Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur eller ikke bur


Ivrig
 Share

Recommended Posts

Vi er begge uføre og er hjemme om dagene. Derfor kommer ikke hunden til å være noe særlig hjemme alene. Når jeg sier bur, er det med tanke på "tilfluktsted". Leser at en del er for og en del er i mot. Hva tenker dere? Er det noe man bør ha? Understreker nok en gang at dette skal være til frivillig bruk av hunden, ikke et oppbevaringsbur. Vi har nemlig et bur i garasjen, så det er ikke noe vi trenger å kjøpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ivrig skrev:

Vi er begge uføre og er hjemme om dagene. Derfor kommer ikke hunden til å være noe særlig hjemme alene. Når jeg sier bur, er det med tanke på "tilfluktsted". Leser at en del er for og en del er i mot. Hva tenker dere? Er det noe man bør ha? Understreker nok en gang at dette skal være til frivillig bruk av hunden, ikke et oppbevaringsbur. Vi har nemlig et bur i garasjen, så det er ikke noe vi trenger å kjøpe.

 

Vi hadde bur uten dør stående fremme når vi hentet vår hund. Han brukte det mye som valp, og sov konsekvent i buret ganske lenge. Etterhvert som han fikk mer og mer frihet i leiligheten (tok ned valpegrinder etterhvert som han sluttet å tygge på ting osv.) valgte han seg andre steder å sove, og da tok vi bort buret fordi det tok så mye plass (stor hund). Men er glad for at det sto fremme så han kunne velge å trekke seg tilbake, og at han ble vant til det i forhold til bur i bil og etterhvert også hos veterinær. Jeg er veldig glad for at hans første erfaring med bur ikke var hos veterinær!

Edit: Han hadde hundeseng utenfor buret også som valp, men valgte lenge å sove inni buret.

Endret av trill
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke bur utenom i bil og på utstilling! Hunden har gangen og badet når den er alene hjemme og om natten og noe mer avgrensing trenger jeg ikke. Jeg mener at bur til hund er for late eiere... min hund har fristed over alt i leiligheten, jeg plager henne ikke når hun sover, men legger seg som oftest ved ytterdøren for det er det kjøligst. Har dere bur i bil så er det som oftest ikke mer tilvenning som trengs f.eks. med tanke på veterinærbesøk, utstilling, hotell, fly og steder der de ofte må sitte litt i bur. Jeg har forresten hatt med min hund på jobb siden jeg fikk henne 10 uker gammel og det er ingenting som er bedre enn en hund som kan ligge og slappe av selv om folk tråkker rundt og prater med hverandre, jeg er glad jeg jobbet med å få henne rolig uten å passivisere henne med bur for det får jeg masse igjen for nå. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man velger bur som et sovested når valpen faktisk er trøtt og sliten er helt greit, og så ut igjen når valpen er ferdig uthvilt. 

Er det derimot snakk om et oppholdssted, f.eks ved alenetid eller natten gjennom, anbefaler jeg å følge Mattilsynets retningslinjer, det er viktig med plass til å bevege seg både for komfort og for å regulere varmen. Også burde ingen bli tvunget til å måtte ligge helt opp i oppkast eller annet dersom et slikt uhell skulle oppstå. 

EEC6E66E-E4B2-48EE-8EA8-1F339465E87B.jpeg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...