Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan anbefale meg en rase valp?


Anonym234
 Share

Recommended Posts

Hei. Er en 20 år gammel jente som jobber i barnehage. Bor i en middels leilighet men uten hage. Har MANGE fine turstier inærheten både langs veier og i skoger. Har bestemt meg for at jeg skal ha hund men synes det er vanskelig å finne raser som kan passe meg.

vil ha en hund som:

- liker å være med på joggeturer og lange turer (liker å være aktiv) (Den må tåle å ikke skulle leke HELE tiden også ?)

- ikke krever MASSE pelsstell hver dag men kan børstes noen ganger i uken (ikke må klippes osv hver månede helst)

- Lett å trene

- middels stor (ca som en border collie men ikke mindre)

Har vurdert Border Collie og Schæfer men er redd for at schæferen skal bli syk å få problemer med rygg og ledd osv og Border Collien er jeg redd kanskje ikke får all den mosjonen og hjernetrimmen den trenger.

håper noen med litt erfaring kan anbefale noe. Den skal forresten være valp!

 

tusen takk på forhånd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som både scæfer og border collie er litt mye hund for det du skisserer over. Det er begge raser som typisk trenger mye mental stimuli i tillegg til fysisk mosjon og jeg tror nok de har det best i en hverdag der de får brukt sine naturlige egenskaper enten i arbeid, hundesport eller annen aktivisering. 

For å kunne komme med noen forslag er det greit å vite litt mer om hva du ser for deg - hvor ofte og hvor mye tur er lange turer? Hvordan vil en normal hverdag se ut? Hva tenker du om hunder som bjeffer en del? Er det hunder i familien/hos nære venner som den bør komme overens med? Ønsker du en supersosial hund som elsker alle mennesker den treffer, eller vil du ha en hund som er mer opptatt av bare deg? Det er fordeler og ulemper med begge deler :)

Endret av trill
La til litt
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trill skrev:

For meg høres det ut som både scæfer og border collie er litt mye hund for det du skisserer over. Det er begge raser som typisk trenger mye mental stimuli i tillegg til fysisk mosjon og jeg tror nok de har det best i en hverdag der de får brukt sine naturlige egenskaper enten i arbeid, hundesport eller annen aktivisering. 

For å kunne komme med noen forslag er det greit å vite litt mer om hva du ser for deg - hvor ofte og hvor mye tur er lange turer? Hvordan vil en normal hverdag se ut? Hva tenker du om hunder som bjeffer en del? Er det hunder i familien/hos nære venner som den bør komme overens med? Ønsker du en supersosial hund som elsker alle mennesker den treffer, eller vil du ha en hund som er mer opptatt av bare deg? Det er fordeler og ulemper med begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoated retriever kanskje? Når du sier lett å trene, hva mener du da? Tenker du å trene lydighet eller annen hundesport, eller tenker du en hund som er lett å få "hverdagslydig"?

Husky er jo ikke så lette å trene i lydighet, men er ofte enkle og greie hunder, og de er ihvertfall med på alt av tur. Men kan som oftest ikke gå løse når det ikke er båndtvang, pga. jaktinstinkt. Det samme med whippet og andre mynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trill skrev:

For meg høres det ut som både scæfer og border collie er litt mye hund for det du skisserer over. Det er begge raser som typisk trenger mye mental stimuli i tillegg til fysisk mosjon og jeg tror nok de har det best i en hverdag der de får brukt sine naturlige egenskaper enten i arbeid, hundesport eller annen aktivisering. 

For å kunne komme med noen forslag er det greit å vite litt mer om hva du ser for deg - hvor ofte og hvor mye tur er lange turer? Hvordan vil en normal hverdag se ut? Hva tenker du om hunder som bjeffer en del? Er det hunder i familien/hos nære venner som den bør komme overens med? Ønsker du en supersosial hund som elsker alle mennesker den treffer, eller vil du ha en hund som er mer opptatt av bare deg? Det er fordeler og ulemper med begge deler :)

Itillegg til 4 lufteturer på 5-15 min så vil jeg prøve å få inn en ekstra tur på 15-45 min ca. Helst ikke en hund som bjeffer MASSE men noe bjeffing er helt greit. Har familie på besøk innemellom som den må komme overens med ja men ingen små barn ingen under 13 år. Jeg tror jeg vil ha en hund som holder seg nær folk men som kan møte på fremmede. Den trenger ikke akuratt å hoppe på dem heller da?. Men som sakt så vil jeg at den skal holde seg nær meg så jeg kan slippe den løs (når den er eldre) å den holder seg inærheten. (Så lenge den ikke stikker LAAAANGT unna liksom. Hvis dette gir mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Flatcoated retriever kanskje? Når du sier lett å trene, hva mener du da? Tenker du å trene lydighet eller annen hundesport, eller tenker du en hund som er lett å få "hverdagslydig"?

Husky er jo ikke så lette å trene i lydighet, men er ofte enkle og greie hunder, og de er ihvertfall med på alt av tur. Men kan som oftest ikke gå løse når det ikke er båndtvang, pga. jaktinstinkt. Det samme med whippet og andre mynder.

Jeg tenker at den må være hverdagslydig men litt ekstra greier også... (ikke noe avanserte greier altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym234 said:

Itillegg til 4 lufteturer på 5-15 min så vil jeg prøve å få inn en ekstra tur på 15-45 min ca.

Det du beskriver her er etter min mening et minimum for de fleste hunder, uansett rase og størrelse. Jeg synes alle hunder i utgangspunktet bør få minimum en times tur/aktivisering hver dag. Du må også være obs på at en hund som skal vær med på joggetur/langtur må trenes opp til det, de kan ikke få korte turer til daglig og så plutselig løpe en mil.

Se på finsk/svensk lapphund, collie korthår/langhår, springer spaniel for eksempel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

Det du beskriver her er etter min mening et minimum for de fleste hunder, uansett rase og størrelse. Jeg synes alle hunder i utgangspunktet bør få minimum en times tur/aktivisering hver dag. Du må også være obs på at en hund som skal vær med på joggetur/langtur må trenes opp til det, de kan ikke få korte turer til daglig og så plutselig løpe en mil.

Se på finsk/svensk lapphund, collie korthår/langhår, springer spaniel for eksempel.

Enig i dette! I tillegg har du ikke hage, så dette er definitivt ett minimum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

Det du beskriver her er etter min mening et minimum for de fleste hunder, uansett rase og størrelse. Jeg synes alle hunder i utgangspunktet bør få minimum en times tur/aktivisering hver dag. Du må også være obs på at en hund som skal vær med på joggetur/langtur må trenes opp til det, de kan ikke få korte turer til daglig og så plutselig løpe en mil.

Se på finsk/svensk lapphund, collie korthår/langhår, springer spaniel for eksempel.

Enig i dette jeg også! 

For å sette det litt på spissen så beskriver du mengde aktivitet likt det min kneopererte hund får 11 uker etter operasjon. Han får 30 min morgen, 15 min ettermiddag og 55 min kveld. <- Lite for han normalt, men vi må trappe opp veldig forsiktig!

Jeg vil ikke engang si at det du beskriver er et minimum, jeg vil si at det er for lite. Ja av og til har man travle dager, men det burde være et absolutt unntak at en hund får så lite aktivitet :) 

Heller enn å gå fire korte turer, så kan det kanskje være et alternativ å slå de sammen, så du kommer opp i en tur som er lengre. Det er også kjedelig for hunder å traske rundt i samme omgivelsene dag ut og dag inn, 5-15 min i nabolaget vil ikke gi hunden noe som helst, da kan du heller ta flere kjappe tisseturer, men så ha en lang skogs/fjelltur i løpet av dagen :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger ikke helt sammen at du sier du liker å være aktiv, med aktiviteten du skisserer.

Absolutt alle raser (friske individer) klarer fint å være med på langturer og å henge med på noen joggeturer (temp tatt i betraktning) så lenge de har blitt vant med det, aktive rase derimot krever aktivitet på daglig basis generelt for å være fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kollega av meg har ein Bichon Havanaise - ho kan fiiint vere med på fjelltur, er aktiv og sprek som berre det. Men ho KAN også ha dagar med berre nokre kortare ‘leiketurar’ og det er nok. Eg tenkjer ein såpass liten hund kan passe deg, ut frå det du skriv ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe klart forslag til deg så langt - får ikke helt tak på hva du ønsker i en hund - men jeg tror du kan utelukke BC og Schæfer. I utgangspunktet er jeg ikke noen stor fan av begrepet «førstegangshund» - man kan i utgangspunktet anskaffe seg en hvilken som helst hund som første hund, men det fordrer at man vet hva man anskaffer, hvorfor og har en plan for hundeholdet som matcher hunden man anskaffer seg. Der får jeg en følelse av at du ikke helt er akkurat nå. Det er selvsagt helt greit, men da bør man kanskje se til raser som er er litt mer tilgivende og krever noe mindre enn de to nevnte rasene. Heldigvis mye annet å velge i!

Når det kommer til tidsbruk så tenker jeg at om det du beskriver er nok eller ikke, kommer an på hvor ofte du havner i den lavere enden av intervallene. Du beskriver totalt fra 35 minutter til 1 time og 45 minutter daglig. Det første er altfor kort og bør bare være en nødløsning til dager med sykdom, helseskadelig ekstremvær, begravelse eller bryllup. Sånn cirka. Det siste er i utgangspunktet nok for de aller fleste raser. Men da har jeg strøket at du «prøver» å få til en lengre tur daglig. En slik hovedtur er den viktigste hver dag, og bør i alle fall ikke være kortere enn 45 minutter til vanlig. Noen vil nok si en times tid. Så kan du heller tenke et par 5 minutters og en litt lengre kvelds- eller morgenrunde (15-20 minutter) i tillegg.

Det er tidkrevende å ha hund. I tillegg til den ... tja ...minst halvannen time i effektiv «turtid» (som med fordel også bør inneholde litt trening/hjernetrim) daglig, så går det tid til å gjøre seg klar før man drar ut, tørke hunden når den kommer inn fra regnværet osv. Og mange opplever nok at det blir kjedelig for både to- å firbeinte å gå i samme miljøet hver dag og kjører eller busser til nye spennende steder å utforske. Og vipps så er turen på 1 time plutselig blitt halvannen eller to. Samtidig så er det mye annet som er med på å avgjøre hvor mye hunden blir stimulert hver dag. Er den alene hjemme hele dagen, så må man gjøre en ekstra innsats når man er hjemme. Er hunden med på «alt» du gjør (besøk til venner og familie, bytur, kanskje til og med jobb eller hva det nå måtte være) ellers så trekker det kanskje litt i andre retningen igjen. Og 40 minutter trening med hunden er noe helt annet enn 1 time ruslende i nabolaget.

Har du truffet noen hunder du like? De er jo veldig forskjellige i væremåte. Kanskje du kan ta en tur til en hundeklubb eller en hundeutstilling og få hilst på noen? Hvor skal du starte? Med lett å trene, minst BC-størrelse og en som holder seg nær, så er det kanskje lett å tenke type retriever, spaniel (med forbehold for hva du orker av pelsarbeid - kan dog holdes i sportsklipp) en annen type gjeterhund enn BC eller kanskje en kortklipt puddel (med tanke på pelsarbeid, igjen)... men de fortjener alle at du har minst rundt halvannen time (inkludert den lengre turen) til overs hver dag mener jeg. 

Lykke til!
 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte har du tenkt til å jogge med hunden? Om det er snakk om fire korte lufteturer og en joggetur på 45 minutter så blir det jo annerledes enn om alt bare er vanlig tur. Hunder som er lette å trene er også ofte ganske aktive og krever å få brukt både hodet og kropp jevnlig. om du feks kan tilby de turene du beskriver, og at noe av det er jogging, og at du i tillegg vil bruke tid flere ganger i uka på trening så er det mange flere raser som vil passe (Kanskje også en moderat bc eller schæfer). Men om det ikke er det, så ville jeg nok heller gått for en roligere rase som ikke krever mye. Både bc og schæfer krever å få brukt både hode og kropp mye i løpet av en uke og kan nok fort bli slitsomme og vanskelige å ha med å gjøre med for lite trim og aktivitet. Det er da man fort får adferdsproblemer på hunden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...