Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie vs Golden (jakt/bruks linjer)


CarolineB
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har noen erfaring å dele enten fra en av rasene eller begge? Border collie eller jaktgolden. Får høre at begge kunne passer hos meg, så hadde vært spennende å høre litt erfaring fra de som eier dem eller har erfaring med rasen.
 

- Helse 

- Treningslyst og kapasitet

(med mål om RL Championat og LP Championat, evt lenger. evt brukes i NRH. Blir mye mental trening + turer + være med i hverdagen)

- Konsentrasjon 

- Røyting / pelsstell 

- Hvordan den fungerer i hverdagen, kan den bli med på ulike aktiviteter 

- Med familie / barn

- Med andre hunder 

- Langturer

- Hviledag om eier er syk eller annet

- Sykling / trekk / kløv 

- Kan passes av andre (om man reiser bort)

- Lyd (piping, bjeffing)

Osv

 

Linjer, foreldre og opprett blir selvfølgelig sjekket nøye ☺️ Jeg er også veldig klar på hvordan liv jeg vil at hunden min skal ha så vil være obs på å trene på dette fra dag en!
 

For meg er dette pros and cons uten å ha opplevd rasene selv (men har sett på treninger og hilst på ulike fra begge raser)

 

BC:

pros - konsentrert, stor arbeidskapasitet, god mulighet for å nå høyt, allsidige, førermyke, godt samarbeid, blide uten å være for mye

cons - gjeting på andre dyr, sykler, barn, bil osv, litt særere

 

jeg:

pros - snill, engasjert, potet, samarbeidsvillig, ikke gjeting eller for mye jakt (kan gå løs), lett å trene, kan være med over alt til venner og familie, bli med på cafe en gang i blant og bare kose seg osv, fin med barn (kommer først egne om 8-12 år mest sannsynlig, men de kan jo bli gamle disse hundene)

cons - oversosiale (vil hilse på alt hvis den er med på ridetur og andre turer), blir litt for mye for seg selv fordi de er så glad (uff vondt å si at for glad er negativt for meg, men for min del kan det bli litt for mye av det gode), blir fortere litt slitne/lei, litt vimsete, kan bli en del større 

 

 

Endret av CarolineB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for jaktgolden:

Helse: Generelt OK. Vær oppmerksom på allergier (hud) og andre hudproblemer som iktyose (kan og bør testes for før avl), noe øyeproblematikk (også tester) samt HD og AD.

Treningslyst/kapasitet: Uendelig?

Konsentrasjon: Relatert til forrige punkt. Svært høy dersom man legger opp treningen på hundens premisser. Rett belønning, mestring.

Pels: Periodevis mye røyting, null pelsstell.

Hverdag: Ikke bare kan, men vil være med på alt. På godt og vondt.

Familie/barn: Elsker alle. Kan være brå i hilsesituasjoner - for ivrig med tanke på barn som er skeptiske. Eller voksne for den saks skyld.

Andre hunder: Generelt sett er vel dette OK. Min reagerer litt på andre hunder som er for bråe, men det går seg fort til og enten så ignorerer de hverandre etterpå eller så leker de.

Langturer: Hvor langt vil du gå? Du gir deg nok først ... garantert.

Hviledager: De er svært tilpasningsdyktige - tåler fint mange dager ro uten klaging, men man får en viss rekyl når man kommer seg ut skikkelig igjen.

Trekk/kløv: De jeg kjenner godt kløver gjerne. Kan ikke kommentere trekk eller sykkel.

Passes av andre? Ja. Men det er ikke til å stikke under stol at det kan være en liten oppgave å få en jaktgolden til å alltid gå veldig pent i bånd så den som passer må kunne takle det og ikke være dårlig til beins eller noe slikt. De må også skjønne at dette er intense, nysgjerrige hunder som ikke vil trives med å ligge under trappen og tas fram når det er tid for lufting.

Piping/bjeffing. Det skal være ekstremt lite lyd på en jaktretriever da det er diskvalifiserende ved prøve. Piping har jeg hørt ekstremt lite fra de jeg kjenner - min har jeg kanskje bare hørt antydning et par ganger - begge ganger ved stopp ved en hundelekeplass. Ellers bjeffing relatert til enkelte situasjoner - utålmodighet/frustrasjon over å ikke få være med. Trenbart.

Ellers synes jeg du treffer godt på din opplevelse av jaktgolden, men hvor sosiale de er varierer nok litt og hva man gjør i valpetiden er viktig for utviklingen der også (men ja, stor «fare» for å få en godt over gjennomsnittet) og jeg kjenner meg ikke igjen i at de blir fort slitne/leie. Overhodet. Men man må trene «riktig» - positivt, belønning, progresjon, mestring. Feiling og korrigeringer så skrur de seg fort av, begynner å snuse i bakken, finner en pinne osv...

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...