Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille, stødig liten rase?


Pingpong
 Share

Recommended Posts

Hei!
Vi er en familie med to små barn som ønsker oss hund i løpet av et par-tre år. Vi har mye erfaring med hund, men grunnet livssituasjon må vi se etter en helt annen type enn vi tidligere har hatt. Vi ønsker oss en stødig, frisk liten hund med lite lyd - og i den jungelen der er det ikke så lett å finne frem uten guide! 

Skulle helst også hatt en hund som var noe lett-trent, og som trives både med masse lange turer i skogen og med roligere dager. Hunden skal bli med på mange campingturer, og bør derfor ikke ha utpreget lett for å bjeffe. 
 

Evt. Pelsstell får vi ta om det kreves, men hunden kommer ikke til å bli brukt til utstilling, så det kan fort bli en lettvint frisyre. Derimot kommer hunden til å få et aktivt liv der den blir brukt mye, og der den får være med på det som skjer.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ravensburger said:

Sheltie? Cocker Spaniel. Jack Russell Terrier. Springer Spaniel blir kanskje for stor ? 

Poodle? 

Stille var et av kriteriene. Springer er den eneste jeg vil anbefale av disse.

Det er dessverre mange små hunder som bjeffer mye, og er avlet for det. Men hva legger dere i "liten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lhasa apso kan dere sjekke ut. De skal varsle når det kommer folk, men ikke mitt inntrykk at det er mye lyd i de ut over det. 

Red: Lettrente er de dog ikke veldig kjent for å være, dvs ikke noe typisk «willing to please», men dette er nok heller ikke generelt noe vanskelige hunder.

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

Jeg har veldig sansen for havanais, men ser for meg at de lett bjeffer på type campingplasser og slikt? Ellers tenker jeg de ville vært perfekte.

@MollyC hvor mye lyd er det i løwchen?

Det er litt opp og ned med lyd i løwchen. Jeg har et par som er helt stille og et par med lyd, men ikke like mye som mange andre raser. Det er mest lyd hjemme når det kommer besøk eller andre hunder går forbi. Når vi er på campingturer eller andre steder med mange hunder og mennesker er de ganske stille. 

De er lettlærte og lyden kan læres bort, eller være ops når de er valper og ikke la de få begynne å bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/3/2020 at 10:44 AM, simira skrev:

Jeg har veldig sansen for havanais, men ser for meg at de lett bjeffer på type campingplasser og slikt? Ellers tenker jeg de ville vært perfekte.

@MollyC hvor mye lyd er det i løwchen?

Jeg kjenner ikke havanaisen så godt, men jeg har inntrykk av at de er av de mer stille småhundene. Det er vel nesten det kriteriet man må gå etter også på de små, "mest mulig stille". Jeg tror ikke det er noen som er stille, sånn typ retriever eller spaniel stille. Det er jo cavalieren, da, men de er det vel fortsatt vanskelig å finne friske individer av, eller hva @Wilhelmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Det er jo cavalieren, da, men de er det vel fortsatt vanskelig å finne friske individer av, eller hva @Wilhelmina

Det er ikke gjort over natta i alle fall, de oppdretterne som er kjent for å ha friske hunder har stort sett lange ventelister. Og selv da har man ingen garantier. Jeg elsker rasen, men man skal være veldig klar over hva man går til mtp. helsa.

Just now, simira said:

Spaniels er ikke stille... ihvertfall ikke de små. Det er nok noe individuelt, men både havanais og cavalier kan lett bli bjeffete for å få det som de vil.

Min bjeffer sånn ca. aldri. Det skjer faktisk så sjelden at hun nesten skremmer på meg infarkt de gangene hun bestemmer for å lage lyd fordi det er så uventa. Unntaket er hvis hun får snusen i rev, da er det et helsikes leven :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Min bjeffer sånn ca. aldri. Det skjer faktisk så sjelden at hun nesten skremmer på meg infarkt de gangene hun bestemmer for å lage lyd fordi det er så uventa. Unntaket er hvis hun får snusen i rev, da er det et helsikes leven :P

Jada, det finnes stille individer også. Og de er kanskje ikke en typisk gneldrebikkje, men jeg har sett nok av både cocker og cavalier til å vite at det ikke er en stille rase. Men kanskje mindre ille enn mange andre småhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Løwchen er ihvertfall totalt lydløs. Bjeffer ikke på døren eller hunder. Hun varsler ikke i det hele tatt, selv ikke når det er hunder med henne som varsler. Folk spør hele tiden om hun ikke har lyd, men jeg har hørt henne bjeffe på en robotgressklippee hun ikke likte ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1 hour ago, Pingpong said:

Tusen takk for alle svar! Her var det mange raser jeg må kikke nærmere på, så gøy! Har noen av dere erfaring med Lancashire Heeler ut fra våre ønsker, forresten? Eller DSG?

Lyd, men ellers gode alternativer. Det er rett og slett vanskelig å finne små raser uten lyd, blant annet fordi det er mye det de er avlet for. Men det er forskjell på lyd og lyd også, og med én hund så kan man jobbe fra starten av og prøve å begrense det. Dsg er jo typisk en varsler, som da kan bjeffe mye på døra, forbipasserende osv. Vår stod ute i hagen og bjeffet en del, vi trente da med å ta ham inn hver gang. Etterhvert bjeffet han én gang, før han løp inn av seg selv. :P

Samtidig har han vært med på ferieturer både med camping i telt og boende på moteller uten problem. Ingen varsling på folk eller lyder utenfor. Det er nok noe individuelt, så uansett rase så kan det være en idé å sjekke lydnivået på foreldrene, og jobbe med forebygging fra tidlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...