Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kjenner de ulike vannhundene godt?


Blåbær
 Share

Recommended Posts

Da tenker jeg først og fremst på spansk og portugisisk. Hva består forskjellene i?

Rasestandard er noe mindre for spansk enn portugisisk, etter hva jeg forstår, og noe mer dreads ofte på spansk. 

Den spanske har også rykte på deg for å være noe mer vokal. 

Portis skal/ kan / bør ha løveklipp.

Stemmer dette, tro? 

Og hvilke andre ulikheter er det? 

Genytt-og bruksmessig er selvsagt det mest interessante. 

 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dessverre ingen av dem godt, men hørte på en episode av agilitypodden hvor det ble sagt at den spanske vannhunden er like mye brukt i agility i Finland som sheltien brukes i Sverige. Det ble en del vannhundsnakk, mulig det er interessant for deg. Mener det var denne episoden: 

https://poddtoppen.se/podcast/1448238519/agilitypodden/21-om-att-borja-tavla-med-ny-hund-om-banlaggning-och-om-hindersakerhet-med-sofia-peterson

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt en stødig spansk hannhund. Og jeg har truffet ganske mange. Til og med i utstillingsringen har jeg møtt flere nervøse enn stødige (og de stødige var heller ikke helt gode i min bok).

Portiser har jeg møtt veldig mange flotte, og Lagottoen kjenner jeg ikke så godt, men kjenner et par stykker godt som jeg liker (men har hørt at det er rusk på dem også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par-tre fine spanske i nabolaget. Lagotto har jeg blitt frarådet av en som har hatt flere, pga. dårlig mentalitet. Kjenner flere fine portiser, men også et par som har blitt avlivet pga. aggressjon/usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til flere fine portiser, både med og uten bruksegenskaper ? Har også møtt noen gode lagottoer, men ikke like mange. Når det gjelder spansk vannhund så har jeg enda ikke møtt en stødig en desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...