Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste hverdagstreningstips til ny valp!


Ivrig
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Har dere noen gode tips til hvordan vi bør begynne å trene med valpen fra den dagen den kommer i hus?

 

Vi skal selvfølgelig på valpekurs, men jeg tenker alt det viktige før det? De første timene, dagene, ukene på nytt sted.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken hverdagslydighet fra valp til voksen gir en god steg for steg innføring uten at det blir for overveldende for hverken valp eller eier.

Det viktigste i starten er at valpen blir trygg på sine nye omgivelser før en begynner med sosialisering og miljøtrening i nye omgivelser. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hvor mye dere har trent hund før, så dette blir veldig generelle råd.
Helt i starten er det viktigste at valpen lærer at det er trygt og godt å være hos dere, at dere er snille og morsomme og fine å være rundt. Gi den tid til å bli trygg, gi den masse nærhet den mister fra mor og søsken, lek sammen, klapp og kos om den liker det, gi den ro når den trenger det. Prøv å begrense antall besøkende så valpen får falle til ro og bli kjent med den nye familien sin i eget tempo. Noen valper trenger ganske kort tid til å tilpasse seg nytt hjem, andre trenger mye tid. 

Når det kommer til konkret trening ville jeg ventet til valpen føler seg helt trygg og passet på å "leke" trening, altså at valpen oppfatter det dere driver med som lek og moro ting dere gjør sammen. Generelt ville jeg belønnet adferd jeg liker mer enn å ha en veldig plan for hva man vil trene, men vet mange andre mener det aldri er for tidlig å starte. Det kommer jo litt an på hva dere skal bruke hunden til, tenker jeg. Med mindre dere har klare planer om å nå et høyt nivå innenfor hundesport er det ingenting dere må gjøre før valpekurs utover å vise valpen at den er trygg med dere og at dere er morsomme folk. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...