Gå til innhold
Hundesonen.no

Utfordringer med ikke-husren valp 9 måneder


Ludo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har en hannhund på 9 måneder, liten blandingshund. Fra han var bitteliten valp har han sovet i hundeseng på badet ved siden av soverommet vårt, med døren åpen. Han elsker varmen i gulvet, og ser ut til å trives godt på badet. Han ligger i ro der hele natten.

Det første problemet er at han ikke er 100% husren enda. Den første tiden etter han kom hjem til oss 8 uker gammel tok vi han ut først to ganger hver natt, deretter én gang, men nå klarer han fint å holde seg en hel natt hvis han må.
Vi har ellers hele tiden tatt han ut flere ganger i timen, og alltid etter at han har sovet, spist/drukket og lekt.
Han har nå begynt å gi beskjed om at han vil ut, men noen ganger gjør han det altså fortsatt ikke. Vi tar han fortsatt ut veldig ofte, og går i tillegg flere faste tisseturer med han hver dag, den siste alltid rett før vi legger oss.
Han har aldri blitt kjeftet på eller straffet for å gjøre fra seg inne.

Nå er det tydelig at han forstår at det ikke er lov å gjøre fra seg inne, og han gjør det utelukkende når ingen ser han. Det er lett å se det på han når han tenker å gjøre fra seg, han lusker stille rundt i kroker eller omkring møbler eller gjenstander samtidig som han følger oss med blikket for å se om vi ser han. Hvis han får øyekontakt med oss stopper han opp uten å gjøre noe. Vi tar han rett ut når vi ser tegnene og han gjør da ofte fra seg ute. Hvorfor han fortsatt finner på å både tisse og bæsje inne når han får mulighet, forstår jeg ikke. Det er ikke lenger daglig at han gjør fra seg inne, men fortsatt flere ganger i uken. Og da er det ikke bare på natten, men også mens vi er hjemme og sitter på stua. Altså har han mulighet til å gå til døra og gi beskjed om at han vil ut, men går heller å gjemmer seg unna for å tisse/bæsje inne.

Det andre problemet vi har er på natten, når han sover på badet i sengen sin, da går han ofte i stua og tisser og/eller bæsjer. Vi får naturligvis som regel ikke med oss dette når vi sover på naborommet, og oppdager det ikke før på morgenen.

Nå har det begynt å bli fuktskader på parketten i stua, og vi har forsøkt å flytte hundesengen hans inn på soverommet vårt for at vi skal kunne avverge disse tisse og bæsje-rundene hans i stua på natta. Men det som skjer er at han hopper opp i sengen vår. Jeg sier bestemt "nei" og legger han tilbake i sengen sin. Han stritter hardt i mot og hopper rett opp i sengen igjen. Og slik fortsetter det helt til jeg blir så fortvilet at jeg gir opp. Jeg har også forsøkt å ha han i bur på soverommet, men han ligger da og piper og skraper for å komme seg ut, og jeg synes rett og slett for synd i han til å la han ligge sånn så lenge.

I min fortvilelse lurer jeg på om noen av dere andre hundfolk der ute har erfaring med dette eller har tips/råd om hva vi bør gjøre? Alle svar mottas med stor takk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt ukjent at miniatyrhunder kan bruke lang tid på å bli husrene, dessverre.

Når det gjelder om natten, hjelper det å avgrense med kompostgrinder, heller enn buret? Om det skal funke må dere nok også holde ut en natt eller to med syting for at han skal skjønne at det ikke hjelper.

Går han noen ganger til døra for å gi beskjed om at han vil ut, enten for å gjøre fra seg eller bare gå ut? Det ville jeg isåfall belønnet. Om det ender med at han går på døra litt oftere og uten grunn en stund så får det så være.

En annen ting jeg ville prøvd er å legge ut aviser der han gjør fra seg oftest, og så flytte de gradvis mot utgangsdøren. Jeg er i prinsippet motstander av å lære hunden å tisse inne på aviser/pads, men som en del av hustrening på en 9 mnd gammel unghund må man bare prøve. Dere kan også prøve å lage en innhegning av kompostgrinder rundt sengen hans om natten, og legge en avis i et hjørne der. Så slipper dere ihvertfall at han gjør fra seg på stuegulvet og det blir liggende hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite innspill så ble min hund (som også er av liten rase) stresset av å ha hele leiligheten om natten, så hun gjorde også fra seg inne når vi prøvde dette. Det ble alt for mye for henne å holde oversikt over alle rommene når hun skulle sove. Vi har aldri brukt bur, men har nå en løsning der hun sover i gangen utenfor soverommet. Der står døren oppe til badet om hun trenger varme, men ellers er alle de andre rommene lukket. Jeg lurer på om dere må begrense litt hvor hunden kan bevege seg på natten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...