Gå til innhold
Hundesonen.no

Mengde tur i tillegg til annen stimuli


trill
 Share

Recommended Posts

Hvor mye tur går dere på dager hunden får annen aktivitet? For eksempel klubbtrening, er med på bytur/kafé/besøk, har mye besøk hjemme o.l. 

Jeg syns det er tricky når vi f.eks. er på kurs eller treningsgruppe på en hverdag. Typisk kan det være halvannen time avsatt til trening, men hver enkelt hund er ikke nødvendigvis ute mer enn en halvtime til sammen, maks. Noen dager tenker jeg at det er mer enn nok, andre dager syns jeg det er veldig lite. 

Mio kan gjøre lite ut av seg mange dager i strekk så og si uten tur hvis han får søke litt og trene litt triks hjemme, så jeg syns det kan være vanskelig å lese hva han trenger. I perioder med mye kurs tenker jeg nok at han får lite fysisk mosjon, men samtidig opplever jeg han som sliten etter treninger/kurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trill skrev:

Hvor mye tur går dere på dager hunden får annen aktivitet? For eksempel klubbtrening, er med på bytur/kafé/besøk, har mye besøk hjemme o.l. 

Jeg syns det er tricky når vi f.eks. er på kurs eller treningsgruppe på en hverdag. Typisk kan det være halvannen time avsatt til trening, men hver enkelt hund er ikke nødvendigvis ute mer enn en halvtime til sammen, maks. Noen dager tenker jeg at det er mer enn nok, andre dager syns jeg det er veldig lite. 

Mio kan gjøre lite ut av seg mange dager i strekk så og si uten tur hvis han får søke litt og trene litt triks hjemme, så jeg syns det kan være vanskelig å lese hva han trenger. I perioder med mye kurs tenker jeg nok at han får lite fysisk mosjon, men samtidig opplever jeg han som sliten etter treninger/kurs. 

Kommer veldig an på hva type aktivitet det er. Vi kurser ikke, mine er rene turhunder. Men en bytur/kafébesøk kunne godt erstattet langtur her i huset ja, bare fordi de faktisk blir slitne av mange timer i byen (jeg også). Så da vil de isåfall få morgen og kveldstur der hver er på rundt 30 min kanskje.

Men det er langt ifra normen her i huset da, jeg vil de skal være i bra fysisk form og da kan vi ikke vase rundt i byen eller slaske oss med besøk i lange perioder:lol: Og jeg er skogsmenneske inn til margen, jeg klarer ikke mange dager uten tur før jeg blir brakkesyk. 

Hvis du føler han i perioder får for lite fysisk mosjon, så stemmer nok det tenker jeg :) 


 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo ikke en rase som er laget for hjernetrim, men heller fysisk aktivitet (bare at min glemte å lese instruksjonsboka). Så jeg tenker at de fort blir mye mer sliten av litt kurs, men trenger mer fysisk aktivitet likevel. Kovu har jo ofte vært med meg på treninger og kommet ut i pausene til Odin, type 2-3x 5-10 min i løpet av en kveld, og det har vært nok.

Det er selvfølgelig individuelt, men jeg tenker i utgangspunktet at et par-tre ordentlige turer i uka hadde Mio hatt godt av, ganske uavhengig av mengde hjernetrim. Så kan man såklart bruke hjernetrim som løsning i en periode om man er syk e.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sanne skrev:

Kommer veldig an på hva type aktivitet det er. Vi kurser ikke, mine er rene turhunder. Men en bytur/kafébesøk kunne godt erstattet langtur her i huset ja, bare fordi de faktisk blir slitne av mange timer i byen (jeg også). Så da vil de isåfall få morgen og kveldstur der hver er på rundt 30 min kanskje.

Men det er langt ifra normen her i huset da, jeg vil de skal være i bra fysisk form og da kan vi ikke vase rundt i byen eller slaske oss med besøk i lange perioder:lol: Og jeg er skogsmenneske inn til margen, jeg klarer ikke mange dager uten tur før jeg blir brakkesyk. 

Hvis du føler han i perioder får for lite fysisk mosjon, så stemmer nok det tenker jeg :) 


 

Morgentur på 20 - 30 minutter og tissetur på kvelden får han alltid, men det går jo ikke i rasende tempo akkurat - vi er morgentrøtte begge to. 

Akkurat nå, simira skrev:

Nå har vi jo ikke en rase som er laget for hjernetrim, men heller fysisk aktivitet (bare at min glemte å lese instruksjonsboka). Så jeg tenker at de fort blir mye mer sliten av litt kurs, men trenger mer fysisk aktivitet likevel. Kovu har jo ofte vært med meg på treninger og kommet ut i pausene til Odin, type 2-3x 5-10 min i løpet av en kveld, og det har vært nok.

Det er selvfølgelig individuelt, men jeg tenker i utgangspunktet at et par-tre ordentlige turer i uka hadde Mio hatt godt av, ganske uavhengig av mengde hjernetrim. Så kan man såklart bruke hjernetrim som løsning i en periode om man er syk e.l.

Godt poeng at det de blir mer slitne av ikke nødvendigvis er det de trenger mest av. Mulig vi rett og slett bør sette av litt mer tid til tur/fysisk aktivitet og litt mindre tid til kurs/trening fremover. Er jo masse trening man kan gjøre som en del av tur også! Til vanlig er det jo desidert mest tur, men de siste ukene nå har det vært mye trening og kurs. Passer greit at det snart blir sommerferie og hyttetur ?

Edit: @simira Det er i perioder etter operasjonene at vi har sett at han kan klare seg med nesten ingenting, sånn har han det heldigvis ikke til vanlig. Men det gjør jo at jeg tviler litt på at man nødvendigvis leser det på han om han gjerne skulle hatt mer. 

Endret av trill
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette er vanskelig! De får vanligvis alltid 3 turer til dagen, men om vi på kvelden har en treningsøkt så blir turen mindre. Om vi er noen timer på kurs eller trening så får de også mindre tur. Men unghunden i hus må få rase fra seg vertfall en gang til dagen - også fordi jeg vil han skal få bygge muskler. Det gjør man jo ikke på samme vis med en LP-økt for eksempel. Eldste i hus er megafornøyd etter 30 minutter med trening (inkl pauser og med doturer utenom) og kan sove i flere timer, mens unghunden krever både fysisk og mental stimuli for å virkelig finne ro. Nå er han jo i en krevende alder også, så det spiller jo inn vs. den eldste som er 4 år og ganske avbalansert inne. 

Litt rotete forklart kanskje? Men prøver å se an hundene og se an hvilke aktiviteter vi har gjort de siste dagene og hva planen er for resten av uken. Eksempel:

Mandag - tur x3, passeringstrening, gå pent i bånd ol. 
Tirsdag - liten luftetur, vannapporttrening, hjem/hvile, lydighetsøkt så kveldstur senere.  Onsdag - miljøtrening i byen, korte lydighetsøkter ila dagen, så løpe i langline-tur senere. 

Endret av Miloficent
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miloficent skrev:

Jeg syns også dette er vanskelig! De får vanligvis alltid 3 turer til dagen, men om vi på kvelden har en treningsøkt så blir turen mindre. Om vi er noen timer på kurs eller trening så får de også mindre tur. Men unghunden i hus må få rase fra seg vertfall en gang til dagen - også fordi jeg vil han skal få bygge muskler. Det gjør man jo ikke på samme vis med en LP-økt for eksempel. Eldste i hus er megafornøyd etter 30 minutter med trening (inkl pauser og med doturer utenom) og kan sove i flere timer, mens unghunden krever både fysisk og mental stimuli for å virkelig finne ro. Nå er han jo i en krevende alder også, så det spiller jo inn vs. den eldste som er 4 år og ganske avbalansert inne. 

Litt rotete forklart kanskje? Men prøver å se an hundene og se an hvilke aktiviteter vi har gjort de siste dagene og hva planen er for resten av uken. Eksempel:

Mandag - tur x3, passeringstrening, gå pent i bånd ol. 
Tirsdag - liten luftetur, vannapporttrening, hjem/hvile, lydighetsøkt så kveldstur senere.  Onsdag - miljøtrening i byen, korte lydighetsøkter ila dagen, så løpe i langline-tur senere. 

Skjønner absolutt hva du mener. Eksempelet ditt minner om vanlig hverdag her, men på arbeidsdager blir ting mer komprimert og det meste skjer (naturlig nok) på ettermiddagene. Samboer og Mio jogger litt sammen til vanlig, typisk en gang i uka. Det syns jeg er deilig at de kan kose seg med - for det gjør ikke jeg ?

Mio er snart 3 år og vi merker at han lander bra nå, men som unghund var han helt nødt til å få løpe bajas flere ganger i uka, uavhengig av alt annet. Nå kan han som din eldste sove i timesvis etter trening (typisk grunnferdigheter og rally). Jeg tror alt i alt han har det fint altså, må bare passe litt på at min (relativt nyoppdagede) fascinasjon for hundetrening ikke går utover hans behov for skikkelig tur og ren fysisk utfoldelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får som regel ikke noe mer enn små tisseturer de dagene vi er på kurs/trening, besøk eller kafé/byturer. Tenker de får stimuli av å være med, så om det skjer et par ganger i uka at de ikke får ordentlig fysisk tur, synes jeg ikke gjør noe. Jeg tenker det gir dem litt variasjon i hverdagen å få være med på det som skjer :) Nå er ikke mine verdens mest krevende heller da. De klarer seg godt sånn. kan bli litt herjing inne, men det får de lov til littegrann :) Ellers får de rase fra seg i hagen om de har energi som bobler og må ut. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg oppfatter dette feil men..jeg tror ikke man skal tenke på hva en hund minimum skal kunne ‘klare seg med’ men prøve å tenke på at hunden skal få det optimale så ofte som mulig. Hvis man selv tenker at dette er i grenseland/ for lite, tror jeg nok man er inne på noe..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Mine får som regel ikke noe mer enn små tisseturer de dagene vi er på kurs/trening, besøk eller kafé/byturer. Tenker de får stimuli av å være med, så om det skjer et par ganger i uka at de ikke får ordentlig fysisk tur, synes jeg ikke gjør noe. Jeg tenker det gir dem litt variasjon i hverdagen å få være med på det som skjer :) Nå er ikke mine verdens mest krevende heller da. De klarer seg godt sånn. kan bli litt herjing inne, men det får de lov til littegrann :) Ellers får de rase fra seg i hagen om de har energi som bobler og må ut. :) 

Takk for svar! Med vanlig hverdag med vanlig mengde kurs tror nok ikke jeg heller det er noe problem, om det er skikkelige turer de andre dagene. 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Mulig jeg oppfatter dette feil men..jeg tror ikke man skal tenke på hva en hund minimum skal kunne ‘klare seg med’ men prøve å tenke på at hunden skal få det optimale så ofte som mulig. Hvis man selv tenker at dette er i grenseland/ for lite, tror jeg nok man er inne på noe..

Da håper jeg du har misforstått litt :) Vi vil jo at han skal ha det best mulig, og prøver å legge til rette for en hverdag som passer hunden vår så godt som mulig. Men jeg syns det er en litt vanskelig balanse når vi f.eks. har vært på mye kurs og fellestreninger. I perioden når forbudene ble opphevet nå så ble plutselig mange kurs/aktiviteter vi hadde planlagt fordelt utover hele våren satt opp ganske samtidig - og da hadde vi plutselig noen uker med så mye som fem dager på kurs/trening. Det var kurs/treninger som vi har hatt veldig godt utbytte av og som jeg er glad for at vi har fått med oss! Men jeg har i den perioden blitt litt usikker på hvor mye tur han bør få i tillegg når det blir mye organisert trening, og nysgjerrig på hvordan andre som er mye på treninger/kurs løser det - for vi pleier ikke å være på mer enn to treninger i uka, og resten av dagene har pleid å være turdager. Nå er i og for seg den mest intense perioden med kursing over, men det kan jo bli aktuelt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trill skrev:

Takk for svar! Med vanlig hverdag med vanlig mengde kurs tror nok ikke jeg heller det er noe problem, om det er skikkelige turer de andre dagene. 

Da håper jeg du har misforstått litt :) Vi vil jo at han skal ha det best mulig, og prøver å legge til rette for en hverdag som passer hunden vår så godt som mulig. Men jeg syns det er en litt vanskelig balanse når vi f.eks. har vært på mye kurs og fellestreninger. I perioden når forbudene ble opphevet nå så ble plutselig mange kurs/aktiviteter vi hadde planlagt fordelt utover hele våren satt opp ganske samtidig - og da hadde vi plutselig noen uker med så mye som fem dager på kurs/trening. Det var kurs/treninger som vi har hatt veldig godt utbytte av og som jeg er glad for at vi har fått med oss! Men jeg har i den perioden blitt litt usikker på hvor mye tur han bør få i tillegg når det blir mye organisert trening, og nysgjerrig på hvordan andre som er mye på treninger/kurs løser det - for vi pleier ikke å være på mer enn to treninger i uka, og resten av dagene har pleid å være turdager. Nå er i og for seg den mest intense perioden med kursing over, men det kan jo bli aktuelt igjen. 

Interessant spørsmål men vanskelig å svare på, så lenge man ikke kjenner til hverken situasjonen eller hunden, utover det man leser :) Det vil jo tildels være individavhengig  og så er spørsmålet; hvor mye er mye?  Leser man litt på diverse fora, så ser man jo fort at det som endel karakteriserer som mye aktivitet, knapt vil kvalifisere for minimumsaktivitet for for de fleste.  Hvis man er ærlig med seg selv og ‘leser’ hunden, kan det gi en grei indikasjon. Hvis hunden er helt rolig og avslappet inne, uten noe som helst kommandering fra eiers side mao tvungen ‘ro’ som i beskjed om å legge seg eller ennå verre bur, så kan man i noe grad benytte det som rettesnor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, QUEST skrev:

Mulig jeg oppfatter dette feil men..jeg tror ikke man skal tenke på hva en hund minimum skal kunne ‘klare seg med’ men prøve å tenke på at hunden skal få det optimale så ofte som mulig. Hvis man selv tenker at dette er i grenseland/ for lite, tror jeg nok man er inne på noe..

Enig når det gjelder generelt i hundens liv, men innimellom går det helt fint for de med en dag med mindre fysisk aktivitet. De lider ingen nød av det, for dem kan det være vel så interessant å få være på besøk hos familie og venner og få masse kos og oppmerksomhet der, eller sitte og observere livet fra en utekafé innimellom. En gang iblant går det helt fint. Det går an å balansere livet og samtidig inkludere hundene uten at det MÅ bety at de skal ha lang tur :) Dette varierer sikkert mellom raser, og det er en grunn til at jeg har valgt rase som ikke krever flere timer hver eneste dag for å ikke gå på veggene. De får tur generelt hver dag, men nå og da er det andre aktiviteter de er med på som ikke nødvendigvis er fysisk lang tur. Jeg tror variasjonen gir dem mye stimuli jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Enig når det gjelder generelt i hundens liv, men innimellom går det helt fint for de med en dag med mindre fysisk aktivitet. De lider ingen nød av det, for dem kan det være vel så interessant å få være på besøk hos familie og venner og få masse kos og oppmerksomhet der, eller sitte og observere livet fra en utekafé innimellom. En gang iblant går det helt fint. Det går an å balansere livet og samtidig inkludere hundene uten at det MÅ bety at de skal ha lang tur :) Dette varierer sikkert mellom raser, og det er en grunn til at jeg har valgt rase som ikke krever flere timer hver eneste dag for å ikke gå på veggene. De får tur generelt hver dag, men nå og da er det andre aktiviteter de er med på som ikke nødvendigvis er fysisk lang tur. Jeg tror variasjonen gir dem mye stimuli jeg. 

Sier meg ikke uenig og jeg tenker dette går under sunn fornuft. :) Det ER vanskelig å gi råd på nett, fordi det så lett kan mistolkes. Jeg /andre kan skrive noe og tenke at dette må være enkelt forstått/forklart men så viser det seg at mottager oppfatter det ganske så anderledes enn man hadde forestilt seg. Jeg tenker at en skikkelig daglig tur er normalen og det hundene kan forvente men striregner det f.eks så det renner bekker på asfalten og hundene må dyttes ut i hagen for å gjøre fra seg, ja så blir det ‘innedag’.  I mine øyne enkelt og greit forklart men det viser seg av erfaring at det fort kan leses /oppfattes som at ‘innedag’ er helt ok når det er andre ting enn skogstur man har mest lyst å gjøre.. OBS! Nå referer jeg IKKE til noens innlegg i tråden her, det er en generell betrakting basert på erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene vi har treninger med C-arbeid så har vi som regel to økter på treninga, noe hun blir ganske sliten av. Så da går vi kanskje ikke mer enn 15-20 min tur tidligere på dagen før treninga. 
Skal vi trene lydighet så er det som regel vanlig mengde tur i tillegg. Men dagene våre er veldig forskjellige, noen dager er det lang tur og lydighetstrening eller spor, noen dager er det bare en rolig tur på 45 min eller nesten bare trening. Jeg føler at det viktigste er å ha en balanse igjennom hele uka med nok fysisk trening, nok mentalt og nok hvile. 
 

Ville bare legge til at jeg har jo en rase som krever litt, og jeg er ikke noe flink til å gå masse lange turer, men jeg pleier alltid å sørge for at vi har joggeturer, sykkelturer, svømming ol jevnlig så hun alltid har noen dager ila uka som hun blir litt ordentlig fysisk sliten. 
Jeg merker fort på henne om hun har mer energi eller er mer sliten enn vanlig og justerer deretter ? 

 

 


 

Endret av jma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi en regel om at vi alltid skal gå en tur på minst en time hver dag. I tillegg går vi en tissetur om morgenen. I helger og ferier går vi som regel ikke mer enn de to turene, fordi jeg har inngjerda hage som han har fri tilgang på hele dagen fra mars til oktober når jeg er hjemme. I de månedene han er mindre ute i hagen og herjer eller på dager jeg har 8 timers dager på jobb, går vi tre turer om dagen, men den ekstra turen er som regel ikke på mer enn 30 minutter. Da kjører vi heller noen søk i snøen eller andre morsomme ting hvis han har mye energi. Vi er på fellestreninger omtrent to ganger i uka, de dagene er ofte slitsomme for Torvald og han har mindre å gi på trening hvis vi har traska i en time eller to først, så da kjører vi gjerne tisseturruta vår før trening og en gang etter trening. Om jeg trener alene er turregimet vårt som vanlig, for han blir ikke så sliten når det ikke er masse hunder, folk og andre forstyrrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags kurs og treninger det er. F.eks. merker jeg yngstemann blir mye mer sliten på nye steder eller om det er noe annet som gjør det vanskelig (en type trening vi ikke har gjort på en stund, ukjente hunder, andre heftige forstyrrelser som f.eks vann i nærheten). Da prøver jeg å passe på at han har en rolig dag først. Ingen lange, harde turer, og prøver å begrense ham litt ved å ikke la ham ha tilgang til hagen hele dagen så han sover litt før kurset og slikt. Rett før kurset går vi langt nok til at han får gjort godt fra seg, men ikke så langt at han får mindre energi på kurset. Kanskje en halvtimes tid. Passer spesielt på at han sparer krefter hvis jeg vet det blir mye løping og eksplosivitet på kurset. I går var vi på kurs et nytt sted, da fikk han en rolig morgentur på kanskje 40 minutter og så 20 -25 minutters tur rett før vi dro. På kursplassen fikk han så fem minutters lufting før kurset og fem minutter etter kurset. Etter kjøreturen hjem fikk han en ti minutters tisserunde. Likevel viste FitBarken hans at han hadde bevegd seg 11 km siden han var så aktiv i løpet av kurset. 

For eldstemann er det enda mer viktig at han tar det rolig den dagen kurset er og helst ikke trener et par dager før kurs for at han skal ha noe å gi, men han er litt spesialtilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gjøre noe annet enn "bare tur" som f.eks trene så blir det ikke mye tur. 

En tur er ikke for meg å slite hunden ut før trening/konkurranse. For jeg greier ikke slite dem ut. Uansett hvor lang en tur er så er de alltid klar for enda mer tur (heldige meg ?)

Turen er kun for at de skal få gått på do. Og gjerne at de får løpt fra seg litt overskuddsenergi (jeg er heldig som har mulighet til å la hundene gå løse enkelte steder)

Hovedgrunnen til det er at jeg ikke har så mye fritid dessverre. Er i full jobb og har familie, så tur+trening blir gjerne ikke mer enn et par timer til sammen (hundene får selvfølgelig tisseturer i løpet av dagen da. Men det må de andre i familien ta seg av)

 

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...