôrer og fyller dermed med rått (mest VOM, samt fiskefilet, Provit rå ternininger, egg etc). Men bruker mat våtfôr kan det brukes, samme med tørt (oppbløtt), evt tilsatt noen godbiter/litt rent kjøtt el for å gjøre det ekstra spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...