Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å velge fòr, Mat relatert DCM.


QuestiBa
 Share

Recommended Posts

Når man skal velge fôr er det viktigste å sjekke innholdsfortegnelsen, det finnes nettsider hvor man kan se oversikt og sammenligne mange av de typene som fins. Man må også ta med i beregningen hvilken hund man har, her spiller alder, helse og aktivitetsnivå inn. Ellers er det lurt å finne et fôr med flere proteinkilder, tre til fire tror jeg er anbefalt. Ofte er det sammenheng mellom pris og kvalitet, men ikke alltid. 
 

For å ta min egen hund som eksempel, og det jeg hadde i bakhodet da jeg fant fôr til henne: alder (hun er ni), hun er ganske kresen, og spiser ikke mat hun ikke liker. Alle «triks» som å fjerne maten med en gang hvis hun ikke spiste, funket ikke. Hun ble skikkelig tynn, til det punkt at det var farlig. Hun er moderat aktiv, og er ikke allergisk eller har problemer med mat, men sliter med fôr med høyt korninnhold. I tillegg liker jeg å bruke maten som godbiter, hun får ikke tørrfôr i skål. 
 

Vi prøvde flere forskjellige tørrfôr, blant annet Orijen, Acana og Canagan, men har nå landet på Vigor and Sage for seniorhunder. Hun digger det, og selv om hun får det daglig blir hun ikke lei. I tillegg får hun råfôr fra Mush hver dag, det introduserer tre ekstra proteinkilder pluss at hun synes det er supergodt. 
 

Når det kommer til sammenhengen mellom kornfritt fôr og DCM, tar jeg det helt med ro. Det er ingen klar sammenheng, ingen bevis, og mange hunder på «vanlig» diett har også DCM. Det er lite på nåværende tidspunkt som tyder på at en kornfri diett har skylda, spesielt ettersom mange millioner hunder i verden sjelden spiser korn, og allikevel ikke har DCM. Det er kjent at noen raser (blant annet golden retriever og cocker spaniel) har større sannsynlighet for å utvikle sykdommen, og i arbeidet som er gjort for å kartlegge DCM og diett er ikke alltid det tatt hensyn til. Det finnes ikke register over alle hunder som har DCM, og derfor vet vi heller ikke om antallet hunder som spiser kornfritt fôr som utvikler DCM er høyere enn normalen. Selv om det å fôre hunden med kornfritt fôr blir mer og mer vanlig, er det ikke en unormal oppgang i tilfeller av DCM, men det er mye mer snakk om sykdommen, og da stort sett i samme setning som «kornfri diett». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QuestiBa said:

Hei, allesammen satt å leste en interessant topic, om Mat relatert DCM på hund, og dette gjør at jeg syntes det er vanskelig å velge fòr. 

Noen som har inspill? ? 

Mat og relevans til DCM.

 

Jeg synes det er så merkelig at det er helt forferdelig å gi hunder fôr med hvete, men helt innafor å gi dem mat med alskens urter, erter, poteter og bønner..."Normale" hunder tåler helt fint hvete, andre får allergi eller magetrøbbel. Er det da hvete eller hunden som er problemet? Jeg tror nå egentlig at hverken hvete eller potet er særlig bra hundemat jeg. 

Det blir ikke fôr med erter, poteter, eller bønner her. Fôr med høy andel animalsk protein av god kvalitet er det jeg ser etter. 

Kjenner til to hunder som har dødd av DCM faktisk. Eller, de døde plutselig og under obduksjon var konklusjon forstørret hjerte. Begge spiste "grainfree" tørrfôr. 

 

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem med fôr som inneholder hvete, ELLER poteter, bønner, mais osv. Men noen fôr bruker dette som "billig fyllmasse", og det er problematisk. Om det er noen få prosenter av innholdet er det ikke noe problem, så lenge det er mye kjøtt og animalske proteiner i det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Det er ikke noe problem med fôr som inneholder hvete, ELLER poteter, bønner, mais osv. Men noen fôr bruker dette som "billig fyllmasse", og det er problematisk. Om det er noen få prosenter av innholdet er det ikke noe problem, så lenge det er mye kjøtt og animalske proteiner i det.

Har hørt blant annet Linser er et problem. Ser det er en del fòr som har begynt med dette inholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QuestiBa said:

@Meg Det er dette jeg refererer til ja, hørt om hunder som har død av å gå på "grainfree" fòr jeg også. Derfor jeg lurer, man vil jo helst unngå dette om det har noen sammenheng... 

 

 

Men som Simira sier, høy andel animalsk protein er nok det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hvete-frie tørrfôr er særlig farligere enn fôr med hvete. Med tanke på at hvetefrie produkter har vært på markedet i veldig mange år hadde nok DCM vært mye mer utbredt enn det er dersom det var en direkte sammenheng.

I dag florerer det med rykter og spekulasjoner rundt både hvete og "grainfree" alternativer, så skal du være på den sikreste siden er rått eneste alternativ. Selv tenker jeg at bikkjer har vært domestiserte og avhengige av folk for mat så pass lenge, at de sikkert kan nyttegjøre seg av både hvete, belgfrukter, grønnsaker og potet. Hvordan fôret er satt sammen som helhet av macro- og micronæringsstoffer tror jeg er viktigere enn om det inneholder grønnsaker eller hvete.

Uansett mener jeg selv at variasjon er bra med mindre man har sensitive hunder som ikke tåler det. Jeg blander og veksler mellom forskjellige merker og produkter innenfor de merkene jeg liker, dette er både fôr med hvete, "grainfree" og rått, i tillegg får hundene avskjær og andre rester fra kjøkkenet. De fleste bikkjer liker variasjon og som bonus unngår man også eventuelle skadelige langtidsbivirkninger av en type fôr. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på noen som helst måte dokumentert at fôr med belgfrukter er linket til DCM. Ryktet begynte å spre seg etter en meningsløs undersøkelse fra FDA i USA. Basert på en anekdotisk rapport fra en enkelt veterinær gikk de ut med en oppfordring som var omtrent som så: «Vi mistenker at belgfrukter kan gi DCM. Derfor ønsker vi at alle veterinærer som opplever tilfeller hvor det kan være en sammenheng mellom fôr og DCM rapporterer dette.» Snakk om å legge til rette for seleksjonsbias - i praksis svarte man kun om den aktuelle hunden hadde DCM OG gikk på et «mistenkt» fôr. Mens man selvsagt burde svart for alle hunder med DCM - uansett fôr. Jeg skrev om dette for en tid siden, forhåpentligvis med referanser, men fant det ikke i farta. Skal se hva jeg finner senere.

Gi hunden det den liker og fungerer godt på. Høyt kjøttinnhold, lavt, med korn, uten korn... 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QuestiBa skrev:

@Meg Det er dette jeg refererer til ja, hørt om hunder som har død av å gå på "grainfree" fòr jeg også. Derfor jeg lurer, man vil jo helst unngå dette om det har noen sammenheng... 

 

 

Viktig presisering: det er ingen bevis for at hundene har dødd AV å gå på grain-free for. Noen hunder har dødd av DCM, og noen av de hundene har spist grain-free. Det er ikke bevist noen konkret årsakssammenheng mellom grain-free for og DCM. 

Om du ikke vil ha planteproteiner i foret, får du fore rått.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Tyttebæra said:

Jeg tror ikke hvete-frie tørrfôr er særlig farligere enn fôr med hvete. Med tanke på at hvetefrie produkter har vært på markedet i veldig mange år hadde nok DCM vært mye mer utbredt enn det er dersom det var en direkte sammenheng.

 

Men så er ikke belgfrukter og korn det samme da. Forskjellig innhold av næringsstoffer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Meg said:

Men så er ikke belgfrukter og korn det samme da. Forskjellig innhold av næringsstoffer. 

 

Nei, det er det ikke og det har jeg vel heller ikke sagt? :) Vi vet lite om hvordan ernæring spiller inn på DCM og enn så lenge er det ingen som har vist at belgfrukter inneholder noe som er farlig for hunder. At noen bikkjer som spiser grainfree får DCM eller dør av uoppdaget DCM er ganske naturlig med tanke på at "grainfree" er blitt svært populært på grunn av at folk i økende grad vil ha fôr med "naturlige" ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...