Gå til innhold
Hundesonen.no

Praktisering av hundeloven (båndtvang, bilsikring, hund med på handletur/barnehagelevering)


Saraha
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver å få et ekte bilde av hverdagen med hund, spesielt rundt hvordan man forholder seg til/praktiserer hundeloven, og hvordan den kan integreres i hvardagen. Jeg har vokst opp med hund (men i et annet land og i en annen tid, der båndtvang, bur i bilen osv. var uhørt), og går nå til verks med en grundig vurdering på om det er gjennomførbart å skaffe oss hund nå. Både lysten og viljen er sterk for å få det til å fungere!

Vi har små barn med alt det innebærer, og bor i enebolig med hage på en liten plass i Sogn og Fjordane med mye skog, fjell, fjord, men også mye beitemark. Bor også i gåavstand til et naust der det hadde gått å bade/leke i vannkanten med hund. Vi har tenkt på mye, men det er sikkert ting vi ikke har tenkt på – derfor dette innlegget. Vi vurderer Lagotto, spansk eller portugisisk vannhund, eller Cobberdog (her er vi ikke ute etter for- og motargumenter for blandingshunder, designerhunder, bare sånn at det er sagt :) )  

Så, hvordan praktiserer man båndtvang? Vi har f. esk mange fine og lite brukt turstier gjennom furuskogen rett ved inngangsdøra. Jeg har snublet over rømte sauer her noen ganger. Er det innafor å slippe en veloppdragen hund løs på turer her for at den skal kunne springe fritt? Hvordan kan man ellers la hunden springe fritt? Her er det lite egnede innegjerdede plasser siden vi bor på et lite sted med begrenset fasiliteter, men 5-6 måneder uten å få springe fritt virker ganske kjipt. Hvordan gjøres dette rundt om i distriktsnorge?

Sikring av hunden i bilen? Må man ha bur? Sele i baksetet? Men da må stakkaren sitte midt imellom en 3 åring og en 5 åring. Litt trangt, og muligens litt plagsomt, både for hund og barn. Sele trukket bakover til bagasjerommet? Er det da forsvarlig å også ha bagasje der samtidig når vi drar på langtur/ferie? Det er snakk om en Tesla model S med meget upraktisk utforming på bagasjerommet mtp bur.

Hvordan praktiseres/tolkes hundeloven om at det er forbudt å feste hunden utenfor inngangen til offentlige plasser? Dersom hunden er trygg med å vente i 5 – 10 minutter alene, er det da innafor å feste den et sted bortenfor inngangen, der folk ikke må gå forbi (og selvfølgelig der hunden har det fint)? Igjen, vi bor på en liten plass, så tyveri av hund er ikke den største utfordringen her. Og hva med f.eks om vi skulle sykle/gå til barnehagen/skolen for å levere og hente? Samme greia der – er det forsvarlig å ha med hunden og pass på at den er festet et stykke unna der folk ferdes til og fra? Tenker at da kan vi kombinere tur med andre gjøremål for dagen.

Mange spørsmål her, og noen ganske betente. Som sagt så prøver vi å tenke gjennom alle mulige utfordringer før vi evt skaffer oss hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Saraha said:

Så, hvordan praktiserer man båndtvang?

Man har hunden i bånd.

9 minutes ago, Saraha said:

Vi har f. esk mange fine og lite brukt turstier gjennom furuskogen rett ved inngangsdøra. Jeg har snublet over rømte sauer her noen ganger. Er det innafor å slippe en veloppdragen hund løs på turer her for at den skal kunne springe fritt?

Nei. Selv verdens lydigste hund kan skremme vilt.

10 minutes ago, Saraha said:

Hvordan kan man ellers la hunden springe fritt?

Det kan man ikke, med mindre man har tilgang til områder som er fritatt båndtvang.

12 minutes ago, Saraha said:

Sikring av hunden i bilen? Må man ha bur? Sele i baksetet?

Det kommer an på hvem man ønsker å sikre; hund eller passasjerer. En sele vil mest sannsynlig ta livet av hunden i et kraftig sammenstøt, og det samme gjelder en del bilbur. De er rett og slett ikke produsert for at hunden skal overleve, men for å sikre passasjerer mot "løse gjenstander". I farta kommer jeg bare på to typer bur som også er utformet for å ivareta hunden i en ulykke; Herkules/4Pets og Variocage. Selv har jeg Herkules som jeg har klart å trø inn i en Opel Astra; ikke superpraktisk men det går.

18 minutes ago, Saraha said:

Hvordan praktiseres/tolkes hundeloven om at det er forbudt å feste hunden utenfor inngangen til offentlige plasser? Dersom hunden er trygg med å vente i 5 – 10 minutter alene, er det da innafor å feste den et sted bortenfor inngangen, der folk ikke må gå forbi (og selvfølgelig der hunden har det fint)? Igjen, vi bor på en liten plass, så tyveri av hund er ikke den største utfordringen her. Og hva med f.eks om vi skulle sykle/gå til barnehagen/skolen for å levere og hente? Samme greia der – er det forsvarlig å ha med hunden og pass på at den er festet et stykke unna der folk ferdes til og fra? Tenker at da kan vi kombinere tur med andre gjøremål for dagen.

Så lenge den er festet såpass langt unna inngangen at folk ikke må gå forbi den forstår jeg det sånn at det er er lov, ja. Personlig hadde jag aldri i livet satt fra meg hunden uten tilsyn på et offentlig sted uansett, men det er nå meg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis håndheves hundeloven i svært liten grad, så lenge hunden ikke gjør skade på noe eller noen. Politi og viltoppsyn har uregelmessige tilsyn og bøtelegger vanligvis noen for brudd på båndtvang her og der, men etter min mening alt for lite. Og hvert år drepes det både sau og vilt av disse aldri så lydige, snille hundene, der instinktet slo inn i et øyeblikk de var ute av syne for eieren.

I båndtvangstiden kan hunden aktiviseres med sykkel/trekkturer, kløv, inngjerdede områder, eller tur i langline. Jeg ville ALDRI sluppet løs en hund, uansett hvor veloppdragen, på områder jeg vet det kunne finnes vilt eller beitedyr i båndtvangstida (forsåvidt ikke utenfor heller). I båndtvangstida kan jeg finne på å ha hund løs i treningssituasjon, dvs. lydighetsøvelser/agility på tilrettelagt treningsområde, evt. parkeringsplass, idrettsbane eller lignende. Ellers ikke.

Man MÅ ikke ha bilbur, men det er den tryggeste måten å beskytte passasjerer mot mange kilo flyvende hund i en kollisjon, eller bare forstyrrelse av fører. Bilbelte vil begrense mengden flyvende hund, men kunne gi hunden større skader, og faren for å forstyrre fører er større.

Om det å forlate hunden uten tilsyn på offentlig sted - er noe jeg aldri ville gjort. Mange gjør det (vi bor rett ved en stor barnehage, og det skjer så godt som daglig), og igjen håndheves det overhodet ikke fra politiets side. Men det handler ikke om at hunden kan bli stjålet. Det skal så lite til før det skjer et uhell med et barn eller en annen hund, og din hund står bundet uten mulighet til å forsvare seg. I verste fall er det din hund som må avlives for å ha bitt et barn, eventuelt risikerer du en hund som blir redd og aggressiv rundt barn, hunder eller andre folk og må skjermes resten av livet. Stort sett går det selvfølgelig bra, men det skal bare den ene gangen til... Jeg har brukt mange år, timer og tårer på å rehabilitere min eldste hund som kom i slosskamp da en løs hund kom bort mens han var bundet. Da satt jeg ved siden av og fikk avbrutt det veldig fort, men han har likevel vært påvirket av det resten av livet. Jeg prøver så godt jeg kan å overse de som setter igjen hunden sin utenfor barnehagen, men særlig når hentingen kanskje tar litt lengre tid enn forventet, eller en annen hund kommer forbi og utagerer, så kommer alle følelsene tilbake der jeg har strevd for å få min egen hund trygg igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man en oppegående, ansvarlig eier holder man hunden i bånd eller på inngjerdet tomt hele båndtvangen. Båndtvangen er først og fremst til for å beskytte vilt og fugl i yngleperioden, og selv om hunden ikke jager vil den kunne forstyrre og ødelegge for ville dyr. Det er også en særdeles dårlig idé å slippe hunder i områder med beitedyr. Selv snille og veloppdragne hunder kan finne på å jage sau.

Å ha hunden sittende i midten av to barn blir nok for trangt med tanke på størrelsen på rasene og blandingen dere vurderer. Det sikreste for både hund og passasjerer er helt klart et skikkelig bur som er laget for en evt. bilkrasj. Bur er også mye mer praktisk med tanke på at hundene ofte er skitne og våte etter tur. Noen hunder biter og ødelegger også inventar i bilen, så det er en annen ting som taler for bur.

Å forlate hunder bundet på offentlig sted er frarådet, selv om det er så langt unna inngang at det er lovlig. Tyveri er det minste problemet, problemet er at det kan komme folk, barn eller hunder bort til den. Selv om man kjenner hunden sin godt kan man aldri forutsi hva den kan finne på i en slik situasjon, hunden kan skade andre eller bli skadet selv.

Endret av Tyttebæra
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i det som tidligere var Sogn og Fjordane, i ei bygd med fjell og beiteområder. Jeg forstår godt at det kan være fristende å slippe hund på lite brukte turstier, men båndtvangen er jo for å beskytte småvilt, ikke mennesker. Og hunden trenger ikke ha onde hensikter for at det kan forårsakes skade, det holder at den uforvarende skremmer opp el. Det absolutt beste du kan gjøre er å holde hunden i bånd. På mange måter er det synd at spørsmålet i det hele stilles, for det sier noe om hvordan regelverket på det jevne blir etterlevd; sånn passe... Siden du bor landlig til finnes det kanskje en bonde du kan spørre fint om å la hunden løpe på feks nyslått mark? Det er jo ikke veldig ofte den vil få mulighet til akkurat dette, for nyslått mark er nyslått bare en kort periode, men når den er det, så er det i hvert fall ikke fare for at der er småvilt å tenke på. Spørsmålet er mer om marken er inngjerdet evt ligger slik til at det ikke grenser til vei el andre områder hunden ikke bør komme til. Siden jeg har vokst opp på gård og den fortsatt er i familien, så er dette en av tingene som gjør båndtvangtiden håndterlig føler jeg. Jeg har også noen andre områder som er inngjerdet og uten vilt og kan brukes til frislipp,  og det er så gull verd med stor hund som trenger å lange ut litt. I bil bruker jeg stort sett bur, men av og til sele, litt avhengig av hva man trenger plass til i bilen. Jeg setter aldri hunden alene i nærheten av offentlig sted, men nå har jeg en usikker og reaktiv sak som ikke håndterer dette. Uansett tenker jeg at det absolutt tryggeste er å unngå slikt da du ikke har kontroll på omgivelsene hunden blir stående i. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i ett rimelig tett befolket området. Så det er veldig få som våger å ha hunden sin løs her. Jeg har mine hunder i bånd de fleste steder, men har de likevel løs daglig. Mine hunder holder seg veldig nært meg, og søker ikke ut og vekk. De er veldig lydige, og har heldigvis ikke mye jaktinnstinkt. Men de er jo likevel hunder... Så sikker kan man aldri være.

Vi bor rett ved en fint, lite, oversiktlig område ved sjøen hvor vi går på tisseturer. Der går de gjerne løs hvis det ikke er andre folk/hunder der. Fugler hekker på holmer og øyer, så de er trygge

Hundene er løse på treninger, men da er de jo også rett ved min side.

De kan være løse på ett inngjerdet område vi har kun 5 minutters vandring fra huset (liten lokal hundepark)

Og de kan være løse i skogen der jeg vet det ikke er vilt (vi har små øyer av skog mellom boligområder) Men går vi der det KAN være hjort/elg/sau eller andre dyr/fugler så tar jeg de i bånd.

Har aldri parkert hundene mine ved butikker eller andre steder hvor jeg går en liten, rask tur vekk fra dem (det er fordi jeg ikke kan være sikker på at ingen oppsøker dem)

De får aldri være alene i hagen uten at jeg er til stede (vil ikke at de skal lære seg å vokte og bjeffe på forbipasserende)

De er alltid i bånd der andre folk oppholder seg, og selvfølgelig langs veier og lignende. Dvs de fleste steder

Det er mange hunder i område jeg bor, og mange av dem er aldri løse. De går alltid i bånd. Hver tur, året rundt. Ofte er det fordi de går turer der det ikke er trygt å la hunden gå løs. Og de fleste stoler ikke på hunden sin. Har man aldri trent innkalling og lignende så blir det gjerne sånn.

(Jeg syns det er synd på disse hundene, spesielt fordi jeg ser hvor mye glede hundene mine har av å være løse. Gjerne med andre gode hundevenner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

Og de kan være løse i skogen der jeg vet det ikke er vilt (vi har små øyer av skog mellom boligområder) Men går vi der det KAN være hjort/elg/sau eller andre dyr/fugler så tar jeg de i bånd.

 

Hvordan kan du se at det ikke ligger rådyrkalver der. f.eks? De er ofte veldig godt skjult, men en hundenese har ikke noe problem med å finne dem, og skremme bort moren fra å komme til dem igjen. Fire rådyrkalver ble drept i nettopp et slikt område i forrige uke...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at man tenker på dette med båndtvang før man får seg hund, det virker jo så enormt strengt. Jeg tenkte på det jeg også, men oppdaget heldigvis fort at det ikke er noe problem egentlig. Jeg er ELSKER langline. 15 meter line er tilstrekkelig for at hunden kan boltre seg skikkelig. Min hund  har ikke så lang radius så jeg har klippet min ned til 9 meter og det er aldri for kort for oss (men jeg har en liten og lite selvstendig hund).

Angående hund i bil så kan du gjøre akkurat som du vil, jeg foretrekker bur pga sikkerhet og fordi hunden ofte er skitten etter tur og jeg synes det er greiere om jeg må forlate henne i bilen.

I nabolaget mitt er det mange som setter hundene utenfor lokalbutikken, de har faktisk et lite inngjerdet område på siden av butikkbygningen som brukes nettopp til dette. Det er skjermet og man må gå inn en port så jeg tror ikke barn osv går inn dit. Jeg ser hunder utenfor butikker hele tiden, så det virker som er en generell aksept for hos mange. Å ha med hunden på butikken er som oftest ikke nødvendig, så jeg har klart meg uten. 

Endret av HeleneFS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er uaktuelt for dere å bytte bil bør dere se etter mindre hund. Med tanke på størrelsen på rasene/blandingen du har nevnt her bør dere se på større bil, så dere får muligheten til å ha et solid bur i bagasjerommet.

Hvordan praktiserer man båndtvangen? Ved å ha hunden i bånd. Unntakene er trening på avgrenset område eller frislipp i inngjerdede, trygge områder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Hvordan kan du se at det ikke ligger rådyrkalver der. f.eks? De er ofte veldig godt skjult, men en hundenese har ikke noe problem med å finne dem, og skremme bort moren fra å komme til dem igjen. Fire rådyrkalver ble drept i nettopp et slikt område i forrige uke...

Man vet ofte hvilke vilt som lever der man bor og er godt kjent. Disse små-skogene mellom boligområder er tomme ?

(Rådyr finnes ikke i min del av landet)

Men går jeg på tur der jeg ikke er sikker, så er det på med bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at rådyr finnes i boligområder, og kan ofte bruke nettopp disse små skogområdene. Da holder de seg som oftest veldig godt gjemt på dagen, og kommer ut om natta når det er stille. Lurer også på hvor i landet dette er, siden rådyr finnes i det meste av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maren&Bunyip skrev:

Det er ikke uvanlig at rådyr finnes i boligområder, og kan ofte bruke nettopp disse små skogområdene. Da holder de seg som oftest veldig godt gjemt på dagen, og kommer ut om natta når det er stille. Lurer også på hvor i landet dette er, siden rådyr finnes i det meste av Norge.

? Jeg har levd en del år, jeg har bodd MANGE steder i Norge, og har aldri sett dådyr ?

Har sett elg, rein, hjort og andre pattedyr. Men aldri dådyr. Så jeg bor i hvert fall ikke på Østlandet eller Sørlandet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maren&Bunyip said:

Det er ikke uvanlig at rådyr finnes i boligområder, og kan ofte bruke nettopp disse små skogområdene. Da holder de seg som oftest veldig godt gjemt på dagen, og kommer ut om natta når det er stille. Lurer også på hvor i landet dette er, siden rådyr finnes i det meste av Norge.

Det er veldig lite rådyr nord for Saltfjellet. I lengde er vel det omtrent halve landet. Jada, det er en og annen godt kjent lokal stamme noen steder og noen streifobservasjoner i artsdatabanken, men i praksis går de fleste i nord uten å ha sett et rådyr hele sitt liv.

Under er hhv et utsnitt hele Nordnorge nord for Saltfjellet og et fra kun det sentrale Østlandet. Det gir en viss pekepinn - selv om et rådyr der hvor det vekker oppsikt (i nord) nok har vesentlig større sjanse for å bli rapportert inn enn der hvor de er dagligdagse skuer.
 

B0F37701-FCF0-425D-8CD9-F3813C2EDDB0.thumb.png.fd9892ad4df09cccb1cc52b183159301.png

B87D1AC7-786B-47C0-A7F7-00F44F9AFCD4.thumb.png.1de3cdb7e50f0983e5948e8aaefbc413.png

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut rådyrkalver med fugleunger da. Det er en grunn til at det er båndtvang nå, og det er at de små er for svake til å klare seg selv. Ja, selvfølgelig dør en masse av andre årsaker og andre ville dyr, men ingen det finnes så mange av som hunder i Norge.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Bytt ut rådyrkalver med fugleunger da. Det er en grunn til at det er båndtvang nå, og det er at de små er for svake til å klare seg selv. Ja, selvfølgelig dør en masse av andre årsaker og andre ville dyr, men ingen det finnes så mange av som hunder i Norge.

jada jada jada

Som sagt tidligere, der det er mulig for at hundene mine kan plage/drepe o.l andre dyr, går de ikke løs. Går vi på beitemarker, fuglereservat osv så går de i bånd. Også om vinteren. I skog der det lever elg og/eller hjort går de heller ikke løs

MEN jeg er velsignet med hunder som tasler rundt på stier hvor det ikke hekker fugler. Sikkert fordi det er så mange turgåere der. Dumt å legge egg på stier som blir mye brukt.

Slapp av; jeg passer på dem. Men med lydige hunder uten noe særlig jaktinstinkt, så får de mer frihet. Det finnes (spesielt i drabantbyer) områder (grønne lunger) som det ikke lever annet enn små maur. Og kanskje noen mus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår går løs kun et par-tre ganger i året (med unntak av på inngjerdet område) fordi jeg ikke stoler på at han kommer om han ser vilt/ekorn/katt etc. Det er nok den delen av hundeholdet vårt jeg aller helst skulle endret på, men vi har foreløpig ikke klart å lære inn en innkalling som gjør at han bryter når han først bikker over i jakt. For å la han få strekke ut i blant har vi et par steder som er gjerdet inn som vi reiser til med relativt jevne mellomrom, også bruker vi en del langline høst, vinter og sensommer. Bruker ikke langline vår/forsommer ettersom det er mye rådyr her vi bor, og med 15 meter å gå på tror jeg hunden veldig fint kunne funnet en kalv litt av stiene - vi ser voksne rådyr med helt ned til 10 meters avstand til oss rett som det er.

Jeg ville aldri bundet hunden min utenfor butikk eller annet, fordi jeg ikke har kontroll på hva andre folk/dyr finner på og fordi jeg vet at 40 kg veldig glad hund fort kan tolkes som farlig sett med andre øyne enn mine. 

Vi har to biler, én med bur i bagasjerom og én med sele i baksetet. Vi bruker nesten utelukkende bilen med bur når hunden skal med, men har ordnet sele osv. til den andre bilen så vi har mulighet. Da trenger vår hund (40 kg hannhund) ganske mye av baksetet. Har selv sittet sammen med han i baksetet, det gikk helt fint, men jeg ville ikke belaget meg på å ha hunden i sele mellom to så små barn i bil, både for barna og hunden sin del. Ville aldri hatt hund utenfor bur sammen med bagasje i et bagasjerom, uansett. Til mindre hunder kan det hende det finnes burløsninger som passer i en tesla, enten bagasjerom eller i baksetet. 

Endret av trill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på dette er jo egentlig ganske enkelt: Ja, en må følge loven. Dessverre.

Båndtvangen virker kjipere enn den er, hundene til oss som følger dette har det faktisk helt fint. Det er masse man kan finne på, men det er ikke innafor å slippe hunden i skogen, nei, eller noen andre steder med mindre det er et område med unntak. Det er både ulovlig og lite reflektert, og etter min mening ikke greit i det hele tatt, ikke bitte litt heller. Jeg bor midt i oslo by, og selv her kan løse hunder skremme ekorn, fugler og piggsvin. Vilt finnes over alt, også uten kløver og horn.

Det finnes lange bånd, og masse aktiviteter man kan gjøre. Hvis dere går for vannhund vil kanskje hunden like å svømme i langline. Som hundeeier anser jeg det som en ganske viktig plikt å respektere naturen, og båndtvangen er der for en grunn. Hvis det går sau i området er det bare nok en grunn til å følge den.

Jeg møter mange hundeeiere med løse hunder som føler seg over loven om båndtvang, og jeg må innrømme at jeg kan bli ganske provosert av det. Jeg har en 3 kilos papillon, som har et ikke-eksisterende jaktinnstinkt og en radius på 20 cm, og selv jeg tar hensyn; Både i byen og i skogen. Hundene du nevner som aktuelle er store nok til å gjøre mye skade, uansett hvor snill og lydig. Så hvordan båndtvang praktiseres: Ha på bånd. 

Å binde hund utenfor steder burde man jo klare å jobbe rundt. Noe kan skje med hunden, hunden kan bite noen som prøver å hilse - den er generelt utenfor din kontroll. Jeg ville aldri gjort det, med noen hunder jeg har hatt, men jeg bor også nært butikken og tar heller en ekstra tur ut. Ser det gjort stadig vekk, og ringer ikke politiet av den grunn, men se an hunden.

Endret av Ia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Rufs said:

? Jeg har levd en del år, jeg har bodd MANGE steder i Norge, og har aldri sett dådyr ?

Har sett elg, rein, hjort og andre pattedyr. Men aldri dådyr. Så jeg bor i hvert fall ikke på Østlandet eller Sørlandet ?

Dådyr finnes ikke i Norge, iallefall ikke fra naturens side, men antar du mener rådyr. Uansett: båndtvangen er også til for å verne elg, rein, hjort og "andre pattedyr". Og småvilt. Og fugler. Og beitedyr.

Jeg har gått i den samme skogen hele livet, og er ganske lommekjent, men jeg har ikke full oversikt over hvilke dyr som finnes der eller nøyaktig hvor de er til en hver tid. Men det er kanskje bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ia skrev:

Dådyr finnes ikke i Norge, iallefall ikke fra naturens side, men antar du mener rådyr. Uansett: båndtvangen er også til for å verne elg, rein, hjort og "andre pattedyr". Og småvilt. Og fugler. Og beitedyr.

Jeg har gått i den samme skogen hele livet, og er ganske lommekjent, men jeg har ikke full oversikt over hvilke dyr som finnes der eller nøyaktig hvor de er til en hver tid. Men det er kanskje bare meg.

Jeg er heldig som har disse fri-områdene hvor det ikke er dådyr eller rådyr. Jeg kan absolutt gå tur i skoger hvor det er vilt, eller fjell og daler hvor det går beitedyr. Som sagt der går hundene mine i bånd. Jeg vet med sikkerhet at det ikke er bare meg som har det sånn ?

Norge er stort, langt og er veldig variert. Jeg har faktisk trodd at de mange har det sånn som meg. At de har områder (øyer av skog) hvor det ikke er vilt. Men det er kanskje ikke mulig for flere av dere? Men det er det for meg! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

Jeg er heldig som har disse fri-områdene hvor det ikke er dådyr eller rådyr. Jeg kan absolutt gå tur i skoger hvor det er vilt, eller fjell og daler hvor det går beitedyr. Som sagt der går hundene mine i bånd. Jeg vet med sikkerhet at det ikke er bare meg som har det sånn ?

Norge er stort, langt og er veldig variert. Jeg har faktisk trodd at de mange har det sånn som meg. At de har områder (øyer av skog) hvor det ikke er vilt. Men det er kanskje ikke mulig for flere av dere? Men det er det for meg! ?

Er ikke det at jeg ikke tror deg - jeg synes bare det er viktig å velge sine ord litt med omhu her. Tror slike områder hvor man kan vite helt sikkert er veldig sjeldne, og TS nevner at de bor i et frodig og variert område med beitemark. Da funker det ikke med en "jada, jada"-holdning til båndtvangen.

Det er bedre å ha hunden i bånd en gang for mye enn en gang for lite, og slik TS beskriver sine omgivelser høres det ut som om båndtvangen må følges.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Båndtvang er en lov, ikke en veiledning. Den er ikke valgfri, og den skiller ikke mellom "snille" og "slemme" hunder eller hvor mye vilt det er i et gitt område.

Jeg vet at båndtvang er noe man er lovpålagt. Jeg bryter den. Av og til. Noen steder.

Jeg går av og til over på rød mann når jeg krysser gaten. Ikke ofte, men det kan skje der det er trygt. 
Jeg drakk alkohol før jeg var 18 år. En sjelden gang (jeg liker ikke alkohol) Men jeg gjorde det.

Jeg fant en hundeleke utenfor jobben. En brukt kong. Jeg tok den med hjem. Jeg har altså stjelt. 
osv. Noen ganger gjør jeg kriminelle ting som ikke betyr så mye. Bortsett det kan bety skrekkelig mye for enkelte personer her på hundesonen.
Har dere ALDRI latt hunden gått løs noen steder i båndtvangtiden? Selv ikke der det er trygt? Virkelig?!!! Jeg tror deg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

Jeg vet at båndtvang er noe man er lovpålagt. Jeg bryter den. Av og til. Noen steder.

Jeg går av og til over på rød mann når jeg krysser gaten. Ikke ofte, men det kan skje der det er trygt. 
Jeg drakk alkohol før jeg var 18 år. En sjelden gang (jeg liker ikke alkohol) Men jeg gjorde det.

Jeg fant en hundeleke utenfor jobben. En brukt kong. Jeg tok den med hjem. Jeg har altså stjelt. 
osv. Noen ganger gjør jeg kriminelle ting som ikke betyr så mye. Bortsett det kan bety skrekkelig mye for enkelte personer her på hundesonen.
Har dere ALDRI latt hunden gått løs noen steder i båndtvangtiden? Selv ikke der det er trygt? Virkelig?!!! Jeg tror deg ikke

For å svare på det siste: Nei, det tror jeg faktisk ikke. Ikke som jeg kan huske. I så fall var jeg ung og uvitende.

Det er ikke ulovlig å gå på rød mann hvis man ikke er til hinder for trafikken, og det er ikke ulovlig å drikke som mindreårig - det er ulovlig å selge til mindreårig. Dette er veiledninger, i motsetning til båndtvang. Du skriver også at du har hundene løs daglig, ikke et par ganger ila. livet.

Som sagt prøver jeg ikke å ta deg for noe her. Vet om flere soniser og flinke hundefolk som ser lett på båndtvangen, og jeg er uenig, men sånn er det. Men det er jo ikke det denne tråden handler om. Dette er en tråd hvor TS, før anskaffelse av hund, spør: "Må jeg følge loven, egentlig?"

Og ja, man må følge loven. Selv om man ikke liker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ia skrev:

Er ikke det at jeg ikke tror deg - jeg synes bare det er viktig å velge sine ord litt med omhu her. Tror slike områder hvor man kan vite helt sikkert er veldig sjeldne, og TS nevner at de bor i et frodig og variert område med beitemark. Da funker det ikke med en "jada, jada"-holdning til båndtvangen.

Det er bedre å ha hunden i bånd en gang for mye enn en gang for lite, og slik TS beskriver sine omgivelser høres det ut som om båndtvangen må følges.

 

På 5/28/2020 at 11:11 AM, Rufs skrev:

Hundene er løse på treninger, men da er de jo også rett ved min side.

De kan være løse på ett inngjerdet område vi har kun 5 minutters vandring fra huset (liten lokal hundepark)

Og de kan være løse i skogen der jeg vet det ikke er vilt (vi har små øyer av skog mellom boligområder) Men går vi der det KAN være hjort/elg/sau eller andre dyr/fugler så tar jeg de i bånd.

Jeg er helt enig med at jeg og andre bør velge våre ord med omhu. Men jeg skriver at jeg har hunden løs der DET ER TRYGT.

Og så skriver jeg at der det KAN være fare for å treffe vilt, der er de i bånd.

At tråden blir lagt ut hvor skrekkelig det er at hundene mine går løse noen steder er helt utrolig. 
Men det er sant at hundene mine går løs noen steder. Jeg oppmuntrer overhode ingen til å slippe hundene de ikke har kontroll på O.l. rundt der det hekker fugler, eller det ligger søte små dådyr/rådyr. Så slutt å vri på det jeg skriver. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

 

Jeg er helt enig med at jeg og andre bør velge våre ord med omhu. Men jeg skriver at jeg har hunden løs der DET ER TRYGT.

Og så skriver jeg at der det KAN være fare for å treffe vilt, der er de i bånd.

At tråden blir lagt ut hvor skrekkelig det er at hundene mine går løse noen steder er helt utrolig. 
Men det er sant at hundene mine går løs noen steder. Jeg oppmuntrer overhode ingen til å slippe hundene de ikke har kontroll på O.l. rundt der det hekker fugler, eller det ligger søte små dådyr/rådyr. Så slutt å vri på det jeg skriver. 

 

 

Har ikke vridd på noen ting, jeg. Har heller ikke sagt at noe er skrekkelig, har prøvd å være ganske imøtekommende og både sagt at jeg tror deg og ikke er ute etter å ta deg for noe. 

Poenget mitt er at det virker som om du og TS bor i ganske forskjellige områder - så at du bryter båndtvangen og er komfortabel med det er ikke nødvendigvis særlig overførbart her. 

Det var i grunnen ikke så viktig for meg å diskutere frem og tilbake her heller. Det eneste poenget mitt her er at hvis TS skaffer seg hund, så oppfordrer jeg sterkt til å følge loven. Det gjør jeg, og hunden min har det helt topp. Det er alt.

Endret av Ia
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...