Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2, aktiv og krevende brukshund. Chodsky Pes eller Beauceron?


krismooon
 Share

Recommended Posts

Hei

Trenger litt råd av valg av hund nr 2. Har ei Dansk-svensk Gårdshund tispe på 8 måneder, veldig lettlært og liker å jobbe, skal begynne med rally med henne i sommer. Men ønsker meg en hund til, en større og mer krevende hund. Synes hundetrening er kjempemoro og vil ha en hund som liker å jobbe og knytter et tett bånd med eier. Er ny i hundesport verden, men lyst å prøve LP/rally, nosework og eventuelt prøve ut noe bruks, kommer sikkert til å dra på flere kurs. Vil ha en leken hund som liker apport og drakamp, og en som krever mye fysisk aktivitet. Opptatt av positiv trening, grensesetting og struktur, kan tilby ca 2-3 timer aktivitet hver dag i form av tur og trening. Her i hus må hund jobbe for mat og lek. Har tenkt mye på Chodsky Pes eller Beauceron, men litt usikker på om de er så "intens" som jeg vil at en hund(for meg) skal være. Har også tenkt Australian Sheperd, Border Collie eller Belger. Kommer til å lete etter en bra oppdretter som er fokusert på mentalitet og bruksevne, helst brukslinjer. 

Har også katt forresten, og det bor mange forskjellige dyr på gården jeg bor på, plus to naboer på samme tun med sine hunder og katter. Hunden trenger ikke å være supersosial da jeg vil ha en hund som er fokusert på meg, men må jo kunne takle at det av og til skjer mye her på gården. Dog veldig rolig inne hos meg. 

Håper noen har et tips til rase, og om de nevnte rasene er noe som kunnet passet meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som du vil ha en retriever eller gjeterhund. Beauceron er forsåvidt en gjeterhund, men det er få av dem i Norge og potensielt vanskelig å finne gode individer. Jeg kjenner til et par chodsky pes, men de er det også få av og litt variabelt med arbeidslyst, tenker jeg.

Hvis du ser hvilke raser som kommer høyt i LP og bruks så er det mye retrievere og border collie, samt en og annen malle og schæfer. Med tanke på nosework så ville jeg kanskje hatt en knapp på retriever. Hvis du virkelig vil satse på hundesport så bør du går for raser som gjør det bra i de sportene du er mest interessert i. Aussie og belger av brukslinjer kan også komme ganske langt. Jeg pleier ikke å anbefale jaktvarianter generelt sett, men jeg tror kanskje du kunne få mye ut av en jaktretriever.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er helsa på jaktretrieverne? Og hva er forskjellen på Labrador, Golden og Flat Coated? Og er det vanskelig å finne oppdretter som ikke har mange års ventetid? 

Tenkte ny valp neste år?

Problemet mitt er at jeg har lyst på alt av hunder! Veldig forelska i Border Collie, Malle og Beauceron men redd for å ende opp med nervevrak. 

Har møtt et par jaktlabradorer, fullt fokus på eier, flott hunder og veldig intens. Drømmehund egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, krismooon said:

Hvordan er helsa på jaktretrieverne? Og hva er forskjellen på Labrador, Golden og Flat Coated? Og er det vanskelig å finne oppdretter som ikke har mange års ventetid? 

Tenkte ny valp neste år?

Problemet mitt er at jeg har lyst på alt av hunder! Veldig forelska i Border Collie, Malle og Beauceron men redd for å ende opp med nervevrak. 

Har møtt et par jaktlabradorer, fullt fokus på eier, flott hunder og veldig intens. Drømmehund egentlig

Mitt inntrykk av jaktgolden er at helsa generelt er OK - på nivå med golden forøvrig. Leser enkelte her inne som rapporterer om en del problemer med hunder de kjenner, men jeg får det rett og slett ikke til å stemme med det jeg ser eller hører forøvrig. Men vært obs på HD, AD, allergier (spesielt hud), iktyose og øyeproblematikk ved valg av oppdretter. Seriøse oppdrettere tester for slikt. Flat har jeg samme inntrykket av, men er usikker på hvordan det er med kreftproblematikken i rasen. Jaktlabbe har jeg ikke nok oversikt over til å kunne si noe om, men synes mange av dem er ekstremt tynt pelsa.

Det er veldig forskjellig praksis når det kommer til bruk av venteliste eller ikke. Noen lover deg valp og så må du vente til din tur, andre lover ingenting og velger valpekjøpere blant interessenter når valpene er født - altså ikke noe førstemann til mølla. Det begynner å bli en del jaktgoldenoppdrettere i Norge (uten at jeg kan gå god for alle), og i Sverige er det flere. Jaklabbe er vel litt mindre vanlig, men Sverige er en mulighet der også. Flat er det en del oppdrettere av, men usikker på hvor mange av dem som har bruksegenskaper i førersetet så det må du ta høyde for ... samt Sverige, da. Så ønsker man seg valp er det bare å begynne forarbeidet og så begynne å pleie kontakt med aktuelle oppdrettere. Vil tro det skal være mulig på et års tid dersom man fremstår som en opplyst kjøper med et gjennomtenkt valg av rase, med en god plan for valpetiden og for bruk ellers. Å være fleksibel når det kommer til kjønn og for all del ikke begynne å komme med fargepreferanser (mange stryker deg tvert) hjelper også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstår er chodsky pes en ganske liten rase i Norge og det er en del allergi, samt litt epilepsi og noen tilfeller av manglende testikler på rasen. Det har blitt publisert en helseundersøkelse i vår som kan være interessant å se på, det er bare å google chodsky pes helse :) Noen eksempler av rasen ser ut som helt fantastiske brukshunder, men jeg har også hørt at det kan være stress og mye lyd på enkelte. Og mye vokt, de er jo en voktende rase. Hadde vært fint å høre mer om rasen av noen som har peiling, for de bra individene virker som veldig spennende brukshunder :)

Ellers syns jeg aussie fra brukslinjer virker som et bra alternativ for deg, uten at jeg kan aller mest om de negative sidene av rasen, men det er vel flere med aussie på forumet her som kanskje kan fortelle mer om rasen :)

Malle høres også ut som kan passe deg, samt groenendael fra brukslinjer. 

Noen som vet om hollender ville vært verdt å vurdere for TS? Jeg kan ingenting om dem, men de er vel heftige brukshunder. 

Og retrieverne da :) En god toller er en bra brukshund, samme med jaktgolden og flat. Etter min erfaring blir retrieverne ofte litt sent modne (har fått høre at de blir voksne når de fyller fem? ), kanskje særlig hannhundene, men dette er selvfølgelig individuelt. Flat har jeg dog hørt så mye om høy kreftforekomst på, så det virker litt skummelt syns jeg. 

Det høres ut som en border collie fra rette linjer også hadde passet deg :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...