Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå juli ?


Mardina
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Stjerneskinn said:

Sitter og fantaserer og undersøker litt rundt hund nr 2, selv om det ikke blir før om flere år enda.

Ser at en oppdretter jeg har fått anbefalt av en rase jeg er nysgjerrig på og som ellers virker seriøs har satt en betydelig høyere sum for en bestemt farge. Jeg vet at denne er ettertraktet og mer uvanlig. Men den er heller ikke godkjent av FCI, selv om man kan stille på noen spesialiststillinger i Norge.

Uansett, hadde du personlig betalt 5k mer for en bestemt farge du synes var finere enn andre (ingen andre fordeler enn dette)?

Jeg hadde aldri betalt ekstra, enda mindre når fargen ikke er godkjent en gang - det gir jo bare oppdretter grunn til å avle fram feilfargede individer. Jeg ville aldri kjøpt hund etter farge i det hele tatt. Og jeg ville aldri kjøpt hund hos en oppdretter som holder på slik heller - jeg anser det som direkte useriøst. Oppdretter bør fokusere på å finne riktig valp (egenskaper, lynne) til riktig eier - ikke «rett» farge til de som vil betale mest.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat nå sitter jeg og er så rørt over hva kjære Sansa har klart i helga, på tross av en matfar som har hatt store problemer med å motivere seg til systematisk trening. I sin første konkurranse (wor

Det er gøy med hannhund. Helt frem til du står og masserer kjønnsorganet til unghunden fordi han har en heftig dose forhudskatarr. Ikke nok med det, så henger det i pelsen og blir klissete. Toppen av

Hjelpes for et styr... Jeg har tidligere skrevet om naboen som aldri ble ferdig med å pusse opp, lite visste jeg at det skulle bli mye, mye verre... Jeg bor altså i blokk, og det er leiligheta under m

Posted Images

Just now, tillien said:

Jeg hadde aldri betalt ekstra, enda mindre når fargen ikke er godkjent en gang - det gir jo bare oppdretter grunn til å avle fram feilfargede individer. Jeg ville aldri kjøpt hund etter farge i det hele tatt. Og jeg ville aldri kjøpt hund hos en oppdretter som holder på slik heller - jeg anser det som direkte useriøst. Oppdretter bør fokusere på å finne riktig valp (egenskaper, lynne) til riktig eier - ikke «rett» farge til de som vil betale mest.

Samtidig betaler akkurat denne oppdretteren tilbake halve og hele kjøpesummen i div tilfeller listet opp dersom medfødt sykdom viser seg (bl.a halve summen tilbake ved HD), så handler neppe alt om penger, men ikke vet jeg. 

Og jeg vet ikke heller om det fungerer slik at de som betaler mest får gitt farge heller, men at de som er interesserte kanskje må regne med å betale mer om tilvalget valp da har denne fargen? Ikke vet jeg. Men ønsket egentlig å diskutere generelt og ikke akkurat dette tilfeller bare, også ved ønsket eksteriør på andre måter forsåvidt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lurt på hvor seriøs en sånn oppdretter er. Og jeg ville ikke betalt mer for en valp med feil farge eller andre diskvalifiserende feil, for jeg vil gjerne at hunden skal kunne oppnå utstillingsresultatet som kreves for championater som rally og lp. Helt greit om det viser seg i voksen alder at det er et eller annet som gjør at det ikke blir mulig, men å velge en sånn valp ville jeg ikke gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thea said:

Jeg hadde lurt på hvor seriøs en sånn oppdretter er. Og jeg ville ikke betalt mer for en valp med feil farge eller andre diskvalifiserende feil, for jeg vil gjerne at hunden skal kunne oppnå utstillingsresultatet som kreves for championater som rally og lp. Helt greit om det viser seg i voksen alder at det er et eller annet som gjør at det ikke blir mulig, men å velge en sånn valp ville jeg ikke gjort. 

Skjønner den. Disse kan dog stilles og få championat osv, selv om ikke NKK godkjenner fargen (ikke spør meg helt hvordan, det er en annen klubb som holder disse bedømmelsen iaf).

Men jeg ser ikke på farge selv, men altså fått anbefalt denne oppdretteren fordi det visstnok legges mye vekt på det mentale der. Men ikke noe jeg har fått undersøkt selv (skal som nevnt ikke utvide på flere år enda). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Skjønner den. Disse kan dog stilles og få championat osv, selv om ikke NKK godkjenner fargen (ikke spør meg helt hvordan, det er en annen klubb som holder disse bedømmelsen iaf).

Men jeg ser ikke på farge selv, men altså fått anbefalt denne oppdretteren fordi det visstnok legges mye vekt på det mentale der. Men ikke noe jeg har fått undersøkt selv (skal som nevnt ikke utvide på flere år enda). 

 

Det er ikke snakk om NHL utstillinger da? Isåfall er ikke disse championatene verdt papiret de er skrevet på i nkk/fci systemet. NHL er stortsett samlingsplass for de useriøse.
 

Fargeavl er generelt noe skikkelig dritt, de fleste raser har så mange viktigere ting å ta tak i. Det har skutt i været med avl av tidligere sjeldne og ikke-godkjente farger innen flere raser, hvor det ofte importeres og avles på alt som kan krype og gå sålenge det har riktig farge så man tjener ekstra med penger på dem eller man kan spy ut de mest populære valpene. Personlig ville jeg med svært få unntak holdt meg ti mil unna oppdrettere som avler på sjeldne/ikke-godkjente farger, og spesielt om de tar ekstra mye for valper av disse fargene. Useriøst er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Luma said:

Det er ikke snakk om NHL utstillinger da? Isåfall er ikke disse championatene verdt papiret de er skrevet på i nkk/fci systemet. NHL er stortsett samlingsplass for de useriøse.
 

Fargeavl er generelt noe skikkelig dritt, de fleste raser har så mange viktigere ting å ta tak i. Det har skutt i været med avl av tidligere sjeldne og ikke-godkjente farger innen flere raser, hvor det ofte importeres og avles på alt som kan krype og gå sålenge det har riktig farge så man tjener ekstra med penger på dem eller man kan spy ut de mest populære valpene. Personlig ville jeg med svært få unntak holdt meg ti mil unna oppdrettere som avler på sjeldne/ikke-godkjente farger, og spesielt om de tar ekstra mye for valper av disse fargene. Useriøst er det.

 

30 minutes ago, Luma said:

Det er ikke snakk om NHL utstillinger da? Isåfall er ikke disse championatene verdt papiret de er skrevet på i nkk/fci systemet. NHL er stortsett samlingsplass for de useriøse.
 

Fargeavl er generelt noe skikkelig dritt, de fleste raser har så mange viktigere ting å ta tak i. Det har skutt i været med avl av tidligere sjeldne og ikke-godkjente farger innen flere raser, hvor det ofte importeres og avles på alt som kan krype og gå sålenge det har riktig farge så man tjener ekstra med penger på dem eller man kan spy ut de mest populære valpene. Personlig ville jeg med svært få unntak holdt meg ti mil unna oppdrettere som avler på sjeldne/ikke-godkjente farger, og spesielt om de tar ekstra mye for valper av disse fargene. Useriøst er det.

Ikke helt sikker, ikke satt meg inn i det. Skal selvsagt gjøre det om det skulle bli noe mer av.

Synes det dog blir litt for snevert å si at fargefokus = garantert useriøsitet. Det er flere raser der der er vanlig for oppdrettere å fokuser på en/noen fargevarianter innenfor rasen, og at man innimellom gjerne også avler andre/bruker en hann av annen farge etc. Så lenge det er nok bra hunder å ta av, og man i tillegg unngår innavl.

 Som sagt har jeg også forstått at noen farger generelt ikke «blandes» hos enkelte raser, fordi det lett skaper feilfarger ift standard på valpene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/19/2020 at 4:41 PM, Stjerneskinn skrev:

Sitter og fantaserer og undersøker litt rundt hund nr 2, selv om det ikke blir før om flere år enda.

Ser at en oppdretter jeg har fått anbefalt av en rase jeg er nysgjerrig på og som ellers virker seriøs har satt en betydelig høyere sum for en bestemt farge. Jeg vet at denne er ettertraktet og mer uvanlig. Men den er heller ikke godkjent av FCI, selv om man kan stille på noen spesialiststillinger i Norge.

Uansett, hadde du personlig betalt 5k mer for en bestemt farge du synes var finere enn andre (ingen andre fordeler enn dette)?

Jeg personlig hadde bedt om avslag i prisen for feilfarge...

 

du vet den knuten i magen som sier at hunden ikke er helt frisk, og du vil så gjerne at det skal være feil.... sånn mage har jeg idag..

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/20/2020 at 10:15 PM, Stjerneskinn said:

Synes det dog blir litt for snevert å si at fargefokus = garantert useriøsitet. Det er flere raser der der er vanlig for oppdrettere å fokuser på en/noen fargevarianter innenfor rasen, og at man innimellom gjerne også avler andre/bruker en hann av annen farge etc. Så lenge det er nok bra hunder å ta av, og man i tillegg unngår innavl.

 Som sagt har jeg også forstått at noen farger generelt ikke «blandes» hos enkelte raser, fordi det lett skaper feilfarger ift standard på valpene. 

Jeg tenker at å legge fokus på enkelte farger ikke trenger å være useriøst, men jeg har inntrykk av at mange som har fokus på farge har lettere for å lempe litt på kravene for å få brukt hunder med ønsket farge i avlen. Jeg tipper innenfor f.eks australian shepherd at det er mange flere av merlene som går i avl som ikke brude vært brukt i avl, sammenlignet med hvor mange tricolor som avles på og ikke burde vært brukt i avl. Man ser jo at det ofte oppstår mer sykdom og mentale brister på raser som eksploderer i popularitet, det samme skjer også på populære fargevarianter innenfor en rase.

Å ta mer penger for enkelte farger enn andre er heller ikke vanlig praksis når det gjelder hund, dermed blir jeg ganske skeptisk. Dette bygger jo bare opp under å avle mer av denne fargen, ikke bare er de lettsolgte men du får også mer betalt for dem. Gjør en oppdretter som anses som seriøs dette kan du være sikker på at andre snart vil følge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå sitter jeg og er så rørt over hva kjære Sansa har klart i helga, på tross av en matfar som har hatt store problemer med å motivere seg til systematisk trening. I sin første konkurranse (working test for retrievere) startet hun med flotte 86 av 100 poeng på lørdag før hun klinket til med 97 av 100 poeng og førsteplass i går. Med det får vi også opprykk til AK. Spent på veien videre.

 

5106C905-C3ED-49F5-B0EE-3B2F2C1BAD27.thumb.jpeg.c3b7e747dfad68bf3147461bd25c77e1.jpeg

 

 

  • Like 9
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Akkurat nå sitter jeg og er så rørt over hva kjære Sansa har klart i helga, på tross av en matfar som har hatt store problemer med å motivere seg til systematisk trening. I sin første konkurranse (working test for retrievere) startet hun med flotte 86 av 100 poeng på lørdag før hun klinket til med 97 av 100 poeng og førsteplass i går. Med det får vi også opprykk til AK. Spent på veien videre.

 

5106C905-C3ED-49F5-B0EE-3B2F2C1BAD27.thumb.jpeg.c3b7e747dfad68bf3147461bd25c77e1.jpeg

 

 

Gratulerer! Bra jobba!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy med hannhund. Helt frem til du står og masserer kjønnsorganet til unghunden fordi han har en heftig dose forhudskatarr. Ikke nok med det, så henger det i pelsen og blir klissete. Toppen av kransekaken er når han vasker seg selv og lukter katarr fra munnen. Remind me again hvorfor nummer to også ble hannhund?

  • Haha 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miloficent skrev:

Det er gøy med hannhund. Helt frem til du står og masserer kjønnsorganet til unghunden fordi han har en heftig dose forhudskatarr. Ikke nok med det, så henger det i pelsen og blir klissete. Toppen av kransekaken er når han vasker seg selv og lukter katarr fra munnen. Remind me again hvorfor nummer to også ble hannhund?

hahaha når jeg leste beskrivelsen din kjente jeg katarr-lukta rive i nesa selv om hannhunden vår gikk bort for over fire år siden :D 

Guffne saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Miloficent skrev:

Det er gøy med hannhund. Helt frem til du står og masserer kjønnsorganet til unghunden fordi han har en heftig dose forhudskatarr. Ikke nok med det, så henger det i pelsen og blir klissete. Toppen av kransekaken er når han vasker seg selv og lukter katarr fra munnen. Remind me again hvorfor nummer to også ble hannhund?

Hehe... du får frem sjarmen med hannhund så bra ? og meg til å lite på hva jeg har begitt meg inn på ? mumler at jeg skulle jo bare ha tisper... sitter nå med en gutt som er 14 uker i dag ? når begynte dine å lette på foten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dompapp skrev:

hahaha når jeg leste beskrivelsen din kjente jeg katarr-lukta rive i nesa selv om hannhunden vår gikk bort for over fire år siden :D 

Guffne saker. 

Haha, ja da sitter den lukta virkelig godt! Det er altså så ekkelt?

53 minutter siden, AnkiogBonita skrev:

Hehe... du får frem sjarmen med hannhund så bra ? og meg til å lite på hva jeg har begitt meg inn på ? mumler at jeg skulle jo bare ha tisper... sitter nå med en gutt som er 14 uker i dag ? når begynte dine å lette på foten?

Haha? Det skal sies at på unghunder er det relativt vanlig med forhudskatarr og at det gir seg etterhvert. Men prosessen skyndes litt av å rense? Så hyggelig! Jeg er selv veldig glad i guttaboys (sånn utenom hvis vi møter tisper med løpetid eller denne katarren her). Unghunden løftet foten for første gang ved 6 mndr, men var ikke før ca 8-9 mndr nå at han løfter mer konsekvent hver gang. Må han skikkelig skikkelig tisse så setter han seg fortsatt ned! Tror det var rundt det samme med eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker LP. Men det er det sannelig ikke så mange andre som gjør. 7 ekvipasjer totalt på sist LP stevne jeg startet, mens det uten problemer kan være 50-60 påmeldte på rallystevner. 
Og da lurer jeg på;

* Vil LP forsvinne? ? (en hundesport uten deltagere ?)

* Og vil rally etterhvert bli så vanskelig at om 10-20 år så vil det kun være påmeldt 6-7 totalt ? (som LP er nå)

Tiden vil vise... ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Rufs said:

Jeg liker LP. Men det er det sannelig ikke så mange andre som gjør. 7 ekvipasjer totalt på sist LP stevne jeg startet, mens det uten problemer kan være 50-60 påmeldte på rallystevner. 
Og da lurer jeg på;

* Vil LP forsvinne? ? (en hundesport uten deltagere ?)

* Og vil rally etterhvert bli så vanskelig at om 10-20 år så vil det kun være påmeldt 6-7 totalt ? (som LP er nå)

Tiden vil vise... ?

 

Før så man mange forskjellige raser i alle klasser i LP, nå er det bare en håndfull raser som gjør det bra. Selv synes jeg det er BCens stil som har blitt standarden det dømmes etter, det gjør jo at selv om bikkja kan utføre hele programmet får den gjerne trekk for ikke å være like kjapp og eksplosiv i øvelsene som en BC. Hadde hundene blitt dømt mer etter raseforskjeller tror jeg sporten hadde vært mer attraktiv for flere. En annen ting er at flere mister interessen fordi regelverket er veldig pirkete og setter strenge krav til både hund og fører. 

Dersom RL-folket ikke har fokus på å bevare sporten som en inkluderende lavterskelsport vil nok den også kunne bli for spesielt interesserte om noen år. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Rufs skrev:

Jeg liker LP. Men det er det sannelig ikke så mange andre som gjør. 7 ekvipasjer totalt på sist LP stevne jeg startet, mens det uten problemer kan være 50-60 påmeldte på rallystevner. 
Og da lurer jeg på;

* Vil LP forsvinne? ? (en hundesport uten deltagere ?)

* Og vil rally etterhvert bli så vanskelig at om 10-20 år så vil det kun være påmeldt 6-7 totalt ? (som LP er nå)

Tiden vil vise... ?

Jeg har jo en rase som ikke passer perfekt til LP sånn i henhold til rasestandard, men jeg syns øvelsene er morsomme å trene på likevel. Det er nok likevel ganske uaktuelt for oss å konkurrere i LP selv om vi en dag kommer dit at alle nødvendige øvelser sitter bra. Mest fordi jeg ikke stoler skikkelig på han løs rundt andre hunder, men også fordi hans naturlige bevegelsesmønster og intensitet i den type øvelser er en helt annen enn gjeterhundene, og det trenger vi ikke en dommer til å fortelle oss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, trill skrev:

Jeg har jo en rase som ikke passer perfekt til LP sånn i henhold til rasestandard, men jeg syns øvelsene er morsomme å trene på likevel. Det er nok likevel ganske uaktuelt for oss å konkurrere i LP selv om vi en dag kommer dit at alle nødvendige øvelser sitter bra. Mest fordi jeg ikke stoler skikkelig på han løs rundt andre hunder, men også fordi hans naturlige bevegelsesmønster og intensitet i den type øvelser er en helt annen enn gjeterhundene, og det trenger vi ikke en dommer til å fortelle oss ?

Jeg tror at veldig mange tror de må ha en BC (-lignende hund) for å starte i LP. Man må kanskje ha det for å bli blant de beste, men må man bli best? Er det ikke greit å bare trene og konkurrere selv om man «bare» er i laveste klasse? 
Nå er det ikke sånn at vi 7 som startet på stevne sist var så utrolig flinke. Men stemningen var god, dommeren var hyggelig og kaken vi fikk var knallgod. 
Så lenge man koser seg... ??
 

På en annen side; er det noe poeng med en hundesport som så føler seg inkludert i? (Fordi man ikke har riktig rase)

Endret av Rufs
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rufs skrev:

Jeg tror at veldig mange tror de må ha en BC (-lignende hund) for å starte i LP. Man må kanskje ha det for å bli blant de beste, men må man bli best? Er det ikke greit å bare trene og konkurrere selv om man «bare» er i laveste klasse? 
Nå er det ikke sånn at vi 7 som startet på stevne sist var så utrolig flinke. Men stemningen var god, dommeren var hyggelig og kaken vi fikk var knallgod. 
Så lenge man koser seg... ??
 

På en annen side; er det noe poeng med en hundesport som så føler seg inkludert i? (Fordi man ikke har riktig rase)

Jeg storkoser meg med å trene, og planen er å være med aktivt på LP-treninger i klubben jeg er medlem av for å se hvor langt vi kan komme. Men jeg tror ikke det vil være en positiv opplevelse for hunden min å delta i en prøve hvor han må jobbe såpass lenge uten noe han oppfatter som skikkelig belønning, i alle fall ikke på lang tid enda. Vi jobber med å utvikle sosial belønning, men vi er langt unna at han har det gøy med et fullt LP-program, og det er jo faktisk det viktigste - at både han og jeg har det gøy med det vi driver med. 
Jeg tenker på ingen måte at man alltid må være best, men for oss er ikke forutsetningene for at det skal være morsomt på plass, og da gidder vi ikke. Selv om øvelsene hver for seg er morsomt :) 

Edit: Ser jo at jeg ikke helt fikk frem dette med moro i forrige innlegg, men det er jo egentlig det aller viktigste. 

Endret av trill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...