Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshundeeier - vil ha mellomstor hund


Lene_elisabeth
 Share

Recommended Posts

Hei, dere!

Nå håper jeg å få noen gode råd fra noen som kan mer enn meg om dette. ?Jeg har de siste årene drømt og drømt om å kjøpe en hund, men jeg vet ikke hvilken rase jeg bør se på. Har ikke vokst opp med hund selv, så kan egentlig lite om dem. Tenkte å beskrive situasjonen, sånn at det er lett å gi en anbefaling:

  • Liker å gå turer i skogen, overnatter ute så ofte jeg kan, og drar heller på ferie på Hardangervidda/Jotunheimen enn utlandet (vil gjerne ha med hunden, selvfølgelig).
  • Bor i leilighet midt i Oslo. Blir nok boende i leilighet noen år fremover, men skaffer ikke hund før jeg har flyttet nærmere marka. 
  • Har fleksible dager, og går gjerne lange turer om morgen/kveld, men jobber til tider mye (mest hjemmefra). Fint om den kan trives alene i noen timer.
  • Bruker gjerne tid på å aktivisere den med opplæring, triks og annet, og håper vi kan utvikle oss sammen

Jeg har sett litt på Toller, Golden og labrador, og synes disse er innmari fine, men det viktigste for meg, er jo å finne en hund som kan ha det fint med meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_elisabeth skrev:

Hei, dere!

Nå håper jeg å få noen gode råd fra noen som kan mer enn meg om dette. ?Jeg har de siste årene drømt og drømt om å kjøpe en hund, men jeg vet ikke hvilken rase jeg bør se på. Har ikke vokst opp med hund selv, så kan egentlig lite om dem. Tenkte å beskrive situasjonen, sånn at det er lett å gi en anbefaling:

  • Liker å gå turer i skogen, overnatter ute så ofte jeg kan, og drar heller på ferie på Hardangervidda/Jotunheimen enn utlandet (vil gjerne ha med hunden, selvfølgelig).
  • Bor i leilighet midt i Oslo. Blir nok boende i leilighet noen år fremover, men skaffer ikke hund før jeg har flyttet nærmere marka. 
  • Har fleksible dager, og går gjerne lange turer om morgen/kveld, men jobber til tider mye (mest hjemmefra). Fint om den kan trives alene i noen timer.
  • Bruker gjerne tid på å aktivisere den med opplæring, triks og annet, og håper vi kan utvikle oss sammen

Jeg har sett litt på Toller, Golden og labrador, og synes disse er innmari fine, men det viktigste for meg, er jo å finne en hund som kan ha det fint med meg. 

 

Hei, velkommen til sonen!

Mange fine hunder som kan passe inn i kriteriene her. Jeg er selv oppvokst med tollere, og som førstegangshund ville jeg av egen erfaring heller ha anbefalt golden eller labrador av de du nevner. Toller ble brått veldig populær i norge, og det finnes fremdeles en del dårlig avl, selv om det selvfølgelig finnes mange superfine individer. De krever dog ofte bittelitt mer, og jeg opplever både golden og labrador som en mer "tilgivende" rase for en nybegynner :)  De er også en mer etablert rase her til lands, og jeg har inntrykk av at man vet mer om linjer og sånt, men her går jeg litt ut av komfortsonen, kan egentlig svært lite om avl.

Har selv hatt valp i 5. etasje på Grünerløkka - det gikk, det, men hadde jeg kunne valgt igjen hadde jeg nok flyttet litt ut av byen først. Både pga. renslighetstrening, men også fordi det blir mange inntrykk for en valp hver gang den skal ut døren hjemme - som jo er ofte i begynnelsen. 

Sett deg godt inn i oppdretterne du vurderer, hvis det er valp du vil ha. Ta gjerne kontakt med raseklubben, og tenkt litt gjennom hva som er viktigst for deg (gemytt/arbeidsvilje etc.), så kommer dette til å gå strålende. Veldig fint at du planlegger så langt i forkant også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke bekymret meg for hvordan du bor nå, det er jo god offkom ut i marka, og masse parker i byen. De fleste hunder lærer seg å være rolig og slappe av inne så lenge de får nok aktivitet ute. Det er folk på forumet her som bor eller har bodd i byen med både husky, retrievere og andre aktive hunderaser uten problem.

Retrievere er veldig allsidige og greie hunder, og som @Iavil jeg anbefale golden eller labrador heller enn toller om du vil ha en enklere jobb, og ikke nødvendigvis tenker å drive med hundesport. Er flatcoated retriever aktuell? Jeg fikk en magefølelse på den når jeg leste innlegget ditt.

Om det ikke er viktig for deg med en hund som kan gå løs og er lett å trene så er jo husky eller samojed fine hunder å ha med på tur i skog og mark både til kløv og trekk, og har pels som er bedre rustet til å overnatte ute, men en retriever er et godt alternativ for en hund som er enklere å trene (også til hverdagslydighet), og det finnes mange gode løsninger for hunder å overnatte ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...