Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes en hund til mine kriterier?


Blåbær
 Share

Recommended Posts

Toller kan nok passe lista di. De har vært brukt til litt mer enn de rene apportørene som golden og lab, men de er fortsatt retrievere og har generelt lite instinkter for å lete opp og forfølge vilt. De er som sagt tidligere, mindre sosiale og en litt annen type retriever, synes jeg. Det man skal være klar over med denne rasen er at den har store utfordringer med mentalitet og helse. Med lab eller golden kan du kjøpe hund fra et stort utvalg oppdrettere og mest sannsynlig ende opp med en bra hund, slik er det ikke med toller. Jeg kjenner til en del tollere og av disse er det kun ett individ som har vært (normalt) friskt livet ut og uten problemer med mentaliteten. Ellers har de enten hatt helseproblemer, mentalitetsproblemer eller begge deler. Ut fra det jeg hører og ser av rasen mistenker jeg at utfordringene til rasen bunner i for liten genetisk variasjon, og det er et raseproblem som forfølger selv de mest seriøse oppdretterne dessverre. Tollere er absolutt flotte hunder når de er stødige og friske, men man skal være klar over at det er et større sjansespill å kjøpe toller enn veldig mange andre raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blåbær said:

Hm, kjenner jeg overhodet ikke til. Passer mine kriterier,  tenker du? 

Ja, det synes jeg den kan (men finnes vel ikke mellomstore raser uten jaktinstinkt i behold i varierende grad). En rase som varierer en hel del mellom individene, så du du burde legge vekt på de egenskapene du liker i valg av opdpretter/foreldredyr,  men svært allsidig og også lærevillig, går generelt godt overens med andre hunder, mye personlighet, ikke noen utpreget gneldrer generelt selv om dette også varierer som alt annet. En rase jeg har sansen for selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugiser var et godt forslag, det kom jeg ikke på! Der har det også vært litt mentalt rusk, så å gå overens sammen med andre hunder er ingen garanti, men vi har flere veldig trivelige portiser i nabolaget, og i rallyringen. Det er pelsstell da, men de kan jo bare klippes kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Portugiser var et godt forslag, det kom jeg ikke på! Der har det også vært litt mentalt rusk, så å gå overens sammen med andre hunder er ingen garanti, men vi har flere veldig trivelige portiser i nabolaget, og i rallyringen. Det er pelsstell da, men de kan jo bare klippes kort.

Veldig mye større sannsynlighet for å få en mentalt bra hund om man går for portis enn toller vil jeg påstå hvertfall. ? Portis er en veldig pop rase, hvertfall i min krets, ikke vært borti noe mye rusk av betydelig grad der selv ift til hvor mange individer jeg kjenner, men det finnes selvsagt noe på alle raser. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt ivrig!

Portis var det faktisk en bekjent som foreslo her om dagen også. Jeg kjenner ingen, men har møtt noen såvidt.  Det jeg har oppfattet, kombinert med det jeg har lest gjør den til en god kandidat, tror jeg?

Mitt inntrykk er et morsomt, aktivt rufsehue, med samarbeidsvilje og personlighet. Den beskrives flere steder som intelligent, bør ha hjernetrim, men kan trives også på roligere dager.

At den også er nærmest røytefri/ såkalt allergivennlig er et stort pluss. Pelsstell er jeg ikke så redd for,- har hund som må nappes pr i dag.

Hvis disse beskrivelsene stemmer er det en kandidat midt i blinken. 

Må selvsagt likevel finne ut om kjemien stemmer, da.. 

 

Endret av Blåbær
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi har en portis-venn. Veldig trivelig hund, men noe daffere og lite arbeidsvillig skal man lete lenge etter. Den konkurrerte i rally en liten stund, men til slutt gidda ikke eieren å slepe den etter seg rundt på banen lengre. Den var nærmest umulig å motivere virket det som. Aner ikke om det er representativt for rasen, men sikkert greit å velge avkom etter aktive foreldre, hvis det er det man vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Frøkna mi har en portis-venn. Veldig trivelig hund, men noe daffere og lite arbeidsvillig skal man lete lenge etter. Den konkurrerte i rally en liten stund, men til slutt gidda ikke eieren å slepe den etter seg rundt på banen lengre. Den var nærmest umulig å motivere virket det som. Aner ikke om det er representativt for rasen, men sikkert greit å velge avkom etter aktive foreldre, hvis det er det man vil ha.

Takk for innspill! Nå gjør du det vanskeligere for meg igjen ?? 

Men ja, sikkert individuelle forskjeller her som ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...