Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelt bilbur til hunder av forskjellig størrelse?


Recommended Posts

Jeg går med planer om valpekjøp i løpet av 2020/2021, og har bestemt meg for å gå for en mindre rase enn den jeg har fra før. Ettersom jeg er glad i å planlegge (og spare ?), har jeg allerede begynt å tenke på bilburløsninger. Nåværende hund er ca. 23 kilo og 51 cm i manken, neste hund blir 30 cm +/- og ca. 8-10 kilo. Jeg har alltid hørt at et "trangt" bur er det tryggest - betyr det at jeg bør gå for to separate bur, i og med at hundene er av så ulik størrelse? Har noen erfaring med å få laga bur på mål der den ene delen er mindre enn den andre? Eller tror dere at det kan funke med et vanlig dobbeltbur til gutta? Jeg blir meget glad for alle innspill!

PS: gratulerer med dagen! ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret skal ikke være trangt, hunden skal ha plass til å ligge på siden. Men det skal ikke være så stort at hunden blir kastet rundt i en kollisjon heller.

Med såppas lite forskjell kan et dobbeltbur fungere helt greit, og noen har løsninger som nevnt over, så du kan fordele plassen litt.

Vi har 8 kg + 40 kg og har to separate bur. Med så stor forskjell er det definitivt best, også fordi det er enklere å flytte rundt på bur hvis bare én av hundene skal hit eller dit.

Jeg har også sett mange gode løsninger fra Kela på dobbeltbur med ulik størrelse på delene (både dobbel- og trippelbur).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle investere i nytt bur endte jeg med variocage dobbel L med noenlunde lik tankegang som deg, jeg har nå en stor sheltie på ca 50 cm og 17.5kg og håper å øke flokken etterhvert med en sheltie på litt mer normal størrelse, typisk rundt 35 cm og 8-10 kg, og har selv vurdert at da vil buret bli lite nok til den ene men stort nok til den andre med riktig justering av skilleveggen og burlengden ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...