Gå til innhold
Hundesonen.no

Dunker


Frk.J
 Share

Recommended Posts

Jeg forbereder meg på å skaffe meg en til hund etterhvert og har satt igang en tankeprosess. Har for tiden en ung norsk buhund og vi trener litt lydighet, går på småviltjakt og trener apportering(ja-hun er faktisk en dugelig apportør). Vi trener egentlig stort sett på det vi synes er gøy, og har ikke noe behov for å bli verdensmester i noe som helst! Men jeg tenker at neste hund skal bli en mer målrettet jakthund da frøkna jeg har nå har litt lyst til å jakte alt på en gang...? Jeg har et hjerte for de norske rasene og har derfor blitt litt nysgjerrig på dunkeren. Noen som har erfaring med dunker og hvor lettdresserte disse er? Eller noen med dunker som har gått kurs utenom jakt(typ basic lydighet, agility, flyball, spor, eller lignende)? Jeg er ikke en person med behov for å konkurrere, men liker å være aktiv med hundene og synes det er fint å gå kurs for å bygge relasjon og ha det gøy sammen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig mye erfaring med rasen, men det er en type hund som generelt foretrekker å sette nesa i bakken og jage. De jobber alene og har ofte ikke den type "will to please" som en fuglehund for eksempel.  Så lenge du får en hund som lar seg motivere av mat eller lek er det jo som å trene en hver hund, og jeg ville nok prioritert å bruke mye tid på lek, belønning og å holde kontakt med forstyrrelser og lignende fra valpen er svært liten. Men du risikerer å få et individ som ikke er spesielt motivert av verken mat eller lek, og da blir det litt verre. Hovedutfordringene sammenlignet med andre typer hund er at jakt er meningen med livet for dem, noen vil instinktivt søke ut for å finne vilt ved en hver anledning og/eller blokkerer helt om de først får vilt i nesa eller ser vilt (og husdyr). 

Jeg ville ikke kjøpt dunker om det er svært viktig at den egner seg godt til sport, selv om det bare er på hobbybasis. Dersom det derimot først og fremst er jakthund du vil ha, og så blir det en bonus om den fungerer godt på kurs og fellestreninger, så tenker jeg at dette absolutt kan være en flott rase for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...