Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å forstå AFP Ballkaster?


Arba
 Share

Recommended Posts

AFP Ballkaster går ut på at hunden legger en tennisball oppi, for så at den trilles ut igjen og det frigjøres en godbit.

Min hund (blanding yorkshire og shih tzu, 13 mnd gammel) er ikke villig til å forstå hvordan han kan tjene en godbit, han lukter heller enormt og stapper hodet oppi maskinen - opphengt i luktene der og lukten av meg ... er hunden dum eller hvordan skal jeg få ham til å forstå spillet? Når jeg da prøver å snakke til ham, legger han seg plutselig ned / sitter / legger seg på rygg (utfører de kommandoene han vet han får godbit av ...). Han virker ikke lærevillig!

Forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet er ganske komplekst, det er en kausalitetskjede her som hunden må forstå, og da må man legge litt innsats i å hjelpe den til å forstå. Jeg ville ha brukt klikker, men hvis du ikke har brukt det tidligere, kan du også bruke belønningsord + godbit. Først må hunden ha ballen i munnen, så må hunden bevege seg i retning dingsen, så må hunden forstå at ballen skal nedi dingsen, og til slutt må den forstå at den skal gjenta hele rekka for å få samme resultat. Jeg ville ha belønna raust for alle skritt i riktig retning.

Det høres ut som hunden ikke forstår hva han skal gjøre, så da må du ta noen skritt tilbake og vise ham det. Med "vise ham det" mener jeg ikke at du skal putte ballen i hullet og forvente at han gjør det samme, men ta han gjennom alle handlingene han må gjøre steg for steg. Ikke forvent at han skal "ta det" på en økt, og ikke tren for lenge av gangen. Hunder prosesserer læring når de slapper av etter en treningsøkt, så avslutt i tide og mens dere er på god fot.

Når hunden tilbyr deg andre adferder, gjør han det for å prøve å forstå hva du vil at han skal gjøre. Det betyr at han er alt annet enn lite lærevillig, han gjør så godt han kan og vil veldig gjerne forstå! Hunden din er ung og midt oppe i tenåringsfaser, den er full av hormoner og det krever ekstra mye å lære inn nye ting i denne fasen av livet hans. Vær tålmodig. Å tenke at han er lite lærevillig er ikke konstruktivt.

Videre ville jeg ha vært forsiktig med bruken av dingsen. Den kan lett skape stress, så hvis du må bruke den ville jeg ha begrensa tilgangen kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...