Gå til innhold
Hundesonen.no

Diabetes hos hund


Suxa
 Share

Recommended Posts

Hadde en jamthund som fikk diabetes en stund etter hun var drektig. Merket det av at hun fikk grå stær på øynene. Gikk veldig raskt så vi prøvde insulin en stund men det utviklet seg så raskt at det ikke var mulig å operere.. de mente det den grå stæren kunne ha blitt forhindret hvis hun hadd blitt kastrert, men vi oppdaget det dessverre for sent så hun måtte avlives ?Hvis det er tispe du har ville jeg iallefall hørt med veterinær om kastrering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon. Er dessverre en hannhund (ble kastrert for testikkelkreft i vinter), så ikke noe å hente der.

Var det mye jobb med å forsøke å finne riktig dose insulin? Dyrlegen her mente at det kunne være snakk om blodsukker målinger hver andre time i flere uker, opptil måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange mennesker holder sin diabetes "i sjakk" ved å trene, så skulle tro at hunder kan gjøre litt av det samme. (jeg kan definitivt ikke noe om hunders anatomi og fysikk altså, bare så det er sagt). Mange mennesker trener mye (helsestudio, jobber, går turer osv....) for å holde blodsukkeret nede (mange klarer seg derfor ute medisiner hvis det er type 2 Diabetes de har). Litt høyt blodsukker er jo ikke farlig, mens alt for høyt absolutt ikke er bra! Litt godbiter sammen med trening skulle vel ikke utgjøre noen stor fare mht blodsukkeret, men alt med måte...Forbigående høyt blodsukker er ikke farlig, men langtids-høyt blodsukker kan gi skader på øynene, nyrene og føligheter i hender (fingre) og føtter. (dette er hva jeg har erfart i min jobb på Nyretransplantasjon på Rikshospitalet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange mennesker som får ett mye bedre liv ved å kutte karbohydrater. Mange blir kvitt plager med diabetes da blodsukkeret holdes stabilt. Så jeg ville begynt med å kutte ned på tørrfor og gå over til råforing. Selvsagt i samarbeid med dyrlegen så man har  kontrollen- for er vel ikke like lett å sjekke blodsukkeret på en hund som mennesker?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har begynt med insulin og har lagt om til så mye råforing som er tilrådelig for den aktuelle hunden.

Boldsukkeret har falt overraskende raskt, langt mer enn tilrådelig på mennesker med en beskjeden dose. Får tett oppfølging av veterinær fremover, men ser at dette kan bli utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingeborg skrev:

Vi satte sprøyter to ganger om dagen i halvannet år. Hun ble gradvis dårligere. 

Målte dere hyppig blodsukker? Insulinet går bra, men hunden liker ikke å bli stukket for å måle blodsukker.

Håper vi har funnet en ok dose nå. Ligger litt høyt om kvelden, men har godt med energi på dagen. Når vi begynte falt blodsukkeret for raskt og den var bare slapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...