Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen skal bli brukt til avl


Simoneanett
 Share

Recommended Posts

Hallo! 

Jeg og samboer venter på en Berner Sennen valp som kommer tidlig i juli og oppdretter spurte tidlig om vi var villige til å bruke hannhunden vår til utstilling og avl. 

Når dette ble nevnt til min mor gjorde hun meg oppmerksom på at det er normalt for eierne av hannhunden å få enten en valp eller kjøpesummen av en valp per kull som hannhunden vår brukes til. Dette er noe som oppdretter ikke har nevnt enda, men vi skal på nytt valpebesøk mot slutten av mnd. 

Er dette normal skikk eller bare ulike tilfeller? Er det noe som jeg burde forvente av oppdretter? Greit å vite før man evt signerer en kontrakt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kjøper valp så er det deres hund ? Da skal dere selvsagt ha betalt for evt kull dersom hunden egner seg til avl og noen vil bruke den. Pris er avhengig av rase og noe du som hannhundeier og tispeeier blir enige om (husk å signere kontrakt FØR) parring. 

 

Ikke signer en kontrakt med oppdretter som sier at oppdretter har rett på å bruke din hund i avl uten kostnader... Dersom oppdretter skal ha avlsrett på din hund skal det være foravtale (der antall kull er spesifisert). Dette bør dere drøfte med oppdretter ? Kan være oppdretter spurte fordi hun ville vurdere å selge dere en av de bedre hundene (utstilling og avlsmessig lovende)... Vite at den blir vist frem og evt tilgjengelig dersom den er bra og frisk som voksen. Men snakk med oppdretter ? Kan være misforståelse bare ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være at oppdretter ikke tenker å betale. Men det vanlige er enten avslag i prisen mot at oppdretter får disponere hunden til avtalt antall parringer, eller at de betaler som normalt. Er nok litt forskjellige avtaler ute og går, men om dere betaler full pris så er det opp til dere både med parring og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt enkelte valpekjøpere om de kunne være interessert i å stille hunden og evt. bruke deni avl. Har ikke hatt baktanker om at jeg skulle bruke den. Har bare vært interesserti i å høre hva de mener.

Jeg har brukt hanner som kommer fra meg og hannhundeier har fått litt bedre pris enn det jeg har betalt for å bruke andre hanner. Jeg har betalt alle helsetestene. Jeg syns bare det er hyggelig om jeg får bruke dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...