Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed vs. Alaska Husky


Mathias Jensen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og min bedre halvdel planlegger familieforøkelse med hund nummer 2, og har kommet frem til enten alaska husky eller samojed. Fruen er noget bastant på at vi allerede har bestemt oss for samojed (for den er jo bare så skjønn ?), i mens undertegnede heller for øyeblikket mer mot en husky. I den forbindelse håper jeg noen her på forumet (fortrinnsvis med erfaring med begge raser, men alle velmente meninger er velkommen) kan komme med sine erfaringer med begge raser - både gode og dårlige, for å bistå meg med å beholde husfreden.

Om hundelivet vårt idag: Vi har nå en 2,5 år gammel border collie som trekker oss på ski, på kickbike, på sykkel, trekker pulk og på løpeturer, samt bærer kløv på fotturer. Han står i ca 30 kvm hundegård når vi er på jobb/skole og trives godt med dette, men vi synes han fortjener en kompis, samt at vi fortjener mer trekkhjelp ?‍♂️. Border collien vår er rolig i hundegård, sover for det meste når han er inne i huset og arbeider godt når han skal.

Problemstillingen: Fruen ser på en husky som en spinnvill propell som hopper og trekker i alt og alle, og jeg mener dette er et noget unyansert bilde av rasen. Samojeden er viden kjent for å være rolig og svært flink med barn, samt for gode trekkegenskaper (avhenger selvfølgelig av oppdretter). Jeg er av den formening at en husky også er svært familievennlig og kan bli en rolig hund inne med riktig oppdragelse og sosialisering, samt at den får tilstrekkelig utløp for sin energi (noe en samojed selvsagt også må få for å få frem nevnte egenskaper). Grunnen til at jeg ønsker en husky over en samojed er at man kan få denne i litt større utgave (dette er et minus ifølge min bedre halvdel ?), samt at den ofte er mer langbeint og innehar bedre trekkegenskaper. Grunnen til at fruen er skeptisk er at hun er redd for at det blir vanskelig å håndtere denne sammen med vår border collie, men her mener jeg det samme kan skje med en samojed om den ikke oppdras riktig.

Jeg takker på forhånd for alle innspill og kommentarer (også fra de som ikke er enige med meg ?), så krysser jeg fingrer og tær for at vi blir enige til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snøfrost er trekkhund-eksperten her inne. @pippin har også husky.

Men jeg tenker husky. Litt for det du sier, og fordi jeg oppfatter de som enklere hunder, og ja, de er gjerne rolige så lenge de får brukt seg nok. Og det høres jo ikke ut som er noe problem hos dere. Nå trodde jeg ikke huskyen var nevneverdig større enn samojed, men jeg kjenner ikke fryktelig mange, så sammenligningsgrunnlaget er lite. Og de jeg kjenner best er alle hanner, når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

@Snøfrost er trekkhund-eksperten her inne. @pippin har også husky.

Men jeg tenker husky. Litt for det du sier, og fordi jeg oppfatter de som enklere hunder, og ja, de er gjerne rolige så lenge de får brukt seg nok. Og det høres jo ikke ut som er noe problem hos dere. Nå trodde jeg ikke huskyen var nevneverdig større enn samojed, men jeg kjenner ikke fryktelig mange, så sammenligningsgrunnlaget er lite. Og de jeg kjenner best er alle hanner, når jeg tenker meg om.

Hei, og takk for svar.

Det er mulig den bare oppfattes som større da den kan være en del høyere en samojeden, og det er jo en grei fordel ifm. trekk vil jeg påstå. Kan for ordens skyld også nevne at vi skal ha en hannhund og at vi skal få den som valp. Gjerne kom med innspill, @Snøfrost og @pippin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH'en får du i mange størrelser. Mine er ca 55-57 cm høye og de veier ca. 18 og 21 kg. Små tisper.
Jevnt over ligger de vel på 25 kg +/-, men du får absolutt store hanner på 30 kg. også.

Samojeden har et greit spenn i høyde og vekt, de også, hvor tispene vil være mindre.
Bare sabla mye pels (og garantert mer pelsstell). Jeg har ingen erfaring med dem personlig.

Du får AH med tynn pels, med moderat pels, og godt pelset (men så langt ikke sett noen så godt pelset som samojed).

Min erfaring med AH er at det er mye hund i unghundsperioden (og selv når de får det de trenger, så kan de være i overkant kreative, likevel). Jeg har to nå, en har jeg hatt siden hun var valp, og en har jeg hatt siden hun var unghund. 
Jeg liker dem fordi det er sabla mye energi og jobbelyst (mine trekker, alltid, noe jeg foretrekker og ønsker :) ). 
De er rolige når de har fått sitt, men de måtte bli voksne før de landet (de har en noe slitsom evne til å hurtiglade når de er unghunder).

Du får AH som dasser rundt og knapt nok trekker, og du får de som trekker så det holder (og litt til).
Kjøp gjerne fra hundekjørere om du skal ha hund til trekk, og også fordi de gjerne vokser opp ute (på sommerhalvåret). 
Vær obs på at de ofte ikke er så enkle å ha som alenehund, noe som ikke blir et problem for dere, men greit å ha i bakhodet likevel. 

Ellers har @Meg siberians fra trekklinjer (som jeg ville sett på om jeg skulle ha renraset husky, sibbe fra trekklinjer altså). 
Kan sikkert hente noen tips derfra også :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første inntrykket mitt sier at det er mer mot husky dere heller. Samojeden er jo en veldig fin turkamerat, og veldig allsidig. Men ikke like ivrig i trekk (kommer som du sier an på oppdretter).

Jeg har hatt 3 huskyer (kun en om gangen) og kunne ikke vært mer fornøyd med denne type hund. Meget allsidig. At de er trekkmonstre som er helt umulige er en myte jeg får høre ofte. Senest idag faktisk da vi skulle ta toget ut for å gå på langtur. Dette er altså sjeldent helt sant med mindre man KUN fokuserer på huskyen som en trekkhund. Alle jeg har hatt har gått fint i bånd fordi vi har trent på dette. De har gjerne skilt mellom halsbånd/tursele og trekksele. Hun jeg har nå kommer fra en hundekjørerkennel. I valpealderen og unghundalderen kan det være mye hund - men min erfaring er at de ikke er så ulik andre valper og unghunder. Jeg kjenner en god del med husky og de har de som vanlig tur og familiehund. De er morsomme og kreative og veldig sosiale. Bjeffer sjeldent og er alltid veldig med ute på tur.

Det varierer veldig hva man får avhengig av hvor  man kjøper fra. Men jeg har av erfaring lært at det kommer veldig an på hva de blir vandt til mens de vokser opp. Alle mine har bodd inne i leilighet. Vært alene mens jeg har vært på jobb. Min første hadde seperasjonsangst - men dette tviler jeg på at dere vil slite med da dere har en hund til. Seperasjonsangst er desverre ikke så uvanlig på rasen, men dette er sjeldent jeg har hørt er et stort problem for de jeg kjenner/har kjent som har husky.

Vi har dager hvor vi trener lydighet, går tur rundt blokka, sykler med kickbike, går 4 timers turer, turer i byen, tar båt innimellom, overnatter ute osv. Jeg er i den tro at hunder setter pris på variasjon så vi gjør mye forskjellig.

Husky vs samojed er vel det at samojeden er litt mer "sedat", litt roligere kanskje. Huskyen kan være litt mer hyperaktiv men absolutt ikke umulig - som mange tror de er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/16/2020 at 9:45 PM, Mathias Jensen said:

Hei!

Jeg og min bedre halvdel planlegger familieforøkelse med hund nummer 2, og har kommet frem til enten alaska husky eller samojed. Fruen er noget bastant på at vi allerede har bestemt oss for samojed (for den er jo bare så skjønn ?), i mens undertegnede heller for øyeblikket mer mot en husky. I den forbindelse håper jeg noen her på forumet (fortrinnsvis med erfaring med begge raser, men alle velmente meninger er velkommen) kan komme med sine erfaringer med begge raser - både gode og dårlige, for å bistå meg med å beholde husfreden.

Om hundelivet vårt idag: Vi har nå en 2,5 år gammel border collie som trekker oss på ski, på kickbike, på sykkel, trekker pulk og på løpeturer, samt bærer kløv på fotturer. Han står i ca 30 kvm hundegård når vi er på jobb/skole og trives godt med dette, men vi synes han fortjener en kompis, samt at vi fortjener mer trekkhjelp ?‍♂️. Border collien vår er rolig i hundegård, sover for det meste når han er inne i huset og arbeider godt når han skal.

Problemstillingen: Fruen ser på en husky som en spinnvill propell som hopper og trekker i alt og alle, og jeg mener dette er et noget unyansert bilde av rasen. Samojeden er viden kjent for å være rolig og svært flink med barn, samt for gode trekkegenskaper (avhenger selvfølgelig av oppdretter). Jeg er av den formening at en husky også er svært familievennlig og kan bli en rolig hund inne med riktig oppdragelse og sosialisering, samt at den får tilstrekkelig utløp for sin energi (noe en samojed selvsagt også må få for å få frem nevnte egenskaper). Grunnen til at jeg ønsker en husky over en samojed er at man kan få denne i litt større utgave (dette er et minus ifølge min bedre halvdel ?), samt at den ofte er mer langbeint og innehar bedre trekkegenskaper. Grunnen til at fruen er skeptisk er at hun er redd for at det blir vanskelig å håndtere denne sammen med vår border collie, men her mener jeg det samme kan skje med en samojed om den ikke oppdras riktig.

Jeg takker på forhånd for alle innspill og kommentarer (også fra de som ikke er enige med meg ?), så krysser jeg fingrer og tær for at vi blir enige til slutt.

Hvis formålet er å ha en hund som skal trekke på ski, kickbike og sykkel, er det som du sier enklere å finne en med arbeidshode blant alaska husky (og siberian fra trekklinjer) enn blant samojedhund. Men de finnes jo, vet om flere som har hentet samojed fra arbeidslinjer i Sverige. De har ofte litt mindre pels. Det var en som var en del her inne tidligere som har samojed av trekklinjer, men jeg finner ikke igjen brukernavnet. @Hannah har samojed. 

Velger du renraset polarhund, vit at det (dessverre, må jeg jo si) har oppstått ulike avlsretninger; utstilling og bruk. Det er imidlertid ikke noen forskjell på disse linjenes egnethet som turhunder. Avlen konsentrerer seg om hhv eksteriør som slår an på utstilling (hundene testes i varierende grad i selen), og trekkegenskaper (arbeidsvilje, pels, poter, bevegelser, matlyst, restitusjonsevne, gemytt, etc. Her er det varierende hvor mye oppdretter ivektlegger å bevare "type"). Så - hvis ønsket er en hund som jobber, velg hund fra oppdretter som vektlegger det (og trener/tester hundene i sele). 

En ting du ikke nevner her er forskjell i pelsstell og lyd. Det er en del lyd i samojed (bare ta deg en tur på samoedsamlig eller rundt samojed-ringen på utstilling, kan jo være litt vanskelig i disse dager. Kontakt Norsk polarhundklubb for info om rasen). 

 

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar, @Shokata, @pippin og @Meg!

Jeg ønsker en godt pelset hund som tåler det meste av vær, og ser for meg at en høy hannhund på +/- 30 kg er fin størrelse. Sibirsk husky er selvfølgelig også en mulighet, men jeg har hørt at disse ikke nødvendigvis har noe særlig trekklyst - dette gjelder kanskje for de fra utstillingslinjer?

Om noen vet av gode oppdrettere av AH (eller SH fra trekklinjer om noen vil fortelle litt mer om disse) i Trøndelag/Nordland/Troms/Møre og Romsdal, gjerne gi et vink! Har møtt flotte hunder fra Inger-Marie Haaland i Numedal, men det er dessverre litt langt unna Trondheim. Nordover har jeg familie, så det er mere aktuelt. 

Igjen takk for gode svar, det er godt med råd fra kunnskapsrike folk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Mathias Jensen said:

Tusen takk for gode og utfyllende svar, @Shokata, @pippin og @Meg!

Jeg ønsker en godt pelset hund som tåler det meste av vær, og ser for meg at en høy hannhund på +/- 30 kg er fin størrelse. Sibirsk husky er selvfølgelig også en mulighet, men jeg har hørt at disse ikke nødvendigvis har noe særlig trekklyst - dette gjelder kanskje for de fra utstillingslinjer?

Om noen vet av gode oppdrettere av AH (eller SH fra trekklinjer om noen vil fortelle litt mer om disse) i Trøndelag/Nordland/Troms/Møre og Romsdal, gjerne gi et vink! Har møtt flotte hunder fra Inger-Marie Haaland i Numedal, men det er dessverre litt langt unna Trondheim. Nordover har jeg familie, så det er mere aktuelt. 

Igjen takk for gode svar, det er godt med råd fra kunnskapsrike folk ?

Kjøper du siberian husky fra arbeidslinjer, og helst fra foreldre som har blitt benyttet aktiv i trekk (gått løp) så er det stor sjans for å få en hund som trekker. Selv har jeg siberians fra arbeidslinjer, og kjører aktivt med dem. Jeg har ikke måttet selektere ut en eneste hund pga manglende trekkvilje i løpet av de 12 årene vi har kjørt aktivt. (jeg har forsåvidt ikke selektert ut noen annet enn en som ikke trivdes i flokk)

Ellers ville jeg styrt unna kenneler som "spesialiserer" seg på salg, det være seg AH eller SH. Man kan spørre seg hva målet med avlen er for disse. Jeg tror det er pengeboka. Kontrollspørsmål: skal de beholde valp selv, hvor mange valper har de i året, er foreldre løpskjørt, helsetesta (AH: Test for AHE, SH: øyne)....Det finnes noen som omtrent driver valpeproduksjon... 

Jeg ville nok vært villig til å flytte litt på meg for å få tak i valpen som passer best : )

 

 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...