Gå til innhold
Hundesonen.no

Introdusere to hannhunder for hverandre


Miv
 Share

Recommended Posts

Hei hei,

I sommer kommer endelig min kjære hund (Norwich terrier) som har bodd sammen med foreldrene mine mens jeg har studert. Jeg har en samboer som har en hund fra før (Cavalier king charles) og vil så gjerne at de to skal komme overens. Jeg er litt bekymret ettersom min hund er litt aggressiv mot andre hannhunder etter han ble angrepet en gang, og vil gjøre ting riktig slik at det kan gå så bra som mulig. Samboeren sin hund er veldig grei når det kommer til andre hunder, men det har hendt at han tøffer seg hvis en annen hund bjeffer eller "prøver seg". Jeg tenkte at det kanskje kunne gå an å ha munnkurv på hundene, og la de finne ut av hverandre uten bånd? Med bånd? Eller at den ene hunden står i et bur? Er interessert i å høre hva du/dere tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp for all del munnkurven! Uten mulighet til å forsvare seg risikerer du å gjøre det verre.

Det aller beste hadde vært om din hadde fått noen dager til å slå seg til ro i leiligheten uten den andre der, om det er mulig at han bor hos noen andre litt. Når de skal møtes ville jeg gått en god tur sammen i bånd, med god nok avstand til at din føler seg trygg og ikke reagerer på den andre. Selv om de trekker mot hverandre og logrer, så ikke la de hilse i bånd.

Prøv å lese hundene og se når de slapper av rundt hverandre, og snuser og gjør andre ting uten å være så opptatt av den andre. Da kan dere vurdere å slippe de sammen løse, uten noe bånd, men følg godt med.

Når dere så skal inn, pass på å ha god avstand og kontroll på hundene. Det er fint om det er mulig å holde de avskilt, også ute av syne for hverandre, ved behov. Og ikke la de være alene sammen uten tilsyn de første par ukene, uansett hvor bra det ser ut til å gå. La de bli vant til å bo sammen og lære å slappe av rundt hverandre. Mat adskilt.

Hvor gamle er de?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp lignende problemstilling. Vi har gått tur med de i bånd ganske lenge, så etterhvert sluppet de på tur. Slipper da når begge er rolige og snuser/ikke er så opptatt av den andre. Men vi er hele tiden på og klar til å bryte inn om det skulle oppstått noen uheldige situasjoner. Inne har vi den ene bundet mens den andre er løs (han ligger bare i sofaen uansett) og den tredje er bak kompostgjerder (valpen i hus - han ligger å sover overalt så klarer ikke passe godt nok på). 

De blir nok aldri bestevenner, men målet er at de kan være i samme leilighet løse uten dårlig stemning! De er fortsatt litt knurrete og teite i bånd, men vi vet jo de er greie sammen løse. Så tror båndet skaper litt spenning.

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...