Gå til innhold
Hundesonen.no

Når starter dere å trene med valpen?


Recommended Posts

Jeg starter enkel og positiv lydighetstrening så fort valpen kommer i hus. Det første vi trener på da er kontakt, sitt, ligg, kom, og mye lek og slipp/bytte (bytte leke i ny leke eller godbit). Med siste valpen har jeg også lekt veldig mye for å forsterke drifter og bygge gode relasjoner med meg. Vi begynte også ganske tidlig med enkel sportrening (næringsrute). Begynner også ganske tidlig å jobbe med utgangsposisjon. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet ganske tidlig! Fokuset var først og fremst miljøtrening & sosialisering. Spesielt miljøtrening, da vi satser på å starte en del konkurranser der det ofte er stressende miljø med mye hunder og lyd. Deretter grunnferdigheter (sitt/dekk/stå), utgangsstilling, baklengs marsj, kontakt, innkalling og target. Leke har vi også gjort masse av! Bytte leker, slippe leke, leke i nærheten, leke i forskjellige miljø, bite der hvor leken faktisk er og ikke håndtaket ol. Det har virkelig vist seg å være en god ting nå som han er 9 måneder, han elsker å leke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første dagene er vi bare hjemme og utvider gradvis hvor mye valpen opplever. Så begynner jeg med miljøtrening og sosialisering. Jeg skrev en liste over alt jeg ville valpen skulle oppleve de første ukene av forskjellige steder, underlag, transportmidler, folk og dyr. Vi tok t-bana, gikk på underlag som beveget seg litt, hilste på gris og hest og forskjellige folk og hunder. Passet på at det ble veldig korte økter og mye hvile mellom utforskningsturene.

Og så begynte vi tidlig med belønningsutvikling. Forskjellige typer lek, forskjellige måter å ta godbiter på. Vi begynte også med grunnferdigheter som ligg, stå og bakpartskontroll begge veier på kassa, men prioriterte miljøtreningen over alt annet i starten. 

Vi dro også på klubben og trente litt, men mest trente vi ro og på at man ikke skal hilse på hunder på trening. Vi trente nok litt mye ro! Yngstemann her assosierer nye steder og treningsplasser med å være rolig, og roer seg veldig fort, men kan være litt vanskelig å få i gang. Neste valp kommer jeg til å ha med rundt og ta ut av bilen og trene litt på nye steder (utenfor butikken, på en fotballbane osv) en del i starten, for å venne ham til at når vi kommer ut av bilen er det sannsynlig at vi skal trene og ha det gøy sammen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med engang med sitt, ligg, innkalling og masse kontakt. Bruker mye tid på sosialisering og miljøtrening typ 2-3 uker etter at valpen er ankommet (by, buss, tog, parker osv). Bruker mye tid på at valpen skal ha det gøy og få mange positive opplevelser i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...