Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund til agility og fjelltur


dompapp
 Share

Recommended Posts

12 timer siden, Tonje skrev:

Uten at jeg kjenner rasene så godt, men hva med kooiker? kromfohrländer?

Kelpietisper blir heller ikke store og kan brukes til det meste, lettrente og omgjengelige hunder stort sett, men de krever å få brukt hodet. 

Kooiker må jeg innrømme at jeg er litt skeptisk til på bakgrunn av egne erfaringer: jeg har kjent to stk fra forskjellige oppdrett ganske godt, begge med stor skepsis til fremmede mennesker (begge ble avlivet for å bite tilslutt) og samkjønnsagressjon. Nå kan det jo være at jeg har vært uheldig med mine erfaringer, men ser av hva @*Marianne* skriver her at det kan gjelde flere.

Kromfohrländer har jeg lite kjennskap til så jeg tar en kikk. Er de sjeldne, vanskelig å få tak i?

Kelpie ja, de har jeg ikke tenkt på en gang, har sett for meg at de er veldig krevende hunder på lik linje med malle ol, men det stemmer kanskje ikke? :D 

12 timer siden, *Marianne* skrev:

Kooiker ville jeg vært forsiktig med hvis du er avhengig av omgjengelig/sosial og ikke løsmunnet. Riktignok finnes det omgjengelige og stille kooikere, men de er ofte noe reserverte (Eller kanskje mer selektive i hvem de liker eller ikke), og samkjønnsaggresjon er ikke et ukjent problem. I tillegg er de opprinnelig avlet som «gårdshund» så varsling og jaktinstinkt er på flere ganske tilstede, selv om de er lettlærte og de to punktene kan nok til dels trenes bort. På de andre punktene plasser kooiker godt, mener jeg. Ganske sære ofte, men oppvakte og raske hunder med stor læringskapasitet.

Ja, nemlig, dette bekrefter litt de fordommene jeg har mot rasen som beskrevet over. 

9 timer siden, Thea skrev:

Ja, det er vel få som sier så mye negativt i sånne rasegrupper. Det er også en del som er helt bestemte på at det er greit å ha en toller som kun turhund, og der er jeg helt uenig. De er aktive hunder og fortjener å brukes ? Men det høres det ut som dere har tenkt å gjøre ?

Hold deg til de som er på klubbens oppdretterliste i alle fall, og kjøp av de med lange kravslister til valpekjøperne og ikke kjøp av de som har "helt friske linjer", for det fins ikke ? Men en oppdretter som er ærlig om og klar over hva som fins langt bak på linjene er et mye bedre valg.

Og husk som sagt at du kan få en del lyd både pga vokting og på grunn av stress. Det er jo også noe som heter tollerhyl ? Gode sangstemmer har de også ?

Ja, ikkesant. Jeg har forsåvidt et godt inntrykk av rasen ut ifra de jeg har møtt opp gjennom også, men det har hovedsakelig vært gjennom hundeklubben og vært individer som har fått brukt seg skikkelig. Er samkjønnsagressjon vanlig blant hannene? Den ene jeg kjente hadde det, og jeg så at det var nevnt i Facebookgruppa også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, dompapp said:

Ja, ikkesant. Jeg har forsåvidt et godt inntrykk av rasen ut ifra de jeg har møtt opp gjennom også, men det har hovedsakelig vært gjennom hundeklubben og vært individer som har fått brukt seg skikkelig. Er samkjønnsagressjon vanlig blant hannene? Den ene jeg kjente hadde det, og jeg så at det var nevnt i Facebookgruppa også. 

Om du leser RAS får du mye info :)  Og her er info om helse og link til helseundersøkelsen som ble gjort. Har inntrykk av at generell redsel/nervøsitet er et problem hos enkelte og at det kan slå ut i alt fra samkjønnsaggresjon til generelt pysethet. Nå skal det sies at helseundersøkelsen det refereres til i RAS er ti år gammel og jeg syns det virker som mange tollere er bra skrudd sammen nå. Men det er greit å være klar over at det er en ekstremt populær rase hvor man får solgt valper uansett kombinasjon og uansett hva som er av sykdommer og dårlig mentalitet på linjene. Det kan være lange ventelister og gode penger å tjene på å gjøre en dårlig kombinasjon. Tolleren er jo litt mindre sosial enn de andre retrieverne, men innimellom møter jeg tollere som knapt tør å gå bort til folk og det syns jeg er trist. 

Jeg snakket med mange i miljøet og gjorde mye research før vi valgte oppdretter, og vi endte med en veldig trivelig, nysgjerrig, tøff, miljøsterk og selvstendig hund, men så er det lyden som du ikke vil ha, da. Det har vært mye jobb med å få vekk bjeff på lyder ute, på folk som går forbi på veien ved hagen, på lyder han hører om natta, på rådyr og rev i nabolaget osv. Helt bjeffefritt får vi det nok aldri! Og så er det ul på kirkeklokker, det har jeg også hørt fra andre med toller, men akkurat det er koselig i grunnen ? Han er heldigvis helt stille i treningssammenheng, og det har vi vært veldig bevisste på helt fra start. En del tollere kan sitte og skrike om de må se på andre hunder jobbe, for eksempel. Spesielt om de andre får hente dummyer eller gå agility. En del klarer heller ikke være stille mens de jobber selv. Så det er greit å tenke på.

Her litt fra RAS som det kan være greit å være klar over. Som sagt er dette noen år siden, men det gir en liten pekepinn:
 

 

Quote

 

Man kan se at mange tollere har et høyt stressnivå, dårlig evne til å koble av og lav terskel for lyd. Dette er ofte relatert til hvordan hunden er oppdratt, men stressnivå og terskel for lyd er også egenskaper som er delvis genetisk betinget  og som det derfor er ytterst viktig at vektlegges i det videre avlsarbeidet.

(...)

[Statistikk fra de to største forsikringsselskapene] viser at risikoen for død grunnet atferdsmessige faktorer er meget høy for toller sammenlignet med relativ risiko beregnet for alle raser.

(...)

Noen prosenttall som utpeker seg fra undersøkelsen er at 88 % mener hunden er nysgjerrig. 16,5 % mener at hunden ikke er kontaktsøkende. 83 % mener hunden er tøff, der 11 % oppfatter den som svært tøff. 50 % mener de har en pysete hund. 30 % mener de har en svært selvstendig hund.

(...)

15 % av hundene viser moderat til sterk angst/frykt for trafikkstøy. 21 % har moderat til sterk angst/frykt for tordenvær. Nesten 30 % viser angst/frykt for skudd/smell. 33 % har moderat til sterk angst for fyrverkeri.

 

 

Endret av Thea
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 7/27/2020 at 10:04 AM, dompapp skrev:

Hei, jeg ønsker å få noen tips til hvilke raser som kunne passet inn hos oss :) 

Har også gjort meg opp noen egne tanker som jeg gjerne vil ha deres tilbakemelding på. 

Dette er hva vi ønsker: 
- liten (under 15kg, ikke miniatyr)

- omgjengelig  (vi har en del hunder i nær familie- og vennekrets hunden kommer til møte mye)
- lettrent og egnet for agility (konkurransenivå i lavere klasser, ingen store ambisjoner)
- godt egnet for friluftsliv (kan kle på når kaldt og får sove inne i telt)
- ikke høyt jaktinnstinkt (ønsker å kunne ha løs i camp utenom båndtvang)
- ikke spesielt løsmunnet
- ikke mye pelsstell (edit: lagt til)

Dette er hva vi kan tilby: 
- en aktiv hverdag med mye tur og hodetrim
- mange turer på hytta, fjellet, i skogen 

Egne tanker:
Jeg virkelig digger de små terrierne, spesielt parson russell og border terrier. Men uten å ha førstehåndskunnskap og noen av de antar jeg at de stryker glatt på et par av ønskene våre (omgjengelig og jaktinnstinkt). Finnes det andre typer små terriere som er litt mer "light" enn disse kanskje?
Nylig har jeg også oppdaget Lundehunden som kan virke egnet men der har jeg virkelig null kunnskap (og de føttene er litt rare?) :D Er de lettrente f.eks? Leste også noe om at de generelt er vanskelig å få renslige, er det virkelig en ting på en hel rase? 

Setter pris på andre innspill på raser vi burde sjekke ut også, takk ? 

Jeg har erfaring med fox terrier og lakeland terrier. Lakeland er litt større enn jr og pr, men mindre enn fox terrier. De kan være temmelig høylydte, og har gjerne sterkt jaktinstinkt. En del av mine «likesinnede» kan ikke ha hunden løs. De er heller ikke nødvendigvis så samarbeidsvillige... Masse sjarm og personlighet og er selvfølgelig verdens fineste når du eier en, men som instruktøren på valpekurset sa da jeg var litt frustrert: Du må huske på at det ikke er en border collie du har. Hun kommer aldri til å bli en hund som adlyder bare fordi du vil ? Kjenner bare to med lundehund, og begge har nevnt bjeffing som en utfordring. De fleste terrierrasene har en del pelsstell, i alle fall om du går for en ruhåret. Har d uvurdert dansk/svensk gårdshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...