Gå til innhold
Hundesonen.no

Trygging


pippin
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri hørt om dette begrepet før jeg leste det i ei gruppe hvor mange også er tilhengere av positiv straff.

"Trygging" er visstnok å holde en hund nede med tvang til den slapper av - og dermed "stoler" på eier nok til å sovne. Det kan ta opptil flere timer de første  gangene før individer roer seg.

Noen som har vært borti dette? Hatt positiv effekt av dette? Debatter gjerne da jeg er veldig interessert i å lære m er om dette.

For min egen del er ikke dette en metode jeg støtter da jeg ikke er fan av tvang på denne måten, men vil gjerne høre andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt en valp rolig i fanget med tvang til den har slappa av og sovna, når den har hatt problemer med å finne av-knappen selv etter aktivitet. ?

Men har aldri hørt om noe sånt på voksen hund? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, jma said:

Har holdt en valp rolig i fanget med tvang til den har slappa av og sovna, når den har hatt problemer med å finne av-knappen selv etter aktivitet. ?

Men har aldri hørt om noe sånt på voksen hund? ? 

Ja den er jeg enig, da valper innimellom faktisk har behov for å lære å sitte stille samt å bli håndtert. Men dette gjøres altså på voksne hunder som feks har atferdsproblemer, som er meget stressa i hverdagen osv. 

Begrepet "trygging" er for meg nytt og jeg vet ikke helt om jeg er enig i betydningen :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsroing er det begrepet jeg har hørt brukt. Å omskrive det til «trygging» høres ut som noen som er redde for å bli kritisert kunne komme på ... lurer på hva de kaller tvangsapport ...

Som førstegangs valpeeier forsøkte jeg det så vidt. Vet egentlig ikke helt hvorfor ... hadde vel lest det en plass. Det ble enorme protester fra den lille - det er vel gjerne forventet - og jeg la det raskt bort. Det føltes rett og slett hverken godt, rett eller naturlig og jeg anså det som en elendig idé for å skape en god relasjon for resten av vår tid sammen. Jada, det blir bare magefølelse, det er neppe forsket på i det hele tatt og hunder finner seg i mye rart fra mennesker uten å ta ubotelig skade. Jeg har en kompis som bruker det på sine valper og hundene har da virket OK på alle måter og det fungerer så det suser. Etisk sett så skurrer det i mine ører uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe man gjør kun med de hunder man er fysisk sterkere enn?

Eller kan man også utføre «trygging» på F.eks voksne, nervøse  rottweilere på 60+ kg ? ? (skulle gjerne sett det siste, bare for å se om noen faktisk mener dette er en lur ting å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygging? Jeg har en hund som er nervøs og kan med sikkerhet si at dette hadde brutt tillitsforholdet tvert:huh: 
Er folk helt fjern? Ingen liker vel å bli holdt nede mot sin vilje, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man tror hunder skal synes det er noe mer ok. Selvfølgelig sovner den til slutt, hunden må jo gi opp på et eller annet tidspunkt når den ikke har mulighet for å kjempe seg løs:hmm:

Skjønner ikke helt hvorfor hunder skal passiviseres så voldsomt i dagens samfunn? Alt fra dette til at bur nå lages som "pene" møbler til hjemmet:gaah: For folk skal ha hund, men å ha dem løs rundt i hjemmet? Nei se det er det for pent til, la oss stue den bort... 
 

  • Like 2
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo god, gammeldags kunnskap det at en hund blir mer lojal og ser opp til deg som leder om du holder den nede i bakken med jevne mellomrom. Heldigvis stoler mine hunder på meg uten at jeg har måttet ty til den slags.

Tvangsroing har kanskje litt av samme elementet, men likevel annerledes. For det første har man som oftest ikke valpen (og i hovedsak er jo dette for valper) i en hjelpesløs posisjon, og det er ikke noe utrygghet eller problemadferd å jobbe med, bare å få en overtrøtt valp over den verste kneika til de greier å slappe av.

Pent er det jo ikke, men jeg må anta at det funker på et vis, om så mange tyr til det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig ikke å ta til seg råd generelt fra den gruppa der, de aller fleste der(hvertfall de veldig aktive samt admingjengen), som du selv var inne på, fremmer positiv straff, samt er tilhengere av dominansteorien etc.

(Rett og slett utadert og gjør det de kan for å kue de som henger seg på som er uenig i slike metoder, selv fått trusler osv (også på PM av admins der for å gå imot div treningsmetoder), ikke en gruppe jeg klarte å holde ut i, dessverre. ?)

«Trygging» er rett og slett tvangsroing og ikke noe mer fancy enn som så. Generelt ikke noe som anbefales lenger, å holde en valp/hund med tvang over tid som ikke vil kan rett og slett være traumatisk, og de som roer seg ned kan gjøre det rett og slett underkaste seg situasjonen bare. Å bruke grind et avgrenset område befaler jeg heller til viltre valper som har vansker med å roe seg selv, som egentlig altså er slitne. 

Endret av Stjerneskinn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som tvangspasifisering som får hunden til å gi opp. Det gir ingen god relasjon og hunden vil ikke se opp til mennesket som leder. Skal ikke pårope meg å være atferdsekspert, men kjenner ikke til noen arter hvor lederdyret befester sin posisjon med maktmisbruk. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

Anbefaler virkelig ikke å ta til seg råd generelt fra den gruppa der, de aller fleste der(hvertfall de veldig aktive samt admingjengen), som du selv var inne på, fremmer positiv straff, samt er tilhengere av dominansteorien etc.

(Rett og slett utadert og gjør det de kan for å kue de som henger seg på som er uenig i slike metoder, selv fått trusler osv (også på PM av admins der for å gå imot div treningsmetoder), ikke en gruppe jeg klarte å holde ut i, dessverre. ?)

«Trygging» er rett og slett tvangsroing og ikke noe mer fancy enn som så. Generelt ikke noe som anbefales lenger, å holde en valp/hund med tvang over tid som ikke vil kan rett og slett være traumatisk, og de som roer seg ned kan gjøre det rett og slett underkaste seg situasjonen bare. Å bruke grind et avgrenset område befaler jeg heller til viltre valper som har vansker med å roe seg selv, som egentlig altså er slitne. 

Varer nok ikke lenge der inne jeg heller haha! :P Men det er interessant å se hvor forskjellig man tolker forskjellige situasjoner :P Og hvor forgudet enkelte der inne blir :P Så litt popkorntilstander for min del. Men heldigvis er det flere der inne som har lik tankegang som meg selv.

Jeg er av den oppfatning at "trygging" ikke bygger noe forhold mellom eier og hund, og hund ender opp med å resignere og gi opp. Derfor blir den liggende stille. Dette er for meg ikke en god "treningsmetode" og hvordan det skal hjelpe på å få en hund til å bli bedre mtp atferdsproblemer sliter jeg med å forstå. Da må det jo andre ting til verks enn å bare holde hunden nede til den gir opp. Man må jobbe med problemet. Så jeg synes at det er rart at noen sverger til denne "metoden". Ikke en naturlig metode og man ser ikke ulver feks. holde nede et medlem av flokken til det godtar behandlingen :P 

Og så synes jeg det er forskjell på tvangsroing og trygging. Tvangsroing gjøres på valper og det kan hjelpe på de som er overhypre, men det er ikke alle det heller fungerer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette med å tvangsroe valper:
Banzai var en meget eksplosiv valp som omtrent ikke sov de første ukene (han gjorde jo sikkert det, men det føltes ikke sånn når han var våken hele natten). Så den ene natten, etter mange netter med nesten null søvn, så prøvde jeg denne "tvangsroinga". Og ja, valpen ble jo rolig, for han kom seg ikke løs liksom? Men det satt ikke godt med meg at all. Jeg følte meg skikkelig dårlig etterpå faktisk. Så det ble med den ene gangen. Og gjett hva, selv om han ikke ble tvangsroet i galskapsperioden sin, så ble det hund av han også. Han trengte ikke lære å slappe av, det kom naturlig jo eldre han ble :)

Hva er overhyper liksom? Er det noensinne tvangsroing for valpens del, eller er det kun fordi det driver oss folka til vanvidd når valpen er på time 6 med apeatferd? Eller er det avlen som har gått så av skaftet at gitte raser/hunder ikke evner å finne utav det selv?:icon_confused: Vi avler dem til å ligge enormt høyt i stress, eller for å passe et gitt arbeidsområde, men så er det ikke greit når de oppfører seg deretter. Vi vil ha eksplosivitet for arbeid, men kun når det passer oss...


 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på facebook, men hva skjer der inne om man stiller spørsmålene om hvordan hunden opplever dette i forhold til deres naturlige adferd og signaler, om de som sier at "ulvemor gjør det" kan vise til bilde/film, og om det finnes noe forskning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, simira said:

Nå er ikke jeg på facebook, men hva skjer der inne om man stiller spørsmålene om hvordan hunden opplever dette i forhold til deres naturlige adferd og signaler, om de som sier at "ulvemor gjør det" kan vise til bilde/film, og om det finnes noe forskning på dette?

Tja si det. Jeg har ikke spurt, men de er veldig opptatte av å se ting fra hundens perspektiv så det kan jo komme et interessant svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Sanne said:

Til dette med å tvangsroe valper:
Banzai var en meget eksplosiv valp som omtrent ikke sov de første ukene (han gjorde jo sikkert det, men det føltes ikke sånn når han var våken hele natten). Så den ene natten, etter mange netter med nesten null søvn, så prøvde jeg denne "tvangsroinga". Og ja, valpen ble jo rolig, for han kom seg ikke løs liksom? Men det satt ikke godt med meg at all. Jeg følte meg skikkelig dårlig etterpå faktisk. Så det ble med den ene gangen. Og gjett hva, selv om han ikke ble tvangsroet i galskapsperioden sin, så ble det hund av han også. Han trengte ikke lære å slappe av, det kom naturlig jo eldre han ble :)

Hva er overhyper liksom? Er det noensinne tvangsroing for valpens del, eller er det kun fordi det driver oss folka til vanvidd når valpen er på time 6 med apeatferd? Eller er det avlen som har gått så av skaftet at gitte raser/hunder ikke evner å finne utav det selv?:icon_confused: Vi avler dem til å ligge enormt høyt i stress, eller for å passe et gitt arbeidsområde, men så er det ikke greit når de oppfører seg deretter. Vi vil ha eksplosivitet for arbeid, men kun når det passer oss...


 

Gode spørsmål. Jeg har aldri tvangsroet mine valper heller, men gjøss de klarte da fint å være rolige for det. Yara ligger og slapper av på gulvet nå :P Så noe må jeg jo ha gjort rett. 

Avl tror jeg kan ha mye å si. Man avler jo på visse egenskaper som kan utarte seg forskjellig fra rase til rase, og som også ligger latent hos rasen. Enig i det du skriver der ja. Vi krever jo mye av disse hundene våre men bare når det passer oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sanne skrev:

Til dette med å tvangsroe valper:
Banzai var en meget eksplosiv valp som omtrent ikke sov de første ukene (han gjorde jo sikkert det, men det føltes ikke sånn når han var våken hele natten). Så den ene natten, etter mange netter med nesten null søvn, så prøvde jeg denne "tvangsroinga". Og ja, valpen ble jo rolig, for han kom seg ikke løs liksom? Men det satt ikke godt med meg at all. Jeg følte meg skikkelig dårlig etterpå faktisk. Så det ble med den ene gangen. Og gjett hva, selv om han ikke ble tvangsroet i galskapsperioden sin, så ble det hund av han også. Han trengte ikke lære å slappe av, det kom naturlig jo eldre han ble :)

Hva er overhyper liksom? Er det noensinne tvangsroing for valpens del, eller er det kun fordi det driver oss folka til vanvidd når valpen er på time 6 med apeatferd? Eller er det avlen som har gått så av skaftet at gitte raser/hunder ikke evner å finne utav det selv?:icon_confused: Vi avler dem til å ligge enormt høyt i stress, eller for å passe et gitt arbeidsområde, men så er det ikke greit når de oppfører seg deretter. Vi vil ha eksplosivitet for arbeid, men kun når det passer oss...


 

 Signeres!     
 

Jeg har aldri hatt behov for eller noen sinne hatt tanker for å tvangsroe hverken hvalper eller voksne hunder. Av flere grunner vil jeg tro men først og fremst fordi en slik handling ikke kan betegnes som noe annet enn et overgrep mot et individ som er helt avhengig og ‘underlagt’ meg. Dernest er jeg jo inneforstått med at jeg har tatt til meg levende individer med egne behov og ønsker, ikke en eller flere gjenstander som jeg kan ta frem når det passer meg og som ellers ikke skal merkes. Hvis man ikke er villig eller inneforstått med at hundehold legger både begrensninger og endringer på ditt hushold og tid, så styr unna!   Hvis man føler ‘behov’ for å tvangsroe enten det seg være hvalper eller voksne, så bør man virkelig stoppe opp og tenke både en og ti ganger, på hva det er man holder på med.

 

Just presis! Hva er ‘overhyper’ og ikke minst for HVEM sin del er det man bedriver denslags tvangspasifisering for? For hundens del eller for egen del, når man oppdager at jammen var det å ha hund adskillig mer krevende enn det fremstår som på diverse sosialeplattformer?  Tenk det, bikkjen krever mer enn å bare posere på diverse skrytebilder på fb og insta..   

At avlen i mange tilfeller har gått helt av skaftet bl.a med ønske om hunder med så mye ‘motor’ at de går på til de stuper, gjør nok heller ikke saken bedre, så absolutt ikke. 
 

I all hovedsak tror jeg dog at svært mange hunder får ALT for lite turer og opplevelser og med turer mener jeg IKKE å traske ‘pent ved foten’ med  lufteren  eller sykling. Det snakkes så mye om overstimulering men jeg tror nok det største problemet er understimulering.. 
 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, QUEST skrev:

 Signeres!     
 

Jeg har aldri hatt behov for eller noen sinne hatt tanker for å tvangsroe hverken hvalper eller voksne hunder. Av flere grunner vil jeg tro men først og fremst fordi en slik handling ikke kan betegnes som noe annet enn et overgrep mot et individ som er helt avhengig og ‘underlagt’ meg. Dernest er jeg jo inneforstått med at jeg har tatt til meg levende individer med egne behov og ønsker, ikke en eller flere gjenstander som jeg kan ta frem når det passer meg og som ellers ikke skal merkes. Hvis man ikke er villig eller inneforstått med at hundehold legger både begrensninger og endringer på ditt hushold og tid, så styr unna!   Hvis man føler ‘behov’ for å tvangsroe enten det seg være hvalper eller voksne, så bør man virkelig stoppe opp og tenke både en og ti ganger, på hva det er man holder på med.

 

Just presis! Hva er ‘overhyper’ og ikke minst for HVEM sin del er det man bedriver denslags tvangspasifisering for? For hundens del eller for egen del, når man oppdager at jammen var det å ha hund adskillig mer krevende enn det fremstår som på diverse sosialeplattformer?  Tenk det, bikkjen krever mer enn å bare posere på diverse skrytebilder på fb og insta..   

At avlen i mange tilfeller har gått helt av skaftet bl.a med ønske om hunder med så mye ‘motor’ at de går på til de stuper, gjør nok heller ikke saken bedre, så absolutt ikke. 
 

I all hovedsak tror jeg dog at svært mange hunder får ALT for lite turer og opplevelser og med turer mener jeg IKKE å traske ‘pent ved foten’ med  lufteren  eller sykling. Det snakkes så mye om overstimulering men jeg tror nok det største problemet er understimulering.. 
 

 

 

 

Nei sant? For min del, som faktisk har prøvd denne tvangsroinga én gang så kan jeg skrive under på at det var et overgrep mot den lille valpen som bare var full av energi og lykkelig. Han roet seg heldigvis fort da, det var ikke sånn at jeg satt i timesvis, herregud. Jeg kan ikke engang forestille meg det traumet en hund går gjennom av å bli holdt fast i timesvis:hmm:
Ja dessverre så føler jeg at hunder blir mer og mer gjenstander (kanskje har det alltid vært sånn, jeg vet ikke?), som man stuer vekk når man er lei. 

Ja, enn at hunder er et individer med ulike behov, energinivå og ønsker for sitt eget liv? Mine to er som natt og dag. Vidt forskjellige gutter med totalt ulike behov og ønsker i hverdagen. Alle mine hunder har vært det. 

Dette er jeg så enig i! Jeg kjøper ikke at hunder blir så lett overstimulert som folk skal ha det til. Les hunden din, ikke følg en eller annen oppskrift du fant i en bok. Ja dessverre er hunder vanvittig tilpasningsdyktige, så de aksepterer jo et kjedelig liv, men som eier burde det være et minimum at når du og hunden legger dere, så er begge fornøyd med dagen. Hunden er avhengig av at vi gir dem input i hverdagen, vi kan farte rundt som vi måtte ønske døgnet rundt, de er avhengig av at vi inkluderer dem i aktivitetene.

Og det absolutt viktigste for meg i mitt hundehold er at hundene mine har masse kontroll over sitt eget liv, sine ønsker og behov. Det kunne ikke falt meg inn å kontrollstyre livet deres ned til minste detalj. Bare noe så simpelt som å la yngste velge hvor vi går på tur når jeg vet han elsker det. Eller la eldste hilse på alle som vil hilse på han når jeg vet at han elsker det mer enn noe annet. Ikke trenger de ligge på plassen sin (de har ingen fast plass i huset, hele hjemmet er like mye deres som mitt liksom?) når vi er inne heller, de får gå rundt, leke og gjøre som de vil. Det er liksom ikke så vanskelig å la dem gjøre litt av det de selv ønsker i livet sitt.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sanne skrev:

Nei sant? For min del, som faktisk har prøvd denne tvangsroinga én gang så kan jeg skrive under på at det var et overgrep mot den lille valpen som bare var full av energi og lykkelig. Han roet seg heldigvis fort da, det var ikke sånn at jeg satt i timesvis, herregud. Jeg kan ikke engang forestille meg det traumet en hund går gjennom av å bli holdt fast i timesvis:hmm:
Ja dessverre så føler jeg at hunder blir mer og mer gjenstander (kanskje har det alltid vært sånn, jeg vet ikke?), som man stuer vekk når man er lei. 

Ja, enn at hunder er et individer med ulike behov, energinivå og ønsker for sitt eget liv? Mine to er som natt og dag. Vidt forskjellige gutter med totalt ulike behov og ønsker i hverdagen. Alle mine hunder har vært det. 

Dette er jeg så enig i! Jeg kjøper ikke at hunder blir så lett overstimulert som folk skal ha det til. Les hunden din, ikke følg en eller annen oppskrift du fant i en bok. Ja dessverre er hunder vanvittig tilpasningsdyktige, så de aksepterer jo et kjedelig liv, men som eier burde det være et minimum at når du og hunden legger dere, så er begge fornøyd med dagen. Hunden er avhengig av at vi gir dem input i hverdagen, vi kan farte rundt som vi måtte ønske døgnet rundt, de er avhengig av at vi inkluderer dem i aktivitetene.

Og det absolutt viktigste for meg i mitt hundehold er at hundene mine har masse kontroll over sitt eget liv, sine ønsker og behov. Det kunne ikke falt meg inn å kontrollstyre livet deres ned til minste detalj. Bare noe så simpelt som å la yngste velge hvor vi går på tur når jeg vet han elsker det. Eller la eldste hilse på alle som vil hilse på han når jeg vet at han elsker det mer enn noe annet. Ikke trenger de ligge på plassen sin (de har ingen fast plass i huset, hele hjemmet er like mye deres som mitt liksom?) når vi er inne heller, de får gå rundt, leke og gjøre som de vil. Det er liksom ikke så vanskelig å la dem gjøre litt av det de selv ønsker i livet sitt.

Hør,hør! ???

Om du bare ante hvor godt det er å se at det er andre som ser på sine hunder som familiemedlemmer med egne ønsker og behov... ❤️og ikke bare underordnede slaver som skal kommanderes rundt og ikke gjøre noe helst av seg med mindre de får tillatelse.. Før internett var jeg jo fullt klar over at det var mange hunde-eiere med vikarierende motiver for å ha hund. Etter at internett og ikke minst fb kom ble jeg virkelig skremt...! At så mange mennesker har så skremmende lite forståelse for at det ikke er en sjelløs robot de har skaffet seg, er mildest talt nedslående.. I tillegg har åpenbart mange flere enn jeg ante, et sykelig behov for å kontrollere og dominere andre levende vesener.. Jeg har sagt det før men jeg gjentar det; at noen i det hele tatt tør å drive oppdrett og selge hvalper , når man ser hvor mange skrudde holdninger det er til behandling av hunder, ja det , det er en gåte..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hør,hør! ???

Om du bare ante hvor godt det er å se at det er andre som ser på sine hunder som familiemedlemmer med egne ønsker og behov... ❤️og ikke bare underordnede slaver som skal kommanderes rundt og ikke gjøre noe helst av seg med mindre de får tillatelse.. Før internett var jeg jo fullt klar over at det var mange hunde-eiere med vikarierende motiver for å ha hund. Etter at internett og ikke minst fb kom ble jeg virkelig skremt...! At så mange mennesker har så skremmende lite forståelse for at det ikke er en sjelløs robot de har skaffet seg, er mildest talt nedslående.. I tillegg har åpenbart mange flere enn jeg ante, et sykelig behov for å kontrollere og dominere andre levende vesener.. Jeg har sagt det før men jeg gjentar det; at noen i det hele tatt tør å drive oppdrett og selge hvalper , når man ser hvor mange skrudde holdninger det er til behandling av hunder, ja det , det er en gåte..

Samme tilbake ❤️ 

Jeg opplever det samme som deg, jeg er rystet over holdningene folk har til det å være hundeeier. Men det ligger jo dessverre i ordet, vi eier et annet individ (som er en helt annen diskusjon igjen, men det er faktisk noe jeg over årene har begynt å få et skikkelig issue rundt. Den ideen om at jeg eier et annet vesen. Det føles skikkelig ekkelt?). Hundene har niks nada de skulle sagt til hvilket hjem de havner i, hvor mye tur de får, hvor mye mat de får, om de får gjøre som de vil i løpet av en dag. Null rettigheter what so ever. 
Menneskets beste venn, ja. Kanskje vi skal prøve være litt mer hundens beste venn også da. Dette bestevenn-greiene går begge veier. Og jeg kan skrive under på at jeg holder ikke vennene mine nede ved tvang til de gir opp:icon_confused:

Ja hva er dette kontrollbehovet egentlig? Jeg klarer ikke forstå det..

Jeg får ofte høre "hvordan orker du ha hund med sep.angst, jeg hadde aldri klart det". Ok? Hva er alternativet? Det finnes ikke noen andre alternativer enn at jeg har han, eller hinter folk til avliving/omplassering/whatever? Jeg har kjøpt han, min hund = mitt ansvar fra den dagen jeg fikk han og til han, forhåpentligvis eldgammel, sovner inn. Igjen denne forestillingen om at det er en gjenstand du bare kan kaste fra deg når den ikke ble helt som du hadde tenkt :( Han lever kanskje 12-15 år. Jeg kan avse det av livet mitt liksom. Til gjengjeld får jeg så mye tilbake fra han, så det er liksom verdt det uansett om livet har sine begrensninger så lenge vi har han.

Ble litt avsporing dette da... Men ja, dette er noe som frustrerer meg så voldsomt. Hunder er levende, pustende vesen som fortjener like mye respekt som en selv. 
 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere jeg støtter overhodet ikke denne metoden eller det meste annent som er så populært i den gruppa. Nå er jeg blokkert av flere?Så får ikke med meg alle diskusjonene lengere?Jeg synes det er viktig at vi som tar så sterk avstand fra disse metodene prøver motsi de selv om det er svært vanskelig dessverre. Trådstarter du skriver veldig fint og reflektert der inne så prøv holde ute litt til?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gruppa er fæl. Jeg var der en dag, så måtte jeg ut. 

Tvangsroing på valp er for meg ganske annerledes enn trygging. Nå ville jeg ikke hold fast en valp til ro, men tatt den på fanget og holdet den, kost med den, til den kom over kneika. Eller bare tatt på bånd og knytta den fast til sofaen, slik at den fysisk måtte være i ro. 

Tryggingen de holder på med er å holde hunden til den gir opp. Og gir oftere og oftere opp. Og til slutt ender opp som en sjeleløs setter uten livsgnist med mindre den er på jakt en mil fra eieren...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sanne skrev:

Samme tilbake ❤️ 

Jeg opplever det samme som deg, jeg er rystet over holdningene folk har til det å være hundeeier. Men det ligger jo dessverre i ordet, vi eier et annet individ (som er en helt annen diskusjon igjen, men det er faktisk noe jeg over årene har begynt å få et skikkelig issue rundt. Den ideen om at jeg eier et annet vesen. Det føles skikkelig ekkelt?). Hundene har niks nada de skulle sagt til hvilket hjem de havner i, hvor mye tur de får, hvor mye mat de får, om de får gjøre som de vil i løpet av en dag. Null rettigheter what so ever. 
Menneskets beste venn, ja. Kanskje vi skal prøve være litt mer hundens beste venn også da. Dette bestevenn-greiene går begge veier. Og jeg kan skrive under på at jeg holder ikke vennene mine nede ved tvang til de gir opp:icon_confused:

Ja hva er dette kontrollbehovet egentlig? Jeg klarer ikke forstå det..

Jeg får ofte høre "hvordan orker du ha hund med sep.angst, jeg hadde aldri klart det". Ok? Hva er alternativet? Det finnes ikke noen andre alternativer enn at jeg har han, eller hinter folk til avliving/omplassering/whatever? Jeg har kjøpt han, min hund = mitt ansvar fra den dagen jeg fikk han og til han, forhåpentligvis eldgammel, sovner inn. Igjen denne forestillingen om at det er en gjenstand du bare kan kaste fra deg når den ikke ble helt som du hadde tenkt :( Han lever kanskje 12-15 år. Jeg kan avse det av livet mitt liksom. Til gjengjeld får jeg så mye tilbake fra han, så det er liksom verdt det uansett om livet har sine begrensninger så lenge vi har han.

Ble litt avsporing dette da... Men ja, dette er noe som frustrerer meg så voldsomt. Hunder er levende, pustende vesen som fortjener like mye respekt som en selv. 
 

Igjen; ???! At hunder er menneskets beste venn syns helt klart andre veien dog..tragisk nok så er uhyggelig mange mennesker hundenes verste mareritt. 
 

Det er forstemmende å se at mange tilsynelatende har omtrent samme holdninger til hund som de har til diverse ting. Passer den ikke akkurat eller man ikke har ‘kjemi’ ( veldig populært utrykk en stund, brukt som begrunnelse for utskifting) så skifter man ut hunden med ny.. Skaffer man seg hund så får man være inneforstått med at den nødvendigvis ikke blir ‘perfekt’ i egne øyne. 

1 time siden, yoloomg skrev:

Den gruppa er fæl. Jeg var der en dag, så måtte jeg ut. 

Tvangsroing på valp er for meg ganske annerledes enn trygging. Nå ville jeg ikke hold fast en valp til ro, men tatt den på fanget og holdet den, kost med den, til den kom over kneika. Eller bare tatt på bånd og knytta den fast til sofaen, slik at den fysisk måtte være i ro. 

Tryggingen de holder på med er å holde hunden til den gir opp. Og gir oftere og oftere opp. Og til slutt ender opp som en sjeleløs setter uten livsgnist med mindre den er på jakt en mil fra eieren...

Blir uvel av å lese beskrivelsen her..bruker ikke fb så jeg får ikke sett hva som skrives selv men det rekker å se hva du skriver. Dette er metoder jeg forbinder med politi og psykiatrien , tvangspasifisering av rabiate arrestanter og pasienter. Overhodet ikke noe man utsetter en forsvarsløs valp/ hund for! Ikke hvis man er skrudd sånn noenlunde greit ihop i alle fall..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange rare råd og tips man kan få av "eksperter" i hundemiljøet (for vi er vel alle eksperter? ? )

F.eks å bruke bur for å roe ned veldige aktive hunder. Hunder skal være så på, og jobbe med maks intensitet i ett par timer i døgnet, og så skal de være usynlig resten av døgnet. 

Jeg traff ei som skrøt (faktisk!) av at BC hennes på ca 2 år lå i bur over 20 timer i døgnet. Hun sa at han var helt overaktiv, og dette med bur-bruken var det beste tipset hun hadde fått. Jeg spurte om hun syns dette hjalp, og det gjorde det helt klart ifølge henne. Flere ga henne klar melding om at dette var dyremishandling, og da ble hun veldig fornærmet. Ca 1/2 år etter jeg traff henne ble hunden avlivet.

  • Sad 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...