Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med mye arbeidslyst


Thea
 Share

Recommended Posts

Er nok en stund til vi skal ha en hund til, men det er jo så gøy å drømme! ? Noen som har forslag til rase? Kanskje det kommer forslag vi ikke har tenkt på ?

Vi har to hunder fra før (eurasier og toller) og jeg ønsker meg en hund som kan komme seg til LP 3, evt fci3, og rally elite. Samboeren liker utstilling, så om det i tillegg er en hund som kan gjøre det bra på utstilling er det en bonus.

Det jeg ønsker meg er en hund som er/har:

  • God mentalitet, stødig og lite nerver
  • God helse
  • Må takle å bo i et bymiljø med en god del folk og dyr rett utenfor hagen
  • Miljøsterk, førerorientert og lett å utvikle gode belønninger med, også i miljøer med en del forstyrrelser 
  • Mye energi, iver og arbeidslyst
  • Helst ikke en som lett begynner å gjete biler, barn og syklister
  • Hadde vært en fordel om det ikke var en rase med aller mest vokt, men moderate mengder er vi vant til å jobbe med og takle
  • Helst ikke klipperase
  • Størrelse er av mindre betydning, men gjerne mindre enn en landseer ?

Vi er et samboerpar uten planer om barn, hundene har tilgang til en stor hage, vi liker å gå lange turer og jeg er veldig glad i hundetrening og bruker mye tid på det. Vi har hatt hund siden 2013. Tolleren vår og jeg har gått klikkertrenerutdanningen sammen og vi går stadig nye kurs for å lære mer ?

Gøy å se om dere tenker i samme baner som vi har gjort, og om vi får noen forslag som vi ikke har vært innom selv enda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg kjøpt BC om det primært er LP-hund som er ønsket, og så heller forberedt meg på hvordan man håndterer diverse uønskede egenskaper som man kan få med på kjøpet. Finnes ingen rase som er bedre egnet til å trene presisjon med og terpe med enn en god BC.

Ellers er jo jaktgolden, eller jaktlab, det som sjekker av kriteriene dine best. Mange jaktgolden har gjort det bra i LP så ikke et dårlig valg sånn sett.

Edit: så ikke at utstilling var et kriteria. ? Da passer ingen av disse særlig godt, nei.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for standard/dual lab jeg. De er alt du beskriver. Workingvariantene er jo ikke noe å stille ut, og mange av gjeterhundene er mindre stødige.

Om man ser i de høye klassene så er det jo definitivt mest bc, labrador, ispedd litt malle, schæfer og golden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke superviktig med utstilling, vet at det ofte er vanskelig å få både god arbeidshund og god utstillingshund, det er bare en bonus om det skulle være en rase hvor man lett kan få begge deler ?

Har tenkt på BC, men syns det blir litt urettferdig når jeg overhodet ikke er interessert i gjeting og jeg ikke liker den krypete holdningen og eye som kan (bør?) følge med en bc. Og så syns jeg det virker som det er så utrolig stor forskjell innad i rasen at det virker litt sjansespill å få tak i en som er bra skrudd sammen. Mulig det ikke er så ille som jeg har inntrykk av? BC hadde sikkert vært det mest logiske valget!

Er det ikke mye kreft på flat? Syns de er veldig fine og god-sprø hunder og kunne gjerne tenkt meg en? Men hørt så mye om flater som dør tidlig. 

Har tenkt på jaktgolden også, og vet ikke helt hva som skiller jaktlab og jaktgolden? Virker som jaktgolden er vanligere å se i høyere klasser i LP-ringen? 

Kjenner ikke springer godt, noen som kan si noe om hvordan de er sammenlignet med toller eller andre retrievere for den saks skyld? :)

Malle har jeg også vært innom tanken på. Hører jo mye forskjellig om dem! Syns de virker veldig kule med masse energi, intensitet og arbeidslyst, men det virker veldig lite kult om man ender med en som ikke er så bra mentalt. 

Har også tenkt på bruksschæfer, men jeg kan altfor lite om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som du garantert vet mye bcer i lpmiljøet, og andre sporter, og en god bc er garantert en bra hund, men jeg har sitti litt med samme følelse som deg tror jeg, litt redd for at man får noe med nervene utenpå kroppen som kryper bortover mens den gjeter verden. Fått litt mer input etterhvert på at man ikke skal være så redd for bc som jeg har er, fordi man kan finne mye bra med litt hjelp, og det finnes mye rart blant mange raser som alle og enhver har ? @maysofie har garantert noe å tilfør

Så har jeg jaktgolden selv, og det vil nok komme en til en gang, men om det er som neste hund, eller om man må utforske noe annet vet jeg ikke, synes bare det er så behagelig med retriever i hverdagen og den dumsnille væremåten?  Det er litt goldner i lp, og de skal ihvertfall ha energi og arbeidslyst nok å ta av, gjete gjør den ikke, og Lita dør for belønning, samme hva du sier belønningen er. Men utstilling, der er de ikke helt egnet ?

Kan ikke si så mye om forskjell på jaktlab og golden, føler jeg ser mer golden i lydighet ihvertfall. Vet noen mener jaktgolden er mer armer og bein og ukontrollert lykke på godt og vondt, men kan for lite om jaktlab ?

Endret av Nathalie98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nathalie98 said:

Er som du garantert vet mye bcer i lpmiljøet, og andre sporter, og en god bc er garantert en bra hund, men jeg har sitti litt med samme følelse som deg tror jeg, litt redd for at man får noe med nervene utenpå kroppen som kryper bortover mens den gjeter verden. Fått litt mer input etterhvert på at man ikke skal være så redd for bc som jeg har er, fordi man kan finne mye bra med litt hjelp, og det finnes mye rart blant mange raser som alle og enhver har ? @maysofie har garantert noe å tilføre ?

Så har jeg jaktgolden selv, og det vil nok komme en til en gang, men om det er som neste hund, eller om man må utforske noe annet vet jeg ikke, synes bare det er så behagelig med retriever i hverdagen og den dumsnille væremåten?  Det er litt goldner i lp, og de skal ihvertfall ha energi og arbeidslyst nok å ta av, gjete gjør den ikke, og Lita dør for belønning, samme hva du sier belønningen er. Men utstilling, der er de ikke helt egnet ?

Haha, godt vi er flere ? Er jo ikke rart man hører mye forskjellig når det er så mange av dem, da må det jo være noen som ikke er så bra også.

Ja, retrievere er så fine ? Elsker personlighetene deres! Tror det blir flere tollere her etter hvert, men har så lyst på så mange raser! De jaktgoldenene jeg har sett har også sett herlig lettbelønna ut, virker ikke som man må jobbe veldig lenge med belønningsutvikling før de vil leke med eller spise det meste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thea skrev:

Kjenner ikke springer godt, noen som kan si noe om hvordan de er sammenlignet med toller eller andre retrievere for den saks skyld? :)

Nå har jeg min første springer og han er straks 9 mndr. Han er ganske lik retriever i væremåte; leken, spretten, ivrig og veeeldig sosial! Nå er jo kanskje tolleren litt unntak på noen punkter der vs de andre retriverene? Springeren er ikke den du vanligvis ser i de høyere klassene, men om du velger standard springer fra aktive foreldredyr/oppdretter som avler på bruksegenskaper, så får du ganske greit med futt i de altså. Min springer (nå er han jo også tenåring, så ta det i betraktning) er ikke superfan av terping, men så lenge øktene holdes korte, motivasjonen oppe og frustrasjonsterskel lav - så gjør han alt! I tillegg er de utrolig matglad, så det er lett å belønne. Han elsker i tillegg å leke, men det har vi jobbet med siden han kom i hus? Planene for min er LP, rally og muligens bruks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thea skrev:

Haha, godt vi er flere ? Er jo ikke rart man hører mye forskjellig når det er så mange av dem, da må det jo være noen som ikke er så bra også.

Ja, retrievere er så fine ? Elsker personlighetene deres! Tror det blir flere tollere her etter hvert, men har så lyst på så mange raser! De jaktgoldenene jeg har sett har også sett herlig lettbelønna ut, virker ikke som man må jobbe veldig lenge med belønningsutvikling før de vil leke med eller spise det meste ?

Er nok mange bra også, kjenner bare ikke mange nok, godt nok ?

Det er jo litt hva slags personlighet man vil ha da, jeg vil gjerne ha den happy væremåten til retriever i hverdagen, selv om det da betyr at jeg vil få med litt klovnerier og påfunn i trening også, selv om det også er veldig frustrerende til tider med alle påfunn av typen "Jeg er sikker på at øvelsen er bedre hvis jeg bare gjør sånn her også". Dumsnille, gullfiskhjerne, men utrolige morsomme skapninger som er med på alt man måtte finne på, er enkle å ha i hverdagen og som stort sett er enkle i belønning, jobber til de stuper, med mye futt og fart. Bare viktig å være klar over at de har de innfallene som retrievere har, de får innfall av noe, gjennomfører det og så vurderer om det var en god ide likevel - selv om det finnes de jaktgoldnene også som er tenkere og ikke passer inn i denne beskrivelsen ? glade, gale hunder.  

Er nok litt smak og behag, har også mange raser jeg vil utforske og prøve, men er så bortskjemt med retriever i hverdagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Nathalie98 said:

Er nok mange bra også, kjenner bare ikke mange nok, godt nok ?

Det er jo litt hva slags personlighet man vil ha da, jeg vil gjerne ha den happy væremåten til retriever i hverdagen, selv om det da betyr at jeg vil få med litt klovnerier og påfunn i trening også, selv om det også er veldig frustrerende til tider med alle påfunn av typen "Jeg er sikker på at øvelsen er bedre hvis jeg bare gjør sånn her også". Dumsnille, gullfiskhjerne, men utrolige morsomme skapninger som er med på alt man måtte finne på, er enkle å ha i hverdagen og som stort sett er enkle i belønning, jobber til de stuper, med mye futt og fart. Bare viktig å være klar over at de har de innfallene som retrievere har, de får innfall av noe, gjennomfører det og så vurderer om det var en god ide likevel - selv om det finnes de jaktgoldnene også som er tenkere og ikke passer inn i denne beskrivelsen ? glade, gale hunder.  

Er nok litt smak og behag, har også mange raser jeg vil utforske og prøve, men er så bortskjemt med retriever i hverdagen ?

Men det er ikke umulig å oppnå det du ønsker med en god toller eller annen retriever :)

Ellers synes eg belger kan passe godt. Kanskje ikke malle, men en god tervueren burde klare alt du ønsker. De kan dog ha en del vokt. Malle vil nok fort bli litt mer alvor enn det virker som du ønsker, selv om det finnes mildere linjer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Thea said:

Har tenkt på BC, men syns det blir litt urettferdig når jeg overhodet ikke er interessert i gjeting og jeg ikke liker den krypete holdningen og eye som kan (bør?) følge med en bc. Og så syns jeg det virker som det er så utrolig stor forskjell innad i rasen at det virker litt sjansespill å få tak i en som er bra skrudd sammen. Mulig det ikke er så ille som jeg har inntrykk av? BC hadde sikkert vært det mest logiske valget!

Ser ikke hvorfor det skulle være noe mer urettferdig å kjøpe BC uten planer om å gjete, enn det er å kjøpe jaktretriever uten å trene jakt? Men om man ikke like væremåten til rasen er jo det helt fair.

@maysofie er vel BC-guruen her inne og kan nok svare mye bedre på hvordan det er å få tak i gode hunder i dag. :) Det var i alle fall ikke vanskelig å få tak i gode hunder mentalt den gang jeg holdt på, helsemessig var det litt verre da få helsetestet. 

Quote

Har tenkt på jaktgolden også, og vet ikke helt hva som skiller jaktlab og jaktgolden? Virker som jaktgolden er vanligere å se i høyere klasser i LP-ringen? 

Var ikke så mange som drev oppdrett av jaktlab før i Norge, tror det er hovedgrunnen til at det har vært mindre jaktlab å se i konkurranseringene. De har like godt potensiale som jaktgolden til å nå langt, men de er gjerne litt mer seriøse enn jaktgolden. Litt forskjeller i væremåte altså.

Quote

Kjenner ikke springer godt, noen som kan si noe om hvordan de er sammenlignet med toller eller andre retrievere for den saks skyld? :)

Opplever spanielene, også jaktspringer, som mer neseorienterte hunder. Mye snusing og mer viltinteresse enn det retrieverne har. Jeg har også inntrykk av at det er stor variasjon blant jaktspringeren, til og med når man ser på hunder fra samme oppdrett, så vær obs på det. 

Til sport som går på nesearbeid er de fantastiske hunder, men ikke noe førstevalg om målet er å nå langt innen lydighetsgrener. Du kan selvsagt nå langt med en jaktcocker eller jaktspringer, men du kommer nok dit mye enklere med en retriever eller gjeterhund.

Quote

Malle har jeg også vært innom tanken på. Hører jo mye forskjellig om dem! Syns de virker veldig kule med masse energi, intensitet og arbeidslyst, men det virker veldig lite kult om man ender med en som ikke er så bra mentalt. 

Det som er med maller er at de i tillegg til all den energien og arbeidslysten som forhekser mange som ser på, kommer med varierende grader av vokt, skarpe, jakt, alvor og selvstendighet. Slike egenskaper kan være en håndfull å håndtere om bikkja er bra mentalt, og helt krise om den er dårlig mentalt. I tillegg er jo de fleste av disse egenskaper som man ikke trenger i en LP-hund, og som dermed egentlig kun vil bidra til å komplisere hverdagen din med hunden.

Om du liker belger ville jeg heller sett på langhårsbelger. På tervueren avles det på linjer som er rettet mot LP, NBF og agility og som også er pene nok til å stilles ut. Disse kennelene var i alle fall flinke til å mental- og helseteste. Finnes vel også de som avler mer bruksrettede langhårsbelgere med varierende grad av malle i stamtavlen, uten at jeg kjenner noe til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener selv at jeg har en god toller og vi har mål om championat i LP og rally ? Han er stødig i hodet, lettlært, nysgjerrig og full av initiativ! Veldig fin arbeidshund, føles som å jukse når jeg trener ham siden jeg er vant til å trene eurasier ? I neste hund kunne det vært kult med en som har enda litt mer futt, intensitet og som er litt mindre kresen og mer interessert i godbiter og leker. Og kanskje litt mer interessert i meg ute i verden ? Vet dette er trenbart altså, dette trener vi mye på! Det er jo fint at han er selvstendig og trygg i verden, men om neste hund er liiitt mer førerorientert så gjør ikke det noe ?

Aussie har jeg tenkt en del på! Kjenner du rasen godt, CJA? Kjenner ikke mange aussier og vet lite om hvordan de er sammenlignet med f.eks. BC eller toller. Om de f.eks. har samme gjeteratferd som bcen. Etter det jeg forstår gjeter aussien mer med kroppen og har derfor litt annen atferd også, så man kanskje får mindre av det at de kan "låse seg" som jeg har hørt og sett på BC? Lurer også på hvor mye vokt de har. Hører alt fra at de har ekstremt mye vokt til at det er null problem å ha i bystrøk. Hvordan er det med arbeidskapasitet på aussie?  Jeg har hvert fall funnet oppdrettere som legger ut både helseresultater og konkurranseresultater for hele kull på aussie, som jeg syns virker veldig positivt. Når jeg har sett på kull av en del andre raser, står det ofte lite om hva foreldredyr, nær slekt eller tidligere avkom har fått til annet enn utstilling. 

Kanskje belger hadde vært noe ja, muligens brukslinjer av groenendael? En god malle hadde vært helt supert, kjenner flere som er veldig fine, men tror kanskje ikke det egner seg helt i dette nabolaget? Får flytte på landet først ?

Syns også chodsky virker veldig spennende, men rasen er ganske liten her til lands og jeg syns det virker som det fortsatt er litt usikkert hva man får med tanke på helse og mentalitet. De gode chodskyene virker veldig gode ?

Mudi, ja! De kan jo være gale på en fin måte ? Hendig størrelse også. Men har ikke sett dem i lp-ringen, er det en grunn til det? Eller er det bare jeg som ikke har sett etter dem? 

Både pyrre og kelpie har jeg hørt litt både og om, sånn er det kanskje med de fleste raser, men virker som det er en del i overkant nervøse individer etter det jeg har forstått. Men begge raser virker som veldig fine brukshunder ? Virker ikke som noen av dem er så veldig store raser her til lands? 

Nei, er helt enig i det, Tyttebæra! Derfor får tolleren vår drive med jakttrening. Syns det er mye enklere med retrievere  enn gjeterhunder sånn sett, det er bare å ta med noen dummyer ut i skogen når man uansett skal på tur og legge ut et feltsøk og trene noen markeringer osv og så har han fått gjøre det han er avlet for og syns er såå gøy. En del ting overlapper jo også, apportering og dirigering trengs både til LP og jakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en god kelpie kunne passet dere. Ja, det er litt rusk på dem, men dere vet jo å gjøre ordentlig research. Jeg tror ikke det er enklere å få en stødig bruks-aussie nødvendigvis (en bekjent har nylig kjøpt valp fra Sverige og mener man ikke får noe brukbart innen bruks i Norge, ihvertfall ikke til enhver tid).

Grunnen til at du ikke har sett mer mudi er nok at det ikke er veldig mange av dem, men det er jo en av mine gamle, hemmelige drømmer. Inga her inne er jo oppdretter, jeg husker ikke nicket nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, simira said:

Jeg tror en god kelpie kunne passet dere. Ja, det er litt rusk på dem, men dere vet jo å gjøre ordentlig research. Jeg tror ikke det er enklere å få en stødig bruks-aussie nødvendigvis (en bekjent har nylig kjøpt valp fra Sverige og mener man ikke får noe brukbart innen bruks i Norge, ihvertfall ikke til enhver tid).

Grunnen til at du ikke har sett mer mudi er nok at det ikke er veldig mange av dem, men det er jo en av mine gamle, hemmelige drømmer. Inga her inne er jo oppdretter, jeg husker ikke nicket nå.

Åh, er det enklere i Sverige? Din bekjent har tydeligvis ikke gitt opp rasen helt ? Må innrømme at aussie og groenendael er det som føles som kan passe best akkurat nå, men det svinger litt fra uke til uke ? Jo mer jeg leser om mudi, jo mer interessant ser det ut... Bra det er en stund til vi skal ha en til! ?

 

Endret av Thea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kristin_nord said:

Jeg ville vurdert jakt labrador, de har jo stor arbeidslyst og er meget sosiale :) de passer dog ikke sånn kjempe til utstilling da de ofte får kritikk på å være litt små :)

De virker jo veldig kule ? Men har ikke truffet så mange. Er de "mer hund" enn en toller? Vil gjerne enda noen hakk opp i intensitet og iver og ikke minst lettbelønnethet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2020 at 9:10 PM, simira said:

Ja, definitivt. Men flere av de jeg har møtt har vært litt utrygge (i forhold til labrador, ikke ift eurasier f.eks.).

Ah, okei! Men jeg får ikke mudi ut av tankene nå jeg... De virker bare bedre og bedre ? Perfekt størrelse, perfekt mengde galskap, masse arbeidslyst, virker å være en veldig frisk rase. Virker som de også kan ha litt utrygghet, men som du sier sikkert ikke så mye sammenlignet med eurasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thea skrev:

Ah, okei! Men jeg får ikke mudi ut av tankene nå jeg... De virker bare bedre og bedre ? Perfekt størrelse, perfekt mengde galskap, masse arbeidslyst, virker å være en veldig frisk rase. Virker som de også kan ha litt utrygghet, men som du sier sikkert ikke så mye sammenlignet med eurasier.

Du burde prøve å treffe en mudi da. For å se om det er en rase du kan like.

Vi kan alle skryte våre raser opp i skyene, men det beste er å faktisk treffe et individ (eller flere).
Jeg fant en veldig sjelden rase som jeg vurderte sterkt å kjøpe. Leste masse fint om rasen. Det endte med at en treningsvenninne reiste til utlandet og kjøpte en. Så da fikk jeg treffe en i virkeligheten. Heldigvis, for nå vet jeg med sikkerhet at det var ingen rase for meg ?? (det var ikke en mudi altså) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

Du burde prøve å treffe en mudi da. For å se om det er en rase du kan like.

Vi kan alle skryte våre raser opp i skyene, men det beste er å faktisk treffe et individ (eller flere).
Jeg fant en veldig sjelden rase som jeg vurderte sterkt å kjøpe. Leste masse fint om rasen. Det endte med at en treningsvenninne reiste til utlandet og kjøpte en. Så da fikk jeg treffe en i virkeligheten. Heldigvis, for nå vet jeg med sikkerhet at det var ingen rase for meg ?? (det var ikke en mudi altså) 

Haha! Bra du slapp unna den, da ? Mm, har møtt en som er veldig kul, men må nok møte flere ja ? Hvert fall hvis følelsen varer, for jeg pendler veldig mellom ganske forskjellige raser for tida. Bra jeg ikke trenger å bestemme meg raskt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...