Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes en hund til mine kriterier?


Blåbær
 Share

Recommended Posts

Prøver meg med åpnere sinn og dermed ny tråd...for kanskje kommer det frem raser jeg ikke har tenkt på ?

Når det etterhvert blir tid for ny hund ønsker jeg meg:

- en med hode/ intelligens (usmarte hunder er kjedelig)

- førerorientert og lærevillig/ lærnem

- relativt myk og vennlig 

- ikke aggressiv hverken mot folk, andre hunder eller andre dyr 

- middels stor ( i hvertfall ikke for liten)

- ikke jakt 

- har personlighet

- helst korthåret, i hvertfall ikke MYE OG LAAANG pels ( jeg har ingen store motforestillinger mot pelsstell,  jeg bare foretrekker kortere pels, rent estetisk, - men dette punktet er slett ikke skrevet i sten)

- vil komme til å være min hobby, først og fremst, men må være kosbar for resten av familien( ink.barn) og kunne trives med resten av familien når jeg er på jobb

- jeg går og løper mye i skog, har med hund på det meste. Trener noe lydighet og triks, men kommer nok ikke til å konkurrere eller likende. Ønsker å lære/ prøve agility, men er nybegynner der.

- Det vil være 1-2  timers skogstur daglig, stor inngjerdet boltreplass resten av dagen

- ikke klatre i gardinene dersom en tur utgår en dag

- Det er nok alltid flere hunder i hjemmet vårt

- Jeg elsker ikke bjeffing, så gjerne ikke en kjeftesmelle

- har hatt hunder i 20+ år, men blir visst stadig særere på hva jeg vil ha...

 

Så da vil jeg gjerne ha forslag av dere... Hvilken hund lyser mot deg når du leser disse punktene? 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blåbær skrev:

Prøver meg med åpnere sinn og dermed ny tråd...for kanskje kommer det frem raser jeg ikke har tenkt på ?

Når det etterhvert blir tid for ny hund ønsker jeg meg:

- en med hode/ intelligens (usmarte hunder er kjedelig)

- førerorientert og lærevillig/ lærnem

- relativt myk og vennlig 

- ikke aggressiv hverken mot folk, andre hunder eller andre dyr 

- middels stor ( i hvertfall ikke for liten)

- ikke jakt 

- har personlighet

- helst korthåret, i hvertfall ikke MYE OG LAAANG pels ( jeg har ingen store motforestillinger mot pelsstell,  jeg bare foretrekker kortere pels, rent estetisk, - men dette punktet er slett ikke skrevet i sten)

- vil komme til å være min hobby, først og fremst, men må være kosbar for resten av familien( ink.barn) og kunne trives med resten av familien når jeg er på jobb

- jeg går og løper mye i skog, har med hund på det meste. Trener noe lydighet og triks, men kommer nok ikke til å konkurrere eller likende. Ønsker å lære/ prøve agility, men er nybegynner der.

- Det vil være 1-2  timers skogstur daglig, stor inngjerdet boltreplass resten av dagen

- ikke klatre i gardinene dersom en tur utgår en dag

- Det er nok alltid flere hunder i hjemmet vårt

- Jeg elsker ikke bjeffing, så gjerne ikke en kjeftesmelle

- har hatt hunder i 20+ år, men blir visst stadig særere på hva jeg vil ha...

 

Så da vil jeg gjerne ha forslag av dere... Hvilken hund lyser mot deg når du leser disse punktene? 

Kelpie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Avani skrev:

Kelpie :)

Takk for innspill! 

Jeg kjenner ikke Kelpie spesielt godt,  og når jeg tidligere har undersøkt om den liker jeg mye der. Utseendemessig og størrrelsesmessig er den midt i blinken.

 Men jeg har dog inntrykk av at den trenger i jobbe endel mer enn det jeg har i min hverdag?

Vil den trives i et aktivt, men ikke spesifikt arbeidende liv? 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blåbær skrev:

Takk for innspill! 

Jeg kjenner ikke Kelpie spesielt godt,  og når jeg tidligere har undersøkt om den liker jeg mye der. Utseendemessig og størrrelsesmessig er den midt i blinken.

 Men jeg har dog inntrykk av at den trenger i jobbe endel mer enn det jeg har i min hverdag?

Vil den trives i et aktivt, men ikke spesifikt arbeidende liv? 

Det tror jeg absolutt om du velger fra en riktig oppdretter. Og at det er Australsk Kelpie og ikke Working Kelpie, sistnevnte trenger nok mer hodebry enn den Australske. 
Peak Passion er ett oppdrett jeg liker godt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Avani skrev:

Det tror jeg absolutt om du velger fra en riktig oppdretter. Og at det er Australsk Kelpie og ikke Working Kelpie, sistnevnte trenger nok mer hodebry enn den Australske. 
Peak Passion er ett oppdrett jeg liker godt :)

Takk for tips. Hm, ja,kanskje jeg bør se nærmere på Kelpien, ja. Men det er ikke så mange aktive oppdrettere, forteller et kjapt googlesøk meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som kjøper kelpie i Sverige, men noen oppdrettere i Norge også. Men jeg synes det har vært litt rusk på dem, både helsemessig og mentalt. Vær ihvertfall nøye på det. Men jeg tenker egentlig det blir mye hund for en som ikke skal drive aktivt med hundesport.

I min bok beskriver du en retriever eller spaniel. Spanielene utgår vel pga. pels. Samme med puddel. Pelskravet utelukker igrunn en del potensielle raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, simira skrev:

Det er en del som kjøper kelpie i Sverige, men noen oppdrettere i Norge også. Men jeg synes det har vært litt rusk på dem, både helsemessig og mentalt. Vær ihvertfall nøye på det. Men jeg tenker egentlig det blir mye hund for en som ikke skal drive aktivt med hundesport.

I min bok beskriver du en retriever eller spaniel. Spanielene utgår vel pga. pels. Samme med puddel. Pelskravet utelukker igrunn en del potensielle raser.

Spaniel klarer jeg ikke å ha lyst på, så ikke aktuelt,  puddel har jeg også et litt anstrengt forhold til. Men det har ikke med pels å gjøre. Jeg liker bate generelt korthårede hunder bedre. Men som sagt,på pels der jeg kan nok kompromisse...

Men jeg har fortsatt aldri sett en puddel som jeg ikke synes er jålete... Jeg VET at de ikke nødvendigvis er jålete av type, men jeg sliter med å bli fortrolig meg utseendet...

 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hva er problemet med en god, gammeldags labrador?

Ikke nødvendigvis noe problem med dem,- bittelitt oppbrukt/ litt lite spennende, - men det betyr ikke nødvendigvis at ikke det kan være en gpd løsning... Men jeg er ikke sikker, ... tenker du at de treffer mine krierier godt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blåbær said:

Ikke nødvendigvis noe problem med dem,- bittelitt oppbrukt/ litt lite spennende, - men det betyr ikke nødvendigvis at ikke det kan være en gpd løsning... Men jeg er ikke sikker, ... tenker du at de treffer mine krierier godt? 

Jeg kommer ikke på noen raser som passer beskrivelsen mye bedre. Alle de andre rasene jeg ville foreslått sett bort fra pelskravet har en eller flere punkter som er usikre, enten det er helse, mentalitet, førbar/trenbarhet, lyd, jakt osv.

Korthårscollie er ikke et dårlig alternativ, selv om jeg mistenker at den har litt mindre driv enn du ønsker. @Easy og @Perfect Image kan kanskje si noe mer om hvordan rasen passer kriteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg kommer ikke på noen raser som passer beskrivelsen mye bedre. Alle de andre rasene jeg ville foreslått sett bort fra pelskravet har en eller flere punkter som er usikre, enten det er helse, mentalitet, førbar/trenbarhet, lyd, jakt osv.

Korthårscollie er ikke et dårlig alternativ, selv om jeg mistenker at den har litt mindre driv enn du ønsker. @Easy og @Perfect Image kan kanskje si noe mer om hvordan rasen passer kriteriene?

Takk igjen for innspill! 

En ting med labarador... at den er glad i vann synes jeg er gøy, jeg er glad i vann selv og. Men jeg er litt skeptisk til hund som MÅ rulle seg i alt flytende, - jeg bor på gård med husdyrtalle rundt fjøsene i perioder... og ser for meg labrador i gjørmebad i hudsdyrgjødsel ved hver anledning.. Mulig at ikke alle er så badegale, men alle labbene jeg har kjent har vært nettopp det. Og hatt problemer med våteksem som følge av dette...

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blåbær said:

Ikke nødvendigvis noe problem med dem,- bittelitt oppbrukt/ litt lite spennende

Jeg tenkte det samme da jeg skulle ha hund for noen år siden. Skulle overhodet ikke ha en sånn kjedelig retriever. Heldigvis kom jeg på bedre tanker, men det satt langt inne og jeg trengte noen dytt av livets tilfeldigheter. Der egentlig et helt tullete utgangspunkt for å velge hund - det er jo ikke en ballkjole eller bil man kjøper.

Men retrievere er alt annet en kjedelige, og det er ingen som kommer til å ha en akkurat som din om du får en. De er individer som alle andre hunder. Og jeg er helt enig med Simira i at det du beskriver er i retrivever/spaniel-gata.

Min opplevelse er at golden er verre på å rulle seg i gjørme og slikt enn labrador, selv om min overhodet ikke gjør det. Ellers tenkte jeg på flat av en eller annen grunn når jeg leste det du skrev.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tillien skrev:

Jeg tenkte det samme da jeg skulle ha hund for noen år siden. Skulle overhodet ikke ha en sånn kjedelig retriever. Heldigvis kom jeg på bedre tanker, men det satt langt inne og jeg trengte noen dytt av livets tilfeldigheter. Der egentlig et helt tullete utgangspunkt for å velge hund - det er jo ikke en ballkjole eller bil man kjøper.

Men retrievere er alt annet en kjedelige, og det er ingen som kommer til å ha en akkurat som din om du får en. De er individer som alle andre hunder. Og jeg er helt enig med Simira i at det du beskriver er i retrivever/spaniel-gata.

Min opplevelse er at golden er verre på å rulle seg i gjørme og slikt enn labrador, selv om min overhodet ikke gjør det. Ellers tenkte jeg på flat av en eller annen grunn når jeg leste det du skrev.

Sant nok. Hund trenger ikke være så original eller sær, sånn sett. Helt enig. Men så er det nå engang slik at man tiltrekkes eller fascineres av noe og ikke så mye av annet. Også i en hund må jeg jo finne dette " noe" som tiltaler meg, ikke sant? 

For all del, det er godt mulig at labrador kan ha dette " noe" for meg, det er verdt å se nærmere på. 

Men av samme udefinerbare grunn tror jeg ikke jeg ender opp med f.eks puddel eller spaniel. Har flere fine puddler i nær omgangskrets, og de er kule og trivelige hunder, men jeg faller bare ikke for dem. 

Utseende er vel det minst viktige elementet i valg av hund, men likefullt liker man jo noe bedre enn annet. 

Jeg har et godt øye til hunder som ser hverdagslige/ ujålete ut. Utseendemessig er f.eks Kelpie midt i blink,- selvom det ikke nødvendigvis passer meg på andre områder. Jeg mener selvsagt IKKE at jeg skal velge hund itfra utseendet, men det frister ikke å velge hund som har et utseende som absolutt ikke appellerer til meg heller...

 

Det sagt, så tenker jeg stadig mer på Aussie...

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blåbær said:

Også i en hund må jeg jo finne dette " noe" som tiltaler meg, ikke sant? 

Jo, men det er noe annet enn «oppbrukt/ite spennende». I min bok i alle fall :)

For all del, folk må velge hund etter de kriteriene de ønsker. Poenget mitt var bare at av alle grunner så tror jeg følelse av eksklusivitet, at noe er «eksotisk» eller litt spesielt er det minst matnyttige å se til. Det betyr absolutt ingenting om alt annet stemmer. At man ikke liker utseende på en hund, at man ikke liker en pelstype eller noe slikt «overfladisk» er mye mer forståelig synes jeg.

Endret av tillien
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Jo, men det er noe annet enn «oppbrukt/ite spennende». I min bok i alle fall :)

For all del, folk må velge hund etter de kriteriene de ønsker. Poenget mitt var bare at av alle grunner så tror jeg følelse av eksklusivitet, at noe er «eksotisk» eller litt spesielt er det minst matnyttige å se til. Det betyr absolutt ingenting om alt annet stemmer. At man ikke liker utseende på en hund, at man ikke liker en pelstype eller noe slikt «overfladisk» er mye mer forståelig synes jeg.

Enig. 

Hvorvidt hunden er vanlig eller " sjelden" er nok aller, aller nederst på listen over kriterier, ja.

Ettersom jeg har blitt eldre ( og har hatt endel ulike hunder) har jeg blitt mer og mer bevisst på hva jeg vil ha for egenskaper.,- og hvor sjelden den er, er svært lite viktig. 

Det er vanskelig å definere hva man faller for i en hund, synes jeg. Og videre er det vanskelig å sette ord på hva man liker og misliker,  for det ER jo så individuelt. Man faller jo bare for noe, uten helt å vite hva.

For eksempel, -for å komme tilbake til raseforslagene....- jeg har pr i dag blant annet en helt nydelig sheltie. Hun er i nedre rasestandard i størrelse = veldig liten, og litt rase- utypisk ved at hun eeeeelsker alle mennesker. Hun er virkelig en vakker hund ( som jo sheltie gjerne er) og hun er bare glad og blid og myk og snill. Og veldig mild. Og jeg er selvsagt veldig glad i henne. Men ny sheltie er nok ikke aktuelt likevel,  for hun er for " lite " for meg, og har ingen personlighet eller egenvilje, hvis det gir mening? 

Hun er som en kosebamse med puls, rett og slett. 

Og hvis jeg skal ha ny hund vil jeg ha en som gjerne er minst like smart, lærevillig og førerorientert. Trenger ikke nødvendigvis å være like villt glad i folk, og må ha mer egne meninger enn henne. Må også ha mer tæl/ driv/ pågangsmot, kreativitet og humor. 

Og selvom utseendet ikke er viktig trenger den ikke nødvendigvis å se ut som en liten engel ( slik sheltien gjør),- men ja, utseendet er mye mindre viktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Avani skrev:

Her skal du virkelig holde tunga rett i munnen. Og de som er bra må nok brukes minst like mye som en Australsk Kelpie.

Å, javel? Jeg hadde inntrykk av at Kelpie er enda et par hakk mer på enn Aussie, men jeg har jo ikke peiling. Frustrerte at det er så få av både Aussie, og ikke minst Kelpie ,- det går det vanskelig å orientere seg...

Igjen, - jeg må nok bli kjent med noen både av ene og andre typen, for å bli sikker...Vanskelig dette, men gøy å få deres innspill på mine tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men erfaring er at kelpie definitivt er et par hakk med enn aussie. Men aussie er det veldig stor forskjell på linjer, bruks krever nok en del, men utstillingslinjer er mindre krevende.

Og ja, kommer nok en del omplassering. Det er jo også alltid noe å finne om man følger med litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Men erfaring er at kelpie definitivt er et par hakk med enn aussie. Men aussie er det veldig stor forskjell på linjer, bruks krever nok en del, men utstillingslinjer er mindre krevende.

Og ja, kommer nok en del omplassering. Det er jo også alltid noe å finne om man følger med litt.

Min erfaring er det motsatte, at en Kelpie tåler fint rolige dager men en Aussie som får litt lite kan få uønsket adferd. Litt som med BC. Jeg oppfatter Aussie som en rase som kan slite veldig mentalt, og har ikke samme oppfatning når det gjelder Kelpie. Fint om noen her på sonen som eier disse raser kan gi sin erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Blåbær said:

Å, javel? Jeg hadde inntrykk av at Kelpie er enda et par hakk mer på enn Aussie, men jeg har jo ikke peiling. Frustrerte at det er så få av både Aussie, og ikke minst Kelpie ,- det går det vanskelig å orientere seg...

Igjen, - jeg må nok bli kjent med noen både av ene og andre typen, for å bli sikker...Vanskelig dette, men gøy å få deres innspill på mine tanker. 

Jeg opplever også kelpien som mer på og lettere å trene enn aussien. I hvert fall de aussiene jeg har truffet.

2 hours ago, Avani said:

Min erfaring er det motsatte, at en Kelpie tåler fint rolige dager men en Aussie som får litt lite kan få uønsket adferd. Litt som med BC. Jeg oppfatter Aussie som en rase som kan slite veldig mentalt, og har ikke samme oppfatning når det gjelder Kelpie. Fint om noen her på sonen som eier disse raser kan gi sin erfaring.

Min kelpie tåler rolige dager (det gjør alle raser i større eller mindre grad), men jeg merker mer til han hvis det går 1 dag eller 2 uten for mye aktivitet. De har en stor arbeidskapasitet og arbeidslyst som fortjener å brukes. Det trenger ikke bety at man må konkurrere (den biten er jo for oss folket, ikke hundene), men at de må få hodetrim i en eller annen form. 

Det sagt så tåler min å gå lengre perioder uten trening hvis han får gode turer, men han er helt klart mer fornøyd om han får trent også.

Når det kommer til det mentale så finnes det helt klart brister hos kelpien, men det er fullt mulig (og normalen vil jeg si) å få en god kelpie også, misforstå meg rett. Det er få aktive oppdrettere i Norge, så det kan være lurt å undersøke i Sverige også. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift til det du sier om din sheltie; der opplever jeg at det er veldig store individuelle forskjeller på linjene samt hundene som individer. Min har masse masse personlighet og tæl, men av andre grunner er litt slapp og blir fort sliten nå. Det er fullt mulig å finne seg en sheltie med både personlighet og driv som likevel ikke er et skjelvende nervevrak. 

Et par av de mest arbeidsnarkomane hundene jeg har møtt er sheltier, men da etter arbeidsomme linjer. Selv skal jeg definitivt ha etter noen slike linjer selv neste gang det blir hund. 

Ikke at det betyr at du skal ha en til sheltie nå, men muligheten er der 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordlyset skrev:

Ift til det du sier om din sheltie; der opplever jeg at det er veldig store individuelle forskjeller på linjene samt hundene som individer. Min har masse masse personlighet og tæl, men av andre grunner er litt slapp og blir fort sliten nå. Det er fullt mulig å finne seg en sheltie med både personlighet og driv som likevel ikke er et skjelvende nervevrak. 

Et par av de mest arbeidsnarkomane hundene jeg har møtt er sheltier, men da etter arbeidsomme linjer. Selv skal jeg definitivt ha etter noen slike linjer selv neste gang det blir hund. 

Ikke at det betyr at du skal ha en til sheltie nå, men muligheten er der 

Mm, det har du nok rett i. Jeg kan godt se for meg at min sheltie frøken er avlet med tanke på å være liten,  søt og mild. Og det har oppdretter lyktes med. Hun er virkelig verdens mildeste og søteste hund. Så jeg har ingen klager på det, og vi koser oss masse med henne.

Men ulik bruk og behov,  ikke sant? 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke en jagende hund som sådan, så hvis det er jaktinstinktet du tenker på så er ikke det noe stor problem. Jeg tenker godt den kan passe, men av retrieverene er det nok de som er minst sosiale, og det er litt rusk på de. Men ikke mer enn kelpie og aussie, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...