Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund til agility og fjelltur


dompapp
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg ønsker å få noen tips til hvilke raser som kunne passet inn hos oss :) 

Har også gjort meg opp noen egne tanker som jeg gjerne vil ha deres tilbakemelding på. 

Dette er hva vi ønsker: 
- liten (under 15kg, ikke miniatyr)

- omgjengelig  (vi har en del hunder i nær familie- og vennekrets hunden kommer til møte mye)
- lettrent og egnet for agility (konkurransenivå i lavere klasser, ingen store ambisjoner)
- godt egnet for friluftsliv (kan kle på når kaldt og får sove inne i telt)
- ikke høyt jaktinnstinkt (ønsker å kunne ha løs i camp utenom båndtvang)
- ikke spesielt løsmunnet
- ikke mye pelsstell (edit: lagt til)

Dette er hva vi kan tilby: 
- en aktiv hverdag med mye tur og hodetrim
- mange turer på hytta, fjellet, i skogen 

Egne tanker:
Jeg virkelig digger de små terrierne, spesielt parson russell og border terrier. Men uten å ha førstehåndskunnskap og noen av de antar jeg at de stryker glatt på et par av ønskene våre (omgjengelig og jaktinnstinkt). Finnes det andre typer små terriere som er litt mer "light" enn disse kanskje?
Nylig har jeg også oppdaget Lundehunden som kan virke egnet men der har jeg virkelig null kunnskap (og de føttene er litt rare?) :D Er de lettrente f.eks? Leste også noe om at de generelt er vanskelig å få renslige, er det virkelig en ting på en hel rase? 

Setter pris på andre innspill på raser vi burde sjekke ut også, takk ? 

Endret av dompapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er blitt så ‘begeistra’ for Havanais, eg - hadde den vore litt større ville eg hatt sjølv! ?? Dei kan jo 'alt' - veldig menneskeorienterte og lettrente, i alle fall dei eg kjenner. (For meg skal hundar vere litt store, så første Havanais eg møtte hadde eg nok litt ‘fordommar’ mot - men det er mykje hund i den vesle kroppen, altså!!)
Men betydeleg mindre enn 15 kg - dog ville eg ikkje kalla dei miniatyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 9nemor skrev:

Eg er blitt så ‘begeistra’ for Havanais, eg - hadde den vore litt større ville eg hatt sjølv! ?? 

Takk for innspill!
Havanais virker som kule hunder og kunne nok passet, men jeg er litt bekymret for pelsen og toleranse for kulde og vått vær? Som nevnt kan jeg kle på, men ser for meg at de kanskje fryser veldig lett? Og hvordan er pelsen i snø og søle? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dompapp skrev:

Takk for innspill!
Havanais virker som kule hunder og kunne nok passet, men jeg er litt bekymret for pelsen og toleranse for kulde og vått vær? Som nevnt kan jeg kle på, men ser for meg at de kanskje fryser veldig lett? Og hvordan er pelsen i snø og søle? :D 

det er nok vanleg å la dei ha litt lengre pels om vinteren, den varmar ein del. Og klede i tillegg, ja. Lettvaska pels ift søle, har ikkje sett altfor mykje snøklumpar i pelsen til den eg møter nær dagleg - men det er gjerne ikkje den ideelle vintersportshunden, altså... 

Tenkjer også på DSG - veldig mykje hund i liten pakke, og ofte gode på agility f.eks. Men også den vil fort fryse om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 9nemor skrev:

Tenkjer også på DSG - veldig mykje hund i liten pakke, og ofte gode på agility f.eks. Men også den vil fort fryse om vinteren!

Ja, de har jeg såvidt kikket på da de ofte foreslås som et mildere alternativ til jack russell. Har skjønt at de også kan ha et ganske heftig jaktinnstinkt men at det i stor grad varierer, så det er kanskje mulig å lete etter foreldre som har noenlunde moderat jakt i seg. Kjenner to DSG og begge lukker øra og stikker av så fort de får sjansen, men tror ingen av eierne har fokusert veldig på innkalling fra de var små heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert dvergschnauzer?
Mye hund i liten kropp. Artige, lærevillige hunder som knytter seg til familien sin. 

 Det kan være en del lyd i de, men har ikke opplevd det som noe problem i alle fall ikke så lenge det er en hund. En dverg høres ut som en hund, men to høres ut som 10...
Der samme gjelder også i forhold til andre hunder. Hunder de kjenner er ikke noe problem, men ukjente kunne være kjefte på når de var to sammen eller en liten flokk. Når det kun er en hund opplever jeg det ikke som noen utfordring. 

De fungerer fint som turkamerat både på fjellet, i skogen og ellers. Men de har litt korte bein på lengre løpeturer og skiturer. Varmen er de ikke så glad i, dvs temperaturer over 15 grader, så dette kan begrense oss litt på sommeren. 

Opplever de som både lettlærte og lettmotiverte, men de kan ha sin egen mening. Prøvde agility og lydighet for moroskyld med den ene, den trivdes godt med agility på det nivået. 

Jaktinstinkt har de, men de er også knyttet til flokken sin. Det har derfor ikke vært noe problem å ha de løse ved huset på hytta osv utenom båndtvang.

Pelsen er det mest negative synes jeg. Pelsstellet lærer en seg fort og det er deilig at de ikke røyter, men pelsen er en støv og grusmagnet så det synes at en har hund innendørs. 
 

Valpen vi venter på nå er ikke en dvergschnauzer, fordi vi ønsker oss en litt større hund med mer praktisk pels. Men vi har på ingen måte hatt vår siste dvergschnauzer. De er rett og slett så sjarmerende og morsomme at alt med pels og korte bein kommer til å være glemt ved nest korsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Suxa skrev:

Vurdert dvergschnauzer?

Dvergschnauzer har ikke slått meg men det er jammen ikke et dumt forslag! Det gjør forsåvidt ingenting om hunden ikke vil leke med alle fremmede hunder den møter, de viktige er de den vokser opp sammen med. Gikk på AG med en slik før, den var en liten rakett på fire bein på banen hvertfall. Bjeffa fælt, men virket ikke som om eier brydde seg, så mulig den har fått stå å bjeffe mye.. 

Skal lese meg opp på DS, takk for tips ? 

Edit: praktisk spm. Kan man ha den der barten kort? Ser for meg alt mulig av mat og gris setter seg fast i den når den er lang ?

Endret av dompapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på tibetansk terrier? Den ville passet perfekt på mange vis! Det er ikke egentlig en terrier, mer en gjetertype, så den er mildere og har mindre jaktinstinkt. Pelsen er det eneste minuset, den krever mye stell om man har den i full pels og snøklumper kan bli et problem om vinteren. Men veldig mange velger å holde hunden i en halvkort sportsklipp, det er enklere? Store poter gir godt feste i snø, den er med på alt av turer eller bare henger med familien på rolige dager. Elsker agility og rallylydighet, men mest for lek og moro ikke seriøs hardtrening med ambisjoner om pallen i høyere klasser. Ikke fordi de ikke kan, de er lettlærte som bare det, men fordi de bestemmer litt selv om de har lyst? Milde, myke og klovnete i temperament, familiekjære og liker seg best i nærheten av flokken sin. Trives best sammen med flokken, ikke så glade i å være mye alene. Omgjengelig men kan være litt uinteressert, samkjønnsagresjon er ikke vanlig. De er varslere men mange oppdrettere er obs på balansen for å unngå hunder som bjeffer på alt... de prater mye da,  det gjør de. Valpetida kan være tøff, ordentlig piraja? Veldig trivelige hunder, eneste minuset er pelsstellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dompapp skrev:

Dvergschnauzer har ikke slått meg men det er jammen ikke et dumt forslag! Det gjør forsåvidt ingenting om hunden ikke vil leke med alle fremmede hunder den møter, de viktige er de den vokser opp sammen med. Gikk på AG med en slik før, den var en liten rakett på fire bein på banen hvertfall. Bjeffa fælt, men virket ikke som om eier brydde seg, så mulig den har fått stå å bjeffe mye.. 

Skal lese meg opp på DS, takk for tips ? 

Edit: praktisk spm. Kan man ha den der barten kort? Ser for meg alt mulig av mat og gris setter seg fast i den når den er lang ?

Det setter seg overraskende lite i barten, mer i resten av pelsen. Men den må børstes noe for å unngå floker. Litt forskjell på pelskvalitet også på barten, så den ene vår har relativt kort bart mens den andre har hatt lang, fin og flokefri bart.

Barten blir derimot våt og ganske ekkel hvis du forer med våt/råfor. 

Ikke noe problem med kort bart, utover at de ser litt valpeaktige ut og mister litt looken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer har mer lyd og jakt enn dsg, og er særere å trene.

Jeg var på finsk lapphund, helt til det med lyd kom på lista... og de fleste små, gode alternativene bjeffer nok en del. Tibetansk terrier tenkte jeg også på, oppfyller alt unntatt lyd.

Bichon-rasene er jeg også fan av, de har også noe lyd, men kanskje mindre enn pinschere og terriere.

Mellompuddel? (noe lyd, men som over, mindre enn andre gode alternativer)

Lundehund og buhund har jeg tenkt på, men buhunden har mye lyd, og begge kan være litt sære å trene.

Papillon?

Det er rett og slett vanskelig å komme utenom lyd med små hunder. Forskjellen ligger nok i mengden, og hvorfor (varsling, gneldring osv).

Kooiker har kanskje ikke så mye lyd. Det er variabel mentalitet på dem, men de fine er jo ordentlig fine!

Er field spaniel eller toller retriever for store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at de kan være løsmunnet så beskriver du jo i bunn og grunn en sheltie, men spørs om de frister mtp at de er ganske langt ifra terrier på alle mulige måter.?:P
 

Raser som puddelen kunne jo også passet, men på alle disse røytefrie rasene må man være obs på at det blir mye påkledning og mye pelsstell, pelsen på flere av disse gir ingen beskyttelse, men drar med seg alt, ikke noe problem om man syns det er greit å kle på og bruke tid på pelsstell, men om ikke så kan det nok fort bli masete om man trives med friluftsliv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Suxa skrev:

Det setter seg overraskende lite i barten, mer i resten av pelsen. Men den må børstes noe for å unngå floker. Litt forskjell på pelskvalitet også på barten, så den ene vår har relativt kort bart mens den andre har hatt lang, fin og flokefri bart.

Barten blir derimot våt og ganske ekkel hvis du forer med våt/råfor. 

Ikke noe problem med kort bart, utover at de ser litt valpeaktige ut og mister litt looken.

Ok, jeg fôrer helst med VOM så det spørs om den barten hadde ryki ganske for ja hehe. Har lest meg noe opp på DS nå og mitt generelle inntrykk er at det kan bli en del mer lyd enn jeg ønsker (det gjelder vel for mange små raser generelt). Pluss pelsstell. Jeg er vant med kun helt korthårede hunder fra før og synes det var helt nydelig at det eneste "pelsstellet" jeg trengte å gjøre var å ta de i dusjen to ganger i halvåret, så det er mulig jeg må legge til et nytt ønske på lista mi: ikke noe særlig pelsstell. 

12 timer siden, simira skrev:

Dvergschnauzer har mer lyd og jakt enn dsg, og er særere å trene.

Jeg var på finsk lapphund, helt til det med lyd kom på lista... og de fleste små, gode alternativene bjeffer nok en del. Tibetansk terrier tenkte jeg også på, oppfyller alt unntatt lyd.

Bichon-rasene er jeg også fan av, de har også noe lyd, men kanskje mindre enn pinschere og terriere.

Mellompuddel? (noe lyd, men som over, mindre enn andre gode alternativer)

Lundehund og buhund har jeg tenkt på, men buhunden har mye lyd, og begge kan være litt sære å trene.

Papillon?

Det er rett og slett vanskelig å komme utenom lyd med små hunder. Forskjellen ligger nok i mengden, og hvorfor (varsling, gneldring osv).

Kooiker har kanskje ikke så mye lyd. Det er variabel mentalitet på dem, men de fine er jo ordentlig fine!

Er field spaniel eller toller retriever for store?

Til det med DS: hmm ok, de DSGene jeg kjenner er riimelig lettlærte og førerfokusert (utenom når de stikker av), og det liker jeg veldig godt. Så om Dvergschnauzer har mer av det jeg ikke vil ha og mindre av det jeg vil ha, så frister de litt mindre. 

Mye lyd går igjen på endel små raser som du ser og pelsstell (som jeg nå har konkludert med at jeg ønsker lite av) er det mye av på bichon og puddel. 

Papillon synes jeg blir blir litt for liten igjen dessverre.

Jeg er ikke fremmed for å gå litt opp i størrelse om det er det som må til for å møte de ønskene jeg har satt mtp bjeffing - det er egentlig et ganske viktig kriterie. Har du noen erfaring med tollere og oppdrettere? Jeg har kikket litt på de tidligere og skjønt at man må være litt påpasselig med valg av oppdretter mtp utfordringer med mentalitet hos tolleren. 

Field spaniel kjenner jeg ikke til overhodet, men der kan jeg også gjøre litt research :)

Takk for mange gode tanker og tips!

6 timer siden, Luma skrev:

Bortsett fra at de kan være løsmunnet så beskriver du jo i bunn og grunn en sheltie, men spørs om de frister mtp at de er ganske langt ifra terrier på alle mulige måter.?:P
 

Raser som puddelen kunne jo også passet, men på alle disse røytefrie rasene må man være obs på at det blir mye påkledning og mye pelsstell, pelsen på flere av disse gir ingen beskyttelse, men drar med seg alt, ikke noe problem om man syns det er greit å kle på og bruke tid på pelsstell, men om ikke så kan det nok fort bli masete om man trives med friluftsliv.

Ja, vet du, sheltie tiltaler meg ikke på så veldig mange måter, beklager å si det. Jeg trente agility før sammen med mange med sheltie og de er bare ikke helt min type hund, akkurat som du sier :D 

Jeg har funnet ut at jeg må legge til et nytt kriterie om pelsstell, at jeg ønsker minst mulig av det. Børsting i ny og ne er ok, men gjerne ikke noe mer. Jeg ser for meg å være på telttur i flere dager og må drive å dra pinner ut av pelsen støtt og stadig eller løsne opp i floker, det høres som du sier bare masete ut :P

 

Endret av dompapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trill skrev:

Hvis dere er villige til å gå opp i størrelse til toller ville jeg også sjekket engelsk springer spaniel. 

Da begynner vi å gå veldig opp i størrelse synes jeg, hehe. De er større enn toller er de ikke? 
Jeg har kikket på de tidligere men så mange advarsler om pelsstell ?Tviler ikke på at de kunne passet inn i hverdagen jeg skisserer og våre ønsker, men i utgangspunktet ønsker vi en liten hund og har inntrykk av at de fleste springere bikker 20kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dompapp skrev:

Da begynner vi å gå veldig opp i størrelse synes jeg, hehe. De er større enn toller er de ikke? 
Jeg har kikket på de tidligere men så mange advarsler om pelsstell ?Tviler ikke på at de kunne passet inn i hverdagen jeg skisserer og våre ønsker, men i utgangspunktet ønsker vi en liten hund og har inntrykk av at de fleste springere bikker 20kg?

Jeg oppfatter dem som omtrent samme størrelse som toller, men det skal sies at de tollerne jeg treffer jevnlig er store tollere, så det kan nok påvirke min oppfatning en del. Syns ellers toller er et godt valg også, altså, men ville som du selv også sier vært nøye med oppdretter og linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasestandarden til toller sier 17-23 kg, engelsk springer 18-25.

Det er jo gjerne jakthunder som er avlet for å jobbe med fører, og gjeterhunder, som oppfyller kravene mtp. å være lett å trene og kunne gå løs. Så må man se på pelsstell og lydnivå ut fra det. Jo mindre størrelse, jo mer lyd, sånn mer eller mindre.

Hvis dere kan ta med noe lyd tenker jeg finsk lapphund. De burde passe godt inn i alle de andre kravene. Og de er ikke slik at de gneldrer i tide og utide, men det kommer jo an på hvor mye/lite lyd man tåler (de er ikke på min liste, for å si det slik, og jeg har gårdshund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller var ikke det første jeg tenkte på. Det kan være ganske stor forskjell på tollerne, men det er en del vokt og lyd, samt stress på en del linjer (som fører til pip og mas og hyl, blant annet). En trivelig toller er helt fantastisk, men ikke alle er det. Størrelsen er også litt ukurant til agility. Vi har en liten hannhund som blir en liten largehund. Idealhøyden er mellom 45 og 51, og det er klart at 45 cm ikke er en fordel i agility med dagens størrelsesklasser. Men jeg syns det virker som det avles ganske mange store tollere, så om man enten har en liten tispe som går i medium eller en svær hannhund som ikke blir liten i large, så kan det jo funke :) En annen sak er hvor aktiv man har lyst til å være. Jeg har ofte sagt at jeg ikke hadde giddet å ha toller om jeg ikke skulle bruke ham så aktivt i hundesport som jeg gjør, for det har gått mye i å lære ham å hvile og å passe på aktivitetsnivået så han er til å være i hus med. Men her er det også forskjell på linjene.

Siden du nevner border terrier har jeg møtt et par passe klikkorama border terriere med utagering og lydnivå jeg knapt har hørt maken til, men jeg vet ikke om dette er unntaket. 

Ellers tenkte jeg på islandsk fårehund, de er vel max 15 kg, gode til friluftsliv, er lettstelte og kan brukes til agility. Om du går for tispe virker det ganske trolig å få en mediumhund ser jeg av standarden, hvis den stemmer sånn tålig med reell størrelse, da. Vet ikke hvordan det er med lyd på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, simira skrev:

Hvis dere kan ta med noe lyd tenker jeg finsk lapphund. De burde passe godt inn i alle de andre kravene. 

Vi har aldri hatt en hund med mye lyd så sånn egentlig så vet jeg jo ikke helt hvordan det er, men jeg kan se for meg at jeg hadde mistet tålmodigheten der rimelig kjapt. Eller LYD har vi hatt, i form av rare lyder som kommer ut av hunden, men bjeffing er vi ikke glade i. Så de mindre hundene + lapphunden henger vel kanskje i en tynn tråd pga det. 

1 time siden, Thea skrev:

Toller var ikke det første jeg tenkte på. Det kan være ganske stor forskjell på tollerne, men det er en del vokt og lyd, samt stress på en del linjer (som fører til pip og mas og hyl, blant annet). En trivelig toller er helt fantastisk, men ikke alle er det. Størrelsen er også litt ukurant til agility. Vi har en liten hannhund som blir en liten largehund. Idealhøyden er mellom 45 og 51, og det er klart at 45 cm ikke er en fordel i agility med dagens størrelsesklasser. Men jeg syns det virker som det avles ganske mange store tollere, så om man enten har en liten tispe som går i medium eller en svær hannhund som ikke blir liten i large, så kan det jo funke :) En annen sak er hvor aktiv man har lyst til å være. Jeg har ofte sagt at jeg ikke hadde giddet å ha toller om jeg ikke skulle bruke ham så aktivt i hundesport som jeg gjør, for det har gått mye i å lære ham å hvile og å passe på aktivitetsnivået så han er til å være i hus med. Men her er det også forskjell på linjene.

Siden du nevner border terrier har jeg møtt et par passe klikkorama border terriere med utagering og lydnivå jeg knapt har hørt maken til, men jeg vet ikke om dette er unntaket. 

Ellers tenkte jeg på islandsk fårehund, de er vel max 15 kg, gode til friluftsliv, er lettstelte og kan brukes til agility. Om du går for tispe virker det ganske trolig å få en mediumhund ser jeg av standarden, hvis den stemmer sånn tålig med reell størrelse, da. Vet ikke hvordan det er med lyd på dem. 

Når det gjelder AG er vi ikke ut etter noe topp-plasseringer altså, så om størrelsen på hunden er litt ugunstig i en klasse har ikke det noe å si for oss. Jeg har skjønt at det kan være en del rusk blant tollere ja, har du noen tips å komme med her når det gjelder gode oppdrettere eller hva man burde holde seg unna? 
Jeg er ikke egentlig redd for at hunden ikke får brukt seg nok, vi kommer nok til å kikke innom både LP og RL også, men vil jo ha en hund som greier å slappe av og ikke er hurra-meg-rundt hele tiden. Har kikket en del i Toller - Norge på Facebook og har egentlig fått et godt inntrykk av tollere der, men det får man vel kanskje alltid i slike grupper når eiere selv skal fortelle om hundene sine ;) 

Ja, når det gjelder de små terrierne har jeg vel insett at det er mest utseende som tiltaler meg og resten passer ikke så godt inn i hva vi ønsker. 

Islandsk fårehund har jeg knapt hørt om før, men skal ta en kikk på denne. Rent basert på utseende tenker jeg at de bjeffer, noe @simiraser ut til å ha erfaring med også, men jeg tar en kikk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner rasene så godt, men hva med kooiker? kromfohrländer?

Kelpietisper blir heller ikke store og kan brukes til det meste, lettrente og omgjengelige hunder stort sett, men de krever å få brukt hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Uten at jeg kjenner rasene så godt, men hva med kooiker? kromfohrländer?

Kelpietisper blir heller ikke store og kan brukes til det meste, lettrente og omgjengelige hunder stort sett, men de krever å få brukt hodet. 

Kooiker ville jeg vært forsiktig med hvis du er avhengig av omgjengelig/sosial og ikke løsmunnet. Riktignok finnes det omgjengelige og stille kooikere, men de er ofte noe reserverte (Eller kanskje mer selektive i hvem de liker eller ikke), og samkjønnsaggresjon er ikke et ukjent problem. I tillegg er de opprinnelig avlet som «gårdshund» så varsling og jaktinstinkt er på flere ganske tilstede, selv om de er lettlærte og de to punktene kan nok til dels trenes bort. På de andre punktene plasser kooiker godt, mener jeg. Ganske sære ofte, men oppvakte og raske hunder med stor læringskapasitet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thea skrev:

Størrelsen er også litt ukurant til agility. Vi har en liten hannhund som blir en liten largehund. Idealhøyden er mellom 45 og 51, og det er klart at 45 cm ikke er en fordel i agility med dagens størrelsesklasser. Men jeg syns det virker som det avles ganske mange store tollere, så om man enten har en liten tispe som går i medium eller en svær hannhund som ikke blir liten i large, så kan det jo funke :)

Dette blir vel forhåpentligvis ikke et problem etter nyttår ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tonjek said:

Dette blir vel forhåpentligvis ikke et problem etter nyttår ?

Åh, blir det faktisk fem størrelsesklasser?? ?

7 hours ago, dompapp said:

Når det gjelder AG er vi ikke ut etter noe topp-plasseringer altså, så om størrelsen på hunden er litt ugunstig i en klasse har ikke det noe å si for oss. Jeg har skjønt at det kan være en del rusk blant tollere ja, har du noen tips å komme med her når det gjelder gode oppdrettere eller hva man burde holde seg unna? 

Jeg er ikke egentlig redd for at hunden ikke får brukt seg nok, vi kommer nok til å kikke innom både LP og RL også, men vil jo ha en hund som greier å slappe av og ikke er hurra-meg-rundt hele tiden. Har kikket en del i Toller - Norge på Facebook og har egentlig fått et godt inntrykk av tollere der, men det får man vel kanskje alltid i slike grupper når eiere selv skal fortelle om hundene sine ;)

Ja, det er vel få som sier så mye negativt i sånne rasegrupper. Det er også en del som er helt bestemte på at det er greit å ha en toller som kun turhund, og der er jeg helt uenig. De er aktive hunder og fortjener å brukes ? Men det høres det ut som dere har tenkt å gjøre ?

Hold deg til de som er på klubbens oppdretterliste i alle fall, og kjøp av de med lange kravslister til valpekjøperne og ikke kjøp av de som har "helt friske linjer", for det fins ikke ? Men en oppdretter som er ærlig om og klar over hva som fins langt bak på linjene er et mye bedre valg.

Og husk som sagt at du kan få en del lyd både pga vokting og på grunn av stress. Det er jo også noe som heter tollerhyl ? Gode sangstemmer har de også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...